Р Е Ш
Е Н И Е
гр.К.,29.06.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Казанлъшкият
районен съд,наказателно отделение,първи наказателен състав,в публичното
заседание на дванадесети юни,две хиляди и двадесета година, . . . . . . . . в
състав . . . . . . . .
Председател: Невена Иванова
Съдебни
заседатели:
Членове:
при
секретаря . . . . .Ана Цанова . . . . и
в присъствието на
прокурора
. . . . . . . . като разгледа докладваното от
съдията
. . . . . . . . . . АНД № 347 . . . . .
. . . .по описа
за . .
. . 2020 год. . . .за да се
произнесе,взе предвид:
Обжалвано е Наказателно постановление
№ 454207-F492567/30.07.2019г.на Началник на Отдел „Оперативни дейности“-Пловдив в
Централно управление на Национална агенция за приходите.
Жалбоподателят,недоволен от наложеното
му наказание,моли съда да го отмени.
Въззиваемата страна,чрез
представителя си в с.з.,взема становище,че обжалваното наказателно
постановление е правилно и законосъобразно,и моли съда да го потвърди.
От събраните по делото
доказателства,преценени поотделно и в тяхната съвкупност,и след като извърши
цялостна проверка на съставения акт и на обжалваното наказателно
постановление,съдът приема за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима.Разгледана
по същество се явява основателна.
Административнонаказващият орган е
приел за установено,че при извършена оперативна проверка на 10.06.2019г.в 15,50
ч.на обект-магазин за текстил и облекла,находящ се на адрес: гр.К.,бул.“А.Б.“ №
1,стопанисван от ЕТ“Д.З.-Д.“,било констатирано,че търговецът в качеството си на
лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г.за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,които извършват продажби
чрез електронен магазин,е допуснало нарушение на разпоредбите на същата,като не
е регистрирало чрез операцията“служебно изведени суми" промяна на касовата
наличност в размер на 13,00 лв.На основание чл.33,ал.1 от наредбата,извън
случаите на продажби,всяка промяна на касовата наличност /начална
сума,въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрирала
във ФУ чрез операциите“служебно въведени“ или „служебно изведени“
суми.Извършена била проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта
фискално устройство Datecs DP-25 с ИН DT455280 и ИН на ФП 02455280.В хода на проверката било
установено,че не е регистрирана чрез операцията „служебно изведена сума“ промяна
на касовата наличност в размер на 13,00 лв.Установена била фактическа наличност
в размер на 174 лв.и наличност по дневен отчет от ФУ с №
0002433/10-6-2019г.-187 лв.Лицето в хода на проверката дало писмено обяснение,че за сумата от 13 лв.не е използвало
функцията на ФУ „служебно извеждане“.Наличното в проверявания обект фискално
устройство конструктивно притежавало възможността да се извършват операциите
„служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми.Извършеното нарушение не довело
до неотразяване на приходи.
АНО приел,че е нарушен /осъществен е/
състава на чл.33,ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г.на МФ,във вр.с
чл.118,ал.4,т.1 от ЗДДС,поради което и на основание чл.185,ал.2 от ЗДДС,предл.второ,във вр.с чл.185,ал.1 от ЗДДС наложил на Д.З.-Д.
ЕТ,представлявано от Д.Г.З. административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 500 /петстотин/ лева.
Съдът намира за основателно
становището на жалбоподателя,изложено в жалбата,че при издаване на обжалваното
наказателно постановление са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила,които водят до нарушаване на правото на
защита на жалбоподателя.Наказателното постановление не отговаря на изискванията
на чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН.В него не е ясно посочено какво административно
нарушение е извършил жалбоподателя и кои законови разпоредби са нарушени.Посочено
е,че жалбоподателят като лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г.за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти,изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към
лицата,които извършват продажби чрез електронен магазин,е нарушил чл.33,ал.1 от
същата наредба във вр.с чл.118,ал.4 от ЗДДС,която норма на ЗДДС е устройствена-установява
издаването на наредба от страна на Министъра на финансите.В санкционната част
на наказателното постановление е наложено административно наказание на
жалбоподателя на основание чл.185,ал.2,предл.второ от ЗДДС,във вр.с
чл.185,ал.1от ЗДДС.Алинея втора на чл.185 от ЗДДС регламентира,че се наказва
лице,което,макар и извън случаите на ал.1,извърши или допусне извършването на
нарушение по чл.118 от ЗДДС.Т.е.-само фактическият състав на нарушението е
различен от този по първата алинея на чл.185 от ЗДДС,но субектът на нарушението
трябва да е извършил нарушение по чл.118 от ЗДДС-според втората алинея на
чл.185,по която е наказан жалбоподателя.В обстоятелствената част на
наказателното постановление обаче нито текстово,нито цифром е посочено какво
точно нарушение по чл.118 от ЗДДС е извършил жалбоподателя.Посочената норма на
чл.118,ал.4 от ЗДДС,както вече се посочи,е устройствена,а съставите на дължимо
поведение от субектите,неизпълнението на които води до
административнонаказателна отговорност,се съдържат в останалите алинеи на
чл.118 от ЗДДС,които са 19 на брой.В наказателното постановление не е посочено
кой точно състав,по коя алинея на чл.118,ал.1 от ЗДДС е осъществил/ нарушил
жалбоподателят и по този начин действително е неясно,както той сочи в жалбата
си срещу наказателното постановление,какво точно нарушение му е вменено,че е
извършил.Това нарушение на административнопроизводствените правила при
издаването на НП е съществено,тъй като неясното обвинение винаги води до
нарушаване на правото на защита на жалбоподателя.Допускането на това нарушение
при издаването на НП е основание за отмяната на НП на процесуално основание.Посоченият
порок на наказателното постановление е пречка и за съда да извърши проверка по
самото същество на случая,тъй като неясната воля на административнонаказващия
орган,отразена в НП,води и до неясно посочени факти и обстоятелства по
обвинението,които да бъдат проверени.
Предвид изложеното съдът намира,че
обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като
незаконосъобразно-издадено при съществени нарушения на
административнопроизводствените правила.
Водим от горните мотиви съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
454207-F492567/30.07.2019г.на Началник на Отдел „Оперативни дейности“-Пловдив в
Централно управление на Национална агенция за приходите,с което на Д.З.-Д. ЕТ,с
БУЛСТАТ *********,със седалище и адрес на управление ***,представлявано от Д.Г.З.
с ЕГН **********,е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 500 /петстотин/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд гр.Стара Загора в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен съдия: