Решение по дело №697/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2020 г. (в сила от 26 май 2020 г.)
Съдия: Павлина Тонева Борисова
Дело: 20197060700697
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

9

 

гр. Велико Търново, 28.01.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, в открито съдебно заседание на седемнадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА КОСТОВА

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ: ПАВЛИНА ТОНЕВА

                                                                                                         ЕВТИМ БАНЕВ                                                                                            

 

При участието на секретаря Д.С. и прокурора от Великотърновска окръжна прокуратура Светлана Иванова разгледа докладваното от съдия Тонева адм. дело697/2019 година, и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 191 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по протест на Донка Мачева – Зам. окръжен прокурор в Окръжна прокуратура – Велико Търново против чл. 60 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, приета с Решение № 68 по Протокол № 9/28.12.2011 г. на Общински съвет – Велико Търново в неговата цялост. Оспорването намира правното си основание в нормата на чл. 186, ал. 2 от АПК, като образуваното производство по настоящото дело се движи по реда на глава десета, раздел ІІІ от АПК. Протестиращият прокурор оспорва посочената разпоредба като незаконосъобразна. Излага доводи, че същата противоречи на чл. 121, вр. чл. 9а, ал.1 от ЗМДТ. Иска се отмяна като незаконосъобразна на оспорената разпоредба от Наредбата и присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание оспорващият прокурор от Окръжна прокуратура – Велико Търново поддържа протеста, като претендира за направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Общински съвет – Велико Търново не изразява становище по протеста.

Великотърновският административен съд, тричленен състав, като съобрази събраните доказателства, доводите на страните и след проверка на обжалвания административен акт в оспорваните му части, приема за установено следното:

По делото е представена и приета от съда Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, приета с Решение № 68 по Протокол № 9/28.12.2011 г. на Общински съвет – Велико Търново.

Съгласно чл. 60 от Наредбата, таксите /по чл. 59 - за ползване на гробни места/ се събират от длъжностните лица от „Обредни дейности“ ЕООД и се внасят в общинския бюджет.

Видно от административната преписка, производството по действащата Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, приета с Решение № 68 по Протокол № 9/28.12.2011 г. на Общински съвет – Велико Търново, е започнато с изготвянето на проект на наредбата на основание чл. 26, ал.1 от ЗНА /ДВ, бр. 46 от 2007 г./ при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. В изпълнение на ал. 2 от същия член, проектът на наредбата, ведно с доклад към проекта са публикувани на 12.11.2011 г.  на интернет страницата на Община Велико Търново, като на заинтересованите лица е предоставен най – малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Проектът е внесен за обсъждане и приемане от Общински съвет – Велико Търново на 27.12.2011 г. Проектът е разгледан на заседание на Общинския съвет на 28.12.2011 г., като с Решение № 68 по Протокол № 9/28.12.2011 г. на Общински съвет – Велико Търново, с 29 гласа “за”, 1 глас “против” и 2 гласа “въздържал се”, е приета Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими писмени доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна въз основа на всички приложени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните в предвидения в закона ред.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи от правна страна:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е конкретна разпоредба от подзаконов нормативен акт, какъвто е Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново. Същата е подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, тъй като съдържа административноправни норми, които се отнасят за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.

Наредбата подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, съгласно изричната разпоредба на чл. 185 от АПК. Съгласно чл. 186, ал. 2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу акта, като по делото липсват данни оспорените разпоредби да са отменени или изменени след подаване на протеста. Съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. Протестът е подаден до компетентния да го разгледа съд, съобразно уреденото в чл. 191 от АПК. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на оспорването.

Разгледан по същество протестът е основателен по следните съображения:

С нормата на чл. 168, ал. 1, вр. с чл. 196 от АПК съдът е задължен да обсъди не само основанията, посочени от оспорващия, а въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на съответния оспорен текст от наредбата на всички основания, предвидени по чл. 146 от АПК.

След извършената проверка съдът намира, че наредбата е валиден акт, приет съгласно установените в чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА правомощия на Общински съвет – Велико Търново, в пределите на неговата материална компетентност. Решението е взето на редовно проведено заседание на общинския съвет при наличие на кворум и мнозинство. Съобразени са изискванията на чл. 75, ал. 3 и ал. 4 от АПК - посочен е видът на акта, който се приема, органът, който го е приел, главният му предмет, посочено е и правното основание за приемане. Спазена е структурата, формата и обозначение на съдържанието, съгласно изискванията на Закона за нормативните актове /ЗНА/. От приложените доказателства се установява, че е спазена процедурата по приемане на Наредбата.

 

 

 

 По отношение на съответствието с материалноправните изисквания:

Оспорва се разпоредбата на чл. 60 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, съгласно която таксите се събират от длъжностните лица от „Обредни дейности“ ЕООД и се внасят в общинския бюджет. Касае се за таксите по чл. 59 от Наредбата – такси за ползване на гробни места.

Процесната наредба е приета в съответствие с нормата на чл. 8 от Закона за нормативните актове. Доколкото разпоредбата касае определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, то същата е приета от компетентния орган на местно самоуправление при спазване на чл. 76, ал. 3 от АПК. Съобразно изискването на тази процесуална норма, общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по – висока степен обществени отношения с местно значение. По смисъла на този текст, издаваните от общинските съвети нормативни актове имат вторичен и производен характер спрямо законите, по – висока степен на конкретизация и ограничено териториално значение.

Задълженията за местни данъци и такси, редът за установяването им и сроковете за изпълнението им, органите, които осъществяват контрол за това, както и последиците от тяхното неизпълнение са установени и регламентирани от специален закон – Закона за местните данъци и такси. Съгласно разпоредбата на чл. 9а, ал. 1 от ЗМДТ местните такси се събират от общинската администрация. Чл. 121 от ЗМДТ повелява, че таксите за гробни места се събират от съответните служби на общината, стопанисваща гробищните паркове.

С чл. 60 от Наредбата е уредено, че таксите за ползване на гробни места се събират от длъжностните лица от „Обредни дейности“ ЕООД и се внасят в общинския бюджет. Търговското дружество „Обредни дейности“ ЕООД не е част от общинската администрация, в частност съответната служба на общината, стопанисваща гробищните паркове, а е самостоятелно юридическо лице.

В случая, с протестираната разпоредба на тази Наредба, приета от Общински съвет – Велико Търново, са уредени обществени отношения с местно значение, но същите не са съобразени с действащ нормативен акт от по-висока степен, а именно – не са съобразени действащите към момента на приемането й разпоредби на ЗМДТ, от което се налага извода, че тази разпоредба е материално незаконосъобразна, поради противоречието й с норми от по-висок ранг.

Въз основа на гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че подаденият протест против процесната разпоредба се явява основателен, поради което следва да бъде уважен.

При този изход на делото, претендираните от Окръжна прокуратура – Велико Търново разноски в размер на 20,00 (двадесет) лева следва да се възложат в тежест на ответния орган Общински съвет – Велико Търново.

Предвид разпоредбата на чл. 194 от АПК, след влизане на решението в сила, същото следва да се обяви по начина, по който е обявен нормативния акт.

По изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ като незаконосъобразна разпоредбата на чл. 60 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново, приета с Решение № 68 по Протокол № 9/28.12.2011 г. на Общински съвет – Велико Търново.

ОСЪЖДА Общински съвет – Велико Търново да заплати на Окръжна прокуратура – Велико Търново разноски по делото в размер на 20 (двадесет) лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и протестира пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

РЕШЕНИЕТО, след влизането му в сила, да се обяви по реда, по който е обявена Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Велико Търново.

 

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                        

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                  2.