Определение по дело №1977/2015 на Софийски градски съд

Номер на акта: 262188
Дата: 22 декември 2020 г.
Съдия: Владимир Григоров Вълков
Дело: 20151100901977
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 26 март 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

гр.С., 22.12.2020 г.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VІ-13 състав, в публичното заседание на петнадесети декември две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

     СЪДИЯ: Владимир Вълков

 

като разгледа докладваното от съдията търговско дело № 1977 по описа за 2015 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 692, ал. 2 и следващите от Търговския закон (ТЗ).

Предмет на разглеждане е постъпило възражение от Национална агенция за приходите (НАП) срещу посочения ред за удовлетворяване на приетото вземане на оспорилия кредитор. Твърди, че вземане в размер на 3421,79 лв. – административна годишна такса за контрол за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2014 г. е възникнало преди датата на решението за откриване на производството по несъстоятелност. Смята за приложим ред на удовлетворяване по чл. 722 ал. 1 т. 6 ТЗ, който приема за меродавен и за лихва в размер на 374,05 лв., формирана на основание чл. 1 от Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания. Иска списъкът да бъде проемен с приемане на вземането при ред на удовлетворяване по чл. 722 ал. 1 т. 6 ТЗ.

Длъжникът не изпраща представител в съдебно заседание и не изразява становище по възраженията.

Синдик Р. писмено изразява становище за неоснователност на възражението. Изразява становище, че вземането е предявено при условията на чл. 688 от ТЗ като поради липса на влязъл в сила акт синдикът не е бил овластен да го приеме служебно. Застъпва и теза, че едва с акта за установяване на публично държавно вземане то е определено по основание и размер и съответно е станало изискуемо.

 

Съдът, като разгледа наведените в процеса доводи и с оглед на събраните при условията на чл. 692 ал. 2 ГПК доказателства, намира следното:

 

Кредиторът НАП е предявил процесното вземане с указание да е възникнало до датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност като за удостоверяването му прилага Акт за установяване на публично държавно вземане № 27/27.07.2017 г. на Комисия за регулиране на съобщенията. От акта се установява, че за отчетения пренос на радио- и ТВ програми на едро, разпространение (спътниково, кабелно) и/или наземно радиоразпръскване на радио- и ТВ програми и други форми на съвместно ползване, включително предоставяне на кули, мачти: тъмно влакно за 214 г. „П.“ АД дължи административна годишна такса за контрол в размер на 3421,79 лв.

При така установените факти от правна страна съдът намира следното:

По аргумент от чл. 692 ал. 2 вр. ал. 1 ТЗ участието на съда в процедурата по приемане на вземанията е обусловено от конкретно повдигнат спор. От тази гледна точка и предметът на преценка при предявеното възражение е ограничен до очертаната от страните в производството рамка или в случая – реда на удовлетворяване на приети публични вземания.

Подлежащото на удовлетворяване вземане в производство по несъстоятелност се индивидуализира по основание – обстоятелствата, от които то произтича, и по размер. Законът задължава всеки кредитор да предяви вземането си срещу длъжник в производство по несъстоятелност и да го опише по указания начин (чл. 685 ал. 2 ТЗ) като за вземания, възникнали до датата на откриване на производството по несъстоятелност е установен преклузивен срок – чл. 688 ал. 1 ТЗ. Изключение от правилото, че кредиторът следва да предяви вземането си е предвидено за вземания, произтичащи от трудови правоотношения (чл. 687 ал. 1 ТЗ) и за установено с влязъл в сила акт публично вземане (чл. 687 ал. 2 ТЗ). Съдът споделя довода на кредитора, който не се оспорва и от синдика, че вземането възниква с проявление на обуславящите го обстоятелства. С оглед на този критерий и нормата на чл. 688 ал. 1 изр. второ ТЗ изключва възможността да бъде прието вземане, възникнало след датата на откриване на производството по несъстоятелност. Възниква въпросът дали правилото на чл. 687 ал. 2 ТЗ, придаващо значение на установяването на публично вземане с влязъл в сила акт дерогира общото правило на чл. 688 ал. 1 изр. второ ТЗ.

Съгласно чл. 607 ТЗ основна цел на производството по несъстоятелност е справедливо удовлетворяване на кредиторите. Предвид утвърдения подход за легитимация на кредиторите в открито производство по несъстоятелност налага се извод, че принципът е относим към включилите се в производството кредитори. Нормата на чл. 164 ал. 3 ДОПК ангажира Националната агенция за приходите да предяви публичните вземания в производството, освен ако в закон е предвидено друго. Правилото на чл. 687 ал. 2 ТЗ се явява нормативно утвърдено изключение, поради което установено публично вземане с влязъл в сила акт освобождава данъчната администрация от принципно вмененото й задължение да се погрижи за интересите на фиска като предяви вземането. В този смисъл е и правилото на чл. 164 ал. ал. 4 ДОПК. И двете норми не регламентират момента на предявяване на вземането. Същевременно чл. 165 ал. 5 ДОПК предписва задължение за предявяване и на установено публично вземане, по отношение на което актът не е влязъл в сила, придавайки му статут на условно вземане. Правилото губи смисъл, ако се придаде меродавност на момента на влизане в сила на установяващия публичното вземане акт, а правилото на чл. 78 ДОПК обезпечава и обективно необходимото време на данъчната администрация, за да защити обществения интерес, установявайки публичното вземане по основание и размер.

Нормата на чл. 688 ал. 1 изр. второ ТЗ не придава значение на естеството на вземането. В основата на справедливото удовлетворяване на кредиторите стоят еднозначно утвърдени и предварително обявени правила. При обективно ограничена възможност за удовлетворяване на кредиторите съществено значение придобива обема на подлежащите на удовлетворяване вземания, а преклузивния срок е предписано от законодателя средство за установяването им. След изтичане на този срок възможно е включване единствено на вземания, произтекли от проявили се правопораждащи факти след датата на откриване на производството по несъстоятелност.

След като специалният закон – ДОПК не установява собствени правила досежно момента на предявяване на публичните вземания, а изрично вменява в задължение на данъчната администрация да обяви в производството по несъстоятелност вземанията, чието събиране претендира и предписва нарочни правила, гарантиращи своевременното им предявяване, НАП е обвързана от общото правило на чл. 688 ал. 1 изр. второ ТЗ. При тези съображения налага се извод, че възникнали вземания преди датата на откриване на производство по несъстоятелност не могат да бъдат предявени макар и да са установени с влязъл в сила акт в хода на откритото производство.

Очертаното основание на предявеното вземане сочи на проявили се правопораждащи факти преди датата на откриване на производството по несъстоятелност. Дължимата такса към държавно учреждение се свързва с осъществена дейност през 2014 г., а производството по несъстоятелност е открито на 12.05.2016 г. Тъй като законът не придава меродавност на момента на установяването му предвид и систематичното място на чл. 687 ал. 2 ТЗ, това правило е ограничено до установените с влезли в сила актове за установяване на публичните задължения към момента на съставяне на списъка по чл. 686 ТЗ, който именно, по изрично предписание включва и служебно установените от синдика вземания (чл. 686 ал. 1 т. 2 ТЗ). Предявеното в случая вземане е след указания срок. При очертания обхват на преценка в настоящото производство обаче настоящият състав приема, че не може да влоши състоянието на потърсилия защита пред съда кредитор, поради което е ангажиран да го зачете като кредитор в производството по несъстоятелност с приетите вземания за главница в размер на 3421,79 лв. – административна годишна такса за контрол за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2014 г. и лихва в размер на 374,05 лв. Доколкото не се установява обаче предявено в преклузивния срок публично вземане, няма основание да му бъде признат и претендирания ред на удовлетворяване.

 

Досежно останалите включени в списъка публични вземания не са постъпили възражения, което и с оглед нормата на чл. 692 ал. 1 ТЗ следва да бъдат приети без изследване на предпоставките за предявяването им.

Мотивиран от изложеното съдът

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ възражението на Национална агенция за приходите срещу реда за удовлетворяване на вземания в размер на 3421,79 лв. – административна годишна такса за контрол за периода 01.01.2014 г. – 31.12.2014 г. и лихва в размер на 374,05 лв.

ОДОБРЯВА на основание чл. 692, ал. 4 вр. ал. 2 ТЗ, списък на приети от синдика вземания при условията на чл. 688 ал. 3 ТЗ на кредитора Национална агенция за приходите, обявен в търговския регистър на 04.11.2020 г.

Определението не подлежи на обжалване – чл. 692 ал. 6 ТЗ.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се впише в Книгата по чл.634в от ТЗ при СГС, ТО. 

 

                                                                                   СЪДИЯ: