Решение по дело №1170/2023 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 54
Дата: 22 април 2024 г. (в сила от 22 април 2024 г.)
Съдия: Минка Иванова Китова
Дело: 20235630101170
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 54
гр. Харманли, 22.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ЧЕТВЪРТИ ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на единадесети април през две хиляди
двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Минка Ив. Китова
при участието на секретаря Антония Хр. Тенева
като разгледа докладваното от Минка Ив. Китова Гражданско дело №
20235630101170 по описа за 2023 година

Предявени са обективно кумулативно съединени искове с правно
основание чл. 422 вр. чл.415 от ГПК вр. чл. 229 ЗЕС вр. чл.79 ал.1 от ЗЗД, чл.
92 от ЗЗД и чл. 345 от ТЗ вр. чл.232 ал.2 от ЗЗД вр. чл. 79 ал. 1 от ЗЗД и чл.
92 от ЗЗД.
Депозирана е искова молба oт „Йеттел България“ ЕАД /с
предишно наименование „Теленор България“/ ЕИК ********* със седалище и
адрес на управление: гр. С. ж.к. М. * б.п. С. сг. * против Ж. Ю. И., с ЕГН:
********** с адрес: **** гр. Х. ул Х. Дж. *, с която е предявен установителен
иск по чл.415 във вр. с чл.422 от ГПК, вр. с чл.92 от ЗЗД за сумата в размер на
636.30 /шестстотин тридесет и шест лева и 30 ст./лв., от които: 375.31 лв.
(триста седемдесет и пет лв. и 31 ст.), представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги; 260.99 лв.
(двеста и шестдесет .лв. и 99 ст.), представляваща договорна неустойка
В исковата молба се твърди, че въз основа на подадено заявление за
издаване на заповед за изпълнение на парично задължение е образувано ч. гр.
д. №768/2023г. на РС Харманли и против длъжника била издадена Заповед за
изпълнение на парично задължение в размер на 636.30 лв., от които:
потребени и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги- 375.31 лв., както и неустойка за предсрочно прекратяване на
договори за мобилни услуги- 260.99лв.
Ищецът твърди, че длъжникът Ж. Ю. И. е абонат на дружеството-
доставчик на мобилни услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени
1
договори, както следва:
По Договор за мобилни услуги от дата 18.06.2021 г. абонатът е
предпочел мобилен номер 359********* с абонаментна програма Тотал +
27.99 със срок на действие 24 месеца до 18.06.2023г.
По Договор за мобилни услуги от дата 18.06.2021 г. абонатът е
предпочел мобилен номер +359********* с абонаментна програма Тотал +
36.99 със срок на действие 24 месеца до 18.06.2021 г.
Съгласно сключено към него Допълнително споразумение от дата
23.07.2021г. абонатът е предпочел нов абонамент- Тотал Макс 54.99 със срок
на действие 24 месеца до 23.07.2023г. Въз основа на посочения договор
ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като
потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната №*********.
Ищецът посочва, че съгласно чл. 26 от Общите условия на
мобилния оператор „ при ползване на услуги чрез индивидуален договор
заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която
се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител —страна по Договора бива
уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издадена фактура.
Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението
му за плащане па дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 20.07.2021г.
до дата 19.10.2021 г. ищецът издал:
Фактура №**********/20.08.2021г. за отчетния период на
потребление от 20.07.2021г.-19.08.2021 г. с дължима стойност за плащане в
размер на 174.10 лв., от които:
-за мобилен номер 089 6508029: 23.32 лв. без ДДС за месечен
абонамент;
-за мобилен номер 089 6780685: 55.61 лв. без ДДС за
пропорционален месечен абонамент; 10.02 лв. без ДДС за Други услуги с
добавена стойност; 0.11 лв. без ДДС за кратки текстови съобщения; 80.56 лв.
без ДДС за Роуминг таксуване.
Дължимата сума била платима в срок 04.09.2021г. и към фактурата е
посочено и детайлното потребление на всеки от мобилните номера.
Фактура №**********/20.09.2021г. за отчетния период на
потребление от 20.08.2021г.- 19.09.2021г. с Дължима стойност за плащане в
размер на 118.24 лв., от които:
-за мобилен номер 089 6508029: 23.32 лв. без ДДС за месечен
абонамент; 1.24 лв. без ДДС за временно възстановяване на изходящия
трафик; 0.37 лв. без ДДС за Международни разговори; 5.00 лв. без ДДС за
Услуги с добавена стойност;
-за мобилен номер 089 6780685: 45.82 лв. без ДДС за месечен
абонамент; 1.24 лв. без ДДС за Временно възстановяване на изходящия
2
трафик; 20.04 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност.
Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от предходния
отчетен период в размер на 174.10 лв. при което задължение възлиза на сума
в размер на 292.34 лв.
Фактура №**********/20.10.2021г. за отчетния период на
потребление от 20.09.2021г.-19.10.2021г. с дължима стойност за плащане в
размер на 82.97 лв., от които за мобилен номер 089 6508029: 23.32 лв. без
ДДС за месечен абонамент; за мобилен номер 089 6780685: 45.82 лв. без ДДС
за месечен абонамент.
Към фактурата е прибавена и незаплатената стойност от предходния
отчетен период в размер на 292.34 лв., при което общо дължимото
задължение възлиза на сума в размер на 375.31 .лв.
Ищецът твърди, че абонатът потребил и не заплатил мобилни
услуги на обща стойност 375.31 лв. Към всяка от фактурите имало приложено
извлечение-детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. За
посочените месечни отчетни периоди длъжникът не изпълнил задължението
си да заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в общ размер на 375.31 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 375.31лв. е ангажирало
договорната отговорност на абоната по т. 1 1 от процесните договори за
услуги, като във връзка с чл. 75, вр. с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор,
Теленор България ЕД е прекратил едностранно индивидуалните 20.12.2021 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31a от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът няколкократно праща смс - напомняне
за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане,
въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният телефонен номер е
двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно смс-известяване.
Предоставен бил пореден шанс за плащане на дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания
да бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е
определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо
ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава
в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и
3
на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на
което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито
законът, нито договорените между страните условия, вменяват задължение на
кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При
това положение за мобилния оператор е възникнало потестативното право
едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при това без
необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до
този момент.
Датата на деактивация на процесните абонаменти е 14.12.2021г.,
като същата се генерира по вградена електронна система на оператора при
нерегистрирано плащане и па незаплатени суми след изтичането на
предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно
уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за; ползване на абонаментите, както следва: Тотал +
27.99 за мобилен номер 359********* до 18.06.2023 г., съгласно договора от
дата 18.06.2021 г.; Тотал + 36.99 за мобилен номер +359********* до
23.07.2023 г., съгласно договора от дата 23.07.2021 г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се в т. 1 1 от договорите, като начисли в
крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 299.96лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в т. 11 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 260.99лв. представляваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване
на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти взети без
4
ДДС (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния
абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване
на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част
от разликата между стандартната цена на свойството (в брой и без абонамент)
съгласно ценовата листа действа, а към момента на сключване на договора и
заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е в унисон с предписанията
на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в постигнатата
Спогодба.
Неустойката в размер на 260.99 лв. се формира, както следва:98.31
лв. за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 18.06.2021 г.
за мобилен номер 359*********, представляваща стойността на 3месечни
абонаментни такси, взети без ДДС- 98.31 лв. и 162.68 лв. за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 23.07.2021 г. за мобилен номер
+359*********, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси,
взети без ДДС- 162.68 лв.
Като абонат на обществената телекомуникационната мрежа на
мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се съгласил и е
приел Общите Условия на оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия Теленор има
право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 .
„Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин
и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в
срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й”. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната
фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор
/чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника.
При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия
или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат
права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на
публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на
същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му
от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния оговор са в сила
5
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно
действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния
абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на
фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на
дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на
всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на
вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й.
При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на
законната лихва за всеки ден закъснение.
В конкретният случай ответникът подписал договор за услуги с
мобилния оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил
задължението си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги,
като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не
ги е заплатил. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно
неизпълнение по чл. 79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане,
но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
С оглед на изложеното и на основание на чл. 415 във вр. с чл. 422 от
ГПК, ищецът иска съдът след като се убеди в основателността на
претенцията им, да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника Ж. Ю. И., с ЕГН: ********** с адрес: **** гр. Х. ул.
Х. Дж., че към съществува изискуемо вземане на ищеца Теленор България
ЕАД с ЕИК *********, със седалище адрес на управление в гр. С. р. М. ж.к.
М. * б.п.С. сг. * в размер на 636.30 лв. (шестстотин тридесет шест лв. и 30
ст.): от които: 375.31 лв. (триста седемдесет и пет лв. и 31 ст.),
представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №
**********/20.08.2021г., **********/20.09.2021г., **********/ 20.10.2021г.
за периода от 20.07.2021 г. до 19.10.2021 г., ведно със законната лихва върху
общо дължимата сума, считано от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК
до окончателно заплащане на дължимата сума;260.99 лв. (двеста и шестдесет
лв. и 99 ст.)за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент,
6
от които: 98.31 лв. (деветдесет и осем лв. и 31 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 18.06.2021 г. за мобилен номер
359*********, представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси;
162.68 лв. (сто шестдесет и два лв. и 68 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 23.07.2021 г. за мобилен номер
+359*********, от които 162.68лв. (Сто шестдесет и два лв. и 68 ст.)
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси;
Ищецът иска съдът да постанови осъдителен диспозитив спрямо
ответника за разноските, положени в настоящото исково производство,
представляващи доплатена държавна такса и адвокатски хонорар.
С молба- становище с вх.рег.№3295/11.04.2024г. от адв. В. Г. се
прави искане, в случай, че ответникът не се яви в първото по делото
заседание, моли съдът да постанови в смисъла на чл.138 и чл.139 от ГПК
неприсъствено решение, с което да признае за установено вземането по
заповедта за изпълнение.
В законоустановения срок по чл.131 от ГПК не е постъпил
отговор от ответника.
Ответникът, редовно уведомен, не е депозирал в срок писмен
отговор, не се е явил и не е изпратил представител в първото по делото
съдебно заседание, не е взел становище по иска, като не е направил искане за
разглеждане на делото в негово отсъствие.
Съдът, като взе предвид, че в случая са налице предпоставките за
постановяване на неприсъствено решение по чл. 238, ал. 1 ГПК, а именно
ответникът Ж. Ю. И. е получила съобщението за представянето на отговор по
исковата молба в едноседмичен срок от получаване на съобщението, като
същата е получила съобщението на 18.01.2024г. и в срока по чл.131 ГПК не е
представен отговор, като същият е изтекъл на 18.02.2024г. и по правила на
чл.60 ал.6 ГПК същият изтича на 19.02.2024г.; не се явява в първото по
делото съдебно заседание, за което е редовно призван на 26.02.2024г., без да е
направил искане за разглеждането му в негово отсъствие, както и като
съобрази направеното от ищеца искане за постановяване на неприсъствено
решение, намира, че следва предявените искове да бъдат уважени. Налице са
и общите законово установени предпоставки за постановяване на такова
решение по чл. 239, ал. 1 ГПК, а именно - на страните са указани последиците
от неспазването на сроковете за размяна на книжа и от неявяването им в
съдебно заседание; искът е вероятно основателен с оглед на посочените в
исковата молба обстоятелства и представените доказателства. Предвид
изложеното, следва да се постанови неприсъствено решение, с което
предявените искове се уважат изцяло, без решението да се мотивира по
същество.
Предвид ТР № 4/18.06.2014 г. на ВКС по т. д. № 4/2013 г., на ОСГТК
на ВКС, отговорността на ответника за деловодните разноски на ищеца в
заповедното и в настоящото производство следва да се реши с настоящия
7
съдебен акт, при съобразяване на разпоредбите на чл. 78, ал. 1, вр. чл. 80
ГПК. Съобразно изцяло уважения иск, ответникът следва да бъде осъден да
заплати на ищеца деловодни разноски в общ размер на 1110, 00 лева,
включващи разноски за заповедното производство (ч. гр. д. № 768 по описа за
2023 г. на Районен съд Харманли) от 25, 00 лева за държавна такса и 480,00,
00 лева за адвокатско възнаграждение, както и за настоящото производство от
125,00 лева за държавна такса и 480, 00 лева - за адвокатско възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл. 239, ал. 1, вр. чл. 238 ГПК,
съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение Ж. Ю. И., с ЕГН:
********** с адрес: **** гр. Х. ул. Х. Дж. №*, че дължи на "Йеттел
България" ЕАД /с предходно наименование "Теленор България"/, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. С. ж.к. М. * б.п. С. * по
педявеният иск с правно основание чл.422, ал.1, вр. чл.415, ал.1 от ГПК
сумата 636.30 лв. от които: 375.31 лв., представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги,
за които са издадени фактури № **********/20.08.2021г.,
**********/20.09.2021г., **********/ 20.10.2021г. за периода от 20.07.2021 г.
до 19.10.2021 г., ведно със законната лихва върху общо дължимата сума,
считано от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК -16.08.2023г. до
окончателно заплащане на дължимата сума; 260.99 лв за неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент, от които: 98.31 лв. за
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
18.06.2021 г. за мобилен номер 359*********, представляваща стойността на
3 месечни абонаментни такси; 162.68 лв. за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 23.07.2021 г. за мобилен номер
+359*********, от които 162.68лв. представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси, за които суми е издадена Заповед № 452 от 21.08.2023г.
за изпълнение на парично задължение по реда на чл. 410 от ГПК по ч. гр. д. №
768 по описа за 2023 г. на Районен съд – Харманли.
ОСЪЖДА Ж. Ю. И., с ЕГН: ********** с адрес: **** гр. Х. ул. Х.
Дж. №*, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК да заплати на "Йеттел България"
ЕАД /с предходно наименование "Теленор България"/, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр. С. ж.к. М. * б.п.С. сг. * сума в общ размер
на 605,00 лева разноски в исковото производство.
ОСЪЖДА ОСЪЖДА Ж. Ю. И., с ЕГН: ********** с адрес: ****
гр. Х. ул. Х. Дж. №* на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК да заплати на "Йеттел
България" ЕАД /с предходно наименование "Теленор България"/, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. С. ж.к. М. * б.п. С. * сума
в общ размер на 505,00 лева, представляваща направени разноски по ч. гр. д.
8
№ 768 по описа за 2023 г. на РС – Харманли, за която е издадена Заповед за
изпълнение Заповед № 452 от 21.08.2023г. за изпълнение на парично
задължение по реда на чл. 410 от ГПК по ч. гр. д. № 768 по описа за 2023 г. на
Районен съд – Харманли.
Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 239, ал. 4
ГПК.
ДА СЕ ИЗПРАТЯТ преписи от решението на страните.
ДА СЕ УКАЖАТ на ответника възможностите по чл. 240, ал. 1
ГПК.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
9