Решение по дело №55/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 97
Дата: 30 март 2023 г. (в сила от 30 март 2023 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700055
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 97

 

гр.Враца, 30.03.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 28.03.2023 г. /двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

      ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

         КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 55 по описа за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН.

            Образувано е по касационна жалба на ЦУ на НАП, депозирана чрез процесуалния представител гл. юрисконсулт Д.М. против Решение № 9/05.01.2023 г., постановено по АНД № 931 по описа на Районен съд - Враца за 2022 г., с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 659441-F669104/31.08.2022 г.  на Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно управление на НАП.

С цитираното НП на „Б.“ ООД ***, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,  е наложено административно наказание, - „имуществена санкция“ в размер на 600 лева на основание чл. 185, ал. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).

В касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което бъде  потвърденото НП. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът – „Б.“ ООД ***, редовно призован, чрез процесуалния си представител адв. С., ангажира становище в с. з. и в отговор на касационната жалба, за неоснователност на последната. Претендира присъждане на сторените в настоящето производство разноски.

 Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Касационният съдебен състав, като взе предвид наведените в касационната жалба доводи, становищата на страните, събраните доказателства и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, против съдебен акт подлежащ на касационна проверка, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е  основателна по следните съображения:

Предмет на делото е Решение № 9/05.01.2023 г., постановено по АНД № 931 по описа на Районен съд - Враца за 2022 г., с което е отменено НП № 659441-F669104/31.08.2022 г.  на Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно управление на НАП.

С цитираното НП на „Б.“ ООД ***, за нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,  е наложено административно наказание, - „имуществена санкция“ в размер на 600 лева на основание чл. 185, ал. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС.

За да отмени НП районният съд е приел, че АУАН е съставен при спазване на предвидената в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл. 42 ЗАНН реквизити. По отношение на материалната законосъобразност на санкционния акт, съдът е приел, че констатираното от АНО, възприето като нарушение, не е довело до неотразяване на приходите. Изложил е доводи, че  нормата на  чл. 185, ал. 2, изр. второ от ЗДДС, е предвиден привилегирован състав на нарушенията по изр. първо от същата норма, когато от тези нарушения не са настъпили вредоносни последици. Поради това, обстоятелството дали соченото от администрацията нарушение е довело до неотразяване на приходи, е елемент от фактическия състав на изпълнителното деяние и като такъв е следвало да бъде отразен в съдържанието на акта и наказателното постановление. Такова отразяване няма и липсата му представлява нарушение на изискванията на чл. 42, т. 4, респ. чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.

От материалноправна гледна точка е счел, че от доказателствено обезпечената фактология не се установява да е извършено нарушение.

На последно място съдът е изложил мотиви,  че дори да може да се приеме, че описаното в АУАН и НП представлява нарушение, то същото е маловажно и наказващият орган е следвало да приложи процедурата по чл. 28 ЗАНН, като не накаже дружеството, а му издаде акт съобразно чл. 28, ал. 2 ЗАНН.

Съдът, като обсъди оплакванията в жалбата и събраните по делото доказателства прие за установено следното от фактическа и правна страна: Първоинстанционното производство е образувано по жалба от „Б.“ ООД *** - ответник в касацията, срещу НП № 659441-F669104/31.08.2022 г.  на Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в Централно управление на НАП.

Независимо, че с Разпореждане № 1033/14.10.2022 г. съдът е разпоредил призоваването за датата на съдебното заседание на административнонаказващия орган в лицето на Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП, видно от приложените по делото протокол от проведено съдебно заседание, списъка на призованите лица, списъка на известените лица, призовките и съобщенията, в производството пред  първоинстанционният съд като страна – ответник по делото е призовавана - ТД на НАП – Велико Търново. С участието на тази страна е протекло съдебното производство пред първата съдебна инстанция.

Страните в първоинстанционното производство могат да обжалват постановеното съдебно решение, когато то е неблагоприятно за тях, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим субсидиарно на основание чл. 63в от ЗАНН. В този смисъл касационната жалба против решението на районния съд е подадена от субект, който е бил страна в първоинстанционното съдебно производство и е допустима за разглеждане от касационната инстанция.

Преди да провери правилността на обжалваното съдебно решение на основанията, посочени в жалбата, съдът следва да извърши контрол за допустимостта на същото. Съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН за това съдът следи служебно.

При извършване на проверката, настоящият съд констатира, че е допуснато съществено нарушение при конституирането на страните в производството пред РС - Враца.

Съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН /в действаща понастоящем редакция на ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./ в производството пред районния съд се призовават нарушителят, поискалият обезщетение, включително този по чл. 55, ал. 2, собственикът на вещите, с които е извършено разпореждане или са отнети в полза на държавата, ако не е нарушител, наказващият орган или учреждението, или организацията, чийто орган е издал акта по чл. 58д, т. 4, както и допуснатите от съда свидетели.

В случая наказателното постановление е издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на НАП. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за НАП, агенцията се състои от централно управление и териториални дирекции. Функциите на централното управление са посочени в  чл. 6, ал. 2 от ЗНАП, а в чл. 6, ал. 3 от Закона за НАП отделно са формулирани функциите и правомощията на териториалните дирекции на НАП като териториални структури.

Териториалната дирекция е част от системата на приходната агенция – териториална структура, но органът, издал процесното наказателното постановление, не принадлежи към нея, а към Централното управление на НАП. Именно последното, в съответствие на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, е учреждението, чийто орган е издал НП и се явява надлежния ответник в производството по оспорване на наказателното постановление.

В производството пред районният съд правилно е конституирана като страна – ответник АНО - Отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в Централно управление на НАП. Тази страна обаче не е взела участие в развилото се производство. Съдебното производство се е провело с участието на ненадлежна страна, с което е допуснато съществено нарушение на съдопроизводствените правила.

Провеждането на производството пред въззивната инстанция с участието на ненадлежна страна има за последица недопустимост на постановеното съдебно решение. На основание чл. 63в от ЗАНН, вр. чл. 221, ал. 3, предл. 2 от АПК решението следва да бъде обезсилено, а делото – върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд. При новото разглеждане на делото съдът следва освен да конституира надлежната страна – наказващият орган или учреждението, в случая  ЦУ на НАП, като ответник, съгласно изискванията на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, и производството да се проведе при нейното участие, с надлежното й призоваване.

При този изход на спора разноски в настоящето производство не следва да бъдат присъждани.

По изложените съображения и на основание чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 3, предл. 2-ро от АПК, Административен съд-Враца, в настоящия касационен състав,

 

           

РЕШИ:

 

ОБЕЗСИЛВА Решение № 9/05.01.2023 г., постановено по АНД № 931 по описа на Районен съд - Враца за 2022 г.

 

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд, при спазване на указанията, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт по приложението на процесуалния закон.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

           

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

2.