Решение по дело №333/2015 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 13 ноември 2019 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20157160700333
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

402

гр. Перник, 11.10.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

         

          С участието на секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 333/2015 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК,  във вр. с чл. 219, във вр. с чл. 215, във вр. с чл. 214, т. 1 от ЗУТ.

Образувано е по жалба на ****“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, общ. Перник, кв. ****, представлявана от председателя Л.С.А. против заповед № 594/06.04.2015 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на ПУП – ПРЗ на поземлени имоти с идентификатори ****по кадастралната карта на гр. Перник, като: 1. с плана за регулация ПИ с идентификатори ****се урегулират в ****– „За производствени и складови дейности“ и ****– „За производствени и складови дейности“. Образува се нов УПИ ХХ – „За производствени и складови дейности“. Променя се уличната регулация на улица с о.т. №№ 496 – 495 и се проектира нова задънена улица с о.т. ****, при което се променя регулацията на УПИ VІІІ – „За стопански дейности“ и УПИ ХІ – „За стопански дейности“, в кв. 147; 2. С план за застрояване се определят: зона на застрояване с показатели за ПП /предимно производствена/ и начин на застрояване – свободно в новообразуваните ****– „За производствени и складови дейности“ и ****– „За производствени и складови дейности“. Образува се нов УПИ ХХ – „За производствени и складови дейности“, кв. 147; Според зелените линии, цифри и букви и кафявите линии и цифри за регулацията и червените прекъснати линии и сини букви и цифри за застрояването на приложената към заповедта скица.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения индивидуален административен акт, поради допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила и неправилно приложение на закона. Релевирано е оплакване за нарушаване изискването на чл. 128, ал. 3 от ЗУТ за съобщаване на изготвения проект за подробен устройствен план на жалбоподателя, което е създало пречки за участието му в административното производство. Посочено е, че не са налице посочените в заповедта материални предпоставки за издаването и, тъй като заповедта за изменение на КККР на гр. Перник, с която имот с идентификатор ****е нанесен на кадастралния план не е влязла в сила, поради несъобщаването и на жалбоподателя. Искането към съда е да отмени оспорената заповед. Заявена е претенция за присъждане на направените разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си адв. Б., поддържа жалбата. Излага съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Искането към съда е да го отмени и да присъди направените разноски.

В съдебно заседание ответникът – кмет на община Перник, чрез процесуалния представител юрисконсулт Е. излага съображения за недопустимост на подадената жалба, поради отсъствие на правен интерес. Алтернативно сочи, че същата е неоснователна. Искането към съда е да я отхвърли. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание заинтересованите страни – М.Н.Д., Б.Н.Д., К.И.Б., В.Ж.А., Е.Ж.А., чрез процесуалните си представители оспорват жалбата. Искането към съда е да я отхвърли, като неоснователна.

          Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата  е подадена от заинтересовано лице по смисъла на чл. 131, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 1 от ЗУТ, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 215, ал. 4 от ЗУТ против подлежащ на съдебен контрол на основание чл. 215, ал. 1, във вр. с чл. 214, т. 1 от ЗУТ административен акт.

В хода на устните състезания ответникът е навел довод за недопустимост на жалбата, поради подаването и от лице, което няма качеството на заинтересувано от обжалвания административен акт по смисъла на чл. 131 от ЗУТ. Нормата на чл. 131 от ЗУТ определя кръга от субекти с правен интерес да участват в производството по одобряване и изменение на устройствените планове и съответно – притежаващи процесуално право на жалба срещу заповедите, с които тези планове се одобряват. Това са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от кадастралния регистър, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. Ал. 2 на чл. 131 от ЗУТ в пет точки изброява изчерпателно имотите, които се считат за непосредствено засегнати от плана по смисъла на ал. 1 – тези, които са предмет на самия план; съседните имоти, когато се включват в свързано застрояване и/или се предвижда промяна в застрояването им; съседните имоти, включително имотите през улица, когато се допускат намалени разстояния; съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана; имотите, за които с предвижданията на плана се въвеждат ограничения в режима на застрояване и ползване.

Жалбоподателят обосновава качеството си на заинтересувано лице в административното производство, по което е издадена оспорената заповед и респективно - процесуалното си право на жалба срещу нея, с представените: нотариален акт ****2012 г. на нотариус В.Д.с район на действие ПРС, удостоверение изх. № ****2015 г. за идентичност на обект на кадастъра на АГКК и скици, с ****.2015 г., двете на АГКК. От посочените писмени доказателства е видно, че ****е титуляр на право на собственост върху сграда, с идентификатор **** по КККР на гр. Перник и на съответното право на строеж върху недвижим имот с идентификатор ****по КККР на гр. Перник. Имот с идентификатор ****по КККР на гр. Перник е предмет на одобрените с оспорената заповед изменения в ПУП – ПРЗ. Затова като носител на ограничено вещно право/суперфиция/ по отношение на недвижим имот, предмет на одобрените изменения на ПУП – ПРЗ, жалбоподателят е заинтерсувано лице по смисъла на чл. 131, ал. 1 от ЗУТ и притежава процесуално право да оспорва заповедта, предмет на делото. Обстоятелството, че притежаваните от него вещни права не са отразени в кадастралния регистър не се отразява на съществуването им. Те са надлежно удостоверени в съдебното производство с представения констативен нотариален акт ****2012 г. на нотариус В.Д.с район на действие ПРС и съдът е длъжен да ги зачете. В този смисъл е и определение № 990/25.01.2017 г., постановено по адм. д. № 245/2017 г. на ВАС, което на основание чл. 235, ал. 2 от АПК е задължително за настоящия съдебен състав и с което повдигнатият от ответника и заинтересованите страни спор за отсъствие на процесуална легитимация на жалбоподателя да оспорва процесната заповед е разрешен. След влизането му в сила не е настъпила промяна в обстоятелствата, тъй като воденото от правоприемника на заинтересованите лица гражданско дело срещу жалбоподателя е приключило с влязло в сила решение № 1130/22.12.2017 г. по гр. д. № 317/2016 г. по описа на ПРС, изменено с решение № 287/12.09.2018 г. по въззивно гр. д. № 19782018 г. по описа на ПОС, недопуснато до касационно обжалване с определение № 178/10.04.2019 г. по касационно гр. д. № 123/2019 г. по описа на ВКС, с което е прекратено като недопустимо производството по предявения иск за признаване на установено, че **** не е собственик на сграда с идентификатор ****по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Перник и за отмяна на констативен нотариален акт ****2012 г. на нотариус В.Д.с район на действие ПРС. Предвид така изложеното жалбата, въз основа на която е образувано настоящото производство е процесуално допустима.

Разгледана по същество - е основателна, по следните съображения:

Административното производство е започнало по искане с вх. № 14/ТР-1918/23.04.2014 г. до кмета на община Перник, подадено от заинтересованите страни М.Д., Б.Д., К.Б., В.А. и Е.А. за изменение на подробния устройствен план на УПИ VІІІ – за стопански дейности, УПИ ХІ – за стопански дейности, кв. 147 по регулационния план на гр. Перник, кв. ****В съответствие с правомощието си по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ и в съответствие с представеното на основание чл. 135, ал. 4, т. 1 от ЗУТ становище на главния архитект, изпълняващият длъжността кмет на община Перник, е издал предписание № 116/02.10.2014 г., с което е разрешил да се изработи проект за изменение на ПУП – ПРЗ на УПИ VІІІ – за стопански дейности и на УПИ ХІ – за стопански дейности , кв. 147 по регулационния план на гр. Перник, кв. ****, с който се изменят регулационните линии на УПИ VІІІ и УПИ ХІ, кв. 147, като се образуват два нови УПИ: ХХІ – за производствени и складови дейности по имотните граници на ПИ ****по КК и УПИ ХХІІ – за производствени и складови дейности по имотните граници на ****по КК, при условията на зона Пп. Образува се нов УПИ ХХ – за производствени и складови дейности/общински/, при условията на зона Пп. През терена на УПИ VІІІ и ХІ се проектира нова улица с осови точки, с №№ ****.

По преписката отсъстват данни издаденото предписание, което по правната си същност, представла заповед по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, да е съобщено за заинтересованите лица по чл. 131 от ЗУТ по реда на чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ, каквото е изискването на чл. 135, ал. 7 от ЗУТ.

Със заявление вх. № 14/ТР/5608/01.12.2014 г., подадено до кмета на община Перник от заинтересованата страна К.И.Б. е поискано процедиране и одобряване на подробен устройствен план. Към заявлението е приложен проект на ПУП – ПРЗ за УПИ VІІІ за стопански дейности и УПИ ХІ – за стопански дейности, кв. 147, ПИ ****и 511.1556, гр. Перник, кв. ****, съответен на издаденото предписание 116/02.10.2014 г. Видно от разписния лист към заявлението и приложените разписки, за започналата административна процедура, в съответствие с чл. 128, ал. 3, във вр. с чл. 136, ал. 1 от ЗУТ, е съобщено на собствениците на ПИ ****и ПИ ****– М. Д., Б.Д., К.Б., В.А.,***. Отсъстват доказателства съобщение да е изпращано и връчвано на жалбоподателя ****.

На 19.02.2015 г. длъжностно лице при община Перник – старши специалист отдел „УТ“ е отразило в разписния лист, че  в законоустановения срок/чл. 128, ал. 5 от ЗУТ/ не са постъпили възражения от заинтересованите лица.

С решение, взето с протокол № 7-7/26.02.2015 г. на общински експертен съвет по устройство на територията представения проект е върнат в част ПР по отношение на новопроектираната задънена улица, тъй като не са спазени изискванията на чл. 81, ал. 1 от ЗУТ.След изпълнение на дадените предписания, с решение, взето с протокол № 10-9/26.03.2015 г. на общински експертен съвет по устройство по територията, е приет проекта за изменение на плана за регулация и застрояване на част от кв. 147 по плана на гр. Перник, кв. ****С оспореният административен акт – Заповед № 594/06.04.2015 г., издадена на кмета на община Перник, на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на ПУП – ПРЗ  на поземлени имоти с идентификатори ****по кадастралната карта на гр. Перник, като: 1. с плана за регулация ПИ с идентификатори ****се урегулират в ****– „За производствени и складови дейности“ и ****– „За производствени и складови дейности“. Образува се нов УПИ ХХ – „За производствени и складови дейности“. Променя се уличната регулация на улица с о.т. №№ 496 – 495 и се проектира нова задънена улица с о.т. ****, при което се променя регулацията на УПИ VІІІ – „За стопански дейности“ и УПИ ХІ – „За стопански дейности“, в кв. 147; 2. С план за застрояване се определят: зона на застрояване с показатели за ПП /предимно производствена/ и начин на застрояване – свободно в новообразуваните ****– „За производствени и складови дейности“ и ****– „За производствени и складови дейности“. Образува се нов УПИ ХХ – „За производствени и складови дейности“, кв. 147; Според зелените линии, цифри и букви и кафявите линии и цифри за регулацията и червените прекъснати линии и сини букви и цифри за застрояването на приложената към заповедта скица.

Видно от приложените разписен лист и разписки, оспорената заповед е връчена на община Перник, на заинтересованите страни и на жалбоподателя.

В хода на съдебното производство по оспорването и са събрани писмени доказателства и са приети основна и допълнителна съдебно-техническа експертизи, изготвени от вещото лице А.Ч.. Съдът кредитира изцяло изводите на експерта, тъй като са дадени след проучване на всички относими доказателства, пълни и обосновани са, дадени са с необходимите професионални знания и опит. От приетите основно и допълнително заключение се установява, че ПИ с идентификатор ****.****по ККР на гр. Перник не е нанесен в действащия РП на кв. ****, одобрен със заповед № 1150/01.08.1986 г. Нанесен е в КККР на гр. Перник, кв. **** със заповед № 18-319/29.11.2013 г., като жалбоподателят не е бил уведомяван и не е участвал в това производство. В посочения ПИ е построена сграда с идентификатор ****.**** която е била в процес на изграждане към 1986 г., но няма данни кога строителството и е приключило. Същата представлява метална сглобяема конструкция, за която не е установено да е издавано удостоверение за търпимост и строителни книжа. Вещото лице е посочило, че не може да даде еднозначен отговор относно съответствието на тази сграда с  техническите изисквания на ЗТСУ /отм./ и ЗУТ. Установило е, че терена под нея не е актуван като общинска или държавна собственост. Досежно проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, одобрен с оспорения административен акт е посочило, че регулационните линии съгласно предвижданията му съвпадат с имотните/кадастралните граници/. Констатирало е, че предвижданията на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ не са съобразени със съществуващата сграда с идентификатор ****.**** като част от нея излиза извън планираната с него зона за застрояване. Правата на собственика на сградата, построена в парцела не са взети предвид при предвижданията на ПУП.

При така фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд – Перник правна страна намира следното:

Оспореният административен акт е издаден от посочения в чл. 129, ал. 2 от ЗУТ компетентен орган – кмет на община Перник. Обективиран е в изискуемата писмена форма и съдържа графична част съгласно изискванията на чл. 49, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 8/14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове. В съответствие с чл. 59, ал. 2 от АПК съдържа данни за органа, който го е издал и адресата; посочени са фактическите основания за издаването му и приложимата правна норма; формулирано е ясно и конкретно разпореждане; предоставя информация за срока, реда и органът пред който може да се обжалва; датиран и подписан е.

Обжалваната заповед е незаконосъобразна поради допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила по издаването и, изразяващо се в неспазване на императивните норми на чл. 135, ал. 7, във вр. с чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ и чл. 128, ал. 3 от ЗУТ.

 Съгласно чл. 135, ал. 7, във вр. с чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ заповедта на кмета на община, с която се разрешава изработването на проект за изменение на подробния устройствен план се разгласява с обявление, което се поставя на определените за това места в сградата на общината, района или кметството, както и на други подходящи места в съответната територия - предмет на плана, и се публикуват на интернет страницата на общината. Нормата на чл. 128, ал. 3 от ЗУТ вменява в задължение на административния орган в едномесечен срок от постъпване на проекта за изменение на устройствения план в администрацията на общината, да уведоми за това заинтересуваните лица.

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на административния орган и на лицата, за които оспореният акт е благоприятен е да установят, че са изпълнени законовите изисквания при издаването му. От представената административна преписка и останалите събрани по делото доказателства не се установи заповедта на кмета на община по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ – в конкретния случай предписание № 116/02.10.2014 г. на и.д. кмет на община Перник, да е съобщено по реда на чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ. Не е спорно между страните и обстоятелството, че жалбоподателят не е уведомен за започналото административно производство чрез съобщаване за представения проект за изменение на ПУП по реда на чл. 128, ал. 3 от ЗУТ. Различен извод не следва и от събраните по делото доказателства. Нарушаването на чл. 135, ал. 7 от ЗУТ и чл. 128, ал. 3 от ЗУТ е лишило жалбоподателя, в качеството му на заинтересувано лице по смисъла на чл. 131, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 1 от ЗУТ, да участва в образуваното административно производство и упражни правото си да подаде възражение в срока по чл. 128, ал. 5 от ЗУТ. Затова оспорената заповед е незаконосъобразна и на основание чл. 168, ал. 5, във вр. с ал. 4 и чл. 146, т. 3 от АПК следва да бъде отменена, а преписката – изпратена на административния орган, без да се проверява наличието на отменителни основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК направените от жалбоподателя разноски – държавна такса в размер на 50 лв., заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 600 лв., депозит за вещо лице в размер на 150 лв., следва да бъдат възложени на община Перник.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, във вр. с чл. 168, ал. 5, вр. ал. 4 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТМЕНЯ по жалба на ****“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, общ. Перник, кв. ****, представлявана от председателя Л.С.А. Заповед № 594/06.04.2015 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на ПУП – ПРЗ на поземлени имоти с идентификатори ****по кадастралната карта на гр. Перник.

ВРЪЩА административната преписка на административния орган – кмет на община Перник за съобразяване на дадените в мотивната част указания.

ОСЪЖДА на основание чл. 143, ал. 1 от АПК община Перник, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, пл. Св. Иван Рилски № 1А да заплати на ****“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, общ. Перник, кв. ****, представлявана от председателя Л.С.А. сумата от 800.00 лв./осемстотин лева/, представляваща направени по делото разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          СЪДИЯ: /п/