Р Е Ш Е Н И Е
№ ............
23.07.2020 г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно
заседание на десети юли през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА НАЧЕВА
При
секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора .......... като
разгледа докладваното от съдията Начева АНД № 1205 по описа на същия съд за
Постъпила е
жалба от Г.И.С. ***, ЕГН ********** против НП №100/27.05.2020г. на *** на
Община Плевен, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.209а, във вр. с
чл.63, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ и на основание чл.53 от ЗАНН, във връзка
с чл.209а, във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ е наложена глоба в
размер на 300 /триста/ лева. Моли съда за отмяна на Наказателното
постановление, като излага конкретни съображения.
В съдебно
заседание жалбоподателят се явява лично, дава лаконични обяснения. Изразява становище
по съществото на делото, в което моли за отмяна на наказателното постановление.
Ответникът
по жалбата – Община Плевен се представлява от гл.юрисконсулт П.П.. Намира, че наказателното
постановление е издадено при съобразяване с материалните и процесуални правила,
като подробно се аргументира. Моли да бъде потвърдено.
Съдът, като
съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по
делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е
ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 30.04.2020г.
жалбоподателят Г.И.С. ***. Около 11:50 часа се движел пеша в същото населено
място в Защитена местност парк „Кайлъка”, като не бил поставил защитна маска за
лице, покриваща носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.), с което е нарушил
Заповед № 01-236/24.04.2020г. за изменение на Заповед № РД 01-197/ 11.04.2020г.
и във връзка със Заповед № РД 01-124/13.03.2020г. на Министъра на
здравеопазването. Свидетелите В.В.К. и Ц.В.А. приели, че така описаното е
нарушение на чл.209а, във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/. Горното
било обективирано от длъжностните лица в АУАН № 92И от 30.04.2020г. Въз основа
на съставения Акт за установяване на административно нарушение, *** на Община
Плевен издал оспореното НП № 100/27.05.2020г.
Горната фактическа обстановка се
установява по несъмнен начин от събраните по делото доказателства –
кредитираните като обективни и кореспондиращи с ценения от съда писмен
доказателствен материал показания на свидетелите В.В.К. и Ц.В.А. и от
приложените към делото писмени доказателства – акт за установяване на
административно нарушение АУАН № 92И от 30.04.2020г., НП № 100/27.05.2020г.
Същественото в
административнонаказателното производство е да се установи: има ли административно
нарушение, извършено ли е то от лицето посочено като нарушител и дали
това лице го е извършило виновно.
От друга страна процесуалните правила
на ЗАНН, регламентиращи процедурата по съставяне на АУАН и НП, респективно
тяхното съдържание, са формални, но са условие за тяхната валидност. Следва да
бъдат спазени всички изисквания относно процедурата по съставяне на акта
и издаване на наказателно постановление. Неспазването на императивните
процесуални изисквания обосновава отмяната на НП като незаконосъобразно, когато
са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с препятстване правото
на защита .
Съгласно чл.42, ал.1, т.5 от ЗАНН в
АУАН актосъставителят е длъжен да посочи нарушените законови норми, както и
останалите задължителни реквизити, свързани с описание на нарушението като
дата, място и фактически констатации. Това е от значение за гарантиране правото
на защита на соченото за нарушител лице и за да бъде надлежно информиран за
нарушението, което се твърди че е извършил.
В
административнонаказателното производство в конкретния случай не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да опорочават издадения акт и съответно
НП.
Нарушението, визирано в АУАН, а
впоследствие и в НП №100/27.05.2020г. на *** на Община Плевен, е за това, че жалбоподателят Г.И.С. ***, ЕГН ********** ***
около 11:50 часа в Защитена местност парк „Кайлъка” не е поставил защитна маска
за лице, покриваща носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.), с което е нарушил
Заповед № 01-236/24.04.2020г. за изменение на Заповед № РД 01-197/ 11.04.2020г.
и във връзка със Заповед № РД 01-124/13.03.2020г. на Министъра на
здравеопазването.
С описаното, на жалбоподателя С.
е вменено нарушение на чл. нарушение на чл.209а, във вр. с чл.63, ал.1 от
Закона за здравето /ЗЗ/ за извършено нарушение на 30.04.2020г. Действително не
е посочена в АУАН и НП конкретната алинея и предложение на чл.209а от ЗЗ, които
са нарушени, но това в никакъв случай според съда в конкретния случай не е
нарушило правото на защита на ж-ля да разбере за какво нарушение е санкциониран
и да организира защитата си, доколкото в останалата част разпоредбата на
чл.209а от ЗЗ визира случаите на повторност и нарушения от ЕТ или ЮЛ.
Двамата свидетели К. и А. са
категорични, в т.ч. и след като посочват ж-ля в съдебната зала, че именно това
е лицето, за което са констатирали, че е без поставена на лицето предпазна
маска, в т.ч. кърпа, шал и др. Спомнят си конкретната ситуация и дори посочват
че, ж-лят не е бил сам, а с друго лице и двамата са били голи до кръста. Съдът
кредитира показанията на двамата свидетели, като намира че същите са обективни,
съответстващи си, депозирани под страх от наказателна отговорност за
лъжесвидетелстване и няма причина да се приеме предубеденост или
заинтересованост от тяхна страна. Ж-лят от своя страна въпреки че в жалбата си
е посочил, че е бил облечен с тениска и е имал шал на лицето, в обясненията си
в с.з. не отрича, че е бил без предпазна маска, шал или кърпа покриващи носа и
устата, както и, че бил поставил на лицето тениската си, с което влиза в
противоречие с депозираното в самата жалба до степен че за съда не става ясно
какво според него се е случило на въпросната дата. Съдът не кредитира в този
смисъл обясненията, доколкото соченото в тях се опроверга от изричните
показания на свидетелите в тази връзка при конкретно зададени им въпроси. Ж-лят
не ангажира и доказателства подкрепящи нито една от тезите му.
Следователно и изводимо от
описаното по-горе следва да се приеме че жалбоподателят Г.И.С. е осъществил
състава на административно нарушение на чл.209а, във вр. с чл.63, ал.1 от
Закона за здравето /ЗЗ/.
С оглед изложеното, съдът приема,
че за това нарушение административнонаказващият орган правилно е приложил и относимата
санкционна норма и определил размера на наказанието глоба в размер на 300 лева
в законоустановения минимум.
Поради описаните по-горе
съображения НП №100/27.05.2020г. на *** на Община Плевен се явява
законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от горното
и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№100/27.05.2020г. на *** на Община Плевен, с което на жалбоподателя Г.И.С. ***,
ЕГН ********** за нарушение на чл.209а, във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за
здравето /ЗЗ/ и на основание чл.53 от ЗАНН, във връзка с чл.209а, във вр. с
чл.63, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/ е наложено административно наказание
глоба в размер на 300,00 /триста/ лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва по реда на АК пред АС-гр.Плевен в 14-дневен срок от
получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: