Решение по дело №33/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 декември 2022 г.
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20227190700033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

189

гр. Разград, 07.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и трети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 33 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

Производството е по реда на чл. 118, ал. 1 КСО.

Постъпила е жалба от „Фелис 93“ ЕООД, ЕИК ********* против Решение № 1012-16-24/1 от 14.02.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което са потвърдени Задължителни предписания № ЗД-1-16-01048677 от 14.12.2021 г., издадени от контролен орган при ТП на НОИ – Разград, с които на жалбоподателя е указано да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО по отношение на 68 физически лица поради това, че не подлежат на осигуряване по българското законодателство. В жалбата се твърди, че задължителните предписания следва да бъдат отменени на основание чл. 146, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 АПК, тъй като са издадени при липса на компетентност, при липса на изрична законодателна процедура и в противоречие с материалния закон. Сочи се, че решението, с което са потвърдени задължителните предписания, също е постановено при допуснати процесуални нарушения и без нормативно основание. Излагат се съображения, че административните актове не са мотивирани и не е налице годен акт, определящ приложимото законодателство, за да се приеме, че българското е неприложимо. Иска се задължителните  предписания и решението за потвърждаването им да бъдат отменени. Претендират се разноски.

Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа доводите си по решението, че посочените в предписанията лица са упражнявали трудовата си дейност в РГермания, поради което съгласно чл. 11, пар. 1 и при отсъствие на предпоставките по чл. 12 от Регламент (ЕО) № 883/2004 за тях са относими социалните разпоредби на тази държава-членка.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По повод постъпили заявления за изплащане на парични обезщетения за безработица от лица, за които има данни, че са упражнявали трудова дейност в друга държава членка на ЕС, длъжностните лица от сектор „Краткосрочни плащания“ при ТП на НОИ - Разград са отправили сигнали до контролните органи при ТП на НОИ - Разград за извършване на проверка поради съмнения за нарушаване на осигурителното законодателство. На основание чл. 108, ал. 1 КСО и чл. 28, ал. 1, т. 2 от Инструкция № 1 от 3.04.2015 г. за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ е извършена проверка на осигурителя „Фелис 93“ ЕООД.

С Писмо изх.№ Ц1042-16-37/1 от 21.05.2021 г. е отправено искане до ТП на НАП — Варна за установяване на приложимото законодателство в сферата на социалната сигурност съгласно Регламент (ЕО) № 883/2004 за всички лица, наети по трудово правоотношение във „Фелис 93” ЕООД.

Приходната администрация е извършила проверка, резултатите от която са отразени в Протокол № П-03001721099934-073-001/10.11.2021 г. В него са анализирани представените от „Фелис 93” ЕООД документи и декларираните в НАП данни, предвид които е установено, че дружеството е регистрирано по ДОПК на 18.10.2019 г. и извършва услуги с място на изпълнение на територията на Германия. Основната му дейност се изразява в наемане на работници в България и командироването им в Германия за изпълнението на сключени договори за услуги. За периода от 18.10.2019 г. до момента на проверката е подало уведомления по чл. 62, ал. 5 КТ за назначени по трудов договор 67 лица, наети преобладаващо на длъжност „пакетировач“ /код НКПД 93210001, код по КИД 9609/ и на длъжност „общ работник“ /код НКПД 96220001, код по КИД 4222/. За 2019 г. дружеството не е декларирало приходи от продажби. Процентното съотношение на реализирания оборот в България спрямо общия реализиран оборот е: за периода 01.2020 г. - 12.2020 г. – 0,45 %, а за периода 01.2021 г. - 29.10.2021 г. – 0,47 %. За командированите работници няма издаден формуляр А1, удостоверяващ, че за периода на командироването са субект на българското осигурително законодателство. Според органите на НАП спрямо наетите и командировани лица в Германия не са налице изискванията по чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004 и те са подчинени на законодателството на Германия.

Междувременно, на 30.09.2021 г. „Фелис 93” ЕООД е подало в ТД на НАП – Варна, офис Разград 36 бр. искания за издаване на Удостоверение А1 за приложимо осигурително законодателство за наети лица, по които са издадени решения за отказ от № 17008834450 от 29.10.2021 г. до № 17008834486 от 29.10.2021 г., потвърдени с Решение № 32/24.02.2022 г. на директора на ТД на НАП – Варна. Решението и потвърдените с него откази са били предмет на съдебен контрол по адм. дело № 34/2022 г. по описа на АдмС – Разград и с влязло в сила Решение  № 123 от 11.10.2022 г. жалбата е отхвърлена.

Проверката по разходите на ДОО е приключила с Констативен протокол № КВ-5-16-01048807 от 14.12.2021 г., в който са отразени фактическите обстоятелства по Протокол № П-03001721099934-073-001/10.11.2021 г. на инспектора по приходите в ТД на НАП – Варна.

 При горните факти и на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО и чл. 37 от Инструкция за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ контролният орган на ТП на НОИ – Разград е издал Задължителни предписания № ЗД-1-16-01048677 от 14.12.2021 г., с които наредил на осигурителя “Фелис 93” ЕООД в срок от 20 работни дни да заличи данните, подадени по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО с вид осигурен 01, декларация обр. № 1, на 68 лица, както следва:

1. Ф. О. А. за периода от 25.08.2020 до 14.01.2021;

2. Б. Б. А. за периода от 14.12.2020 до 30.04.2021;

3. Я. М. М. за периода от 23.04.2021 до 31.07.2021;   

4. А. Б. А. за периода от 14.12.2020 до 30.04.2021;   

5. С. С. М. за периода от 13.01.2020 до 13.05.2021;   

6. Н. А. О. за периода от 16.12.2019 до 19.01.2020;

7. З. Я. Н. за периода от 07.03.2020 до 29.03.2020;

8. Е. М. Ш. за периода от 13.01.2020 до 31.03.2020;

9. Д. З. Х. за периода от 14.12.2020 до 17.12.2020;

10. М. Ю. А. за периода от 07.03.2020 до 29.03.2020;

11. Б. Е. А. за периода от 07.01.2020 до 31.05.2020;

12. Е. Н. К. за периода от 12.02.2020 до 29.02.2020;

13. Г. М. М. за периода от 12.02.2020 до 31.03.2020;   

14. Г. Б. А. за периода от 12.02.2020 до 13.05.2020;

15. Н. И. Ю. за периода от 08.06.2020 до 04.10.2020;   

16. М. Ф. К. за периода от 12.02.2020 до 31.03.2020;   

17. В. П. С. за периода от 12.02.2020 до 31.08.2020;

18. К. Х. А. за периода от 13.01.2020 до 31.01.2021;

19. Н. Ф. М. за периода от 16.12.2019 до 30.01.2020;

20. Ш. М. Г. за периода от 14.12.2020 до 14.01.2021;

21. Л. Ф. М. за периода от 17.08.2021 до 14.09.2021;   

22. Н. М. С. за периода от 28.03.2020 до 20.08.2020;

23. Х. И. Х. за периода от 13.01.2020 до 05.01.2021;

24. Т. И. З. за периода от 24.06.2020 до 18.10.2020;   

25. Д. М. Р. за периода от 25.08.2020 до 30.09.2021;   

26. А. Н. Д. за периода от 01.06.2021 до 15.07.2021;   

27. С. Х. М. за периода от 22.02.2020 до 17.05.2021;   

28. М. А. Х. за периода от 16.12.2019 до 29.02.2020

29. А. М. А. за периода от 23.04.2021 до 30.04.2021;  

30. М. А. А. за периода от 16.12.2019 до 14.01.2020;

31. М. Х. А. за периода от 09.06.2020 до 06.12.2020;

32. С. К. И. за периода от 12.02.2020 до 30.04.2020;

33. Н. Р. Н. за периода от 15.04.2020 до 17.05.2020;

34. С. М. Д. за периода от 1.6.2021 до 15.07.2021;

35. Ф. А. И. за периода от 01.04.2020 до 17.05.2020;

36. Й. Х. В. за периода от 07.03.2020 до 29.03.2020;

37. И. А. С. за периода от 03.02.2020 до 17.05.2021;   

38. Р. М. И. за периода от 16.12.2019 до 29.02.2020;   

39. С. С. А. за периода от 16.12.2019 до 29.02.2020; 

40. Б. Х. М. за периода от 16.12.2019 до 30.01.2020;   

41. М. И. П. за периода от 15.04.2020 до 09.11.2020;   

42. З. С. С. за периода от 28.03.2020 до 14.10.2020;   

43. Р. М. П. за периода от 28.03.2020 до 30.06.2020;   

44. Д. С. Ю. за периода от 12.02.2020 до 09.11.2020;

45. А. А. Х. за периода от 13.01.2020 до 13.05.2021;   

46. В. В. Н. за периода от 21.04.2021 до 31.10.2021;   

47. С. А. Т. за периода от 16.12.2019 до 29.02.2020;   

48. Н. М. А. за периода от 9.6.2020 до 16.10.2020;   

49. Е. Р. Р. за периода от 16.12.2019 до 30.01.2020;   

50. А. А. Ю. за периода от 08.06.2020 до 30.06.2020;   

51. Ю. А. Ю. за периода от 08.06.2020 до 30.06.2020;   

52. Ф. Н. Ф. за периода от 11.01.2021 до 26.01.2021;

53. К. Ф. А. за периода от 23.04.2021 до 30.04.2021;   

54. Х. Г. Ю. за периода от 24.08.2021 до 31.10.2021;   

55. Х. К. Х. за периода от 13.01.2020 до 31.01.2021;   

56. С. Н. А. за периода от 16.12.2019 до 17.05.2020;   

57. С. С. Б. за периода от 17.08.2021 до 31.10.2021;   

58. Ю. О. А. за периода от 28.03.2020 до 02.12.2020;   

59. Т. Т. И. за периода от 05.10.2020 до 30.04.2021;   

60. А. А. Х. за периода от 25.08.2020 до 14.01.2021;   

61. Ф. Н. Ф. за периода от 28.03.2020 до 30.04.2021;   

62. М. Н. И. за периода от 28.03.2020 до 10.05.2020;   

63. Д. С. А. за периода от 28.03.2020 до 10.05.2020;   

64. Д. Л. С. за периода от 21.04.2021 до 31.10. 2021;

65. Е. Л. Ф. за периода от 17.08.2021 до 14.09.2021;   

66. С. Ф. И. за периода от 23.04.2021 до 31.07.2021;   

67. Ю. А. Т. за периода от 10.05.2021 до 31.10.2021;   

68. Б. С. И. за периода от 05.10.2020 до 30.04.2021.   

Контролният орган на ТП на НОИ – Разград е приел, че за посочените лица се прилага законодателството на друга държава членка и те не подлежат на задължително осигуряване по българското законодателство.

Задължителните предписания са били оспорени по административен ред пред ръководителя на ТП на НОИ – Разград, който ги е потвърдил с обжалваното пред съда Решение № 1012-16-24/1 от 14.02.2022 г. Решаващият орган е взел предвид изразеното от ТД на НАП становище, че не е налице кумулативно изпълнение на изискванията на чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004 спрямо наетите и изпратени от „Фелис“ 93 ЕООД лица на работа в друга държава членка и следва да се приложи основното правило, че приложимо е законодателството на държавата членка, на чиято територия полагат труд – Германия и осигурителните вноски следва да се привеждат в тази държава в съответствие с нейното законодателство. 

Със задължителните предписания е указано заличаване на данните за осигуряване на 68 лица, като по отношение на 36 от тях са постановени отказите за издаване на удостоверение А1 за приложимо осигурително законодателство, чиято законосъобразност е призната с влязлото в сила решение по адм. дело № 34/2022 г. по описа на АдмС – Разград.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Решението е постановено от ръководителя на ТП на НОИ – Разград, който съгласно чл. 117, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 3 КСО се произнася по жалби срещу задължителни предписания на контролните органи по чл. 108, ал. 1, т. 3 КСО. Процесните задължителни предписания са издадени от инспектор по осигуряването в ТП на НОИ – Разград, който е контролен орган по смисъла на чл. 3, т. 1 от Инструкция № 1 от 3.04.2015 г. за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ и неоснователно е оплакването по жалбата за некомпетентност на административния орган.

Решението е в надлежната писмена форма, има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при издаването му са спазени административнопроизводствените правила. Съдът не споделя довода на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения, изразяващи се в това, че не е бил уведомен за постъпилите сигнали и за извършената проверка. Проверката по разходите на ДОО е извършена при спазване на правилата по чл. 27 - чл. 32 от Инструкция № 1 от 3.04.2015 г., които не предвиждат уведомяване на проверяваното лице. Дори да се приеме, че то е следвало да бъде уведомено за започване на административно производство и да му се осигури участие в него съгласно разпоредбите на чл. 26, ал. 1 и чл. 34, ал. 1 и ал. 3 АПК, нарушението не е съществено по смисъла на чл. 146, т. 3 АПК. Съществено е онова нарушение, което ако не е било допуснато, резултатът би бил различен с оглед на фактите, които административният орган е счел за установени и които са от значение за издаване на индивидуалния административен акт. В случая фактите по делото са безспорни – подадени са данни в Регистъра на осигурените лица на НОИ по чл. 5, ал. 4 КСО с декларация обр. № 1 за  всички посочени в предписанията лица с код на вид осигурен 01. Не се спори и относно дейността на работодателя, който наема работници в РБългария и ги командирова за изпълнение на трудова дейност в Германия. Спорът е относно приложимото осигурително законодателство по отношение на командированите лица, за които са били подадени данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, но това е правен въпрос, по който следва да се произнесе съдът.

Оспореното решение и потвърдените с него задължителни предписания съответстват на материалния закон и неговата цел. Правилно административният орган е приел, че по отношение на лицата, за които са подадени данните за осигуряване по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, не е приложимо българското осигурително законодателство и тези данни следва да бъдат заличени.

Съгласно чл. 19, пар. 2 от Регламент ЕО № 987/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 година за установяване процедурата за прилагане на Регламент ЕО № 883/2004 г. за координация на системите за социална сигурност по искане на съответното лице или на работодателя компетентната институция на държавата-членка, чието законодателство е приложимо по силата на дял II от основния регламент, предоставя атестация, че такова законодателство е приложимо и, където е уместно, посочва до коя дата и при какви условия.

Компетентната институция съгласно чл. 88, ал. 2 ДОПК е НАП и тя е постановила влезли в сила откази за издаване на удостоверение А1 за приложимо осигурително законодателство по отношение на 36 лица от общия брой 68, посочени в задължителните предписания. По отношение на останалите 32 лица приложимото осигурително законодателство следва да се определи по правилата, уредени в Дял II на Регламент № (ЕО) № 883/2004.

Съгласно общото правило на чл. 11, пар. 1 от Регламент № (ЕО) № 883/2004 лицата, за които се прилага настоящият регламент, са подчинени на законодателството само на една държава-членка, като при наети лица разпоредбата на чл. 11, пар. 3, б. а) определя, че се прилага законодателството на държавата-членка, в която се осъществява дейността.

Изключението от това общо правило при командироване на заети лица се съдържа в разпоредбата на чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, съгласно която лице, което осъществява дейност като наето лице в държава-членка от името на работодател, който обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този работодател в друга държава-членка, за да осъществява там дейност от името на същия работодател, продължава да е подчинено на законодателството на първата държава-членка, при условие че предвидената продължителност на тази работа не превишава 24 месеца и че не е изпратено да замества друго командировано лице.

Съгласно чл. 14, пар. 1 от Регламент № (ЕО) № 987/2009 за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за целите на прилагането на член 12, пар. 1 от основния регламент „лице, което осъществява дейност като заето лице в държава-членка от името на работодател, който обичайно осъществява дейността си в нея, и което е командировано от този работодател в друга държава-членка“ включва лице, което е наето с цел да бъде командировано в друга държава-членка, при условие че непосредствено преди да започне работа спрямо съответното лице вече се е прилагало законодателството на държавата-членка, в която е установен неговият работодател.

Съгласно чл. 14, пар. 2 от Регламент № (ЕО) № 987/2009  за целите на прилагането на член 12, пар. 1 от основния регламент, изразът „което обичайно осъществява дейността си в нея“ се отнася до работодател, който обичайно извършва значителни по обхват дейности, различни от чисто вътрешни управленски дейности, на територията на държавата-членка, в която е установен, като се вземат под внимание всички критерии, характерни за дейностите, извършвани от въпросното предприятие. Приложимите критерии трябва да отговарят на специфичните характеристики на всеки работодател и на действителния характер на извършваните дейности.

В Решение от 3 юни 2021 г. по Дело C-784/19 Съдът на ЕС е постановил, че член 14, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 987/2009 трябва да се тълкува в смисъл, че за да се счита, че установено в държава членка предприятие, което осигурява временна работа, „обичайно осъществява дейността си“ по смисъла на член 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004, в тази държава членка, това предприятие трябва да извършва значителна част от дейността си по предоставяне на работници за временна работа в полза на предприятия ползватели, които са установени и упражняват дейностите си на територията на посочената държава членка.

Доказано е по делото, че основната икономическа дейност на жалбоподателя е наемане на работници и командироването им на работа във ФРГермания. Тази дейност не е осъществявана на територията на РБългария, поради което не може да се приложи специалното правило  на чл. 12, пар. 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004. По силата на чл. 11, пар. 1 от Регламент № (ЕО) № 883/2004 командированите работници са подчинени на осигурителното законодателство на държавата-членка, в която се осъществява дейността – ФРГермания и правилно с оспореното решение са потвърдени задължителните предписания към осигурителя за заличаване на подадените данни за осигуряване на тези работници.

В подкрепа на горните изводи е съдебната практика, изразена в  Решение № 2575 от 18.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 13000/2020 г., VI о. и Решение № 3077 от 1.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 13001/2020 г., VI о.  

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Фелис 93“ ЕООД, ЕИК ********* против Решение № 1012-16-24/1 от 14.02.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което са потвърдени Задължителни предписания № ЗД-1-16-01048677 от 14.12.2021 г., издадени от контролен орган при ТП на НОИ – Разград.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/