ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 974
Хасково, 26.10.2023 г.
Административният съд - Хасково - XII тричленен състав, в закрито заседание в състав:
Председател: |
ИВА
БАЙНОВА |
Членове: |
РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА |
Като
разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР ВУНОВ
канд № 20237260701019 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Т.Г.Б. с
посочено правно основание чл. 56 от Конституцията на Република България (КРБ) и
Решение № 3 от 17.05.1994 г. по к. д. № 1/1994 г. на КС.
Жалбоподателят твърди, че по КАНД № 1332 от 2019
г. на Административен съд - Хасково и АНД № 751 от 2019 г. на Районен съд -
Хасково не било доказано дали деянието му на 02.03.2019 г. било извършено от
него умишлено или по непредпазливост, поради което следвало да се приложи чл.
2, ал. 1 от Закона за Министерството
на вътрешните работи (ЗМВР) спрямо Наказателно постановление (НП) №
19-1253-000058 от 01.04.2019 г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ към
ОДМВР – Хасково. Счита, че съдебната власт по двете дела не била осъществила
защита по смисъла на чл. 117, ал. 1 КРБ и накърнила достойнството му на
гражданин, признавайки го за виновен за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от
Закона за движение по пътищата (ЗДвП), без да се произнесла дали
деянието било извършено умишлено или по непредпазливост и като не била отчела
специалния режим по чл. 9, ал. 4 от Закона за българските лични документи (ЗБЛД) и задължението на МВР по чл. 2,
ал. 1 ЗМВР.
Предвид изложеното и с оглед
постъпилата уточняваща молба се иска да се обезсили НП № 19-1253-000058 от
01.04.2019 г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково.
Съдът, като взе предвид доводите
на жалбоподателя,
данните по делото и
приложимия закон, в пределите на своите правомощия, намира следното:
Жалбата е процесуално недопустима.
На първо място тя не би могла да се
разглежда като искане за възобновяване на административнонаказателното
производство по НП № 19-1253-000058 от 01.04.2019 г. на Началник група в сектор
„Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково.
Това е така, защото този институт
представлява извънреден способ за
контрол на влезлите в сила
актове по чл. 70, ал. 1 от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН) и е допустим само
при наличието на някое от изчерпателно посочените в чл. 70, ал. 2 ЗАНН основания,
което от своя страна следва да е фактически обосновано в искането. В зависимост
от соченото основание за отмяна, искането следва да е подадено в съответния
срок по чл. 71, ал. 1 ЗАНН. Когато от съдържанието на искането ясно се вижда,
че страната не твърди съществуването на някакви факти и обстоятелства, които
биха могли да се квалифицират като предвидено в закона основание за отмяна, то
същото се явява недопустимо.
В жалбата на Т.Г.Б. не са посочени
никакви такива факти и обстоятелства, като в нея и в последващата уточняваща
молба се излагат единствено твърдения за допуснати от наказващия орган и от
съдилищата нарушения на закона при издаването на НП № 19-1253-000058 от
01.04.2019 г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково,
респ. при постановяването на решенията по КАНД № 1332 от 2019 г. на
Административен съд - Хасково и по АНД № 751 от 2019 г. на Районен съд –
Хасково.
От друга страна, доколкото
жалбоподателят обосновава жалбата си с доводи, свързани единствено със
съдържанието на горепосочените НП и съдебни актове, означава, че той всъщност
иска съдът отново да извърши проверка за законосъобразността на влязлото в сила
преди повече от три години НП, което вече е било сторено чрез способите на
инстанционния съдебен контрол, без да се прилага извънинстанционният способ за
контрол. Такава възможност в българското позитивно право не съществува.
Позоваването в жалбата на чл. 4,
ал. 2 КРБ е несъстоятелно, тъй като неудовлетвореността
на жалбоподателя от резултата по разрешения правен спор не означава, че му е накърнено
достойнството на гражданин. В случая е спазен и соченият чл. 56 КРБ, след като
той е упражнил в пълнота правото
си на защита, обжалвайки НП пред две съдебни инстанции.
По тези съображения следва да се
приеме, че подадената жалба е лишена от годен
(допустим) предмет за съдебно произнасяне чрез способите, законово установени в
правомощията на съда, а това налага и извод за недопустимост на образуваното
въз основа на нея производството.
Накрая и само за пълнота на
изложението следва да се посочи, че в случая е налице и неизпълнение на
дадените във връзка с редовността на жалбата указания, които са изцяло
съобразени с изискванията на закона, а това е самостоятелно основание за оставянето й без разглеждане.
Ето защо жалбата на Т.Г.Б. следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото – прекратено.
Мотивиран от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата Т.Г.Б., с адрес: ***, с
посочено правно основание чл. 56 от Конституцията на Република България и
Решение № 3 от 17.05.1994 г. по к. д. № 1/1994 г. на КС и с искане да се
обезсили Наказателно постановление № 19-1253-000058 от 01.04.2019 г. на
Началник група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Хасково.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. д. № 1019/2023 г. по описа на Административен съд –
Хасково.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба пред Върховен
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател: |
||
Членове: |