№ 5161
гр. София, 10.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на десети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-
ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20221110205596 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. К. С., ЕГН **********, срещу наказателно
постановление № 11-01-833 от 16.02.2022 г., издадено от Директора на Агенция за
държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 256 а от Закона за
обществените поръчки, на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 200 /двеста/
лева за нарушение на чл. 185, т. 3, вр. чл. 36, ал. 1, т. 4 от Закона за обществените
поръчки.
С жалбата се моли наказателното постановление да бъде отменено като
незаконосъобразно. Сочи се, че нарушението е несъставомерно от субективна страна.
Излага се, че в условията на пандемията от Ковид-19 отделите във „Военни клубове и
военно-почивно дело“ са били в намален състав, като забавата се дължи на
длъжностните лица, упражняващи контрол по договора. Алтернативно се твърди, че е
налице маловажен случай.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява и не изпраща
процесуален представител.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от юрк. Хранова, моли
наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Твърди, че липсата на координация между служителите в агенцията поради
пандемията от Ковид-19 не освобождава директора от спазване на императивните
изисквания на закона. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът като разгледа жалбата и изложените в нея съображения, и като
прецени събраните по делото доказателства намира за установено следното от
фактическа страна:
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“ е юридическо
лице със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „***, област София. ИА
„Военни клубове и военно-почивно дело“ попада в обхвата на държавната финансова
инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за
1
държавната финансова инспекция.
Видно от справки, с изх. № 8886/13.07.2021 г. и изх. №- 10687/26.08.2021 г., за
отговорните длъжностни лица в ИА „Военни клубове и военно-почивно дело“
изпълнителен директор на агенцията в периода от 27.05.2017 г. до 27.07.2021 г. е В. К.
С..
С Решение с изх. № 18193/29.11.2018 г. на изпълнителния директор на ИА
„Военни клубове и военно-почивно дело“ и публичен възложител - В. К. С., е открита
процедура за възлагане на обществена поръчка „публично състезание“ с предмет:
„Ремонт на покривното покритие и първи етаж от сградата на хотела във военно-
почивен дом „Созопол“. В съответствие с чл. 178 ЗОП за оповестяване откриването на
публичното състезание, възложителят е публикувал обявление за обществената
поръчка. Решението и обявлението са вписани в Регистъра на обществените поръчки
(РОП) по партидата на възложителя под идентификационен номер на поръчката 00515-
2018-0029.
С Решение № 4556 от 01.04.2019 г. на изпълнителния директор на ИА “Военни
клубове и военно-почивно дело“, на основание чл. 108, т. 1 оЗОП, е обявено
класирането на участниците в процедурата и е определен изпълнителят на
обществената поръчка.
В резултат от проведената процедура, на 28.06.2019 г., между ИА „Военни
клубове и военно-почивно дело“ - възложител и ДЗЗД „Престиж-Парсек“ - изпълнител,
е сключен Договор с № ОП-79/28.06.2019 г. за извършването на ремонт на покривното
покритие и на първи етаж от сградата на хотела във военно-почивен дом „Созопол“ на
стойност до 389 849,63 лв. без ДДС (до 467 819,56 лв. с ДДС), съгласно Приложение №
1 - „Техническа спецификация“ и Приложение № 3 - „Техническо предложение за
изпълнение на поръчката“, неразделна част от договора.
С Протокол - Акт (Образец № 2) от 10.10.2019 г. е открита строителна площадка
за обект: Ремонт на покрив и вътрешни ремонти в сградата на хотела на ВПД
„Созопол“.
С Констативен Протокол - Акт (Образец 15) за установяване годността за
приемане на строежа от 05.08.2020 г. е прието, че предвидените СМР са изпълнени,
съгласно изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1-3 от ЗУТ, условията на договора
за строителство и съответните приложения, както и че наличната строителна
документация характеризира изпълненото строителство в степен над средната.
С Протокол - Акт (Образец 19) за действително извършени строително-
монтажни работи, подписан от представители на възложителя и изпълнителя, са
установени завършените към 05.08.2020 г. и подлежащи на заплащане видове и
количества СМР.
Съгласно чл. 5, ал. 3 от сключения договор, окончателното заплащане се
извършва в срок до 30 дни след представяне на фактура за изпълнение на договора,
приет с Протокол - Акт (Образец 15) и Протокол - Акт (Образец 19).
По договор № ОП-79/28.06.2019 г. от ИА „Военни клубове и военно-почивно
дело“ са извършени разходи за СМР в размер общо на 449 130,29 лева с ДДС по два
броя фактури, както следва:
- 233 909,77 лв. с ДДС - авансово плащане, извършено с платежно нареждане от
12.08.2019 г., въз основа на фактура № **********/16.07.2019 г., в съответствие с чл. 5,
ал. 2 от договора, предвиждащ заплащането на аванс в размер на 50 % от стойността на
договора и
-215 220,52 лв. с ДДС - окончателно плащане, извършено с платежно нареждане
от 06.10.2020 г., въз основа на фактура № **********/01.09.2020 г., след актуване и
приемане на предвидените СМР и приспадане на неустойка, в съответствие с чл. 5, ал.
3 от договора.
2
Финансовата инспекция извършила проверка, обективирана в констативен
протокол от 25.08.2021 г. в Регистъра на обществените поръчки по партидата на
възложителя по отношение на откритата с решение № 18193/29.11.2018 г. процедура
„публично състезание“ с предмет: "Ремонт на покривното покритие и първи етаж от
сградата на хотела във военно- почивен дом „Созопол“ с уникален номер в РОП 00515-
2018-0029, при която установила, че няма публикувано обявление за приключване на
договор за обществена поръчка с № ОП- 79/28.06.2019 г.
Въз основа на така установеното бил съставен акт за установяване на
административно нарушение на 06.10.2021 г. от Силвия Петрова Филипова-Екимова -
„старши финансов инспектор“ от пети отдел в Дирекция „Инспекционна дейност“ при
АДФИ, за нарушение на чл. 185, т. 3, вр. чл. 36, ал. 1, т. 4 от Закона за обществените
поръчки. Актът бил връчен срещу подпис на жалбоподателя на същата дата.
Въз основа на горепосочения акт било издадено атакуваното наказателно
постановление № 11-01-833 от 16.02.2022 г. от Директора на Агенция за държавна
финансова инспекция, с което на основание чл. 256 а от Закона за обществените
поръчки, на жалбоподателя била наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева за
нарушение на чл. 185, т. 3, вр. чл. 36, ал. 1, т. 4 от Закона за обществените поръчки.
Препис от същото бил връчен на жалбоподателя на 11.04.2022 г.
В съдебно заседание са събрани гласни доказателства чрез разпит на свидетеля
Силвия Петрова Филипова-Екимова.
Свидетелят поддържа фактическите констатации, отразени в АУАН, като
подробно обяснява за начина на извършване на проверката и въз основа на какви
доказателства е направил извод за извършено нарушение. В показанията си твърди, че
е съставил посочения по-горе АУАН за установеното от него нарушение.
Съдът намира показанията на свидетеля за подробни, последователни и
съответстващи на останалия доказателствен материал, поради което и ги кредитира с
доверие.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства: показанията на свидетеля Силвия Петрова
Филипова-Екимова и писмените доказателства по делото, приети по надлежния
процесуален ред - писмо от Военно-окръжна прокуратура, гр. София, заповед № ФК-
10-826 от 15.06.2021 г., заповед № ФК-10-851 от 22.06.2021 г., заповед № ФК-10-964
от 23.07.2021 г., заповед № ФК-10-1100 от 02.09.2021 г., заповед № ФК-10-1140 от
14.09.2021 г., заповед № ФК-10-1201 от 05.10.2021 г., справка за отговорни
длъжностни лица, решение за откриване на процедура, решение № 4556 от 01.04.2019
г., договор № ОП-79 от 28.06.2019 г., протокол за откриване на строителна площадка,
констативен акт за установяване годността за приемане на строеж, акт образец 19,
фактура, бюджетно платежно нареждане, констативен протокол, заповед № ЗМФ-30 от
19.01.2022 г. и заповед № 172 от 06.04.2021 г.
На основата на така изяснената фактическа обстановка съдът намери от
правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано
лице и срещу акт, който подлежи на проверка, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
При преценката си за законосъобразност на проведеното
административнонаказателно производство съдът прие, че не са допуснати нарушения
на процесуалните правила, водещи до неговото опорочаване и ограничаващи правото
на защита на нарушителя.
Административнонаказателното производство е проведено законосъобразно,
при съобразяване с изискванията на ЗАНН. Спазени са сроковете за издаване на АУАН,
визирани от разпоредбата на чл. 34, ал. 1 ЗАНН. АУАН е бил предявен за запознаване
3
и подписан от жалбоподателя, като в 6 - месечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН е
издадено и обжалваното НП.
Спазени са предписанията на чл. 42, ал. 1, т. 1 и чл. 57, ал. 1, т. 1 ЗАНН.
Процесният АУАН е съставен от Силвия Петрова Филипова-Екимова - „старши
финансов инспектор“ от пети отдел в Дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ.
Съгласно разпоредбата на чл. 261, ал. 1 ЗОП актовете за установяване на нарушения по
този закон се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова
инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит от органи на
агенцията при извършване на финансова инспекция или проверка, но не по-късно от
три години от извършването на нарушението, а съгласно ал. 2 наказателните
постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него
длъжностни лица. В настоящия случай НП е съставено от Стефан Александров Белчев,
който работи на длъжност „директор“ на Агенция за държавна финансова инспекция,
като със заповед № ЗМФ-30 от 19.01.2022 г. на министъра на финансите е
оправомощен да издава наказателни постановления.
Налице е словесно описание на нарушението, което съответства на посочената в
АУАН и НП правна квалификация на същото. В АУАН и НП по безспорен начин е
посочена датата на извършване на нарушението.
Не са налице нарушения на правилата за съставянето на АУАН и неговото
връчване, уредени в чл. 40, ал. 1 и чл. 43, ал. 1 ЗАНН, доколкото актът е съставен в
присъствието на свидетел, присъствал при установяване на нарушението и на
жалбоподателя, на когото екземпляр от акта е бил връчен.
Следователно съдът трябва да разгледа спора по същество:
„Военни клубове и военно-почивно дело“ представлява публичноправна
организация по смисъла на § 2, т. 43 от Допълнителните разпоредби на Закона за
обществените поръчки.
Като изпълнителен директор жалбоподателят се явява публичен възложител по
смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 12 ЗОП, който е отговорен за правилното прогнозиране,
планиране, провеждане, приключване и отчитане на резултатите от обществените
поръчки - /чл. 5, ал. 1 ЗОП/.
Съгласно чл. 185, т. 3 ЗОП възложителят е длъжен да изпрати обявление по
образец за изпълнението на договора в 30-дневен срок от приключване на договора,
като посочи дали същият е изпълнен или предсрочно прекратен. С извършването на
последното плащане по Договор № ОП-79/28.06.2019 г. е приключило изпълнението на
договора на 06.10.2020 г., като от следващия ден - 07.10.2020 г. е започнал да тече 30-
дневният срок за изпълнението на задължението по чл. 185, т. 3 ЗОП. Възложителят в
периода от 07.10.2020 г. до 05.11.2020 г. е следвало да изпрати до АОП информация за
неговото изпълнение, чрез изпращане за публикуване на обявление по образец по чл.
185, т. 3 ЗОП.
От доказателствените материали по делото се установява по несъмнен начин, че
информация за изпълнението на процесния договор не е била подадена за публикуване
в регистъра за обществени поръчки в срок до 05.11.2020 г., както и до приключване на
финасовата инспекция.
В разглеждания случай, жалбоподателят се явява субект на състава на
административното нарушение - възложител, и доколкото се установи, че той не е
подал обявление по образец за приключване на Договор № ОП-79/28.06.2019 г., в 30-
дневен срок от приключване на договора, наказващият орган правилно и
законосъобразно е ангажирал неговата административнонаказателна отговорност за
нарушение на чл. 185, т. 3, вр. чл. 36, ал. 1, т. 4 ЗОП.
От субективна страна деянието е извършено при умишлена форма на вината.
Жалбоподателят, като възложител на обществената поръчка по чл. 5, ал. 2, т. 12 ЗОП и
4
като изпълнителен директор на „Военни клубове и военно-почивно дело“, е знаел за
приключеното изпълнение на договора, който той сам е сключил и доколкото той
осъществява и финансовия контрол върху средствата на „Военни клубове и военно-
почивно дело“. Следователно за него не е имало пречки да организира изпращането на
обявлението за приключване на договора, но въпреки това той не е изпълнил
задължението си по чл. 185, т. 3 ЗОП. Неоснователен е доводът на жалбоподателя за
несъставомерност на нарушението от субективна страна. Усложненията в обществения
живот, причинени от пандемията от Ковид-19 не са основание за освобождаване от
отговорност на жалбоподателя.
Не е налице маловажен случай, тъй като нарушението разкрива типичната, а не
по-ниска степен на обществена опасност на деяния от този вид. Извършеното
нарушение е формално такова, като законодателят не е предвидил настъпването на
каквито и да е съставомерни вреди от същото. В конкретния случай нарушението е
застрашило обществените отношения, свързани с прозрачността при разходване на
публични средства, което автоматично (а и с оглед размера на плащанията) и на
самостоятелно основание дисквалифицира случая като маловажен.
Относно индивидуализацията на наказанието, съобразно приложимата
санкционна разпоредба на чл. 256 а ЗОП /в редакцията към 16.02.2022 г./ възложител,
който не изпрати в срок информацията, подлежаща на публикуване в Регистъра на
обществените поръчки или в "Официален вестник" на Европейския съюз, се наказва с
глоба в размер от 200 до 1000 лв. Глобата в случая е наложена в минимален размер,
поради което не може да се приеме, че тя не съответства на тежестта и характера на
нарушението и на целите на наказанието.
По тези съображения съдът прие, че наказателното постановление е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Предвид изхода на делото, следва да бъде уважено и направеното искане на
процесуалния представител на въззиваемата страна за присъждане на разноски под
формата на юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя, на основание чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, в размер на 100 лв.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 2 ЗАНН, Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-833 от 16.02.2022 г.,
издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на В. К.
С., ЕГН **********, на основание чл. 256 а от Закона за обществените поръчки, е
наложена глоба в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 185, т. 3, вр. чл. 36,
ал. 1, т. 4 от Закона за обществените поръчки.
ОСЪЖДА В. К. С., ЕГН **********, да заплати на Агенция за държавна
финансова инспекция сумата от 100 лв., представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение в производството.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
София град, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от
АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5