Решение по дело №176/2024 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: 1567
Дата: 17 октомври 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247250700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1567

Търговище, 17.10.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Търговище - VI състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРТИН СТАМАТОВ

При секретар СТОЯНКА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия МАРТИН СТАМАТОВ административно дело № 20247250700176 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Десета, Раздел I от АПК.

Делото е образувано въз основа на жалба подадена от Общинско предприятие „Детско и ученическо хранене“, представлявано от директора Г. Х., с адрес за кореспонденция: гр. Търговище, [улица], против Разпореждане № ПР-ПБЗН-ТЩ1-4-(11) 08.04.2024г., издадено от ст. инспектор М. В. Н. – ВПД Началник на Група ДПК и ПД към РСПБЗН гр. Търговище, в частта му по т.3, т.5, т.6, т.7 и т.8.

В жалбата се сочи, че оспореното разпореждане e незаконосъобразно, постановено при нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че актът е постановен при липса на изложени фактически и правни основания за издаването му, като цитираните в него правни норми не изпълнявали изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Разпоредителната част също не отговаря на вложеното в чл. 59 ал.2 т.5 АПК изискване, тъй като дадените разпореждания по т.5, т.6, т.7 и т.8 препращали бланкетно към чл. 14 ал. 2 т.4, чл. 23 ал. 4 и чл. 37 т.1 и т. 5 от Наредба № 8121з-647/10.10.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, изд. от Министъра на вътрешните работи /Обн. ДВ бр. 100/2014г./, без конкретика и ясни указания за изпълнението им, а в това по т.3 липсвало и описание на вида на помещенията, тяхната площ, предназначение, конструктивни особености и другите факти и обстоятелства, посочени в чл. 15 ал. 1 и приложение № 2, към чл. 3, ал. 2 от Наредба № 8121з-647/10.10.2014г., които били релевантни с оглед определяне на вида и броя на необходимите средства за първоначално гасене. Поради това не ставало ясно на какво фактическо и правно основание административният орган е издал разпореждането, какво конкретно задължение е разпоредил да се извърши и с коя правна норма е въведено това задължение, като тези нарушени на изискванията за формата на административния акт водели до неяснота във волята на органа и нарушавали правото на защита на оспорващия. Жалбоподателят сочи, че е второстепенен разпоредител с бюджетни средства и бюджетът му бил част от общинския бюджет, утвърждаван от общинския съвет, и тъй като в същия липсвали предвидени средства за изпълнение на предписанията, последните обективно не можело да бъдат изпълнени в дадения срок. Ето защо моли за отмяна на оспореното разпореждане в обжалваната му част.

В проведеното по делото открито съдебно заседание, за оспорващото лице, редовно и своевременно призовано, не се е явил представител, като чрез процесуален пълномощник изразява становище, че поддържа жалбата. Депозирал е писмена защита с която развива доводите си по същество.

От административният орган е депозирано становище, озаглавено „оспорване“, в което счита, че оспореният акт е издаден от компетентен орган и в предвидената форма, с изложени конкретни фактически обстоятелства, а разпоредителната му част обективирала ясно волята на административният орган. Сочи, че разпореждането има съдържанието, предвидено в образеца по Приложение № 4 към чл. 22 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014г. Намира за неоснователни всички доводи в жалбата и моли за отхвърлянето й.

Ответната страна - ст. инспектор М. В. Н. – ВПД Началник на Група ДПК и ПД към РСПБЗН гр. Търговище се е явил лично, като изразява становище, че са установени всички материалноправни и процесуални предпоставки за издаване на заповедта. Моли обжалваната заповед да бъде потвърдена.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните и приети по делото доказателства приема за установена следната фактическа обстановка:

От началника на РСПБЗН - гр. Търговище е издадена Заповед №7442з-13/26.02.2024г., с която в т.I на М. В. Н.-назначен на длъжност „Държавен противопожарен контрол и превантивна дейност” в РСПБЗН-Търговище е разпоредено да осъществява държавен противопожарен контрол и превантивна дейност в обектите и строежите съгласно компетентността и правомощията си по длъжностна характеристика и Наредба №8121з-882 от 25 Ноември 2014г. за реда за осъществяване на Държавен противопожарен контрол в I-ви териториален участък от РСПБЗН- Търговшце за територията на гр.Търговшце, както следва: Пашабахче България ЕАД, Източно от отклонението на околовръстен път за гр.Разград в Северна промишлена зона до ЖП Гара- Търговище; източно от р.Врана до ул. Братя Миладинови и до пресичането и с ул.Васил Левски; и северно от ул.Никола Маринов. Селата, които попадат в I-ви териториален участък са: Давидово; Ралица, Голямо Соколово; Бистра; Съединение; Пробуда; Алваново; Макариополско; Буховци; Буйново; Твърдинци; Пресяк; Мировец; Осен; Острец; Ловец; Васил Левски и кв.Бряг.

В приложената по преписката специфична длъжностна характеристика на началник група “Държавен противопожарен контрол и превантивна дейност” в Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението” към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението”, са посочени основните длъжностни задължения, сред които: т.1 Планира, организира, ръководи, координира и контролира цялостната дейност на сектора/групата и осъществява държавен противопожарен контрол, превантивна дейност (ДПК и ПД)в района на действие на РСПБЗН, съгласно изискванията на законовите и подзаконови нормативни актове, заповедите и указанията на директора на СДПБЗН/РДПБЗН и началника на РСПБЗН; по т.26 Осъществява административнонаказателна и принудителна административна дейност при констатирани нарушения на нормативните изисквания за пожарна безопасност в обектите и строежите в рамките на предоставените му правомощия; по т. 28 Издава писмени разпореждания в обекти и предписания в заповедни книги на строежи за изпълнение на правилата и нормите за пожарна безопасност.

На 13.03.2024г. М. В. Н. в качеството си на ВПД началник на група ДПК и ПД към РСПБЗН - гр. Търговище е извършил проверка на основание чл. 125 ал.1 т.1 ЗМВР в обект: Стол №5 намиращ се в сградата на ДГ „1ви Юни“, [улица], с. Макариополско. При проверката са направени общо 8 констатации, във връзка с които е постановил Разпореждане № ПР-ПБЗН-ТЩ1-4-(11) 08.04.2024г. съдържащо идентичен брой предписания, със следното съдържание относно оспорените от жалбоподателя по настоящото дело точки 3, 5, 6, 7 и 8:

Констатирано е по т. 3 – „Обектът е оборудван с пожаротехническите средства за първоначално гасене на пожари, но с вид и количество недостатъчни съгласно изискване на чл.15, ал. 1 от Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014 г. за ПНПБЕО във връзка с Приложение № 2 към чл.З, ал.2 от Наредба № 1з-1971/ 29.10.2009 г. за СТНОБП, а именно: В столовата няма налични пожарогасители. Да се дооборудва с 1 бр. прахов пожарогасител 6 kg с клас на праха ABC и 1 бр. пожарогасител на водна основа с вместимост 91 за пожари клас А, съгласно раздел II, т.39 от Приложение № 2 към чл.З, ал.2 от Наредба № 1з-1971/ 29.10.2009 г. за СТНОБП; В кухнята е наличен 1 бр. прахов пожарогасител 6 kg с клас на праха ВС. Да се дооборудва с още 1 бр. пожарогасител на водна основа с вместимост 91 за пожари клас А, съгласно раздел II, т.40, подточка б) от Приложение № 2 към чл.З, ал.2 от Наредба № 1з-1971/ 29.10.2009 г. за СТНОБП;“

По т. 5 – „Констатира се наличието на подсилени предпазители в главното електрическо табло на обекта, както и в електрическото табло намиращо се в кухнята.

По т. 6 Евакуационните пътища и изходи, както и местата без директна видимост към евакуационните изходи не са обозначени със знаци

По т. 7 - Вратата, която е евакуационен изход на столовата се отваря обратно на посоката на движение при евакуация от обекта.

По т. 8 Констатира се, че липсват схеми за евакуация в залата за хранене, които трябва да бъдат поставени на разстояние не повече от 7 m от входовете на обекта и на всеки 25ш по пътищата за евакуация;

В във връзка с горните констатации, в разпоредителната част на акта са дадени следните указания:

По т.3 - „Да се попълва редовно Дневник Приложение №3 за изключване на ел. захранване след приключване на работното време, съгласно чл.12, ал.1 от Наредба №8121 з-647/01.10.2014г. за ПНПБЕО.“

По т. 5 - „Да се подменят с нови стандартни всички подсилени предпазители намиращи се в главното електрическо табло на обекта, както и в електрическото табло намиращо се в кухнята, съгласно изискването на чл.37, т.1 от Наредба 8121з-647/01.10.2014г заПНПБЕО.“

По т. 6 - „Да се обозначат със знаци евакуационните пътища и изходи, както и местата без директна видимост към евакуационните изходи в обекта, съгласно чл.23, ал.4 от Наредба 8121 з-647/01.10.2014г за ПНПБЕО, във връзка с Наредба №РД-07/8 за минимални изисквания за знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа.“

По т. 7 – „Да се отваря по посока на движение при евакуация вратата, която е евакуационен изход на столовата, съгласно изискването на чл.14, ал.2, т.4 от Наредба №8121з-647/01.10.2014г. за ПНПБЕО.“

По т. 8 - „Да се оборудва обекта със схеми за евакуация във формат не по-малък от АЗ, съгласно изискванията на Приложение № 2 към чл.11 ал.1, т. 13.8 от Наредба № 8121 з-647/01.10.2014г. за ПНПБЕО. Схемите за евакуация изготвени във формат не по-малък от АЗ трябва да бъдат поставени в залата за хранене на не повече от 7 м от входовете на обекта и на всеки 25м по пътищата за евакуация, съгласно изискванията на чл. 11, ал. 5 от Наредба № 8121з-647/ 01.10.2014 г. за ПНПБЕО.“

Срокът за изпълнение на всичките указания е до 15.09.2024г.

От уведомително писмо рег. № 744200-159/02.04.2024г. ведно с удостоверение, АПОС и скица /л.9 л. 10/, е видно, че площта на Стол 6 в IV ОУ „Иван Вазов“ с адрес в гр. Търговище, включваща и топла кухня, подготовки, битовки, е 300 кв.м., като обекта има сходни характеристики с всички останали обекти на ОП „ДУХ“ Търговище.

От заключението на приетата СТЕ се установява, че след извършен оглед и измервания на място, фактическите констатации в разпореждане от 08.04.2024г. относно ДГ „1ви Юни“, [улица], с. Макариополско, са съобразени с действително наличните конструктивни и архитектурни характеристики на сградата и вътрешното разпределение на помещенията в нея, съобразно класа на функционална пожарна опасност Ф4 и подклас 4.1. видни от табл.1 стр. 11 от Наредба № 1з-1971 от 20.10.2009г. за строително технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар/СТНОБП/, отговарят на изискванията регламентирани с Наредба № 1з-1971 от 20.10.2009г, както и на Наредба №8121з-647 от 1.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите; Констатираните 8 броя несъответствия посочени в разпореждането не са изпълнени към деня на огледа. Счита, че указанията, дадени в разпореждането са необходими за правилната и безопасна експлоатация от пожаробезопасна гледна точка, закон и нормативната уредба. Те са необходими, обосновани и следва да бъдат изпълнени.

Въз основа на установените факти и след съвкупната преценка на събраните доказателства съобразно правомощията си по чл. 168 АПК и на основанията по чл. 146 АПК съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 17 ал.1 от ЗМВР дейността по осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации се осъществява от органите по пожарна безопасност и защита на населението при условията и по реда на този закон и на Закона за защита при бедствия. В ал.2 на същата разпоредба са изброени различните аспекти на тази дейност като в т.2 е посочено, че дейността по ал. 1 се осъществява чрез държавен противопожарен контрол. Бланкетната норма на чл. 17 ал.4 от ЗМВР предвижда, че редът и условията за осъществяване на дейностите по ал. 2, т. 1 – 3 се определя с наредби на министъра на вътрешните работи.

Регламентиращата дейността по чл. 17 ал.1 т.2 ЗМВР е Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, издадена от министъра на вътрешните работи. Съгласно чл. 7 ал.1 от тази наредба, началникът на РСПБЗН: 1. организира, ръководи и контролира дейността на органите, осъществяващи ДПК в определения район на действие; 2. осъществява ДПК в определения район на действие; 6. определя със заповед териториален и/или специализиран участък на всеки служител, осъществяващ ДПК, съобразно спецификата на определения район на действие; 7. утвърждава за всеки служител, осъществяващ ДПК, списък и график за извършване на контролни проверки на обекти.

В съответствие с цитираните разпоредби на Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014г. от началника на РСПБЗН - гр. Търговище е издадена Заповед №7442з-13/26.02.2024г., с която в т.I на М. В. Н.-назначен на длъжност „Държавен противопожарен контрол и превантивна дейност” в РСПБЗН-Търговище е разпоредено да осъществява държавен противопожарен контрол и превантивна дейност в обектите и строежите съгласно компетентността и правомощията си по длъжностна характеристика и Наредба №8121з-882 от 25 Ноември 2014г. за реда за осъществяване на Държавен противопожарен контрол в I-ви териториален участък от РСПБЗН- Търговище, в който попада с. Макариополско.

Съгласно чл. 125 ал.1 т.4 ЗМВР при упражняване на държавен противопожарен контрол органите по пожарна безопасност и защита на населението издават писмени разпореждания или уведомления за изпълнение на правилата за пожарна безопасност до държавни органи, организации, юридически лица и граждани. В съответствие с това изискване оспореното разпореждане е издадено в писмена форма, която съответства и на принципното изискване на чл. 59 ал. 2 от АПК за писмена форма на индивидуалния административен акт. Същото съдържа регламентираните от чл. 59 ал.2 АПК реквизити, включително фактически и правни основания за издаване на акта и ясно разпореждане за изпълнение на конкретно задължение. Съгласно чл. 17 ал.1 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, контролни проверки на обектите /каквато е процесната/ се извършват за установяване съответствието им с изискванията на Наредба № 8121з-647 от 2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите. При тези проверки, в случай че липсват констатирани обстоятелства, налагащи издаването на други административни актове, се издава само констативен протокол по образец съгласно приложение № 2, съгласно чл. 17 ал.6 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014 г. А съгласно чл. 22 от Наредба № 8121з-882 от 25.11.2014г., за изпълнение на правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите органите за ПБЗН, осъществяващи ДПК, издават писмени разпореждания (приложение №4).

Доколкото в настоящия случай проверката е приключила с установени несъответствия, за които следва да се дадат препоръки, оспореният акт е под формата на разпореждане по образеца на приложение №4. По изложените в жалбата доводи за това, че при разпореждането в частта му по т.3, 5, 6, 7 и 8 липсвала конкретика и указания за извършване на предписаните действия, следва да се посочи, че е извън изискванията за минималното необходимо съдържание на разпореждането да се указва как точно да се изпълни дадена препоръка, чиято същност и цел е достатъчно ясна. Ето защо съобразно формалните критерии на закона оспореното разпореждане отговаря на общите и специалните изисквания за форма и не е налице отменителното основание по чл. 146 т. 2 от АПК.

При проверката за наличие на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, съдът не констатира такива.

Неоснователен е довода на оспорващия, че разпореждането не било адресирано правилно до него, тъй като общинското предприятие „ДУХ“ не било собственик на проверения обект. Съгласно чл. 5 т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г., собствениците или ръководителите на обектите носят отговорност за създаване на организация за осигуряване на ПБ в обектите и спазване на изискванията на тази наредба. По смисъла на §1 т.8 от ДР на Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. "ръководители" са лица, които изпълняват функции, свързани с ръководство или управление. В случая оспорващото предприятие е общинско, но същевременно е самостоятелно юридическо лице и второстепенен разпоредител със средства от общинския бюджет, поради което ръководителят му отговаря за организацията в стопанисваните и управлявани от него помещения за детско и ученическо хранене. Ето защо не е налице и отменителното основание по чл. 146 т.3 АПК.

Относно наличието на противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона – отменителни основания по чл. 146 т.4 и т.5 АПК съдът прецени следното:

Направените констатация по т.3, т. 5, т.6, т.7 и т. 8 от разпореждането не се оспорват от страна на жалбоподателя, като се установяват и от обсъдената СТЕ.

Съобразно чл. 15 ал. 1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите обектите се оборудват с пожаротехнически средства, видът и количеството на които се определят съгласно приложение № 2 към чл. 3, ал. 2 от Наредба № Iз-1971 от 2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар.

В раздел II т. 39 от прил. 2 към Наредба № Iз-1971 от 2009 г. е посочено, че в столове и ресторанти с площ от 300 кв.м. и повече се изисква наличие на Пожарогасител на водна основа с вместимост 9 l и един брой Прахов пожарогасителс клас на праха АБС.

В раздел II т. 40 т. „б“ от прил. 2 към Наредба № Iз-1971 от 2009 г. е посочено, че в кухни с площ от 150 кв.м. и повече на електричество се изисква наличие на Пожарогасител на водна основа с вместимост 9 l и един брой пожарогасител с въглероден двоукис. Видно е, че пожарогасители съобразно вида и количеството посочено в цитираните относими норми не са били налице в процесния обект, поради което дадените предписания по т.3 са законосъобразни и правилни.

Съобразно чл. 37 т. 1 от Наредба № 8121з- 647/01.10.2014 г. при експлоатацията на обектите не се разрешава използването на нестандартни и/или подсилени предпазители в електрическите табла. В случая в ГЕТ е констатирано наличието на подсилени предпазители, поради което предписанието по т. 5 е законосъобразно и правилно.

Съобразно чл. 23, ал. 4 от Наредба № 8121з- 647/01.10.2014г., противопожарните съоръжения, пожарните кранове, стълбите за пожарогасителни и аварийно-спасителни дейности, устройствата за алармиране или оповестяване, устройствата за ръчното задействане на ПИС, ПГС и СГУ, евакуационните пътища и изходи, както и местата без директна видимост към евакуационните изходи се обозначават със знаци съгласно Наредба № РД-07/8 от 2008г. за минималните изисквания за знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа. В случая тези места не са обозначени със съответни знаци, поради което предписанието по т. 5 е законосъобразно и правилно.

За осигуряване на ПБ при експлоатацията на обектите (с изключение на тези от подкласове на функционална пожарна опасност Ф1.3 и Ф1.4) в съответствие с изискванията на Наредба № Iз-1971 от 2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар се изпълняват изискващата се посока на отваряне на евакуационните врати, както и брави тип "антипаник". Съобразно чл. 43 , ал. 1 от Наредба № 1з-1971 от 20.10.2009г., вратите на евакуационните изходи се проектират така, че да се отварят по посоката на движение при евакуация. В случая вратата, която е евакуационен изход на столовата се отваря обратно на посоката на движение при евакуация от обекта, поради което предписанието по т. 6 е законосъобразно и правилно.

Съобразно чл. 11, ал. 5 от Наредба № 8121з- 647/01.10.2014г., Схемите за евакуация съгласно приложение № 2 се поставят на видни места в обектите, както следва: 1. на разстояние не повече от 7 m от входовете на сградата и до 3 m от етажните изходи към евакуационните стълбища; 2. на всеки 25 m по пътищата за евакуация - за сгради с категории на обитатели "А. В процесния обект не са били налице схеми за евакуация в залата за хранене, поради което предписанието по т. 6 е законосъобразно и правилно.

По изложените съображения, съдът намира, че не са налице и отменителните основания по чл. 146 т.4 и т.5 АПК.

Предвид изложеното съдът счита, че провереният по реда на оспорването административен акт е законосъобразен в обжалваната му част, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Относно отговорността за разноски При този изход на делото, основателно се явява направеното от ответника искане за присъждане разноски, изразяващи се в платен депозит за изготвяне на СТЕ - 580 лева, поради което на основание чл. 143 ал. 3 във връзка с чл. 196 от АПК, вр. чл.37, ал.1 от ЗПП, вр. чл. 24 от НЗПП, следва Община Търговище /доколкото общинските предприятия не са първостепенни разпоредители с бюджетни средства, респ. нямат самостоятелно имущество/ да бъде осъдена да ги заплати в полза на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” – гр. Търговище, в качеството й на юридическо лице, в структурата на което е ответният административен орган – по аргумент от §1, т.6 от ДР на АПК.

По изложените съображения и на основание чл. 172 ал.1 и ал.2 предл. посл. АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба подадена от Общинско предприятие „Детско и ученическо хранене“, представлявано от директора Г. Х., с адрес за кореспонденция: гр. Търговище, [улица], против Разпореждане № ПР-ПБЗН-ТЩ1-4-(11) 08.04.2024г., издадено от ст. инспектор М. В. Н. – ВПД Началник на Група ДПК и ПД към РСПБЗН гр. Търговище, в частта му по т.3, т.5, т.6, т.7 и т.8.

ОСЪЖДА Община Търговище да заплати на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” – гр. Търговище сумата от 580 лева – разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на препис от същото.

Съдия: