Решение по дело №2421/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2374
Дата: 21 ноември 2019 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20197180702421
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

2374

 

гр. Пловдив, 21.11.2019 г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет и пети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:           МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                             ТАТЯНА ПЕТРОВА  

                              

при секретаря Б.К. и участието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа докладваното от чл. съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА касационно АНД № 2421 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

2. Образувано е по касационна жалба предявена от ТД на НАП гр. Пловдив, чрез главен юрисконсулт Б. Ш, против Решение № 1214/24.06.2019 г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 2855/2019 г. по описа на същия съд, отменящо Наказателно постановление /НП/ № 407706-F399841/13.02.2019 г. на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр. Пловдив, с което на „ТРАНС СПОРТ 1” ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Й.К.Х., на основание чл. 180а, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 50 лева, за нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗДДС и чл. 86, ал. 2, във вр. с чл. 82, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 22, ал. 3, вр. с чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС.

Поддържаните касационни основания се субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Иска се решението на ПРС да бъде отменено и да бъде потвърдено изцяло издаденото НП.

3. Ответникът по касационната жалба – „ТРАНС СПОРТ 1” ООД, чрез процесуалния си представител, счита касационната жалба за неоснователна.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение.

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. С процесното наказателно постановление, както вече бе казано, на основание чл. 180а, ал. 1 от ЗДДС, на „ТРАНС СПОРТ 1” ООД, е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 50 лева, за нарушение по чл. 86, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗДДС и чл. 86, ал. 2, във вр. с чл. 82, ал. 2, т. 3, вр. с чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 22, ал. 3, вр. с чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС. За така констатираното нарушение е съставен АУАН № F399841/14.08.2018 г., въз основа на който е издадено и самото НП.

7. Описанието на така извършеното нарушение в НП се свежда до следното:

При извършена проверка на дружеството, във връзка със спазване на данъчното законодателство е установено, че като регистрирано по ЗДДС лице и в качеството си на получател по облагаеми доставки на транспортна услуга в рамките на общността - превоз на МПС с ферибот, за които данъкът е изискуем от получателя съгласно чл. 82, ал. 2, т. 3 от ЗДДС вр. чл. 21, ал. 2, вр. чл. 22, ал. 3 от ЗДДС, извършени за периода 01.01.2017 г. - 31.01.2017 г. с доставчик ANEK SUPERFAST, с ИН по ДДС EL*********, Гърция, „Транс спорт 1" ООД не е начислило следващия се по услугите ДДС в законоустановения срок - от 01.02.2017 г. до 14.02.2017 г. вкл. за данъчен период м.01.2017 г.

Данъчното събитие по доставките е настъпило на датата на извършване на съответната услуга, която съвпада с датата на издаване на документа за осъществения превоз от чуждестранния доставчик. На същата дата ДДС е станал изискуем по смисъла на чл. 25, ал. 6, т. 1 от ЗДДС и за „Транс спорт 1"ООД е възникнало задължение да го начисли по реда на чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС чрез издаването на протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС в 15-дневен срок от изискуемостта на ДДС, и включването на така издадения протокол в дневника за продажбите и в справка-декларация, подадени в ТД на НАП - Пловдив с вх. № 16003226467/13.02.2017 г. за данъчен период м.01.2017 г., а именно:

- По документ за превоз № 578852/15.01.2017 г. на стойност 478,90 евро /936,65 лв./ „Транс спорт 1" ООД не е начислило ДДС в размер 187,33 лв., в законоустановения срок от 01.02.2017 г. до 14.02.2017 г., включително за данъчен период м.01.2017 г.

Данъчното събитие на услугата е настъпило на 15.01.2017 г. и ДДС е станал изискуем на същата дата. В 15-дневен срок от изискуемостта на ДДС, дружеството е следвало да издаде протокол по чл.117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, който да отрази в дневник за продажби и СД по ЗДДС, подадени в ТД на НАП - Пловдив за данъчен период м.01.2017 г.

Към момента на съставяне на АУАН, ДДС не е начислен по смисъла на чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, като „Транс спорт 1" ООД е съставило протокол по чл. 117 ал. 1 т. 1 от ЗДДС с № 377, но същият не е включен в дневниците за продажби и справките-декларации, подавани в ТД на НАП - Пловдив за данъчни периоди - до м.06.2018 г.

Полученият документ от чуждестранния доставчик е отразен в дневника за покупки и справката-декларация за данъчен период м.01.2017 г. като покупка без право на данъчен кредит, с което са нарушени разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2 във връзка с чл. 82, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 22, ал. 3, във връзка с чл. 25, ал. 1 и ал. 2 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС;

- По документ за превоз № 576321/18.01.2017 г. на стойност 440 евро /860,57 лв./ „Транс спорт 1" ООД не е начислило ДДС в размер 172,11 лв., в законоустановения срок от 01.02.2017 г. до 14.02.2017 г., включително за данъчен период м.01.2017 г.

Данъчното събитие на услугата е настъпило на 18.01.2017 г. и ДДС е станал изискуем на същата дата. В 15-дневен срок от изискуемостта на ДДС, дружеството е следвало да издаде протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, който да отрази в дневник за продажби и СД по ЗДДС, подадени в ТД на НАП - Пловдив за данъчен период м.01.2017 г.

Към момента на съставяне на АУАН, ДДС не е начислен по смисъла на чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, като „Транс спорт 1" ООД е съставило протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС с № 376, но същият не е включен в дневниците за продажби и справките-декларации, подавани в ТД на НАП - Пловдив за данъчни периоди - до м.06.2018 г.

Полученият документ от чуждестранния доставчик е отразен в дневника за покупки и справката-декларация за данъчен период м.01.2017 г. като покупка без право на данъчен кредит, с което са нарушени разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2 във връзка с чл. 82, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 21, ал. 2,във връзка с чл. 22, ал. 3 във връзка с чл. 25, ал.1 и ал. 2 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС;

- По документ за превоз № 578019/24.01.2017 г. на стойност 488,90 евро /956,21лв,/ „Транс спорт 1" ООД не е начислило ДДС в размер 191,24 лв., в законоустановения срок от 01.02.2017 г. до 14.02.2017 г., включително за данъчен период м.01.2017 г.

Данъчното събитие на услугата е настъпило на 24.01.2017 г. и ДДС е станал изискуем на същата дата. В 15-дневен срок от изискуемостта на ДДС, дружеството е следвало да издаде протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, който да отрази в дневник за продажби и СД по ЗДДС, подадени в ТД на НАП - Пловдив за данъчен период м.01.2017 г.

Към момента на съставяне на АУАН, ДДС не е начислен по смисъла на чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, като „Транс спорт 1" ООД е съставило протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС с № 414, но същият не е включен в дневниците за продажби и справките-декларации, подавани в ТД на НАП - Пловдив за данъчни периоди - до м.06.2018 г.

Полученият документ от чуждестранния доставчик е отразен в дневника за покупки и справката-декларация за данъчен период м.01.2017 г. като покупка без право на данъчен кредит, с което са нарушени разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2 във връзка с чл. 82, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 21, ал. 2,във връзка с чл. 22, ал. 3 във връзка с чл. 25, ал.1 и ал. 2 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС;

- По документ за превоз № 603828/27.01.2017 г. на стойност 495 евро /968,14 лв./ „Транс спорт 1" ООД не е начислило ДДС в размер 193,63 лв., в законоустановения срок от 01.02.2017 г. до 14.02.2017 г., включително за данъчен период м.01.2017 г.

Данъчното събитие на услугата е настъпило на 27.01.2017 г. и ДДС е станал изискуем на същата дата. В 15-дневен срок от изискуемостта на ДДС, дружеството е следвало да издаде протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, който да отрази в дневник за продажби и СД по ЗДДС, подадени в ТД на НАП - Пловдив за данъчен период м.01.2017 г.

Към момента на съставяне на АУАН, ДДС не е начислен по смисъла на чл. 86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, като „Транс спорт 1“ ООД е съставило протокол по чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС с № 413, но същият не е включен в дневниците за продажби и справките-декларации, подавани в ТД на НАП - Пловдив за данъчни периоди - до м. 06.2018 г.

Полученият документ от чуждестранния доставчик е отразен в дневника за покупки и справката-декларация за данъчен период м. 01.2017 г. като покупка без право на данъчен кредит, с което са нарушени разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2 във връзка с чл. 82, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 22, ал. 3 във връзка с чл. 25, ал.1 и ал. 2 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС.

На 13.07.2018 г. „Транс спорт 1" ООД е подало в ТД на НАП - Пловдив уведомление по чл. 126, ал. 3, т. 2 от ЗДДС с вх. № РД20-1935/13.07.2018 г.; с което е поискало да му се разреши да извърши корекция на отчетните регистри и справка-декларация за данъчен период м.01.2017 г. Към момента на съставянето на настоящия АУАН, такава корекция не е извършена.

Нарушението е открито на 14.05.2017 г. с представяне на документи с вх. № РД-201361/14.05.2018 г., във връзка с извършването на проверка по установяване на факти и обстоятелства, възложена с резолюция № П-16001618065420-ОРП-001/13.04.2018 г.

Протоколи с номера: № 377/15.01.2017 г., № 376/18.01.2017 г. № 414/24.01.2017 г. и № 413/27.01.2017 г. са включени в дневника за продажбите и справка-декларация за данъчен период м.01.2017 г. /коригиращи/, подадени в ТД на НАП - Пловдив с вх. № 16003708437/23.08.2018 г., вследствие на връчена покана по чл. 103 от ДОПК с № П-16001618065420-177-001/13.08.2018 г. от органа по приходите.

8. Отделно от изложеното, с процесното НП административнонаказващият орган е ПРЕКРАТИЛ ЧАСТИЧНО административнонаказателното производството по АУАН № F399841/14.08.2018 г., относно правната квалификация на деянието по чл. 86, ал. 1, т. 1 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС. Посочено е в тази връзка, че след частичното прекратяване на производството, за всички от точките в АУАН, а именно от т. 1 до 4 включително, нарушението се квалифицира по следния начин:

„с което е нарушил разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 2 и т. 3 и чл. 86, ал. 2 във връзка с чл. 82, ал. 2, т. 3, във връзка с чл. 21, ал. 2, във връзка с чл. 25, ал.1 и ал. 2 от ЗДДС“.

9. За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че макар от събрания по делото доказателствен материал да се доказва по безспорен и категоричен начин, че жалбоподателят действително не е начислил следващия се по услугите ДДС (съответно по т. 1 от НП в размер на 187,33 лв.; по т. 2 в размер на 172,11 лв.; по т. 3 в размер на 191,24 лв.; по т. 4 в размер на 193,63 лв. в законоустановения срок и по 4-те точки от 01.02.2017г. до 14.02.2017 г. вкл. за данъчен период 01.2017 г. – нарушение на разпоредбите по чл. 86, ал. 1, т. 2 и т. 3 и чл. 86, ал. 2, вр. чл. 82, ал. 2, т. 3, вр. чл. 21, ал. 2, вр. чл. 22, ал. 3, вр. чл. 25, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС), в случая, в хода на административнонаказателното  производство е допуснато съществено нарушение, опорочаващо наказателното постановление и налагащо отмяната му. Такова нарушение е неизпълнение на разпоредбата на  чл. 18 от ЗАНН. Съдът е посочил, че в разглеждания казус дружеството-жалбоподател, макар за един и същ данъчен период, не е начислило четири пъти различен по размер ДДС, с основание предоставени транспортни услуги на различна стойност, обективирани в различни по номера и дати документи за превоз, т.е. представляващи четири отделни административни нарушения. Отделно от това, според решаващия съд самата норма на чл. 180а, ал. 1 от ЗДДС регламентира специфично определяне на санкцията, а именно в зависимост от размера на неначисления ДДС, който в случая е с четири различни стойности, т. е. няма как едно наказание да се наложи за различен по размер ДДС. В случая, обаче, наказващият орган е приел, че се касае за едно нарушение, за което с издаденото НП е наложена една имуществена санкция. Като е квалифицирал нарушението като едно и е наложил едно наказание, наказващият орган е нарушил императивното правило на чл. 18 от ЗАНН.

ІV. За правото:

10. Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са изложени подробни и задълбочени мотиви относно незаконосъобразността на оспорения административен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

Фактическите констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Това прави излишно тяхното преповтаряне.

11. В случая са констатирани четири административни нарушения (подробно описани в т. 7 от настоящото решение). Административнонаказващият орган обаче, е наложил само една имуществена санкция в размер на 50 лв., с което както правилно е приел първоинстанционния съд, е нарушена разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН. Съобразно цитираната норма, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Това императивно изискване на закона не е спазено, което само по себе си е достатъчно, оспореното наказателно постановление да бъде отменено. Допуснатото нарушение, не позволява най-малко да се прецени за кое от четирите твърдяни административни нарушения е наложено въпросното наказание.  

12. Само за пълнота следва да се добави, че в случая е нарушена и императивната разпоредба на чл. 42, т. 5 от ЗАНН (според която АУАН трябва да съдържа законните разпоредби, които са нарушени), доколкото описанието на деянието в обстоятелствената част на АУАН не съответства неговата правна квалификация. Така допуснатото нарушение очевидно е констатирано и от административнонаказващия орган, който каза се с НП е ПРЕКРАТИЛ ЧАСТИЧНО административнонаказателното производството по АУАН № F399841/14.08.2018 г., относно правната квалификация на деянието по чл. 86, ал. 1, т. 1 и чл. 117, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗДДС. В тази връзка следва да се посочи, че  с такова правомощие административнонаказващият орган не разполага. Това нарушение не е и такова, което може да бъде преодоляно по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН.

Основание за този извод дава обстоятелството, че актът за установяване на административно нарушение е основен процесуален акт във фазата по установяване на административното нарушение, поради което от изключителна важност е той да бъде съобразен с изискванията на закона и да бъде обоснован. Същият следва да бъде съставен в писмена форма и да съдържа предвидените в чл. 42 от ЗАНН реквизити. Целта на императивно установеното съдържание на АУАН, част от което са и законните разпоредби, които са нарушени, е нарушителят да бъде запознат със съдържанието на акта и така да бъде наясно за какво конкретно нарушение ще му се търси отговорност, което става с неговото предявяване и връчване. Смисълът на цитираната норма е на нарушителя да бъде осигурена възможност да се защити още в момента на съставяне на акта, като се противопостави, възрази срещу обвинението, което му се отправя, тъй като съставеният акт има и тази функция – официално обвинение в извършване на правонарушение. Тук стои въпроса и за предварителната защита на нарушителя, тя е предварителна, защото предхожда налагането на наказанието. Изразява се във възможността, нарушителят да направи срещу обвинението, че е извършил административно нарушение, съответни възражения. Предварителната защита обхваща, първо, правото на възражение още при съставянето на акта за нарушението и, второ, правото на възражение непосредствено след това /в тридневен срок от подписването на АУАН  - чл. 44, ал. 1 от ЗАНН/.

Ето защо, промяната с НП на правната квалификация на извършеното от нарушителя деяние (посочена в АУАН), съществено нарушава правота му на така наречената предварителна защита, което е сериозно основание за отмяна на наложеното наказание.

13. Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на материални, нито на процесуалния закон. То ще следва да бъде оставено в сила.   

 

Мотивиран от изложеното, Пловдивският административен съд, ХІХ касационен състав,

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1214/24.06.2019 г. на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 2855/2019 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                        ЧЛЕНОВЕ : 1.   

                                                                                                                                                                                                         2.