Решение по дело №630/2016 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1838
Дата: 10 ноември 2016 г. (в сила от 12 декември 2016 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20167040700630
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1838              Година 10.11.2016           Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на единадесети октомври две хиляди и шестнадесета година, в публично заседание, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря К.Л.

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 630 по описа за 2016 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Европа Агрокултури 2010” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.”Екзарх Йосиф” №***, представлявано от управителя Б.И.С. против уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-020-2600/7955 от 28.09.2015г. издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”. С жалбата се прави искане да се отмени оспореният акт като незаконосъобразен. Жалбоподателят възразява, че уведомителното писмо е издадено при неспазване на установената форма. Твърди, че е налице несъответствие между констатираните обстоятелства и правните квалификация послужили на административния орган да обоснове отказ за плащане, с което е нарушено правото му на защита.

Ответникът – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като неоснователна и да му се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Не е налице спор по делото, че жалбоподателят е земеделски производител, регистриран в интегрираната система за административен контрол (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 601382 и за кампания 2014г. е подал заявление до ДФ „Земеделие“ Разплащателна агенция с УИН 02/250614/98137 и вх.№17766089 от 14.05.2014г. (л.44 от адм.д.№ 2684/2016г.), с което е заявил за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания: Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя (СНДП),  Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони (НР1) и Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в райони, различни от планинските (НР2).

Извършена е автоматична проверка на въведените данни от ДФЗ (л.97 и  л.66 от адм.д.№ 2684/2016г.) и е установена вид грешка: над 0,05дка от БЗС-то  излиза извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП с детайли: БЗС-та/излизаща площ (ха): 17323-12-7/0,11067ха. Аналогични са и резултатите от данните за стартирана проверка в ИСАК – Регистър „Директни плащания“ на 05.06.2014г. (л.58 от адм.д.№ 2684/2016г.).

С уведомително писмо изх.№01-032-2600/181/22.08.2014г. (л.35 от адм.д.№ 2684/2016г.), дружеството е уведомено за констатирани несъответствия по заявлението и му е дадена възможност да направи забележки и възражения.

Със заповед № 272386/04.09.2014г. на началник отдел „Технически инспектора“ (л.42 от адм.д.№ 2684/2016г.), е наредена проверка на място във връзка с УРН 601382, относно заявление с УИН02/250614/98137 с местоположение на проверката парцел 61769-61-8-1(37353208) – с.Разделци, община Антоново, област Търговище.

Със заповед № РД 09-807/05.12.2014г. на министъра на ЗХ (л.14-16 от адм.д.№ 2684/2016г.) е одобрен обновения специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2014г., който е актуализиран чрез разчитане на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2014г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗХ.

Със  заповед №РД46-284/06.03.2015г. на министъра на ЗХ  (л.17 от адм.д.№ 2684/2016г.) е одобрен окончателният специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“ за кампания 2014г., като част от системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП).

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-020-2600/7955/28.09.2015г.(л.26-31 от делото), след прилагане на процедурата чл.58 от Регламент (ЕО) №1122/2009 на Комисията от 30.11.2009г., е оторизирана сумата от 10 514,38 лева. На основание чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, ДФЗ-РА е отказано изплащането на финансова помощ за разликата от 0,47ха установена между декларираната площ и площта на БЗС /парцел, чрез проверка на място, извършена от Техническия инспекторат към РА, тъй като кандидатът е заявил площи, които не стопанисва и същите попадат извън специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“ за 2014г. БЗС/, парцел с идентификатор 17323-12-7-1 е деклариран от жалбоподателя с площ 3,26ха, а площта на парцела след извършена ПнМ е установена в размер на 3,10ха, т.е наддекларирана площ в размер на 0,16ха и БЗС/парцел с идентификатор 61769-61-8-1 е деклариран от жалбоподателя с площ 1,08ха, а площта на парцела след извършена ПнМ е установена в размер на 0,77ха, т.е наддекларираната площ е в размер на 0,31ха.

За декларираните в заявлението за подпомагане за Кампания 2014 площи по НР1-плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони и след прилагане на процедурата по чл.16 от Регламент (ЕО) №65/2011 на Комисията от 27.01.2011г. е оторизирана сумата от 391,55 лева, съответно за декларираните в заявлението за подпомагане за Кампания 2014 площи по НР2 – плащания на земеделски стопани за природни ограничения, различни от планинските райони е оторизирана сумата от 0 лева.

На основание чл.40, ал.4 от ЗПЗП (отм.), във връзка с чл.78 от Регламент (ЕО) № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009г. оторизираната сума по СЕПП е намалена с 491,67 лева, която е изчислена при определен коефициент на редукция за кампания 2014г., който преобразуван в проценти е 4,********* и е наложен върху изчислената сума на всички бенифициенти, след приспадане на санкции за закъснение и поддеклариране. 

Уведомителното писмо е връчено на 08.10.2015г., видно от приложеното известие за доставяне (л.100 от адм.д.№ 2684/2016г.) и е обжалвано с жалба вх.№ 02-020-2600/7955/27.10.2015г., изпратена по пощата на 22.10.2015г., видно от приложения пощенски плик (л.11 от адм.д.№ 2684/2016г.).    

Съдът, предвид установената фактическа обстановка и събраните по делото  доказателства, като съобрази приложимите законови разпоредби, намира жалбата за неоснователна.

Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, съгласно чл.20а от ЗПЗП, организира и ръководи дейността и на Разплащателната агенция и я представлява. Изпълнителният директор притежава правомощия по отношение одобряването или отхвърлянето на проекти по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика, по арг. от чл.10, ал.1, т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ. Със заповед №03-РД/323 от 11.03.2015г.(л.22 от делото) изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е делегирал на заместник изпълнителния директор Ж.Ж., да издава и подписва уведомителни писма от вида на процесното, поради което то се явява издадено от компетентен орган, съобразно предоставените му правомощия.

При издаване на уведомителното писмо не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са довело до опорочаване на административния акт. Актът е постановен в нужната писмена форма и е мотивиран, тъй като съдържа фактически и правни основания за издаването му. Описани са всички заявени от жалбоподателя парцели по площи, посочени са установените площи, както и недопустимите за подпомагане. Посочени са и правните основания съдържащи се в ЗПЗП, приложимите Регламенти, Наредба №5/2009 и Наредба №105/2006.

Уведомителното писмо е постановено в съответствие с материалноправните изисквания на закона.

За да откаже изплащането на финансова помощ по СЕПП, административният орган се е позовал на извършена проверка на място от техническия инспекторат към РА, назначена със заповед № 272385;272386, като на основание чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗП, е отказано изплащането на финансовата площ за разликата между декларираната и установената площ при проверката на място, тъй като кандидата е заявил площи, които не стопанисва.

Видно от представените по делото доказателства, по отношение на декларираните от жалбоподателя имоти са извършени проверки на място, чрез инспекция на земеделското стопанство на основание чл.37, ал.3 и ал.4, т.1 от ЗПЗП, за която са съставени съответните контролни листи.

Първата проверка е извършена на основание заповед № 272385/29.07.2014г. (л.30гръб от адм.д.№ 2684/2016г.), от определения експерт Румяна Боева и е на парцели № 17323-12-7-1 (37476616), № 17323-12-5-2 (37470974) и № 17323-12-6-2 (37475193), всички в с.Господиново, община Бяла. За проверката е съставен съответния контролен лист (л.31-33 от адм.д.№ 2684/2016г.), като видно от обобщената информация по него (л.34 от адм.д.№ 2684/2016г.), по схеми СЕПП и СНД са декларирани площи от 34,42 ха, като е прието, че са допустими 34,26 ха. Недопустимата за подпомагане площ от 0,16 ха, е установена при извършената проверка на парцел № 17323-12-7-1 (37476616), като при заявена площ от 3,26 ха, на място е измерена такава от 3,10 ха. Контролния лист е подписан от управителя на дружеството-жалбоподател на 08.08.2014г., видно от направеното на него отбелязване.

Втората проверка е извършена на основание заповед № 272386/04.09.2014г. (л.42 от адм.д.№ 2684/2016г.), от определения експерт А. Б. и е на парцели № 06919-30-4-2 (37526430), № 06919-5-3-3 (37521314) и № 06919-30-5-1 (37520164) и трите в с.Букак, общ.Антоново, обл.Търговище, както и парцел № 61769-61-8-1 (37353208) в с.Разделци, общ.Антоново, обл.Търговище и парцел № 83332-7-3-1 (37524196) в с.Шишковица, общ.Антоново, обл.Търговище. За проверката е съставен съответния контролен лист (л.38-41 от адм.д.№ 2684/2016г.), видно от който е установена недопустимата за подпомагане площ по СЕПП и НР2 от 0,31 ха при извършената проверка на парцел № 61769-61-8-1 (37353208), като при заявена площ от 1,08 ха, на място е измерена такава от 0,77 ха. Контролния лист е подписан от управителя на дружеството-жалбоподател на 13.10.2014г., видно от направеното на него отбелязване.

Видно от изложеното, при извършената проверка на място е установено, че по отношение на парцели № 17323-12-7-1 (37476616) и № 61769-61-8-1 (37353208), площта допустима за подпомагане е 3,10 ха, съответно 0,77 ха, а недопустимата площ е 0,16 ха, съответно 0,31 ха. По отношение на тези площи с обжалваното уведомително писмо е отказано изплащането на финансова помощ по СЕПП, на основание чл.43, ал.3, т.4 от ЗПЗЗ, тъй като кандидатът е заявил площи които не стопанисва. 

Условията и реда за финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ са нормативно установени в ЗПЗП и в Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съгласно чл.2, ал.2 от Наредбата, земеделските производители кандидатстват чрез подаване на общо заявление за подпомагане по схемите и мерките, по образец съгласно приложението, а съгласно нормата на чл.30, ал.2, т.2 ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателната агенция е създадена Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК). В същата е включена и система за идентификация на земеделските парцели, посредством която се поддържа електронна база данни, необходима за проверка допустимостта на земеделските площи. Съгласно разпоредбата на чл.37 ЗПЗП, интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място, като по отношение на втория вид проверки, Разплащателната агенция всяка година проверява на място най-малко 5 на сто от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска. Проверките на място се извършват или чрез инспекция на земеделското стопанство или при използване методи за дистанционно наблюдение. В конкретния случай е извършена административна проверка като са съпоставени данните от заявлението с данните в регистрите и проверка на място. Резултатите от тази проверка се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл.11а, ал.1, т.1 по заявленията за подпомагане (по арг. от чл.37 от ЗПЗП). Административните проверки, посочени в чл.20 от Регламент (ЕО) № 73/2009 на Комисията, включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства и представляват пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в СИЗП.

В конкретния случай, в резултат на извършената административна проверка, е установено, че част от декларираните от жалбоподателката площи в размер на 0,16 ха, съответно 0,31 ха, не са обработвани на място през 2014г. и представляват разликата между декларираната и установената площ. Прието е, че в съответствие с чл.43, ал.3, т.4 ЗПЗП кандидатът е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл.40, ал.3 ЗПЗП, което е основание по чл.47, ал.2, т.4 ЗПЗП, Разплащателната агенция да намали размера или откаже плащане по схеми.

В случая дружеството е подало заявление за подпомагане, неразделна част от което е таблицата на използваните парцели, с посочване името на всеки блок на земеделското стопанство и землището, в което се намира като земеделският стопанин сам посочва начина на ползване на парцела и обработваната от него култура. Картите на блокове на земеделските стопанства се очертават от всеки заявител, който посочва тяхното местонахождение и сам декларира начина на ползване на земята. По това заявление е извършена задължителна проверка на заявлението в ИСАК, съобразно чл.37 от ЗПЗП и изискванията на Регламент (ЕО) № 73/2009, както и проверка на място, каквато съгласно чл.30 от Регламент 1122/2009г. се прави на случаен принцип (метод на риск-анализ), само на 5 % от подадените заявления за подпомагане. След като при така извършените проверки, включително и на място, е установена разлика между декларираната и действително обработвана площ от жалбоподателя и тези констатации не са оспорени както в хода на административното производство така и в съдебното производство, то правилно е отказано финансово подпомагане по СЕПП, относно разликата между декларираната и установената на място обработваема площ, която за парцел 17323-12-7-1 е 0,16 ха, а за парцел 61 769-61-8-1 е 0,31 ха.

С процесното уведомително писмо, на основание чл.40, ал.4 от ЗПЗП (отм.), във връзка с чл.78 от Регламент (ЕО) № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009г. оторизираната сума е намалена с 491,67 лева, която е изчислена при определен коефициент на редукция за кампания 2014г., който преобразуван в проценти е 4,********* и е наложен върху изчислената сума на всички бенифициенти, след приспадане на санкции за закъснение и поддеклариране.      

Съгласно чл.40, ал.4 от ЗПЗП, в приложимата редакция, когато сумата на поисканите и допустими плащания на площ би надвишила финансовия пакет на страната за съответната година, размерът на единното плащане на площ се коригира с коефициент на намаление. Прилага се еднакъв коефициент на намаление на плащането за всички хектари земеделска площ, заявени и одобрени за подпомагане. По делото е представена докладна записка с вх. № 02-0400/540 от 13.05.2015г.(л.54 от делото), изготвена от зам.изпълнителния директор на ДФЗ, относно изчисления и оторизация по СЕПП за кампания 2014г., видно от която на основание чл.78 от Регламент 1122/2009г., следва да се приложи коефициент за редукция, тъй като финансовият пакет по СЕПП за кампания 2014г. е в размер на 1 051 046 920,00 лева, а по предварителни данни оторизираната сума за всички валидни заявления, след прилагане на санкциите за наддеклариране, закъснение и поддеклариране (недеклариране на площи) е в размер на около 1 098 000 000,00 лева. При така посочените суми правилно е изчислен коефициент на редукция от 4,*********%., които е приложим по отношение на всички бенифициенти на основание чл.40, ал.4 от ЗПЗП, в приложимата редакция и правилно са намалени оторизираните суми за подпомагане по мярка СЕПП и на жалбоподателят.

Жалбата е неоснователна и по отношение на постановен отказ за финансово подпомагане по НР2 – плащания на земеделски стопани за райони с ограничения, различни от планинските райони, по отношение на парцел 61 769-61-8-1, със заявена площ 1,08 ха. Финансовото подпомагане по мярка НР2 е отказано за целия парцел, като е прието от административния орган, че са налице основанията по чл.12, т.1 от Наредба № 11/03.04.2008г., като е посочено, че се отказва разликата между декларираната и установената от ПнМ площ, тъй като кандидата е заявил по-големи площи в сравнение с реално ползваните от него. В случая парцел 61 769-61-8-1 е с декларирана площ от 1,08 ха, а установената от ПнМ площ е 0,77 ха и в процентно отношение процента наддеклариране правилно е изчислен в размер на 40,25974025 или закръглено 40,26 %. След като процентното съотношение между декларираната и наддекларираната площ е в диапазона от 20% до 50 %, не се отпуска помощ за съответната група култури, съгласно чл.16, т.5 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27.01.2011г. за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (консолидирана версия). Ето защо, след като не са оспорени констатациите направени при извършената проверка на място относно действителна площ на ползваните парцели и процентното съотношение между декларираната и наддекларираната площ е в диапазона от 20% до 50 %, то  правилно по мярка НР-2 е отказано изцяло изплащането на финансова помощ за парцел 61 769-61-8-1, без да е наложена санкция за бъдещи периоди.

С оглед на изложеното жалбата на „Европа Агрокултури 2010” ЕООД против  уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-020-2600/7955 от 28.09.2015г. издадено от заместник изпълнителния директор на ДФ ”Земеделие”, е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.3 от АПК, в полза на ДФ „Земеделие“ следва да се присъди претендираното юрисконсултско възнаграждение изчислено в размер на 319,09 лева, съгласно чл.8, ал.1, т.2 от Наредбата № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Европа Агрокултури 2010” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.”Екзарх Йосиф” №***, представлявано от управителя Б.И.С. против уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014г. с изх.№ 02-020-2600/7955 от 28.09.2015г. издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд ”Земеделие”.

ОСЪЖДА „Европа Агрокултури 2010” ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.”Екзарх Йосиф” №***, представлявано от управителя Б.И.С. да заплати в полза на Държавен фонд „Земеделие“ разноски по делото в размер на 319,09 лева (триста и деветнадесет лева и девет стотинки).

Решението може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

 

СЪДИЯ: