Решение по дело №266/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 335
Дата: 16 октомври 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700266
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 335

 

гр. Враца, 16.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 17.09.2020 г. /седемнадесети септември две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 266 по описа на АдмС – Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК, вр. чл. 172 ал. 5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на Ц.Р.Ш. ***, против Заповед за прилагане на ПАМ № 20-0248-000146/31.05.2020 г., издадена от Началника на РУ Бяла Слатина към ОДМВР – Враца, с която му е наложена ПАМ по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП – Прекратяване на регистрацията на ППС л. а. Фолксваген Пасат с рег. № *** за срок от 6 месеца, считано от 31.05.2020 г.

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на заповедта и се иска отмяната ѝ от съда. Жалбодателят излага доводи, че на посочената дата, прибирайки се вкъщи действително управлявал личния си автомобил, но внезапно му прилошало и приятелката му, която била с него, предложила тя да шофира, а той да седне на седалката до шофьора. В състоянието, в което бил изобщо не се замислил дали тя е правоспособен водач или не, при което, когато потеглили били спрени от органите на полицията.

В съдебно заседание поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Твърди, че разбира грешката си, но в този момент не се съобразил, че приятелката му е неправоспособен водач. Моли за отмяна на ЗППАМ, тъй като автомобилът му е необходим.

            Ответникът, Началник РУ Бяла Слатина към ОДМВР – Враца, редовно призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по жалбата.

            По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган преписка.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и твърденията на страните, приема за установено следното:

            Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебно обжалване акт, от лице с правен интерес от обжалването, в качеството му на адресат на акта, с който се засягат негови права и в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, регламентиран в чл.149, ал.1 АПК. Видно от разписката върху оспорената заповед, същата е връчена на адресата на 05.06.2020 г., а жалбата против нея е изпратена по пощата на 17.06.2020 г., видно от пощенското клеймо, с оглед на което същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

            Разгледана по същество, е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

От приложените към административната преписка доказателства се установява, че на 31.05.2020 г. около *** ч. в с. Т. на *** до дом * е спрян за проверка водачът на Фолксваген Пасат с рег. № ***, собственост на Ц.Р.Ш., като при проверката е установено, че водачът В. Т. не притежава СУМПС. Съставен ѝ е АУАН серия АA, бл. № *** за нарушение по чл. 150 от ЗДвП, а в последствие е издадено и НП № 20-0248-000414/16.06.2020 г., които са представени като доказателства по делото.

На същата дата – 31.05.2020 г. Началник РУ – Бяла Слатина към ОДМВР – Враца е издал оспорената в настоящото производство  ЗППАМ  № 20-0248-000146/31.05.2020 г., с която на собственика на МПС и настоящ жалбодател– Ц.Р.Ш. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2а, б. „а“ „Прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил Фолксваген Пасат с рег. № *** за срок от 6 месеца“ и са отнети СРМПС № *** и 2 бр. регистрационни табели с рег. № ***.

Правомощието на Началник РУ към ОДМВР - Враца да издава заповеди за прилагане на ПАМ по ЗДвП произтича от Заповед рег. № 369з-108/17.01.2020 г. на Директора на ОД на МВР – Враца, приложена към делото.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същата разпоредба съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореният в настоящото производство акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки  по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, б. "а", т. 6 и 7 от закона се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  В случая по делото няма спор, че оспорената заповед е издадена от Началник РУ – Бяла Слатина към ОДМВР - Враца, чиято компетентност е установена от т.1.5 на приложената по делото Заповед № 369з-108/17.01.2020 г. на Директора на ОДМВР – Враца, а последната, съгласно отбелязването в нея е издадена въз основа на заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, определяща службите за контрол по ЗДвП. Следователно заповедта е издадена от компетентен орган, с оглед на което не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1 АПК. 

Заповедта съответства на предвидената за нея мотивирана писмена форма по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. Актът съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2, т. 1-8 от АПК относно наименованието на органа - издател, неговия адресат, фактически и правни основания за издаването му, има ясна разпоредителна част, дата на издаване и подпис на лицето с означена длъжност. В мотивите на оспорената заповед са цитирани номер и дата на АУАН, с който е установено нарушението по чл. 150 от ЗДвП. Установените в АУАН обстоятелства са послужили като фактическо основание за издаване на ЗППАМ, в която са изложени ясни и конкретни мотиви, за осъществено от жалбоподателя нарушение на чл. 102, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, като е посочено времето и мястото, вида на МПС, негова собственост, чието управление е предоставил на неправоспособно лице, непритежаващо СУМПС. Изложените мотиви в оспорената заповед са достатъчни, за да може жалбоподателят да разбере съображенията на административния орган за издаване на приложената му ПАМ. Не е налице нарушение на административнопроизводствените правила, което да е съществено и да води до ограничаване правото на защита на лицето, обект на административната принуда. Освен това за прилагане на мярката не се изисква приемане и обсъждане на възражения на лицето, спрямо което тя е приложена. Изложеното налага извода, че липсва основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалноправните разпоредби и не е налице отменителното основание по чл. 146,т.4 от АПК. Предвид извършеното нарушение от страна на жалбодателя, установено по надлежния ред, правилно административният орган е приел, че са налице предпоставките по чл.171, т.2а, б. „а“ за издаване на заповед за прилагане на ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС. Съгласно цитираната разпоредба от ЗДвП (в действащата към датата на издаване на заповедта редакция) за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага ПАМ: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

При така цитираната законова регламентация, необходимите материалноправни предпоставки за приложение на тази норма са две: Първо, собственикът да управлява моторното превозно средство, без да е правоспособен водач, да е лишен от това право, или свидетелството му да е отнето. Второ, както е в конкретния случай, за прилагане на мярката е – управление на МПС от трето, различно от собственика лице, непритежаващо съответно СУМПС. По делото безспорно се установява, че автомобила е управляван от неправоспособно лице.

На следващо място съгласно цитираната разпоредба адресат на мярката може да бъде само лице, което е собственик на ППС. От данните по делото се установява по несъмнен начин, че именно жалбодателят Ц.Ш. е собственик на л. а. Фолксваген Пасат с рег. № ***, чиято регистрация е прекратена, поради което мярката е приложена спрямо надлежен адресат.  

Разпоредбата на чл.171 от ЗДвП е императивна и при наличието на основанията изчерпателно изброени в чл.171, т.2а от ЗДвП, които в случая са установени от АУАН, административният орган действа в условията на обвързана компетентност и е задължен да издаде административен акт за прилагане на ПАМ в съответствие с правомощията му по чл. 172, ал.1 от ЗДвП.

При определяне срока на ПАМ, обаче административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност, поради което следва да изложи мотиви, за да обоснове границите на тази самостоятелност и да се установи дали е упражнил правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, каквото е императивното изискване на чл. 6, ал. 1 от АПК. В разпоредбата на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, законодателят е предвидил срок от 6 месеца до една година. В конкретния случай органът е определил продължителността на мярката в минимално предвидения от закона срок от 6 месеца, поради което не може да се приеме, че липсата на нарочни мотиви за определената продължителност на ПАМ, уврежда правото на защита на жалбоподателя, доколкото пред административния орган не съществува възможност за прилагане на ПАМ спрямо нарушителя по един по-благоприятен начин, т.е. в по кратък от предвидения в закона срок или прилагане на по-лека мярка например. В този смисъл съдът намира така индивидуализираната мярка за съответна на съдържащата се в чл. 22 от ЗАНН позитивна правна уредба на ПАМ, без да засяга права и законни интереси в по-голяма степен от необходимото за целта.

Правни аргументи, факти и доказателства, които да опровергават констатациите в АУАН, послужил като фактическо основание за издаване на ЗППАМ не бяха представени в настоящото производство, въпреки заявеното в жалбата намерение и предоставената от съда възможност за това. Твърдението на оспорващия за внезапно влошеното му здравословно състояние не бе подкрепено от никакви доказателства, като например амбулаторен лист за извършен преглед в спешен център или от личен лекар, с констатирано обективно здравословно състояние, оплаквания, поставена диагноза, назначено лечение и пр. При това положение не може да се приеме, че е налице хипотезата на крайна необходимост по смисъла на чл. 13, ал. 1 от НК и чл. 8 от ЗАНН.

Не е налице и отменително основание по чл. 146, т. 5 АПК, тъй като оспорената заповед е съобразена и с целта, преследвана от закона - опазване живота и здравето на  участниците в движението, като се осуети възможността на дееца да извърши други нарушения на правилата на ЗДвП. Процесната принудителна административна мярка не цели да санкционира нарушителя и/или трети лица, а чрез налагането на неблагоприятни последици за адресата да се постигане правно определен резултат - подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението. Това въздействие върху субекта, е преценено от законодателят като превенция срещу извършването на определен вид правонарушения. Крайният резултат от мярката по чл. 171, т. 2а б. "а" от ЗДвП е временно (в случая за 6 месеца) отнемане на „средството“ за извършване на нарушението, тъй като макар ППС да остава под властта на неговия собственик, временно прекратената му регистрация, препятства възможността за движението му по пътищата, респ. възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение. Именно по този начин се постига и възпиращият ефект на мярката.

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което следва да бъде потвърдена, а жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

От страните по делото не са предявени претенции за присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 АПК съдът

 

РЕШИ:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Р.Ш. ***, против ЗППАМ № 20-0248-000146/31.05.2020 г. на Началник РУ - Бяла Слатина към ОДМВР – Враца, с която му е наложена ПАМ по чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП – Прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил Фолксваген Пасат с рег. № *** за срок от 6 месеца, считано от 31.05.2020 г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: