Решение по дело №1940/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260044
Дата: 20 януари 2021 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530201940
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 260044                                   20.01.2021 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На осемнадесети януари                                                      Година 2021

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Николина Козелова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 1940 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на К.С.Ж. против електронен фиш серия Г № 0017727 на ОД на МВР – Стара Загора.

В жалбата се твърди, че електронният фиш е незаконосъобразен, като се сочат съображения в тази връзка. Искането е електронният фиш да бъде отменен. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Представено е писмено становище, с което заявява, че поддържа подадената жалба и моли съда да я уважи.

Въззиваемата страна ОД на МВР - Стара Загора моли съда да потвърди обжалвания електронен фиш. В съдебно заседание не изпраща представител.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалвания електронен фиш, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалвания електронен фиш серия Г № 0017727 на ОД на МВР – Стара Загора за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с ал. 1, т. 1, вр. с чл. 461, т. 1 КЗ на К.С.Ж. е наложено наказание глоба в размер на 250 лева, за това, че на 25.05.2020г. в 15.33 часа на път I-5 в с. Средец е установено управление на МПС: лек автомобил марка: Мерцедес, модел: Е 220 ТЦДИ, с рег. № ***, заснето с АТСС Twin* CAM SD2D0025, за което няма сключен действащ договор за задължителна застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите. МПС не е спряно от движение.

 

От служебно направена справка от „Гаранционен фонд“ за сключена застраховка „Гражданска отговорност“ за лек автомобил с рег. № *** съдът установи, че към 25.05.2020г. няма активна застраховка.

 

От приложена справка за л.а. марка: Мерцедес, модел: Е 220 ТЦДИ, с рег. № *** се установява, че към 25.05.2020г. негов собственик е К.С.Ж..

 

От приложената по делото снимка, заснета на 25.05.2020г. е видно, че на 25.05.2020г. в 15:33ч., лек автомобил с рег. номер *** се е движил по републиканската пътна мрежа.

 

Относно техническата изправност на радарния скоростомер са представени/ удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133 от 20.02.2018г., допълнение към него № 18.07.5133.1/31.07.2018г., протокол от проверка № 37-С-ИСИС/09.07.2019г. на Българския институт по метрология.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство е установено управление на 25.05.2020г. в 15.33 часа на път I-5 в с. Средец на МПС: лек автомобил марка: Мерцедес, модел: Е 220 ТЦДИ, с рег. № ***, собственост на К.С.Ж., за което няма сключен действащ договор за задължителна застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите, като МПС не е спряно от движение.

 

В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалвания електронен фиш на това основание.

 

На първо място, съдът намира, че в обжалвания електронен фиш са посочени всички съставомерни елементи на нарушението - дата и място на извършване; индивидуализиране на МПС, с което е извършено - марка, модел и регистрационен номер, както и че МПС не е спряно от движение и за него не е сключена застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, посочен е и собственикът му. Нещо повече, тези факти се установяват и от събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства. Следователно няма как да се приеме, че нарушението е описано по начин, неразбираем за нарушителя.

 

На второ място, несъстоятелни са и възраженията, че нарушението не би могло да бъде установено чрез мобилна радарна система, а само със стационарна, както и че щом на място е присъствал контролен орган, то той е бил длъжен да състави акт за установяване на административно нарушение и съответно впоследствие да бъде издадено наказателно постановление.

При изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право при установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП/, като съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС са изрично посочени като веществени доказателствени средства.

Чл. 189, ал. 4 ЗДвП регламентира, че „при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение”, а в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП е дадена легалната дефиниция на автоматизираните технически средства и системи, съгласно която те са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Като взе предвид действащата нормативна уредба, съдът прие, че към настоящия момент няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.

 

По отношение на присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на системата) в патрулния автомобил - то по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.

Посочването в чл. 189, ал. 4 ЗДвП, че електронният фиш се издава "в отсъствието на контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като поясняващо действието по самото издаване на електронния фиш, а не установяването и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. Този извод следва и от обстоятелството, че обективно невъзможно е нарушението да се извършва и заснема в отсъствието и на нарушителя.

В този смисъл са решение № 7 от 12.02.2018г., постановено по КАНД № 446/2017г. и решение № 229/27.06.2018г., постановено по КАНД № 219/2018г., и двете по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

На трето място, от систематичното тълкуване на нормите на чл. 638, ал. 4 КЗ, чл. 638, ал.1 КЗ и чл. 483, ал.1, т.1 КЗ следва, че за да бъде реализирана отговорността на дееца с електронен фиш по вменения административен състав следва да са налице кумулативно следните елементи от фактическия състав: наказаният субект да е собственик на процесното МПС; за процесното МПС да няма сключен валиден договор за задължителна застраховка гражданска отговорност; да е установено управление на процесното МПС по пътната мрежа в страната, независимо кой е бил неговия водач и управлението да е установено с АТСС по реда, предвиден в ЗДвП - чл. 165, ал. 3 ЗДвП, т.е. по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства за контрол и правилата за движение по пътищата. В конкретния случай всички посочени предпоставки са налице, поради което и следва да се приеме, че обжалваният електронен фиш е издаден съобразно всички законови изисквания. Съдът не констатира да са допуснати и нарушения на посочената наредба.

В този смисъл е и решение № 249/13.08.2020г., постановено по КАНД № 197/2020г. по описа на Административен съд - Стара Загора.

 

Водим от горните мотиви, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия Г № 0017727 на ОД на МВР – Стара Загора, с който на К.С.Ж., с ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 250 лева  за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1, вр. с чл. 638, ал. 4, вр. с ал. 1, т. 1, вр с чл. 461, т. 1 КЗ.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: