Решение по дело №290/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 546
Дата: 27 април 2020 г.
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20207050700290
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                /27.04.2020 год., град Варна

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Х касационен състав, в публичното заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

ЧЛЕНОВЕ: РАЛИЦА АНДОНОВА

НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

Секретар: Наталия Зирковска

Прокурор при Варненска окръжна прокуратура: СИЛВИЯН ИВАНОВ

Като разгледа докладваното от съдия Андонова

кАНД № 290 по описа на съда за 2020 година,

За да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. АПК вр.чл.63 ал.1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от ЦУ на НАП-Варна чрез процесуалния им представител гл.ю.к. П.Н., против решение №2235/06.12.2019г по НАХД №3775/2019г на ВРС, ХV с-в, с което е отменено издаденото от началника на отдел „Оперативни дейности” – Варна в ЦУ на НАП-София НП № 453753-F498532/29.07.2019г и наложената на „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД – Варна, Булстат *********,  имуществена санкция в размер на 3 000лв.  на осн.чл.1854 ал.2 от ЗДДС. Релевирано е основанието по чл.348 ал.1 т.1 от НПК, приложим по изричното препращане на чл.63 от ЗАНН – неправилно приложение на материалния закон, с оспорване на всички възприети от ВРС допуснати съществени процесуални нарушения с издаването на НП. Твърди се, че нарушението е ясно описано в акта и в НП, то е доказано с всички събрани и цитирани в постановлението доказателства, и с тези съображения се настоява за отмяна на обжалваното решение и за потвърдежаване на НП като законосъобразно и правилно. В съдебно заседание, редовно призовани, касаторите не се представляват. С писмена молба ю.к.Николова поддържа изцяло жалбата на сочените в нея основания.

С отговора си по касационнажа жалба ответната страна „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД чрез пълномощник адв.Д.Д. *** я оспорва с аргумент, че всички доводи на въззивния съд за отмяна на НП са изводими от обективното му съдържание и са законосъобразни, а касационната жалба е лишена от конкретика, с оглед на което настоява за оставянето й без уважение, респективно – и за потвърждаване на решението; претендира се и присъждане на адвокатско възнагражение по списъка по чл.80 от ГПК. В съдебно заседание дружеството не се представлява; с писмена молба адв.Д. поддържа отговора по касационната жалба и настоява за отхвърлянето й.  

Участващият в производството представител на Варненска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

 

Касационният съдебен състав счита жалбата за основателна.

 

Анализирайки събраните в хода на съдебното следствие гласн и писмени доказателства, въззивният съдебен състав приел за установено от фактическа страна, че на 06.07.2019г св. Й. А. – инспектор по приходите, и колегата му И. А. извършили проверка на търговски обект – спа-център в хотел „Хавана” в КК „Златни пясъци”, стопанисван от „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД. В обекта било въведено в експлоатация и функционирало ФУ „Datecs DP 150 T KL” с ИН на ФУ: DT555537 и ИН на ФП: 02555537. От изведения КЛЕН за периода 01.07.2019г – 05.07.2019г било установено, че издадените за извършените продажби общо 8 на брой касови бонове не съдържали QR код. Установено било също, че дружеството не е регистрирано по ЗДДС и не ползва СУПТО (според декларацията на управителя Басри Саров от деня на проверката).

Въз основа на данните в така събраните доказателства компетентното длъжностно лице св.А. пристъпил към издаване на АУАН от 08.07.2019г, с констатации,  че „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД не е регистрирано по ЗДДС и не използва СУПТО в търговската си дейност, и е следвало в срок до 30.06.2019г да приведе дейността си в съответствие с изискванията на Наредба №Н-18/2006г на МФ, а с бездействието да изпълни задължението си в законоустановения срок дружеството е осъществило  нарушение по чл.8 ал.2 вр.§71 ал.3 от ПЗР на Наредба №Н-18/2006г. Посочено е в акта, че издадените в периода 01.07.2019г – 05.07.2019г общо 8 бр. фискални касови бонове (индивидуализирани с номера и съдържание) не съдържат QR код съгл.изискванията на чл.26 ал.5 вр.ал.1 т.16 от Наредба №Н-18/2006г на МФ с приложение 18а (публикувани в ДВ бр.26/2019г, в сила от 01.04.2019г); че съгл.чл.8 ал.1 от Наредбата ФУ трябва да отговарят на функционалните изисквания по приложение 1 и техническите изисквания по приложение 2, а според ал.2 ФУ от одобрен тип е устройство, което отговаря на изискванията по ал.1, има издадено свидетелство за одобрен тип и е вписано в регистъра по чл.10 ал.9; че декларираната от управителя липса на СУПТО представлява нарушението по чл.8 ал.2 вр.§71 ал.3 от ПЗР на Наредба №Н-18/2006г на МФ, с което е осъществен състава на чл.186 ал.1 т.2 от ЗДДС; в акта са описани и събраните в хода на проверката писмени доказателства, приложени към АНП и приобщени като доказателства по делото. При личното предявяване на АУАН на управителя Саров и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не постъпили възражения. Въз основа на акта е издадено и НП, с което АНО възприел изцяло фактическите констатации на актосъставителя, както и правната квалификация на нарушението, за което на осн.чл.185 ал.2 от ЗДДС наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 3 000лв.    

При така установената фактология, по същество безспорна между страните, въззивният съд приел от правна страна, че в хода на АНП са допуснати съществени процесуални нарушения по чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, както следва: 1. В НП от една страна се сочи, че в срок до 30.06.2019г дружеството не е привело дейността си в съответствие с изискванията на Наредба №Н-18/2006г, като е безспорно, че в този срок нарушение не може да бъде извършено, а АНО следва да посочи изрично датата, на която счита, че такова е извършено – такова посочване в НП липсва, като са изложени факти за дати в периода 01.07.-05.07.2019г, когато в обекта са били извършвани услуги, и остава неясно за коя дата АНО е решил, че следва да ангажира отговорността на дружеството. Непосочването на конкретна дата, на която се приема, че е извършено нарушение, или противоречивото й посочване, ограничава правото на защита на наказаното лице и възможността съдът да прецени спазването на сроковете за издаване на АУАН и НП; 2.  Посочените в НП като нарушени норми на чл.7 ал.1 вр.чл.8 ал.2 от Наредба №Н-18/2006г не визират конкретни изисквания към ФУ, а ал.1 на чл.8 визира две приложения към същата с редица изисквания, поради което не става ясно на кое точно от тях не отговаря ФУ в конкретния случай; при цифровата квалификация на нарушението не е визирана нормата на чл.26 ал.5 вр.ал.1 т.16 от Наредба №Н-18/2006г с приложение 18а, а волята на АНО относно правилната правна квалификация на нарушението следва да бъде ясна и категорична, а не да се презюмира, за да се гарантира правото на защита на нарушитея, което в този случай съдът е приел за ограничено. На следващо място въззивният съдебен състав приел, че на дружеството е наложена санкция по чл.185 ал.2 от ЗДДС в размер, съответстващ на нарушения, които водят до неотчитане на приходи, но в НП не са изложени мотиви дали такива в случая съществуват и ако да – на  коя от всички визирани в НП дати е станало това. В заключение съдът е посочил, че включването на чл.186 ал.2 от ЗДДС (основанието за налагане на ПАМ на дружеството) не е самостоятелна причина за отмяна на НП. Така мотивиран предходният състав е отменил НП.

Настоящата инстанция счита тези изводи за незаконосъобразни. Те на първо място се опровергават от простия прочит на АУАН и на НП. Противно на въприетото от ВРС, в АУАН и в НП се съдържа точно, пълно, ясно и недвусмислено описание на вмененото нарушение – издадените от ФУ в обекта на „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД 8 бр. касови бонове в периода 01.07-5.07.2019г не съдържат QR код съгл.изискванията на чл.26 ал.5 вр.ал.1 т.16 от Наредба №Н-18/2006г на МФ с приложение 18а (публикувани в ДВ бр.26/2019г, в сила от 01.04.2019г), което е резултат на неизпълненото им в срок до 30.06.2019г задължение след като не са регистрирани по ЗДДС и не ползват СУПТО, да приведат дейността си в съответствие с изискванията на чл.8 ал.1 вр.§71 ал.3 от ПЗР на Наредбата. Въззивният съд е посочил в решението си, че изцяло кредитиран и показанията на актосъставителя, който на свой ред е потвърдил в какво се изразява нарушението – липса на QR код в издадените от ФУ касови бонове, издадени от дружеството в периода 01.07.- 05.07.2019г. В този смисъл нито за нарушителя, нито за съда може да съществува неяснота за обективния състав на санкционираното с НП нарушение.

В постановлението конкретно и коректно са посочен периода на осъществяване на нарушението – 01.07.2019г – 05.07.2019г, с индивидуализация на всеки от 8-те издадени в този период бонове от ФУ без QR код чрез номер и сума. Датата 30.06.2019г е цитирана единствено като законоустановен срок за изпълнение на задължението на дружеството да приведе дейността си с изискванията на Наредба №Н-18/2006г съгл.§71 ал.3 от ПЗР на Наредбата, с посочване, че същият не е спазен. Така посочването на законоустановения краен срок 30.06.2019г и на периода на нарушението 01.07.2019г – 05.07.2019г не само не водят до неяснота и/или объркване, а пълно, вярно и точно описват обективните признаци на нарушението в темпорален аспект. Нещо повече – непосочването от АНО на която и да било от тези дати в съдържанието на НП би представлявало неяснота и непълнота на обвинението от фактическа страна. В този смисъл липсва и второто възприето от въззивния съд съществено процесуално нарушение по см.чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.  

Категорично несподеляем е и изводът, че от съдържанието на НП не става ясно на кое точно изискване не отговаря ФУ в конкретния случай – с простия прочит на постановлението се установява, че това изискване е формулирано както фактически (липса на QR код в касовите бонове, издавани от нерегистриран по ЗДДС търговец без СУПТО в обекта), така и юридически – чл.26 ал.5 вр.ал.1 от Наредбата, която визира конкретно вида и съдържанието на QR кода, във връзка с приложение 18а към Наредбата. Освен това АНО е посочил изрично, че по този начин дружеството е нарушило разпоредбата на чл.8 ал.2 да използва само ФУ от одобрен тип, като не е спазило срока по §71 ал.3 от ПЗР на Наредбата да го приведе в съответствие с изискването за наличие на QR код в касовите бонове, което е вярна и правилна квалификация на осъщественото нарушение, и тя не създава нито неяснота, нито възможност за неразбиране или объркване както на нарушителя, така и на съда.

Поради изложеното и противно на приетото от ВРС касационната инстанция счита, че АУАН и НП не са обременени със съществени процесуални нарушения – нито тези, приети от предходния състав, нито други такива, съставляващи самостоятелни основания за отмяна на постановлението. Санкционираното с НП нарушение е безспорно установено, доказано с писмени доказателства, подробно и изчерпателно описано с обективните му признаци, и вярно квалифицирано от правна страна. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в предвидените за това срокове, съдържат минимално изискуемите за редовността им от формална страна реквизити, а в производството по издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения като самостоятелни основания за отмяната му.

Независимо от горното в случая е налице основание за изменение на НП. Никъде в хода на АНП и в съдебната фаза на производството не са документирани неотразени приходи – такива не са посочени и в НП. Независимо от горното, санкцията е наложена на осн.чл.185 ал.2 от ЗДДС и в размер, съответстващ на нарушение, довело до неотразяване на приходи. Предвид липса на такива в конкретния случай, законосъобразното налагане на санкцията следва да е на осн.чл.185 ал.2 изр.2 вр.ал.1 от ЗДДС, т.е. на нарушителя следва да бъде наложена санкция в размер от 500лв. до 2000 лв. Доколкото това е въпрос по правилното приложение на материалния закон, промяната на основанието за ангажиране на отговорността е изцяло в компетентността както на въззивния съд (чл.337 ал.1 т.2 от НПК), така и на касационния съд (чл.218 ал.2 от АПК). С оглед факта, че настоящото нарушение е първо по вида си за санкционираното дружество, но пък е осъществено чрез бездействие в период от 5 дни след изтичане на законоустановения срок, при което са издадени общо 8 бр. касови бонове без QR код, касационната инстанция намира, че санкция в размер на 1 000лв. – между минималния и средния предвиден с чл.185 ал.2 изр.2 вр.ал.1 от ЗДДС размер, е справедливо отражение на тежестта на извършеното нарушение и е изцяло адекватно да изпълни целите по чл.12 от ЗАНН.

При този изход на делото претенцията на касационния ответник за присъждане на разноски по делото е неоснователна.

Така мотивиран и съобразно компетенциите си по чл.222 ал.1 от АПК, касационният съдебен състав

 

Р     Е     Ш     И :

 

 

            ОТМЕНЯ Решение № 2235/06.12.2019г по НАХД № 3775/2019г. на Районен съд – Варна, ХV с-в, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ИЗМЕНЯ издаденото от началника на отдел „Оперативни дейности” – Варна в ЦУ на НАП-София НП № 453753-F498532/29.07.2019г, с което за нарушение по чл.8 ал.2 вр.§71 ал.3 от ПЗР на Наредба №Н-18/2006г на МФ на „Т. Сокер Мениджмънт” ЕООД – Варна, Булстат *********, е наложена имуществена санкция, като променя основанието за налагането й – от чл.185 ал.2 от ЗДДС на чл.185 ал.2 изр.2 вр.ал.1 от ЗДДС, и намалява размера й от 3 000 (три хиляди) лв. на 1 000 (хиляда) лв.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                               ЧЛЕНОВЕ: 1.                                        2.