Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 206 Година 15.05.2020 Град Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски
окръжен съд – търговско отделение, ХІХ състав,
На петнадесети май Година две хиляди и двадесета,
В закрито заседание в следния състав:
Председател: ГАЛЯ КОСТАДИНОВА
като разгледа докладваното от съдията търговско
дело номер 225 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е по реда на чл.25 ал.4 от ЗТР.
„ППЗК ЗОРА” ЕИК ********* с. Дълбок извор,
община Първомай, област Пловдив, иска да бъде отменен Отказ № 20171012113556 -
2 от 17.03.2020г. на длъжностно лице към Агенция по вписване – Търговски
регистър, постановен по Заявление вх. № 20171012113556 от 12.10.2017г. за обявяване на ГФО за 2016г.
Твърди,
че отказът е незаконосъобразен и мотивите за постановяването му - представяне
на доказателство за редовно свикване на общо събрание на кооперацията, не са
съобразени с нормите на ЗСч, на ЗТРРЮЛНЦ и на ЗК. Към заявлението са
представени всички изискуеми от закона документи за обявяване на ГФО – ГФО,
декларация, заявление, към жалбата прилага и решение на ОС на кооперацията за
приемането му. Производството е охранително и строго формално, в него не се
изследва законосъобразност на решения на органи на кооперацията. Редовността на
свикване и провеждане на ОС е извън обхвата на проверката по чл.21 т.4 от ЗТРРЮЛНЦ, за да бъде документът обявен, като се позовава в тази връзка на
съдебна практика. Възразява, че кооперациите са освободени от заплащане на
държавна такса със ЗК.
Жалбата
е допустима, защото е подадена от заявителя пред ТР при наличие на правен
интерес. Агенцията не прилага към преписката доказателства за датата на
връчване на отказа, поради което съдът приема, че срокът за обжалване не е
започнал да тече.
Разгледана по същество, след запознаване с
материалите по делото, съдът я намира за основателна.
На 12.10.2017г., по
електронен път, е подадено заявление обр. Г 2 за обявяване на ГФО, към което са
приложени: счетоводен баланс и отчет за приходите и разходите за 2016;
декларации.
Длъжностното лице е
дало указание на 12.03.2020г. да се представят документи, установяващи надлежно
приемане на ГФО, както и за редовно свикване и провеждане на ОС и заплащане на
ДТ.
С обжалвания отказ е
приело, че дадените указания не са изпълнени.
Към
жалбата до съда се прилага копие на Протокол № 1 от 20.04.2017г. за проведено
ОС на член – кооператорите, на което под т.2 от дневния ред е разгледан и приет
ГФО за 2016г.
В
чл.15 ал.4 т.5 от ЗК е посочено, че правомощие на общото събрание на член –
кооператорите е да приеме ГФО на кооперацията. Според чл.40 ЗСч отм., в сила до 01.01.2016г., чл.38
ал.1 от ЗСч нов, в сила от 01.01.2016г., предприятията публикуват годишния си
финансов отчет и консолидирания си финансов отчет, годишния доклад за дейността
и годишния си консолидиран доклад за дейността, приети от общото събрание на съдружниците/акционерите или от съответния орган.
Чл.21 т.4
и т.5 от ЗТРРЮЛНЦ казва, че длъжностното лице по регистрацията проверява към
заявлението да е представен подлежащия на обявяване акт и дали той отговаря по
външни белези на изискването на закона.
Към
датата на подаване на заявлението и произнасянето от длъжностното лице
редакцията на чл.62а от Наредба № 1 от 14.02.2007г. за прилагането на ЗТРРЮЛНЦ
предвижда, че към заявлението обр. Г2 за обявяване на ГФО се прилага „1. подлежащият на обявяване годишен финансов отчет в оригинал, нотариално
удостоверен препис или заверен от заявителя препис, и 2. документите, които доказват изпълнение на изисквания относно приемането
на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет.”. Т.е. чл.62а от Наредбата в редакцията до изменението й с ДВ
бр.23/14.03.2020г. възпроизвежда изискването на чл.40 ЗСч стар, отменен, чл.38
ал.1 от ЗСч, действащ от 01.01.2016г., че ГФО следва да бъде приет от
съответния орган, за да бъде обявен, поради което доказателства за изпълнение
на това изискване на ЗСч се представят към заявлението.
Изискването
за обявяване/публикуване на ГФО за кооперациите не е заложено в ТЗ, към който
препраща ЗК, а в чл.40 ЗСч отм., чл.38
ал.1 ЗСч, в сила от 01.01.2016г. От друга страна, както се каза, т.4 и т.5 на
чл.21 от ЗТРРЮЛНЦ въвеждат различни задължения на длъжностното лице какво да
проверява в зависимост от това дали се иска вписване или обявяване. Само при
искане за вписване законът му вменява задължението да установи „съществуването на
заявеното /за вписване/ обстоятелство и съответствието му със закона”. При обявяване
изискването за проверка отговаря ли акта по външни белези на изискванията на
закона означава проверка дали ГФО отговаря на изискванията на ЗСч.
С оглед
горното се налага извода, че при обявяване в партидата в ТР в електронен вид ще
бъде възпроизведен и оттук общодостъпен самият ГФО като съдържание.
При
вписване въз основа на представени документи длъжностното лице следва да
направи извод налице ли е фактическия състав на съответните норми на ТЗ за
възникване на новото обстоятелство, което се заявява и което ще се впише в
партидата, съответно възникнало ли е то, т.е. длъжностното лице следва да
направи правен извод за това породил ли се е нов юридически факт, който да
впише, който касае статута на юридическото лице.
Не така
стоят нещата при обявяване –тук не се изисква от длъжностното лице и то не
прави извод за възникване на нови факти и обстоятелства, които да впише, а само
се дава гласност на съдържанието на документ, посочен от закона. За това при
искане за обявяване на ГФО проверката е формална за наличието на документ,
предвиден в закон да бъде обявяван, и по външни белези отговаря ли той на
законовото изискване. Това е основанието при подаване на заявление обр. Г2 и
разглеждането му от длъжностното лице до 14.03.2020г. да се изисква за
представяне подлежащия на обявяване счетоводен документ и решението на колективния
орган, който го приема, съгласно ЗСч, без да се изследва валидността на
решението на този орган.
По отношение на ДТ
съдът не споделя мотивите на длъжностното лице. Нормата на чл.35 от ЗК гласи,
че кооперациите и кооперативните съюзи се освобождават от всякакви такси във
връзка с тяхното учредяване, преустройство, прекратяване и ликвидация.
Редакцията не е променяна от приема на закона през 1999г., когато нямаше
законодателно изискване за обявяване на ГФО. То е въведено за първи път с чл.40
от ЗСч отм. през 2004г. и след това със ЗТРРЮЛНЦ. Изразът „всякакви такси във
връзка” следва да се тълкува с оглед новото изискване на чл.38 от ЗСч за
обявяване на ГФО, което е свързано с дейността на кооперацията, респективно
правилото да се прилага за всички охранителни регистърни производства пред ТР
по ЗТРРЮЛНЦ.
Друг аргумент е, че
нормата на чл.35 от ЗК, освобождаваща кооперациите от заплащане на всякакви
държавни такси в охранителното регистърно производство, е специална и от по –
висок нормативен ранг от нормата на Тарифата за ДТ, събирани от АВ, поради
което специалната норма, заложена в закон, изключва общото правило, заложено в
тарифа, която се приема с постановление на МС.
С оглед
изложеното отказът следва да бъде отменен, поради което съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Отказ № 20171012113556 - 2 от 17.03.2020г. на длъжностно лице към
Агенция по вписване – Търговски регистър, постановен по партидата на „ППЗК
ЗОРА” ЕИК ********* с. Дълбок извор, община Първомай, област Пловдив, по
Заявление вх. № 20171012113556 от 12.10.2017г. за обявяване на ГФО за 2016г., като вместо това:
ЗАДЪЛЖАВА АВ – ТР да обяви ГФО за 2016г. по партидата на „ППЗК ЗОРА” ЕИК
********* с. Дълбок извор, община Първомай, област Пловдив, по Заявление вх. № 20171012113556
от 12.10.2017г.
Решението е
окончателно.
Решението да се обяви.
Окръжен
съдия: