Решение по дело №1292/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1101
Дата: 9 август 2022 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20227050701292
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2022 г.

Съдържание на акта

                                        

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ………/……….

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд – Варна- четвърти тричленен състав, в публично заседание на четиринадесети юли две хиляди двадесет и втора година  в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ГАНЕВА

                                                        ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

                                                                             НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря Деница Кръстева и с участието на прокурора Катя Петрова, като разгледа докладваното от председателя канд. № 1292 по описа на Административен съд гр. Варна за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Й.С.Т. със съдебен адрес *** , офис 7, подадена чрез адв. А.И., срещу решение № 537/18.04.2022г., постановено по анд № 4572/2021г. на Районен съд – Варна.

В касационната жалба се релевира допуснато нарушение на закона и съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 от НПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Твърди, че в мотивите си съдът е обсъдил възражения , които са различни от направените, като не е изпълнил задължението си да събере служебно доказателства, да обсъди събраните и да посочи кои обстоятелства счита за установени и въз основа на кои доказателствени материали. Сочи, че без основание им е отказано назначаването на съдебно – техническа експертиза, като по този начин съдът е извършил процесуално нарушение. Твърди, че при установени с мобилни АТСС нарушения на скоростта е недопустимо издаване на електронен фиш, а административнонаказателната отговорност следва да се реализира по общия ред със съставяне на АУАН и издаване на НП. Налице е противоречие между разпоредбите на Наредба № 8121з-532 за използването на АТСС и тези на ЗДвП относно възможността да бъде издаван електронен фиш при установяване и заснемане на нарушението с мобилни АТСС, като според наредбата това е възможно при временно монтирано на пътя АТСС, а според закона, това е невъзможно, тъй като при всички случаи мобилното АТСС установява нарушението в присъствието на контролен орган и предвид установения в чл.15, ал.3 ЗНА принцип за приложимост на по- високия по степен нормативен акт, следва извода, че приложим е установеният със ЗДвП режим на установяване и заснемане с АТСС на нарушения, при които се съставят електронни фишове, а именно – при установяване на такива АТСС в отсъствието на контролен орган, каквито са само стационарните. Твърди и че не са спазени изискванията на чл.10 ал.1 от наредбата, тъй като в представения протокол липсват задължителни реквизити – ограничението на скоростта с пътен знак ли е било въведено или е налице общо ограничение на скоростта, при какъв режим на измерване е проведен контрола, посочено е че контрола е извършен при статичен и динамичен режим, но за последния не е попълнен началото и края на участъка. Твърди и че не може да се установи доколко са спазени разпоредбите на чл.10 ал.3 от Наредбата, предвид това, че е налице снимка на АТСС, но липсва дата от деня на нарушението, както и подпис или друг индивидуализиращ знак на съставилия снимката. Предвид посоченото счита, че не са спазени установените с подзаконов нормативен акт условия и ред за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Твърди, че в издадения ЕФ не е отразено приспаднат ли е толеранса, съгласно изискванията на чл.16 ал.5 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. и какъв процент, като допуснатото нарушение е съществено, тъй като е бил лишен от възможността да разбере точно какво е нарушението му, каква е била скоростта, за която е санкциониран. Счита за погрешни мотивите на ВРС относно липсата на обратна разписка и начина на връчване на ЕФ. Твърди, че при липса на подпис и данните на конкретно лице на което е връчен ЕФ не може да бъде направен извод, че е връчен именно на неговия адресат, а изискването за връчване е с оглед създаване на достатъчно и ефективни гаранции за упражняване правото на защита на наказаното лице. Неизпълнението на задължението за връчване лишава нарушителя от възможността да предприеме всички действия за упражняване на правата си. Твърди и че е допуснато от АНО неяснота относно субекта на нарушението- дружеството собственик на МПС или неговия управител, посочени в ЕФ, което води до невъзможност да се разбере чия точно отговорност е ангажирана. Излага доводи, че е посочена неправилна правна квалификация на извършеното нарушение, като сочи, че не е налице съответствие между словесното описание на нарушението и цифровата му квалификация. Твърди се, че районният съд е следвало да установи липсата на отразяване на разпоредбата на чл. 189, ал. 6 от ЗДвП, както и разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП е ЕФ, с което е нарушено правото на защита на наказаното лице. Посочено е, че не е изследван въпросът за вината, т.е. че наказаното лице е извършило нарушението виновно. 

Отправеното искане към съда е за отмяна на обжалваното съдебно решение  или алтернативно за връщане на делото на ВРС за ново разглеждане . 

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР Варна, депозира  писмени бележки, с позиция за нейната неоснователност и моли за потвърждаване на въззивното решение. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за  неоснователност на подадената касационна жалба. Сочи, че бил приспаднат допустимият толеранс от +/- 3 км. и решението следва да бъде потвърдено.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е допустима, тъй като изхожда от процесуално легитимирано лице – страна в първоинстанционното производство и е подадена при спазване на разписаните процесуални срокове по упражняване правото на жалба, а разгледана по същество тя е неоснователна.

С обжалваното съдебно решение на Районен съд – Варна е потвърден   електронен фиш серия К № 5316026 издаден от ОД МВР – Варна, с който за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4 вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП на касационната жалбоподателка е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100.00 /сто/ лева.

Районният съд е приел от фактическа страна, че на 01.10.2021 г. в 09:20  часа, по път I клас №9 /извън населено място/, с посока на движение към гр. Бургас до кръстовището за с. Рудник, след ресторант „Джексън“ лек автомобил ”БМВ Х 5 Х Драйв 30 Д” с рег. № ***, се движел със скорост  от 86 км/ч. при разрешена скорост 60 км/ч. въведена с пътен знак В26 .

Установено е, че лек автомобил ”БМВ Х 5 Х Драйв 30 Д” с рег. № *** е регистриран на “Агротексим“ ЕООД, чийто законен представител е  касационната жалбоподателка – Й.С.Т..

За да потвърди обжалвания ЕФ, въззивният съд е приел, че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в досъдебна фаза на процеса. Административнонаказващият орган /АНО/ правилно е съобразил събраните доказателства и въз основа на тях е приложил относимата правна уредба. Посочил е, че ЕФ е  съставен при спазване на изискванията на чл.189 ал.4 от  ЗДвП, като в същия е посочена  териториалната структура на МВР – ОДМВР Варна, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

Въззивният съд е приел, че електронният фиш е връчен на жалбоподателката на 13.10.2021 г. и същата е депозирала жалба на 26.10.2021 година.

ВРС е счел за лишено от основание възражението на въззивника, че в ЕФ липсва дата на издаване и ясното обозначаване на мястото на заснемане на нарушението, тъй като мястото е описано с необходимата конкретика, като на снимката /разпечатка от видеоклип/ дори са описани точните координати на разположението на камерата.

С оглед представено от АНО  удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 на Български институт по метрология, за мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение, тип TFR1-M с № 4835 и протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, районният съд е извел извод, че мобилната система е одобрен тип средство за измерване, преминало метрологична проверка, което е било изправно към датата на процесното нарушение.

Според районния съд законосъобразно нарушението е квалифицирано по чл.21 ал.2 от ЗДвП. Измерената скорост на движение на автомобила е 89 км/ч., като при издаване на ЕФ е съобразена допустимата грешка +/-3 км и скоростта е намалена на 86 км./ч., т.е. налице е наказуемо превишение с 26 км/ч. в полза на водача. В този смисъл е прието, че извършеното деяние осъществява фактическия състав на посочената в ЕФ законова норма на чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, което е и основание за реализирането на административнонаказателната отговорност, като наложеното за извършеното нарушение наказание, е в предвидения от закона абсолютен размер.

Касационната инстанция счита обжалваното решение за валидно, допустимо и правилно. При неговото постановяване не са допуснати заявените от касатора нарушения на материалноправните разпоредби и процесуалните правила. Обратно на поддържаното в касационната жалба въззивният съд е формирал изводите си, след като е обсъдил относимите за казуса обстоятелства, както и всички наведени от жалбоподателя доводи и възражения . Това заключение се потвърждава и от бланкетността на заявеното в касационната жалба възражение  , че РС-Варна не е обсъдил оплакванията на наказано лице. Подобно твърдение в случая  обслужва единствено защитната теза на нарушителя. Предходната  съдебна инстанция е постановила своето решение , формирайки правните си изводи  , съотнасяйки относимата правна регламентация към установените юридически факти , основани на цялостен и задълбочен анализ на всички събрани допустими доказателства . Голословно в касационната жалба се твърди , че ВРС  не е анализирал „  цялата  доказателствена съвкупност“ без  да се аргументира  тази теза . Няма твърдение кое събрано доказателствено средство е било изгнорирано от  решаващия съд , за да може касационният съд да изследва основателност на същото . 

Касационният жалбоподател твърди допуснато съществено процесуално нарушение от страна на Районен съд – Варна, изразяващо се в отказ за назначаването за поискана съдебно – техническа експертиза, но от материалите по анд. № 4572/21г. по описа на ВРС  и най-вече от съдебните протоколи няма данни  Т. да е направила  подобно доказателствено искане , поради което и нейното  оплакване е лишено от основание.

Неоснователна е правната теза на Т. за противоречие между ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година. Нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП е относима както за нарушения, установени с мобилни АТСС, така и за нарушения, установени със стационарни АТСС, като „присъствието на контролен орган“ в автомобила, в който е монтирана мобилното АТСС или в автомобил, в близост до АТСС не обуславя извод, че нарушението не е установено в отсъствието на контролен орган или че ЕФ не е издаден в отсъствието на контролен орган. Намесата на контролния орган в случаите на контрол с АТСС се свежда единствено до разполагане, включване и изключване на АТСС – чл. 9 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.

Лишено от нормативна опора е оплакването на Т., че установяване на превишена скорост следва да се извърши само със стационарно техническо средство. Жалбоподателката се позовава на тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело 1/2013 г. на ВАС, но в същото се посочва, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура . С оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията) и именно  по съблюдаване на този тълкувателен акт Народното събрание измени чл. 165 от ЗДвП с ДВ бр. 19.08.2015 г. като въведе нова трета аления на цитираната правна норма, според която условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Това е Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. на министъра на вътрешните работи за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (ДВ, бр. 36 от 2015 г.), в сила от 23.05.2015 г. В разпоредбата на чл. 2 от този подзаконов нормативен акт е предвидено, че стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи (АТСС) заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения–видеозаписи с данни за установените нарушения на правилата за движение. За тях съгласно чл. 3 от Наредба № 8121з-532/2015 г. се издават електронни фишове с използване на автоматизирана информационна система.

Тази правна регламентация кореспондира с въведената с § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП с ДВ бр. 19 от 2015 г. дефиниция на понятието "Автоматизирани технически средства и системи" - уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и които могат да бъдат:

а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;

б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Лишено от основание е и оплакването на касационната жалбоподателка за липсата на пътен знак от група "В" на мястото на нарушението. Приложеният по делото протокол за използване на АТСС рег. №819р-27851 от 04.10.2021г. е надлежно писмено доказателство свидетелстващо , че на мястото на нарушението е действало ограничение на скоростта от 60 км/ч., въведено с пътен знак В26, като разстоянието от пътния знак до АТСС е било 250 метра. По отношение на възражението, че не е спазена разпоредбата на чл. 10, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата, съдът счита, че приложеният по преписката писмен протокол , надлежно подписан от длъжностното лице , негов съставител, се ползва  с материална доказателствена сила , още повече че истинността на удостоверените в него факти  се потвърждава от придружаващият го снимков материал за точното позициониране на автоматизираното техническо средство АТСС.

Няма основание и оплакването на Т. за нарушено право на защита на наказаното лице , понеже  в ЕФ не е вписана информация дали извършено  приспадане на толеранса от минус 3 % .

Първо , предвид регламентацията на чл. 189, ал.4 от ЗДвП няма изискване  за вписване на  подобна информация в ЕФ , поради което непосочването й не може да се счита  за процесуално нарушение, още повече като съществено такова.

Второ , видно от материалните по адм. – наказ. преписка  засечената скорост на движение на процесното превозно средство  по разпечатката от  автоматизираното техническо средство е 89 км/ч, т. е превишение от 29 км/ч , а  в ЕФ е вписана информация за превишение на скоростта от 26 км/ч, т.е. това лице е санкционирано след извършено приспадане на  допустимото отклонение.

Трето ,  превишение на скоростта както от 26 км/ч, така и от 23 км/ч попада в диапазона по чл. 182, ал.2 т.3 от ЗДвП от 21 до 30 км/ч, за което нарушение законодателят е въвел едни и същ фиксиран размер на глобата от  100 лв. , поради което и този аргумент не може да обуслови основателност на оплакването за нарушено право на защита.

Заявеното в касационната жалба оплакване , че не е установено авторството на адм. нарушение  обслужва единствено защитната теза на  нарушителя, който нито в досъдебната , нито в съдебната фаза на производство е посочил имената на друго физическо лице като водач на процесното превозно средство  на  01.10.20201г. в 09.20 ч.

На следващо място, индивидуализирането на Т. като субект на извършеното адм. нарушение има своята  законова опора в предписанието на чл. 188, ал.2 от ЗДвП , според което когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице /както е в настоящия случай/, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. При непосочване на такова лице се пристъпва  към ангажиране отговорността на законния представител на дружеството, каквото е Й.Т. в случая и това е безспорен  факт . Т. не твърди, че е подавала декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП . Същата не е посочила друго лице като водач на описаното в ЕФ моторно превозно средство на 01.10.2021г. В тази връзка обоснован и съответстващ на закона е изводът на районния съд за законосъобразно санкциониране на управителя на търговското дружество, собственик на посоченото МПС в ЕФ.

Неоснователно е възражението, че в ЕФ липсва точно и ясно описание на нарушението и на мястото на извършването му. Всяко деяние представлява съвкупност от елементи, които очертават конкретен състав на предвидено в закона административно нарушение. В случая съставът на посочената като нарушена разпоредба на чл. 21, ал.2 от ЗДвП изисква установяване и посочване на вида на пътното превозно средство, конкретния размер на ограничението в пътния участък, установената скорост на движение на автомобила и мястото /населено, извън населено, автомагистрала/, където е установено. Превишението на скоростта представлява зависимост между въведеното конкретно ограничение на скоростта и констатираната скорост на движение. Всички тези елементи са посочени в издадения ЕФ и са достатъчни, за да се приеме, че е налице съставомерно деяние. В ЕФ е описано и мястото на нарушението - път I клас №9, в посока на движение към гр. Бургас до кръстовището за с. Рудник, след ресторант „Джексън“. Нещо повече в случая превишението на скоростта е установено посредством одобрено и функциониращо автоматизирано техническо средство АТСС, което освен датата и точния час на нарушението, документира и регистрационния номер на превозното средство, с което то е осъществено. При доказани годност и изправност на техническата система, координатите на контролирания участък и разположението й при установяване на конкретното нарушение, няма основание да се приеме, че някои от отразените в ЕФ параметри, вкл. мястото на извършване на нарушението са неверни.

Няма законова подкрепа за основателност  оплакването на Т. за  липса на  информация в ЕФ относно  възможността  в 7-дневен срок  да се подаде писмено възражение пред директора на  ОД на МВР. Законодателят не предписва такъв реквизит на утвърдената от него бланка на електронния фиш  / арг. чл. 189, ал.4 ЗДвП/.

Правилно е становището на ВРС, че липсата на обратна разписка, удостоверяваща връчването на ЕФ не рефлектира върху неговата законосъобразност. Връчване на електронния фиш е процесуално действие , което се осъществява , след като е издаден ЕФ т.е. след като е  приключило  производствено по неговото постановяване. При подобна хронологическа последователност връчването на  ЕФ има касателство само към допустимостта на неговото съдебно обжалване , а данните по казуса сочат за срочно упражнено право на жалба от Т. срещу електронния фиш.

В заключение при извършения инстанционен съдебен контрол се констатира неоснователност на подадената касационна жалба от Й.Т. и съответно правилността на обжалваното съдебно решение на РС-Варна. 

Основателно с оглед изхода на делото е своевременно направеното искане на ответника по касация за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция от 80 лева съобразно чл. 27е от Наредбата за плащането на правната помощ във вр. с чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН и чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ .

Мотивиран от изложеното и съобразно правомощията си по чл.221 и сл. от АПК, Административен съд – Варна

 

Р       Е        Ш         И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 537/18.04.2022 г. по анд № 4572/2021 г. по описа на Варненския районен съд.

ОСЪЖДА Й.С.Т., ЕГН **********,*** да заплати на ОД на МВР-Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                                Председател:                                  

 

                                              

             Членове: