Определение по дело №351/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2021 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700351
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 декември 2021 г.

Съдържание на акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер                                  29.12.2021 година                                    Град  Търговище

 

                    

                                                                                  

Търговищки Административен съд                                                         първи състав            

На двадесет и девети декември                                                          2021 година                                   

в  закрито заседание в следния състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                                                    

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Адм.Д № 351 по описа за 2021 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           

Постъпила е жалба от А.А.Х., действащ като законен представител на малолетния  Д. А. А. срещу писмо изх.№ 92-001-1876 /1/ от 01.12.2021 г. на кмета на община Омуртаг, с което е уведомен, че промяна на собственото име на детето от Д. на Д. може да се извърши по съдебен ред.

       Условията и реда за гражданската регистрация на физическите лица в Република България са уредени в ЗГР. Съгласно чл.1 ал.2 и ал.3 от ЗГР гражданската регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите за гражданското състояние и включва съвкупност от данни за едно лице в качеството му носител на субективни права като име, гражданство, постоянен адрес и други. Промяната на името е регламентирана като потестативно право, което възниква при точно определени от закона основания и се упражнява по предвиден в закона ред. Предвидено е още, че актовете за гражданското състояние се съставят от длъжностното лице по гражданското състояние в общината на чиято територия са станали събитията, както и въз основа на актове съставени в чужбина. Промяна в данните за гражданското състояние на лицата в съставени актове за гражданско състояние се извършва по съдебен или административен ред, съгласно чл. 73 от ЗГР. В чл.76 ал.4 от ЗГР, законът забранява по административен ред да се променя името на титуляра, освен в хипотезата на чл. 19а от ЗГР, като разпоредбата е императивна и не може да се тълкува разширително.

       Съгласно чл.19а ал.1 от ЗГР, българските граждани, на които принудително са променени имената, могат по свое желание да възстановят предишните си имена, като според ал.2 от ЗГР, възстановяването на имената по ал.1 се извършва с решение на длъжностното лице по гражданското състояние по писмено заявление на молителя. Съгласно чл.19а ал.3 ЗГР по реда на ал.2 могат да се възстановят или променят имената на непълнолетни, ако имената на техните родители или на единия от тях са принудително променени. Самият начин и ред за извършване на административната процедура е бил подробно регламентиран в издадената за тази цел Инструкция № 1 от 22.06.2001 г. за прилагане на чл.19а от Закона за гражданската регистрация, отменена към момента, като производството понастоящем се регулира от нормите на Наредба № РД 02-20-9 от 21.05.2012г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация.

        След като законът изрично изключва административния ред за промяна на вписаните в акт за раждане имена на детето, в защита на неговите интереси и на основание чл.4 ал.1 т.2, чл.5 ал.1 и чл.53 ал.1 от КМЧП, във връзка с чл.19 от ЗГР, това може да бъде направено по общия граждански ред.  

       Важните обстоятелства, които са мотивирали родителите да предприемат стъпки за промяна на името на детето, подлежат на преценка по друг съдопроизводствен ред. Писмо изх.№ 92-001-1876 /1/ от 01.12.2021 г. на кмета на община Омуртаг не е ИАА, а е такова с уведомителен характер.

Не е налице хипотезата на чл. 197 от АПК. Изричният отказ на административния орган да разгледа по същество отправеното до него искане за издаване на административен акт може да се обжалва от лицето пред съда. Предмет на особеното производство по реда на Раздел IV на глава Десета от АПК е законосъобразността на изричния отказ на административния орган да разгледа искането, като границите на съдебната проверка са ограничени до проверката за законосъобразността на извода на административния орган, че искането, с което е сезиран, е нередовно или недопустимо. Въпросът, по който съдът се произнася в рамките на това производство, е следвало ли е административния орган да разгледа искането по същество. В процесния случай органът не е прекратил производството поради нередовност или недопустимост на искането. Процесната хипотеза не попада в приложното поле на производството по обжалване на изричен отказ на административен орган за разглеждане по същество на искане за издаване на административен акт. Процесуалният ред за разглеждане на жалбата е по реда на чл. 145 и следв. от АПК, а не по реда на чл. 197 от АПК, който е неприложим за процесния случай. В този смисъл е и константната практика на ВАС, обективирана в решение № 2095 от 13.02.2019 г. по адм. д. № 12244/2018 г., VІ отд.; решение № 14392 от 28.10.2019 г. по адм. д. № 8446/2019 г., VІ отд.; № 7918 от 29.06.2015 г. по адм. д. № 15841/2014 г., V отд.; решение № 11870 от 05.10.2018 г. по адм. д. № 4127/2018 г., VІ отд.; решение № 8681 от 05.07.2017 г. по адм. д. № 4474/2017 г., VІ отд.; решение № 4245 от 05.04.2017 г. по адм. д. № 454/2017 г., VІ отд.; решение № 12919 от 08.10.2013 г. по адм. д. № 15077/2012 г., V отд., и др.  

          Налице е хипотезата на чл. 135, ал.2 от АПК при която образуваното дело не е подсъдно на Административен съд Търговище. Поради това производството следва да бъде прекратено, а жалбата  да се  изпрати  по компетентност на Омуртагски районен съд. 

Водим от горното и на основание чл.135, ал.2   от АПК,  съдът

                                        

О П Р Е Д Е Л И:

      ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от А.А.Х., действащ като законен представител на малолетния  Д. А. А. срещу писмо изх.№ 92-001-1876 /1/ от 01.12.2021 г. на кмета на община Омуртаг.

      ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №315/2021 г. по описа на Административен съд - Търговище. 

     ИЗПРАЩА делото за разглеждане по подсъдност на  Омуртагски районен съд.

     Определението да се съобщи на жалбоподателя.

     Определението не подлежи на обжалване.

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: