Р Е Ш
Е Н И Е
№ 163
гр. Враца, 30.05.2023
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, първи състав, в публично
съдебно заседание на 05.04.2023г. /пети април две хиляди двадесет и трета
година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА
при
секретаря Даниела Ванчикова, като разгледа докладваното от съдия Житарска адм.
дело № 123 по описа на АдмС – Враца за 2022 г., и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по чл.145 и сл. от АПК вр. чл.45, ал.11 от ЗМСМА вр. чл.32, ал.2 от Закона за
администрацията.
Образувано
е по Заповед № ПО-07-7/02.03.2022г. на Областен управител на област Враца, с
която се оспорва Решение № 423 на Общински съвет Мездра по протокол
№32/23.02.2022г. приетото по т.1 от дневния ред на заседание на Общински съвет Мездра,
с което повторно е прието върнато за ново обсъждане от Областния Управител на
Област Враца Решение № 415/ от протокол № 31/27.01.2022г.
В
съдебно заседание, чрез процесуалния си представител жалбоподателя поддържа
оспорването и моли да бъде постановено съдебно решение, с което да се отмени
като незаконосъобразно оспореното решение.
Ответникът
- Общински съвет Мездра, редовно уведомен, не изпраща представител и не взема
становище по оспорването.
Административен
съд гр.Враца, като взе предвид събраните в хода на производството
доказателства, намира за установено следното:
От
кмета на Община Мездра е внесена докладна записка в Общински съвет Мездра с вх.№
1178/18.01.2022г., представляващо шестмесечен отчет по изпълнението на
Актуализираната програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета
на територията на Община Мездра.
Докладната
записка е разгледана в проведеното на 27.01.2022г. заседание на Общински съвет Мездра,
за което е изготвен протокол № 31/27.01.2022г. Видно от решение по т.3 от
протокола, Общински съвет Мездра е приел отчета на вносителя с 12 гласа „за“, 2
– „против“ и 5 – „въздържали се“.
Решението
е върнато за ново разглеждане от общинския съвет, по реда на чл.45, ал.4 от ЗМСМА от Обл.управител на Обл. Враца със Заповед № ПО-07-4/08.02.2022г.
Решението
е преразгледано в проведеното на 23.02.2022г. заседание на Общински съвет Мездра.
Видно от протокол № 32/23.02.2022г., по т.1 от дневния ред е взето решение със
следното съдържание: „ Приема повторно върнатото от Областния управител за ново
обсъждане Решение №415 от протокол №31/27.01.2022г. с мотиви: Настоящето решение се прие на основание чл.21, ал.1, т.24эи
чл.45, ал.9 от ЗМСМА, т.2 от Приложение 1 – „План за действие за изпълнение на
програмата“ на Програма за овладяване на популацията на безстопанствените
кучета на територията на община Мездра, чрез която общината ще продължи да
провежда последователна и оптимална политика в областта на хуманното овладяване
на популацията на бездомни кучета. Гласували „за“ – 13, „против“ – 1,
„въздържали се“ - 7 от общ брой на
общинските съветници – 21,
Решението
е оспорено със Заповед № ПО-07-7/02.03.2022г. на Областен управител на област Враца.
Направеното
оспорване е процесуално допустимо, като направено в законоустановения срок, от
надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването. Съгласно Тълкувателно
решение № 5/10.12.2008г. на ВАС, областният управител може да упражнява контрол
за законосъобразност върху всички решения на общинските съвети, чрез
оспорването им пред съответния административен съд по реда на чл.45, ал.4 ЗМСМА, във връзка с чл.32, ал.2 ЗА, включително и тези, издадени на основание
чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА, а съгласно чл.130, ал.2 от ЗСВ, тълкувателните решения
са задължителни за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на
местното самоуправление, както и за всички органи, които издават
административни актове. Ето защо, направеното оспорване е процесуално допустимо
и същото следва да бъде разгледано по същество.
При
проверка законосъобразността на оспореното решение, административният съд не се
ограничава единствено с основанията, посочени в оспорването, а на основание чл.
168 от АПК е длъжен да извърши проверка за законосъобразност на оспорения акт
на всички основание по чл. 146 от АПК.
Оспореното
решение е прието, след като по реда на чл.45, ал.4 от ЗМСМА, Областният управител
на Област Враца е върнал за ново обсъждане решение по т.3 от протокол №31/27.01.2022г.
на Общински съвет Мездра.
В
случая е бил налице изискуем кворум, тъй като от всички 21 общински съветници
са присъствали 21, като при проведеното гласуване са гласували 21 от тях.
Съгласно
правомощията си по чл.45, ал.9 от ЗМСМА, общинския съвет може да отмени, да
измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт. Съответно в ал.10
е предвидено, че актът, върнат за ново обсъждане, се приема повторно с мнозинството,
определено в закон, но с не по-малко от повече от половината от общия брой на
общинските съветници.
В случая, с оглед на обстоятелството, че с
върнатото решение е приет направеният отчет е необходимо то да е прието с
предвиденото в нормата на чл.45, ал.10 от ЗМСМА мнозинство. Това мнозинство е
не по-малко от повече от половината от общия брой на общинските съветници или в
случая доколкото общия брой общински съветници е 21, то необходимото мнозинство
за приемане на положително за дружеството решение е 11 общински съветници да са
гласували „за“. В случая са гласували „за“ – 13 общински съветници.
Въпреки
изложеното оспореното решение е незаконосъобразно, тъй като не е мотивирано и
не съдържа никакви фактически основание за неговото приемане. Видно от
протокола от проведеното заседание на общинския съвет, в него е посочено
единствено правното основание за неговото приемане, а именно 21, ал.1, т.24 и чл.45,
ал.9 от ЗМСМА, както и т.2 от приложение 1 от „План за действие за изпълнение
на програмата“ на Програма за овладяване на популацията на безстопанствените
кучета на територията на община Мездра. Липсват каквито и да било мотиви,
касаещи оспореното решение. Още със Заповед № ПО-07-4/08.02.2022г. на Областния
управител на Област Враца е указано на Общинския съвет Мездра пороците на
върнатото за ново разглеждане Решение №415 по Протокол №31/27.01.2022г.
Независимо от посочените пороци на върнатото решение, Общински съвет Мездра отново
е приел решението на 23.02.2022г., без мотиви, като са изложени само правните
основания, но фактическите основания за приемането му липсват.
Съгласно
Тълкувателно Решение на ОСГК на ВС № 16/1975 г. мотивите могат да бъдат
изложени отделно от самия административен акт, в съпътстващите го документи,
подготвящи неговото издаване. В случая, мотиви послужили за приемане на
оспореното решение не биха могли да бъдат изведени, както от докладната записка
на Кмета на Община Мездра, тъй като в неговият отчет не се съдържат такива, а само
изброяване какво е свършено и какво не е от приетия план за действие, така и от
докладната записка на Председателя на Общински съвет Мездра, която е внесла за
ново разглеждане върнатото решение, поради което оспореното решение се явява
незаконосъобразно.
С
оглед на изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК решението на Общински
съвет Мездра, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно, а преписката
следва да се върне на Общински съвет Мездра.
От
страните по делото не са претендирани разноски, поради което съдът не дължи
произнасяне по този въпрос.
Мотивиран
от изложеното, Административен съд гр.Враца, І-ви състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 423 на Общински съвет
Мездра по Протокол №32/23.02.2022г. приетото по т.1 от дневния ред на заседание
на Общински съвет Мездра, с което повторно е прието върнато за ново обсъждане
от Областния Управител на Област Враца Решение № 415/ от протокол №
31/27.01.2022г.
ВРЪЩА преписката на Общински съвет Мездра
за ново произнасяне, съобразно мотивната част на настоящето решение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна
жалба в 14 -дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен
административен съд.
АДМ.СЪДИЯ: