Решение по дело №101/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 147
Дата: 29 юли 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700101
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 147/29.7.2022 г.

 

гр. Я., 29.07.2022 г.

 

ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря В.Митева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 101 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е  образувано по реда на чл.33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители във връзка с чл.145 и сл. от АПК по жалба на Н.Г.Н. *** против Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта  в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали следните площи: частта от 0.06ха от парцел №46303.108.5-1 с площ от 0.20ха, частта от 0.17ха от парцел №46303-439-10-1 с площ от 0.24ха, частта от 0.95ха от парцел №***** с площ от 1.18ха, частта от 0.20ха от парцел №***** с площ от 0.68ха, частта от 0.14ха от парцел №***** с площ от 1.84ха, частта от 0.20ха от парцел №69660.842-23-1 с площ от 0.42ха, частта от 0.14ха от парцел №69660-842-27-1 с площ от 0.30ха, частта от 0.13ха от парцел №69660-922-16-1 с площ от 1.45ха, частта от 0.17ха от парцел №69660-935-1-1 с площ от 1.27ха.

Поради направен отказ от жалбата по отношение на парцел №***** е прекратено производството по делото в тази му част с влязло в сила на 02.06.2022 г. протоколно определение от 25.05.2022 г.

В останалата й част жалбата се подържа с твърдение, че в атакувана част административния акт е незаконосъборазен, т.к. е издаден при неспазване на установенота форма и при съществени нарушения на административнопроизводствени правила, поради което се иска да бъде отменен и се присъдят направените по делото съдебни и деловодни разноски.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.А., която подържа жалбата с искане за уважаването й по посочените в същата съображения.

За ответната страна в съдебно заседание се явява главен юрисконсулт К., която оспорва жалбата с претенция за отхвърлянето й и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, по съображения посочени в депозираните писмени бележки.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Н.Г.Н. *** е регистриран като земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП с Уникален регистрационен номер (УРН) 701380 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), като със Заявление за подпомагане 2021 с УИН 28/260521/03724 е заявил за подпомагане пред ДФ “Земеделие-Разплащателна агенция“ парцели, находящи се в землищата на с.М. и гр.С., общ.С., обл.Я..

Със Заповед №РД 09-1194/15.12.2021 г. на Министъра на земеделието, е одобрен проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане" (ПДП) за кампания 2021 г.

С Възражение peг.№ РД-12-05-76/21.12.2021 г. на Областна дирекция „Земеделие"-Я. за кампания 2021 г. Н.Г.Н. е заявил, че се е запознал с обхвата на проекта на слой „Площи допустими за подпомагане” и на слой „Физически блокове“ за кампания 2021 г., конкретно в частта, касаеща декларираните от него за подпомагане площи със Заявление за подпомагане с УИН 28/260521/03724, като във връзка със Заповед №РД 09-1194/15.12.2021 г. възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифриви географски данни и моли да се преразгледат по отношение на физическите блокове, в които попадат посочените в таблицата земеделски парцели, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ, именно парцел №46303.108.5-1, парцел №46303-439-10-1, парцел №*****, парцел №*****, парцел №*****, парцел №69660.842-23-1, парцел №69660-842-27-1, парцел №69660-922-16-1 и парцел №69660-935-1-1.

Със Заповед РД 09-150/25.02.2022 г. издадена на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, Министърът на земеделието е одобрил окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2021 г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2021 г. чрез: - дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г.; - отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗм и - проверки на място по чл.37, ал.3 и 4 ЗПЗП, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 09-1194/15.12.2021 г. на МЗм.

Като доказателства по делото ответната страна прилага административната преписка по издаване на заповедта в оспорената й част, в т.ч.  таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2021 г. и извадки от цифрова ортофото карта в * *.pdf формат, изготвени по самолетно заснемане от 30.06.2021 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта  в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали следните площи: частта от 0.06ха от парцел №46303.108.5-1 с площ от 0.20ха, частта от 0.17ха от парцел №46303-439-10-1 с площ от 0.24ха, частта от 0.95ха от парцел №***** с площ от 1.18ха, частта от 0.14ха от парцел №***** с площ от 1.84ха, частта от 0.20ха от парцел №69660.842-23-1 с площ от 0.42ха, частта от 0.14ха от парцел №69660-842-27-1 с площ от 0.30ха, частта от 0.13ха от парцел №69660-922-16-1 с площ от 1.45ха, частта от 0.17ха от парцел №69660-935-1-1 с площ от 1.27ха.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му по чл.33а, ал.2 ЗПЗП, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата, визирана в ЗПЗП и Наредба № 105 от 22.08.2006 г., като не е налице несъответствие с целта на закона по следните съображения.

Нормата на чл.30 ЗПЗП урежда, че за изпълнение на функциите на Разплащателната агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол, същата се състои от посочените в ал.2 системи и една от тях по т.2 е Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), която съгласно чл.30, ал.4, т.2 ЗПЗП се подържа от Министерството на земеделието, храните и горите и по дефиницията на чл.33 от ЗПЗП Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок, като структурата на данните се определя с наредбата по чл.30, ал.6 ЗПЗП.

В изпълнение на чл.30, ал.6 ЗПЗП Министърът на земеделието, храните и горите е издал Наредба № 105 от 22.08.2006 г., с която определя условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Разпоредбата на чл.33, ал.4 ЗПЗП предвижда, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, чрез отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 ЗПЗП или чрез други източници на ортогонални изображения и цифрови данни за съответната година, до които Министерството на земеделието, храните и горите има достъп и може да използва при липса на информация по т.1–3 от същия текст.

В чл.33а, ал.1 ЗПЗП е регламентирано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 ЗПЗП, т.е. Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

На свой ред в чл.33а, ал.2 ЗПЗП е визирано, че данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 ЗПЗП, която заповед се обнародва в "Държавен вестник".

В съответствие с това оспорената заповед на Министъра на земеделието е издадена от компетентен орган при спазване на административнопроизводствените правила, като не е нарушено правото на защита на жалбоподателя, който е подал възражение срещу заповедта, с която е одобрен проектът на специализирания слой, и е упражнил правото си на защита пред съда.

Освен това от данните по преписката се констатира, че мотивите за издаване на заповедта се съдържат в приложенията към нея в съответствие с ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВАС на РБ, че мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, какъвто е разглежданият случай, а именно таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2021 г. и извадки от цифрова ортофото карта в * *.pdf формат, изготвени по самолетно заснемане от 30.06.2021 г. с нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) в лилав цвят, процесните парцели в жълт цвят и допустими за подпомагане площи в син цвят.

На следващо място извършването на специализираните теренни проверки е регламентирано в чл.15, ал.3-ал.8 от Наредба №105/ 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

В чл.15, ал.5 и ал.6 от същата наредба е посочено, че земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели – физически блокове, определени за теренни проверки, се уведомяват чрез:1.публикуване на интернет страниците на МЗХГ и на съответната областна дирекция "Земеделие", както и на информационните табла в областните дирекции "Земеделие" и общинските служби по земеделие на информация за стартиране провеждането на специализираните теренни проверки и на списъци с референтните парцели, определени за проверка, и 2.публикуване на интернет страницата на съответната областна дирекция "Земеделие", както и на информационните табла в областните дирекции "Земеделие" и общинските служби по земеделие на индикативни графици за провеждането на теренните проверки в областта, като могат да бъдат уведомявани и по друг подходящ начин, когато съществува възможност за това.

Предвид приложимата нормативна уредба и липсата на изрично изискване за лично уведомяване, то се явява неоснователен и довода в жалбата, че неуведомяването на оспорващия за извършените теренни проверки е довело до опорочаване на производството.

По отношение съответствието на обжалваната част Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието с материалноправните разпоредби, съдът приема следното:

Въз основа на дешифриране/дешифрация/ на актуална ЦОФК обновена по самолетно заснемане от 30.06.2021 г. административният орган е констатирал, че :

-от парцел 46303-108-5-1 в землището на с.М., общ.С., при заявена площ от 0.20ха с култура-постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.06ха., като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност;

-от 46303-439-10-1 в землището на с.М., общ.С., призаявена площ от 0.24ха с култура-постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.17ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/,че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1, т.4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност; голяма част са преовлажнени терени с висока плевелна растителност;

-от парцел ***** в землището на с.М., общ.С., при заявена площ от 1.18 ха с култура-постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.95ха, а след повторна проверка при подаване на възражението 0.94ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.1 и т.3 и чл.10, ал.2, т.1, т.4 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.-пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност; голяма част са преовлажнени терени с висока плевелна растителност;

-от парцел *****, в землището на гр.С., община С., при заявена площ от 1.84 ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 1.14ха, а след повторна проверка при подаване на възражението 0.92ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че недопустимата част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.3, ал.1, т.3, чл.8, ал.2, т.2 и т.3 и чл.10, ал.1, т.4, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г.-пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност, участъци без наличие на плътна тревна покривка; застроени и прилежащи на сгради територии; отпадъци;

-от парцел 69660-842-23-1 в землището на гр.С., община С., при заявена площ от 0.42ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.20ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност;

-от парцел 69660-842-27-1 в землището на гр.С., община С., при заявена площ от 0.30ха с култура -постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.14ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.8, ал.2, т.3 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност;

-от парцел 69660-922-16-1 в землището на гр.С., община С., при заявена площ от 1.45ха с култура-краставици на открито, са изключени като недопустими 0.13ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация/, че погранични части от парцела не попадат в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.7 и чл.10, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - неподдържани, пустеещи площи без следи от земеделска култура и

-от парцел 69660-935-1-1 в землището на гр.С., община С., при заявена площ от 1.27ха с култура-постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене, са изключени като недопустими 0.17ха, като причини за изключването са съгласно ЦОФК /дешифрация, че част от парцела не попада в обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл.3, ал.1, т.5, чл.8, ал.2, т.2 и т.3 и чл.10, ал.1, т.4, ал.2, т.1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - пустеещи, непочистени и неподдържани площи без видими следи от земеделска дейност, участъци без наличие на плътна тревна покривка/ нарушен терен; отпадъци.

Посочените от административния орган текстове от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ сочат, както следва:

-чл.3, ал.1, т.3 – не са земеделски площи урбанизираните територии – градски структури, застроени площи извън населените места, гробищни паркове, други инженерно-технически съоръжения (соларни паркове, паркинги, производствени площадки и др.) и зони за спорт и отдих (писти, паркове, стадиони, хиподруми, голф игрища и др.);

-чл.3, ал.1, т.5 – не са земеделски площи нарушените терени–кариери, открити рудници и табани, сметища и хвостохранилища;

-чл.7 – обработваемите земи са допустими за подпомагане, когато са засети със земеделска култура, която е налична или може да бъде установена чрез растителните остатъци от нея

-чл.8, ал.2, т.1 – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение;

-чл.8, ал.2, т.2 – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл.10, ал.1, т.4;

-чл.8, ал.2, т.3 – допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1, когато на тях има следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

-чл.10, ал.1, т.4 – трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени.

-чл.10, ал.2, т.1 – временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност;

 -чл.10, ал.2, т.4 – временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са наводнени.

Получените данни и изведените констатации, в т.ч. и дешифрирането (компютърно подпомогнато разчитане) на актуална цифрова ортофотокарта, са въз основа на законова регламентирана процедура, проведена от длъжностни лица в рамките на тяхната компетентност и се ползват с материалната доказателствена сила на официални документи, въпреки да са в електронен вид и да не са обективирани във веществена форма.

В тази връзка са неоснователни възраженията на оспорващия досежно образованите, и квалификацията и професионалните умения на служителите са неоснователни, т.к. от една страна самия факт, че са назначени за такива е достатъчен да се приеме, че ги притежават, а от друга страна не е предмет на настоящото производство да извършва проверка на тези обстоятелства.

Независимо, че официалните по смисъла на чл.179 ГПК документи се ползва с материална доказателствена сила, то същата подлежи на оборване по предвидения в закона ред и с регламентираните доказатествени средства.

Ето защо в тежест на жалбоподателя в това производство, с оглед положителния характер на фактите, които го ползват, е да докаже, че процесните имоти са били поддържани и са отговаряли на условията за подпомагане, и което доказване понастоящем същият не проведе успешно.

В посочения аспект при изрично дадени указания за носената доказателствена тежест и уважено искане за назначаване на експертиза, оспорващия не само не изпълни задължението си да внесе определения депозит, но и изрично се отказа от това свое искане, поради което въпросното доказателства не беше събрано по негова вина в хода на съдебното дирене, въпреки липсата на изричен акт за отмяна на определението с което се назначава експертизата.

Ето защо изключването на части от процесните парцели е обосновано с обстоятелството, че същите не представляват подходящи за подпомагане земеделските площи, съобразно критериите в от Наредба № 2 от 26 март 2018 г., а фактическите констатации и изводи на административния орган за недопустими за подпомагане площи са резултат от извършените административни проверки и са подкрепени от събраните по делото доказателства, поради което министърът на земеделието правилно е приложил материалния закон.

В съответствие с това и данните по делото следва да се направи извода, че атакуваната заповед в оспорената си част не е в противоречие с материалноправни разпоредби, поради което липсва и това основание за отмяната й.

Предвид посоченото и установените материалноправни предпоставки, атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Н.Г.Н. ***, чрез пълномощника си адвокат Д.А.А. ***, със съдебен адрес ***  против Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта  в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали следните площи: частта от 0.06ха от парцел №46303.108.5-1 с площ от 0.20ха, частта от 0.17ха от парцел №46303-439-10-1 с площ от 0.24ха, частта от 0.95ха от парцел №***** с площ от 1.18ха, частта от 0.14ха от парцел №***** с площ от 1.84ха, частта от 0.20ха от парцел №69660.842-23-1 с площ от 0.42ха, частта от 0.14ха от парцел №69660-842-27-1 с площ от 0.30ха, частта от 0.13ха от парцел №69660-922-16-1 с площ от 1.45ха, частта от 0.17ха от парцел №69660-935-1-1 с площ от 1.27ха.

ОСЪЖДА Н.Г.Н. ***, чрез пълномощника си адвокат Д.А.А. ***, със съдебен адрес *** да заплати на Министерството на земеделието направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                       СЪДИЯ:/п/ не се чете