Решение по дело №122/2024 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 178
Дата: 12 февруари 2024 г.
Съдия: Росица Шкодрова
Дело: 20243110200122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 178
гр. Варна, 12.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 38 СЪСТАВ, в публично заседание на осми
февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Росица Шкодрова
при участието на секретаря Пламен Б. Пламенов
като разгледа докладваното от Росица Шкодрова Административно
наказателно дело № 20243110200122 по описа за 2024 година

МОТИВИ: Производството по делото е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по жалба на пълномощник на АТС Уъркфорс Рекруйтмънт" ЕООД против
Наказателно постановление № 03-2300687/02.08.2023 г., издадено от Директор Дирекция
„Инспекция по труда"- Варна, с което на дружеството е било наложено административно
наказание „имуществена санкция“.
В жалбата се моли за отмяна на НП като се сочи, че в Наредбата за условията и реда за
извършване на посредническа дейност по наемане на работа не е предвиден срок за
завеждане в регистър. Предписание №1 е с дата, значително предшестваща датата на
констатирания договор, поради което и не може да се счете, че е налице неизпълнение на
предписанието.
В съдебно заседание жалбата се поддържа чрез процесуален представител. Поддържа се
и се доразвива позицията за отмяна на наказателното постановление.
Процесуален представител на въззиваемата страна, моли НП да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно. Моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа
страна следното:
През месец март 2023 год. служители на Дирекция „ИТ“ Варна извършили проверка
по спазване на трудовото законодателство от страна на въззивното дружество като
работодател. Констатациите от проверката били обективирани в констативен протокол №
ПР2310037/13.04.2023год. в който били дадени и задължителни предписания едно от които,
под №1 било дружеството да води своевременно електронния регистър на търсещите и
устроените на работа лица в електронната база данни на Агенцията по заетостта, съгласно
чл.24 ал.1 вр. ал.2 от в Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа
дейност по наемане на работа, в срок до 27.04.2023год.
1
При последваща проверка през юли 2023г. било установено, че това предписание не е
било изпълнено. За лицето Т.К.Т., бил сключен договор за посредническа дейност по
наемане на работа за други държави от 05.07.2023г., който не бил заведен в електронния
регистър на търсещите и устроените на работа лица в електронната база данни на Агенцията
по заетостта.
За констатираното нарушение на 14.07.2023 год. срещу въззивното дружество бил
съставен АУАН, в който било посочено, че същото е нарушило разпоредбата на чл. 79 ал.1
от ЗНЗаетостта. Посочено било че нарушението е извършено в гр.Варна, на 05.07.2023год.,
към който момент е бил сключен договорът и към който момент е следвало да бъде заведен
в електронния регистър на търсещите и устроените на работа лица в електронната база
данни на Агенцията по заетостта, с което не е било изпълнено предписанието на
контролните органи. Актът бил надлежно предявен и връчен на управителя, който го
подписал без възражения. Такива не постъпили по преписката и впоследствие.
На 02.08.2023год., АНО издал атакуваното НП, като е приел фактическите констатации
изложени в акта, приел е че въззивното дружество като работодател е нарушило
разпоредбата на чл. 79 ал.1 от ЗНЗаетостта и наложил административно наказание
имуществена санкция в размер на 1500 лева.
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа всички
събрани в хода на съдебното следствие доказателства, както писмени така и гласни, които се
кредитират от съда изцяло като непротиворечиви, взаимно допълващи се и преценени по
отделно и в своята съвкупност не водят на различни правни изводи.
Съдът намира, че НП е правилно и законосъобразно издадено при спазване на
процедурите по ЗАНН. При съставяне на акта за установяване на административно
нарушение е спазен тримесечния срок за съставянето му. Спазен е и срока за възражения по
акта, като НП е издадено в шестмесечния преклузивен срок за издаването му.
Проверяващите обективно, всестранно и пълно са изяснили фактическата обстановка по
административно наказателната преписка и са събрали безспорни доказателства за
извършеното административно нарушение, посредством личните си възприятия, след което
са пристъпили към съставяне на акт за установяване на административно нарушение.
Административно наказващият орган правилно е приел, че се касае за нарушение на
разпоредбите на ЗНЗ и е издал атакуваното НП, като на база на събраните по преписката
доказателства е дал правилна правна квалификация на извършеното нарушение и правилно е
определил санкционната норма на КТ, която следва да намери приложение.
При определяне на наказанието, което следва да се наложи съобразно разпоредбите
на КТ наказващият орган е съобразил наличието на отегчаващи отговорността
обстоятелства, каквото е периода на нарушението и правилно е наложил наказание
имуществена санкция в максималния размер. Според настоящия съдебен състав адекватно
на тежестта на нарушението, предвид завишената степен на обществена опасност на
деянието и дееца се явява именно наказание в максимален размер и в този смисъл
наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Що се отнася до наведените с жалбата основания за отмяна на наказателното
постановление, съдът не споделя същите, предвид на следното:
Сочи се, че в Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа дейност по
наемане на работа не е предвиден срок за завеждане в регистър.
2
Доколкото в разпоредбата на чл.24 ал.2 вр. ал.1 от Наредбата за условията и реда за
извършване на посредническа дейност по наемане на работа изрично е предвидено, че
посредникът води електронен регистър на търсещите и устроените на работа лица, който се
поддържа в електронната база данни на Агенцията по заетостта и съдържа най-малко
информация относно име и ЕГН на търсещото работа/устроеното на работа лице;
образование и професионална квалификация на търсещото работа лице; номер и дата на
сключения посреднически договор; име, ЕИК и адрес на работодателя; длъжност, на която
лицето е наето на работа и данни за сключения трудов договор, еднозначно се извежда
задължение на посредника да впише и поддържа данните в електронния регистър от деня , в
който са установени договорни отношения с търсещото/устроено на работа лице.
В настоящия казус това е датата 05.07.2023г. , когато с лицето Т.К.Т. е бил сключен договор
за посредническа дейност по наемане на работа за други държави.
На следващо място се сочи, че Предписание №1 е с дата, значително предшестваща
датата на констатирания договор, поради което и не може да се счете, че е налице
неизпълнение на предписанието.
По така възразеното е нужно да се отбележи, че Предписание №1 , дадено с протокол
ПР2310037/13.04.2023год. е вменило в задължение на дружеството да води своевременно
електронния регистър на търсещите и устроените на работа лица в електронната база данни
на Агенцията по заетостта, съгласно чл.24 ал.1 вр. ал.2 от в Наредбата за условията и реда за
извършване на посредническа дейност по наемане на работа, като срокът за привеждане на
предписанието по отношение на вече сключените договори е 27.04.2023год. След тази дата
предписание №1 поражда действие в бъдеще по отношение на всички последващи сключени
договори, какъвто е и договорът с Т.К.Т..
Правилно датата на нарушението е била определена именно като датата на сключване
на договора с лицето и логично същата следва срокът на изпълнение на предписанието
/касаещ както вече беше отбелязано сключените до момента трудови договори, но
предписващ бъдещо правомерно поведение на дружеството след този срок/.

Предвид изложеното, съдът намери, че следва да потвърди наказателното
постановление като правилно и законосъобразно.
С решението си съдът присъди направените по делото разноски за възнаграждение на
юрисконсулт.


Водим от горното, съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 03-2300687/02.08.2023 г., издадено от Директор Дирекция
3
„Инспекция по труда"- Варна, с което на АТС Уъркфорс Рекруйтмънт" ЕООД е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева на основание чл.
79 ал.1 от Закона за насърчаване на заетостта.

ОСЪЖДА АТС Уъркфорс Рекруйтмънт" ЕООД, ЕИК ********* да заплати на
Дирекция „Инспекция по труда“ -Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща
юрисконсултско възнаграждение.


Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за изготвяне на мотивите.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
4