Решение по дело №344/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 864
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20207050700344
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 


№ ………………
/…………………………2020 г., Варна 

 

 


В ИМЕТО НА НАРОДА 

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД, Деветнадесети състав в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди и  двадесета година в състав:

 

                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

при секретар Румела Михайлова и с участието на прокурора от Окръжна прокуратура – Варна Александър Атанасов, изслуша докладваното от съдията административно дело № 344/2020г.,  за да се произнесе, взе  предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 203 от АПК, във вр. с чл. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по исковата молба на „Милки Груп“ ЕАД, представлявано от изп.директор П.Д.П. чрез адв.С.Ж., с която е предявен иск срещу Агенция „Митници“ за обезщетение за имуществена вреда в размер на 2208 лева, представляваща заплатени адвокатски възнаграждения в производствата по а.н.х.д. №189/2019г. по описа на Районен съд гр.Девня по к.а.н.х.д №2944/2019г. на Адм.съд – Варна ведно със законната лихва от датата на реалното заплащане до завеждане на делото, както и лихви от датата на завеждане на исковата молба до окончателното заплащане на обезщетението.

Ищецът претендира, че имуществената вреда е настъпила в следствие на заплащане на адвокатски възнаграждения в съдебните производства по обжалване на наказателно постановление №355/15.05.2019г., издадено от зам.директора на ТД Северна морска в Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп“ ЕАД е била наложена имуществена санкция в размер на 12 999.96 лева на основание чл.234 ал.2 т.1 във връзка с ал.1 т.1 от Закона за митниците във връзка с нарушение на чл.234 ал.1 т.1 от същия закон. Твърди, че вредата се явява пряка и непосредствена последица от съдебната отмяна на наказателното постановление. Уточнява, че в размера на претендираното обезщетение не е включена лихвата, а единствено размера на заплатените адвокатски възнаграждения.

Иска присъждане на съдебните разноски, сторени в настоящото съдебно производство.

Ответникът –Агенция „Митници“ чрез гл.юрисконсулт Л Т. оспорва исковата претенция като намира за прекомерни по размер адвокатски възнаграждения,  платени по посочените дела. Възразява срещу прекомерността и на съдебните разноски, претендирани в настоящото производство. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище за основателност на предявената искова претенция и смята, че са налице предпоставките на хипотезата по ТР №1/15.03.2017г.

Административен съд - Варна, като прецени доводите на страните и наличните по делото доказателства, по реда и при условията на чл. 154 и чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 АПК, счита, че исковата молба е процесуално допустима.

От събраните по делото доказателства се установява следното:

Във връзка с  производството по а.н.х.д. №189/2019г. по описа на Районен съд – Девня, „Милки Груп“ ЕАД са сключили на 11.04.2019г. договор за правна защита и съдействие с адв.С.Ж., в който са договорили адвокатско възнаграждение в размер на 1044 лева с включено ДДС, което да бъде изплатено след издаване на фактура от адв. Ж.. Приложена е самата фактура №0…517/03.06.2019г. за сумата от 1104 лева, от която данъчна основа в размер на 920 лева и ДДС в размер на 184 лева.

По повод процесуалното  представителство на адв.Ж. в полза на „Милки Груп“ ЕАД в производството по к.а.н.х.д. №2944/2019г. по описа на Административен съд – Варна между страните е бил сключен на 16.09.2019г. договор за правна защита и съдействие с договорено адвокатско възнаграждение в размер на 1104 лева с включено ДДС след издаване на фактура от адв.Ж.. В приложената фактура №0…610/16.09.2019г. е посочено, че данъчната основа е 920 лева и ДДС от 184 лева или общо 1104 лева.

Съгласно чл. 203, ал. 1 АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на Глава ХІ от същия кодекс, а за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/. Член 1 от ЗОДОВ постановява, че държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Отмененото наказателно постановление само по себе си не е достатъчно основание за ангажиране на отговорността на съответния административен орган по чл. 1 от ЗОДОВ. Законът не презюмира настъпването на вреди като последица само поради факта на отмяна на даден електронен фиш или наказателно постановление. За да възникне правото на иск за обезщетение, задължително е необходимо кумулативното наличие на няколко определени предпоставки, а именно: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на административна дейност; причинена вреда - имуществена или неимуществена; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието, и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на  чл.1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Независимо, че наказателното постановление не е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, определящо обстоятелство за правното основание на иска за обезщетение за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като такъв по  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е, че той е издаден от административен орган и представлява властнически акт на органите на администрацията, въпреки че поражда наказателно-правни последици. Следователно, налице е първата материална предпоставка за ангажиране отговорността на ответника. Видно от изложеното по-горе, друго условие за удовлетворяване на иска (чл. 204, ал. 1 АПК) е административният акт да бъде отменен по съответния ред. В конкретния случай не е спорно, че НП № 355/15.05.2019г., издадено от зам.директора на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ е отмененото като незаконосъобразно след като е било оспорено по съдебен ред.

Следва да се има предвид, че представения договор за правна защита и съдействие, коментиран по-горе в изложението, е частен диспозитивен документ, който не се ползват с обвързваща съда материална доказателствена сила. Доколкото обаче,  неговото съдържание не е оспорено от ответника в настоящото производство, нито в хода на  съдебните производства  по обжалване на наказателното постановление, то следва да се приеме за доказан факта на заплащане на адвокатския хонорар в  посочения  размер.

За преценка наличието на останалите предпоставки за удовлетворяване на иска по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ и с оглед задължителния характер на тълкувателните постановления,  съгласно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт, съдът следва да съобрази решението си с Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълк. д. № 2/2016 г. на ВАС, според което при предявени пред административните съдилища искове по  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон. Обстоятелството, че адвокатската защита по делата за обжалване на наказателни постановления не е задължителна, не налага задължително и безусловно извода, че  ангажирането на процесуален представител  не се намира в причинна връзка с издаденото наказателно постановление. В съдебната практика се приема, че причинна връзка е налице не само когато деянието причинява непосредствено вредата, а и когато създава условията за реална възможност от увреждане и когато тази възможност се е трансформирала в действителност.

По силата на чл.18 ал.2  от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения  ( в редакцията от  ДВ, бр. 84 от 2016 г., действала към момента на отмяната на наказателното постановление), ако административното наказание е под формата на имуществена санкция, възнаграждението се определя по правилата на чл.7, ал. 2 от същата наредба върху стойността на санкцията, но не по-малко от 300 лева. В случая, наложената имуществена санкция е била в размер на 12 999.96 лева и съгласно чл.7 ал.2 т.4 от цитираната наредба минималния размер на адвокатското възнаграждение следва да бъде 920 лева. Платеното в хода на а.н.х.д. №189/2019г. на Девненския районен съд адвокатско възнаграждение е в размер на 1104 лева, което съдът не намира за прекомерно спрямо минимално определения според наредбата.

Към момента на постановяване на касационното решение по к.а.н.х.д. №2944/2019г. по описа на Варненския административен съд е действала редакцията от ДВ бр.84 от 2016г. на разпоредбата на чл.18 ал.3 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според която  за процесуално представителство, защита и съдействие по дела от административно-наказателен характер извън случаите по ал. 2 /тоест в касационните производства/ възнаграждението е 300 лв. Следва, че според тогава действащата разпоредба на чл.18 ал.3 от Наредба №1/09.07.2004г. минималния размер на адвокатското възнаграждение не се е определял спрямо сумата на имуществената санкция. С оглед на това, съдът намира за основателно възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, платено в хода на к.а.н.х.д. №2944/2019г. по описа на Варненския административен съд.

Обобщавайки изложените съображения, съдът приема за доказано, че от издаването на отмененото НП № 355/15.05.2019г.  на  заместник директора на ТД Северна морска е настъпила за ищеца имуществена вреда, изразяваща се в направените разноски за адвокатско възнаграждение, но счита, че искът е частично основателен  до размера от 1404  лева /1104 лева + 300 лева/, като в останалата част до пълния предявен размер от 2208 лева следва да бъде отхвърлен като неоснователен.

Съдът намира за основателна и претенцията на ищеца за присъждане на лихви върху главницата, считано от датата  на  реалното им плащане по посочените фактури на 03.06.2019г. и на 16.09.2019г. до 03.02.2020г. и лихви от 03.02.2020г. до окончателното заплащане на обезщетението.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, на ищеца ще следва да бъдат присъдени сторените в настоящото производство разноски. Те се констатираха в размер на 385 /триста и седемдесет/ лв, от които 360 лв. заплатеното адвокатско възнаграждение във връзка с процесуално представителство и 25 лв  държавна такса.

Воден от горното, Административен съд – Варна, ХІХ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА  Агенция „Митници“ да заплати на  „Милки Груп“ ЕАД с ЕИК ********* обезщетение в размер на 1404 /хиляда четиристотин и четири/ лева за имуществена вреда, представляваща заплатени адвокатски възнаграждения по а.н.х.д. №189/2019г. по описа на Районен съд – гр.Девня и к.а.н.х.д. №2944/2019г. по описа на Административен съд – гр.Варна, ведно със законната лихва от 03.06.2019г. за сумата от 1104 лева и от 16.09.2019г. за сумата от 300 лева до 03.02.2020г., както и законната лихва от 03.02.2020г.  до окончателното изплащане на цялото обезщетение.

ОТХВЪРЛЯ като неоснователен искът на „Милки Груп“ ЕАД с ЕИК ********* срещу Агенция „Митници“ в останалата част над 1404  лева до пълния предявен размер от 2208  лева.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на  „Милки Груп“ ЕАД с ЕИК ********* направените в настоящото административно дело съдебни разноски в размер на 385 /триста осемдесет и пет/  лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: