Решение по дело №2068/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1684
Дата: 26 ноември 2020 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20207040702068
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

        1684                            26.11.2020 година                                      гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на деветнадесети ноември две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ГАЛИНА РАДИКОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.  ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

                                                                   2. АТАНАСКА АТАНАСОВА

 

при секретаря К. Л., в присъствието на прокурора Андрей Червеняков, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно наказателно дело 2068 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е образувано по повод постъпила касационна жалба от ЕТ „Атланта-91-Ж.Ж.“ с ЕИК *********, представляван от управителяЖ.Н.Ж., със съдебен адрес:***, адв. К.К., против решение № 235 от 05.08.2020 г., постановено по АНД № 138/2020 г. по описа на Районен съд- Несебър.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствени правила, съставляващи касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. В нея се сочи, че не са обсъдени от съда възраженията на касационния жалбоподател, направени в първоинстанционното производство, и не е приета в с.з. книга за дневните финансови отчети, за установяване на обстоятелството, че отчет не е отпечатан само за процесната дата. Твърди се, че в действителност дневен финансов отчет за 10.07.2018 г. е бил отпечатан и надлежно залепен в книгата за дневните финансови отчети, но, без човешка намеса, поради разразила се няколко дни по-късно буря, се е отлепил и изпаднал. Направено е искане за прилагане разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, поради маловажност на случая на административно нарушение. На следващо място се сочи, че с изменението на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 (ДВ, бр. 52 от 2019 г.) отпечатването на дневен финансов отчет не е задължително и на основание чл. 3, ал. 2 от ЗАНН следва да се приложи по-благоприятния закон. По същество се иска отмяна на решението и на потвърденото с него наказателно постановление.

В съдебното заседание процесуалният представител на касатора поддържа жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за отмяна на обжалваното решение.

Ответната страна не изпраща представител в съдебното заседание. Не сочи нови доказателства. Не заявява становище по жалбата.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

С решението, предмет на касационната проверка, е потвърдено наказателно постановление № 422291-F399576/06.02.2019 г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“- Бургас при ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал.2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложено на касатора административно наказание- имуществена санкция в размер на 500 лева, за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Прието е от съда, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалния и на материалния закон. Формиран е извод, че са налице съставомерните признаци на нарушението и същото не представлява маловажен случай.

Според настоящия съдебен състав, решението е правилно.

От фактическа страна по делото е установено, че касационният жалбоподател ЕТ „Атланта-91-Ж.Ж.“ стопанисва търговски обект- магазин за сувенири, находящ се в курортен комплекс „Слънчев бряг“, до хотел „Средец“. На 04.08.2018 г. в 10.50 часа е извършена в обекта проверка от служители на НАП, при която е констатирано, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет за 10.07.2018 г. с нулиране и запис във фискалната памет. Установено е, че в обекта е монтирано и въведено в експлоатация фискално устройство, свързано с НАП, работещо към момента на проверката. Тези констатации са отразени в съставен протокол за извършена проверка серия АА № 029642 от 04.08.2018 г. За нарушението е съставен срещу търговеца АУАН, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.

Касаторът ЕТ „Атланта-91-Ж.Ж.“ е санкциониран на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС. Нормата е бланкетна- предвижда административно наказание за нарушаване на реда за отчитане на фискалното устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и норми, регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото поведение. За да се ангажира отговорността на търговеца за посоченото нарушение, е необходимо да се установи, че същият не е изпълнил задълженията, предписани от тези правила. В конкретния случай съставът на административното нарушение е попълнен с правилото на чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, което в приложимата редакция предвижда задължение за отпечатване на пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който във фискалното устройство са регистрирани продажби. Това задължение не е изпълнено от касационния жалбоподател за посочената в наказателното постановление дата. Недоказани са въведените с касационната жалба твърдения за отпечатан и надлежно залепен в книгата финансов отчет, по-късно „отлепен“ и „изпаднал“ по време на буря, а и те не съответстват на данните от приложените в преписката писмени доказателства. В направеното при връчване на акта възражение изрично е заявено от управителя Жеков, че финансов отчет не е отпечатан, поради развила се буря, довела до нарушаване ритъма на работа. Такива твърдения се съдържат и в представените по реда на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН писмени възражения срещу акта, съдържащи по същество извънсъдебно признание на касатора на неизгодния за него факт, че дневен финансов отчет не е отпечатан, а в отчета за следващия ден е включен и реализираният на 10.07.2018 г. оборот. В този смисъл са и обясненията на присъствалия при извършване на проверката продавач-консултант, вписани в съставения протокол за извършена проверка серия АА № 029642. С неизпълнение на посоченото задължение са осъществени признаците от състава на нарушението, за което е наложена санкцията.

Неоснователно е възражението на касатора за допуснато от районния съд нарушение на съдопроизводствени правила. В първоинстанционното производство са извършени необходимите процесуални действия за разкриване на обективната истина, при съблюдаване процесуалните норми на чл. 13, чл.14 и чл.107 от НПК и делото е изяснено от фактическа страна. Мотивите на решението разкриват пълен анализ на доказателствените материали, а изводите относно обстоятелствата, включени в предмета на доказване, са изложени в решението по начина, указан в процесуалния закон. Всички възражения на санкционирания търговец са обсъдени и е формиран обоснован извод за тяхната неоснователност.

Касаторът счита, че в случая следва да намери приложение разпоредбата на чл.28, б. „а” от ЗАНН, поради маловажност на извършеното административно нарушение, като сочи, че нарушението е извършено за първи път и от него не са настъпили вредни последици за фиска. Тези доводи са неоснователни. С оглед данните по делото, не би могло да се приеме, че е налице маловажен случай на административно нарушение, доколкото деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от този вид. Нарушението е формално, поради което въпросът за липса или незначителност на вредните последици не може да бъде обсъждан.

Според настоящия съдебен състав, неоснователно е и възражението за нарушение на материалния закон, поради неприлагане разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН. С посочената от касатора норма на §21, ал. 2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. са предвидени два алтернативни способа за отчитане на извършените от търговеца дневни продажби в брой, нулиране на касата и записване на продажбите от деня в историята на фискалната памет: 1) посредством фискално устройство, което отговаря на изискванията на чл. 39, ал. 1 от Наредбата; или 2) чрез отпечатване на дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. С привеждане на въведеното в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1 от Наредбата, търговецът се освобождава от задължението да отпечатва дневен финансов отчет, но не защото е отпаднало изискването за отчитане на финансовите операции, а защото коригираната версия на фърмуера осигурява автоматично изпълнение на това изискване, като генерира дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. При липса на фискално устройство с коригирана версия на фърмуера, тази отчетност може се реализира само с отпечатване на дневен финансов отчет.

От данните по делото е видно, че за 10.07.2018 г. дневен финансов отчет не е отпечатан в обекта на касатора. Към датата на нарушението фискалното устройство, въведено в експлоатация в обекта, не е с коригирана версия на фърмуера и не осигурява изпълнение на изискването за генериране на такъв отчет. Неизпълнението на изискването за генериране на дневен финансов отчет посредством установен в приложимия нормативен акт способ съставлява нарушение по чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС както към момента на деянието, така и понастоящем. С изтичане на посочения в нормата срок (30.09.2020 г.) търговецът не се освобождава от административнонаказателна отговорност за неизпълнение на изискването за генериране на дневен финансов отчет (макар след тази дата то да е възможно само по един от установените способи), не е изменен и размерът на предвидената за нарушението санкция. Поради това съдът приема, че действащата понастоящем редакция на §21, ал. 2 от ПЗР на Наредба № Н-18/2006 г. не е по-благоприятна за нарушителя, в сравнение с нормата, действала към момента на деянието.

При извършената служебна проверка касационната инстанция не констатира пороци, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение. С оглед горните съображения, не са налице и сочените в жалбата касационни основания, поради което решението на НРС следва да се остави в сила.

Мотивиран от горното, Бургаският административен съд, четиринадесети състав,

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 235 от 05.08.2020 г., постановено по АНД № 138/2020 г. по описа на Районен съд- Несебър.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

ЧЛЕНОВЕ:                  1.     

                      

2.