Решение по дело №357/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 151
Дата: 28 декември 2023 г.
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20237130700357
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

град Ловеч, 28.12.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, пети административен състав, в открито съдебно заседание на първи декември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА

             

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Радева адм. дело № 357/2023г. по описа на Административен съд гр. Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

 

Посоченото по-горе административно дело е образувано въз основа на Жалба вх. № 2771/09.10.2023г. по регистъра на Административен съд гр. Ловеч, вх. № БЛ-Ж-193/31.07.2023г. по регистъра на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград, подадена от „ПЕТРОЛ“ АД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, хотел „Ловеч“, ул. „Търговска“ № 12, представлявано заедно от Изпълнителните директори Г.И.Т. и М.К.Д., чрез пълномощника адв. К.А. от САК, срещу Предписание № 233 от 29.05.2023г., издадено от д-р Л.Т., д-р Г. Т. и д-р Ц.Д., потвърдено с Решение № 1 от 07.07.2023г. на д-р М.Н.Б. – Директор на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград.

Първоначално жалбата е била подадена в Административен съд гр. Благоевград, който с Определение № 1629 от 27.09.2023г., постановено по образуваното в съда адм. дело № 769/2023г., е прекратил производството по делото и е изпратил делото по подсъдност на Административен съд гр. Ловеч.

За оспорващия „ПЕТРОЛ“ АД гр. Ловеч, редовно призовано, в съдебно заседание се явява адв. Р.К. ***, преупълномощен от адв. К.А.. Адв. К. поддържа подадената жалба и по същество на делото излага подробни аргументи за отмяна на оспореното Предписание № 233 от 29.05.2023г., както в съдебно заседание, така и в представени писмени бележки. Претендира присъждане на разноски в размер 50 лева – платена държавна такса.

Ответниците д-р Л.Т., д-р Г. Т. и д-р Ц.Д., редовно призовани, се явяват лично в съдебно заседание и с главен юрисконсулт Я.П., която моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди оспореното предписание като законосъобразно и правилно. Аргументи за горното излага както в съдебно заседание, така и в представени писмени бележки, като претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.   

 

 

 

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежна страна - „ПЕТРОЛ“ АД гр. Ловеч, имащо право и интерес от обжалването, срещу подлежащ на оспорване административен акт, който е неблагоприятен за жалбоподателя. Предвид изложеното съдът счита, че жалбата e допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

На 25.05.2023г. е извършена проверка във връзка с постъпило в ОДБХ гр. Благоевград Заявление вх. № БЛ-ЗА-КХ-798/07.04.2023г. от „ПЕТРОЛ“ АД за добавяне на дейност – приготвяне на топли напитки на щанд за пакетирани храни към бензиностанция /обект 0103/, находящ се в гр. Симитли, ул. „Г.Д.“ № 1. Проверката е извършена от д-р Л.Т., д-р Г.Т. и д-р Ц.Д., и тримата работещи на длъжност „главен инспектор“ в отдел „Контрол на храните“ към Областна Дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ гр. Благоевград. За констатациите от проверката е бил съставен Констативен протокол от 25.05.2023г. /л. 15/.

Въз основа на констатациите от извършената проверка е било издадено Предписание № 233 от 29.05.2023г., от д-р Л.Т., д-р Г. т. и д-р Ц.Д, с което на основание чл. 138, §1 от Закона за управление на агрохранителната верига във вр. чл. 109, ал. 1 от Закона за храните е предписано на „ПЕТРОЛ“ АД следното: 1. Да бъде осигурена мивка, разположена на подходящо място, свързана с дейността приготвяне на топли напитки и за почистване и дезинфекция ръцете на персонала, в съответствие с изискванията на Приложение II, Глава I, §4 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните; 2. Да бъде осигурено предверие на санитарния възел, така че вратата да не се отваря директно към помещението, където се борави с храни, в съответствие с изискванията на Приложение II, Глава I, §3 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните и 3. Да бъде представена разработена процедура към Системата за безопасност на храните за вида дейност, заявена да се извършва в обекта, в съответствие с изискванията на чл. 10 от Закона за храните от 09.06.2020г. и чл. 5 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните. Изпълнението е възложено на Емил Илиев – упълномощено лице на „ПЕТРОЛ“ АД гр. Ловеч в срок до 29.06.2023 година. Това предписание е било връчено на Е.И. – упълномощено лице на „ПЕТРОЛ“ АД гр. Ловеч на 31.05.2023 година.

По повод подадена Жалба от „ПЕТРОЛ“ АД гр. Ловеч срещу т. 1 и т. 2 от Предписание № 233 от 29.05.2023г., издадено от д-р Л.Т., д-р Г. Т. и д-р Ц.Д., е постановено Решение № 1 от 07.07.2023г. на д-р М.Н.Б. – Директор на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград, с което е отхвърлена жалбата като неоснователна и е оставено в сила обжалваното Предписание № 233 от 29.05.2023г., като целесъобразно. 

          Предвид така установената фактическа обстановка по делото и становищата на страните, Ловешки административен съд, пети административен състав, намира подадената жалба от „ПЕТРОЛ“ АД срещу Предписание № 233 от 29.05.2023г., издадено от д-р Л.Т., д-р Г.Т . и д-р Ц.Д., потвърдено с Решение № 1 от 07.07.2023г. на д-р М.Б. – Директор на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград за неоснователна поради следните съображения: Съобразно изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебният и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. При преценката си съдът изхожда от правните и фактическите основания, посочени в оспорвания индивидуален административен акт. Видно от Предписание № 233 от 29.05.2023г., същото е издадено на основание чл. 138, §1 от Регламент (ЕС)2017/625 и чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига във вр. чл. 109, ал. 1 от Закона за храните. Съгласно основание чл. 138, §1 от Регламент (ЕС)2017/625 При установено несъответствие компетентните органи предприемат:
а) необходимите действия с цел да се определят произходът и степента на несъответствието и да се установи отговорността на оператора; и
б) подходящи мерки с цел да се гарантира, че съответният оператор ще коригира несъответствието и ще предотврати повторната поява на такова несъответствие. Разпоредбата на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на агрохранителната верига предвижда, че мерките по чл. 24, ал. 1 се прилагат с предписание на длъжностното лице, осъществяващо официален контрол – по чл. 138, параграф 2, букви "а", "б", "в" и "д" от Регламент (EС) 2017/625. Съгласно чл. 109, ал. 1 от Закона за храните Българската агенция по безопасност на храните осъществява официален контрол върху храните на всички етапи на производство, преработка и/или дистрибуция с изключение на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води; официален контрол за оценка на съответствието на храните с изискванията на национални, утвърдени или браншови стандарти, когато е заявена претенция за тяхното спазване; контрол за съответствието на храните с изискванията на Регламент (ЕО) № 834/2007, Регламент (ЕС) № 1151/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 21 ноември 2012 г. относно схемите за качество на селскостопанските продукти и храни (ОВ, L 343/1 от 14 декември 2012 г.) и Регламент за изпълнение (ЕС) № 543/2011 на Комисията от 7 юни 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на секторите на плодовете и зеленчуците и на преработените плодове и зеленчуци (OB, L 157/1 от 15 юни 2011 г.) съгласно правомощията й по Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз; официален контрол върху материали и предмети, предназначени за контакт с храни, на всички етапи на производство, преработка и/или дистрибуция.

          Предвид изложеното съдът приема, че оспореното Предписание № 233 от 29.05.2023г. е издадено в изискуемата от закона писмена форма, от материално и местно компетентни органи и с възможен предмет.  Изложените в него фактически и правни основания са достатъчни да се установи волята на административния орган и в същото време позволява на съда да осъществи необходимият контрол за законосъобразност върху акта. Посочено е, че предписанието е издадено въз основа на извършена проверка на обект: Щанд за пакетирани храни към бензиностанция /Обект 0103/ с рег. № *********, находящ се в гр. Симитли, ул. „Г.Д.“ № 1, стопанисван от „ПЕТРОЛ“ АД  гр. Ловеч, като резултатите от тази проверка са отразени в Констативен протокол от 25.05.2023 година. Съдът намира, че обжалваното предписание е издадено при липса на отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК. Извършената от съда проверка не установи да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаването на предписанието, представляващо отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

          Съдът приема за безспорно установено, че в обекта има само една мивка, която се намира в санитарния възел. Напълно основателно и в съответствие със законовите изисквания е даденото предписание за осигуряване на още една мивка, разположена в близост до машината за приготвяне на топли напитки, която да се ползва от персонала на обекта за почистване и дезинфекция на ръцете. Дори и разположена на около 2 метра, мивката в санитарния възел не може да бъде ползвана от персонала, който приготвя топлите напитки. Напълно нелогично и в разрез с установените правила за работа с храни и напитки е служителят на обекта да влиза в санитарния възел, за да почиства ръцете си. Обстоятелството, че в близост до машината за приготвяне на топли напитки има поставен дезинфектант, както излага адв. К. в писмените бележки, не достатъчно да се приеме, че работата с храни и топли напитки е в съответствие с изискванията на Приложение II, Глава I, §4 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните. Тази разпоредба предвижда да има достатъчен брой мивки, разположени на подходящо място и предназначени за почистване на ръцете. Мивките за почистване на ръцете да имат течаща топла и студена вода, материали за почистване на ръцете и за хигиенно подсушаване. Когато е необходимо, съоръженията за измиване на храните следва да са отделно от мивките за измиване на ръце.

Съгласно Приложение II, Глава I, §3 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните е необходимо да има достатъчен брой тоалетни със струйно отмиване, които да са свързани към ефективна дренажна система, като тоалетните не следва да се отварят директно към помещения, в които се борави с храни. Именно в този смисъл е и т. 2 от оспореното предписание, с която е предписано да бъде осигурено предверие на санитарния възел, така че вратата да не се отваря директно към помещението, където се борави с храни, в съответствие с изискванията на Приложение II, Глава I, §3 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните.

Съдът намира възраженията на адв. К. в представените писмени бележки, че не е посочено конкретно място за поставяне на мивка и даването на конкретно предписание за изграждане на предверие без да бъдат изследвани други възможности за постигане на изискването по Приложение II, Глава I, §3 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните, за неоснователни. Съдът намира, че с даденото предписание е ясна волята на административния орган и се цели привеждане на обекта и извършваните в него дейности по работа с храни и топли напитки в съответствие със законовите изисквания. В т. 1 ясно е посочено, че следва да бъде осигурена мивка, разположена на подходящо място, свързана с дейността – приготвяне на топли напитки и за почистване и дезинфекция на ръцете на персонала. Дадено е право на оспорващия да постави мивката на място, което позволява, така че да се извършва дейността в съответствие с изискванията на Приложение II, Глава I, §4 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните. Целта е да се спази изискването без да е необходимо лицето от персонала на обекта да влиза в санитарния възел, тъй като е установено, че там се намира единствената мивка в обекта. Предписанието по т. 2 е в съответствие с изискването на Приложение II, Глава I, §3 от Регламент № 852(ЕО)/2004г. за хигиена на храните, а именно тоалетните не следва да се отварят директно към помещения, в които се борави с храни.

Оспореното предписание е било обжалвано и оставено в сила с Решение № 1 от 07.07.2023г., издадено от д-р М.Н.Б. – Директор на ОДБХ гр. Благоевград. В това решение са изложени доводи за законосъобразност, правилност и целесъобразност на предписанието и съответно за неоснователност на подадената срещу него жалба.

  Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното Предписание № 233 от 29.05.2023г., издадено от д-р Л.Т., д-р Г.Т . и д-р Ц.Д, потвърдено с Решение № 1 от 07.07.2023г. на д-р М.Б. – Директор на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград е издадено от материално и местно компетентни органи, в предвидената от закона писмена форма, с изложени мотиви, при наличие на материалноправните предпоставки за това и при спазване на процесуалните норми, в съответствие с целта на закона, поради което не са налице основания за неговата отмяна. Предвид това оспорването срещу предписанието следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

С оглед изхода на спора съдът намира претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за основателна, поради което и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, оспорващият следва да бъде осъден да заплати в полза на ОДБХ гр. Благоевград, юрисконсултско възнаграждение по чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, приета с ПМС № 4 от 06.01.2006г. в размер на 100.00 лева.

С оглед изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Ловешки административен съд, пети административен състав,

 

    Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна Жалба вх. № 2771/09.10.2023г. по регистъра на Административен съд гр. Ловеч, вх. № БЛ-Ж-193/31.07.2023г. по регистъра на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград, подадена от „ПЕТРОЛ“ АД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, хотел „Ловеч“, ул. „Търговска“ № 12, представлявано заедно от Изпълнителните директори Г.И.Т. и М.К.Д., чрез пълномощника адв. К.А. от САК, срещу Предписание № 233 от 29.05.2023г., издадено от д-р Л.Т., д-р Г. Т. и д-р Ц.Д, потвърдено с Решение № 1 от 07.07.2023г. на д-р М.Н.Б. – Директор на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград.

ОСЪЖДА „ПЕТРОЛ“ АД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, хотел „Ловеч“, ул. „Търговска“ № 12, представлявано заедно от Изпълнителните директори Г.И.Т. и М.К.Д., да заплати на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Благоевград, с адрес: гр. Благоевград, ул. „Славянска“ № 92, сумата 100.00 – сто лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението чрез Административен съд гр. Ловеч пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                                            Административен съдия: