Решение по дело №1401/2015 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 334
Дата: 7 юли 2016 г. (в сила от 25 ноември 2016 г.)
Съдия: Веселин Иванов Николов
Дело: 20153230201401
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2015 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№………….

 

гр.Добрич 07.07.2016г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Добрички районен съд, наказателна колегия, осемнадесети състав

в публично съдебно заседание на 22.06.2016г, в състав:

Съдия: Веселин И.Н.,

при  участието  на  съдебен  секретар  :С.Д. ,

 разгледа  н.а.х.д.№  1401 по описа на ДРС за 2015г.

 

 

Производството е образувано по жалба на Сдружение „***”, БУЛСТАТ *********  със седалище и адрес на управление :гр.С., жк.”**”, ул.”***”*** и представляващ К.Д.С., ЕГН ********** срещу наказателно постановление №158331 от дата 30.07.2015 година на Зам.директора на ТД на НАП-Варна .

С атакуваното наказателно постановление на жалбоподателя за нарушение на  чл.7 ,ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 година на МФ, във вр. с чл.118, ал.4, т.1 и чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ на жалбоподателя на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 3000 / три хиляди/ лева.

 По същество жалбоподателят оспорва НП като незаконосъобразно и необосновано.Редовно уведомен не  се явява в съдебно заседание , не  се представлява .

Въззиваемата страна   се представлява  от гл.  юрисконсулт Стоян Желязков   оспорва депозираната жалба и изразява становище за правилност и законосъобразност на атакуваното наказателно постановление.

Независимо от основанията, посочени от въззивника, съдът подложи на цялостна преценка атакуваното наказателно постановление, при което констатира следното:

           На 23.05.2015 година, длъжностни лица от ТД на НАП-Варна извършили нарочна проверка в търговски обект – импровизиран офис, находящ се в комплекс „***” в гр.Добрич на жалбоподателя - сдружение „***”. Проверката е осъществена във връзка с провеждано на това място международно киноложко изложение, за което е имало предварително обявена програма с конкретни условия за участие, публикувани в интернет, на сайта на сдружението. В хода на извършената проверка, длъжностните лица на ТД на НАП – гр.Варна установили, че в търговския обект, който всъщност съставлявал импровизиран офис, се приемат суми от участниците за участие в киноложкото изложение, съобразно предварително обявените условия, с минимални прагове на заплащане. Обявените за участие суми за български граждани са били фиксирани в лева, а за чуждестранни граждани в евро валута. Процедурата и самото организиране на киноложкото изложение по описания начин, мотивирали длъжностните лица да осъществят по-продължително наблюдение върху импровизирания търговски обект. Постъпилите в обекта суми, заплатени от участниците са оформяни под формата на „договори за дарения” в два екземпляра. Въпросните договори се оформяли на предварително попълнени бланки по образец, като в тях се вписвало единствено името на съответния участник и дадената от него сума. Оригиналният екземпляр от договора се предоставял на участника, вписан като ”дарител”, а вторият екземпляр оставал за сдружението. Проверяващите органи констатирали, че в търговския обект е нямало монтирано фискално устройство, чрез което да се отчитат постъпленията от отделните участници, с оглед осъществяваната дейност по продажба на услуги от страна на сдружението, което се явявало в нарушение на Наредба №Н-18 от 13.12.2006 година на МФ.След като съобразили обстоятелствата от извършената проверка, контролните органи стигнали до извода, че жалбоподателят – сдружение „***”, в конкретния случай осъществява стопанска дейност в търговския обект, изразяваща се предоставяне на услуги - приемане на заявки за участие, плащане на такси за участие в киноложкото изложение, заплащане на сертификати и др. Във връзка с изложените обстоятелства е извършена проверка и направен опис на касовата наличност в търг.обект. Установено било, че към момента на проверката в касата на сдружението са постъпили общо във валута 435.00 /четиристотин и тридесет и пет /евро и 1 565.00 /хиляда петстотин и шестдесет и пет / лева. При проверката от проверяващите са иззети копия от сключените „договори за дарения” от всеки един участник ,удостоверяващи обстоятелствата по „дарените” суми / представени във формата на заверен препис по делото/ общо 34 броя  .Констатациите от проверката са обективирани в съставения на място протокол за проверка срия „А” №0199027 от дата 23.05.2015 година.На база така описаната фактическа обстановка бил съставен  АУАН серия AN F164632 от 02.06.2015 год. и в последствие било издадено   НП № 158331 от 30.07.2015 година.

        Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя- Е.Г.С. и св.А.Д.А., А.М.П.  и  Р.И.С. , както и от приобщените по делото писмени доказателства.

Наведените в жалбата  , основания за отмяна на атакуваното НП не кореспондират с установената в настоящото производство фактическа обстановка както следва:

Описаната фактическа обстановка на административното нарушение съдът намира за безспорно установена от показанията на актосъставителя –св.Е.С., и тези на свидетелите А.Д. и Р.С., както и всички приложени по делото доказателства, събрани в хода на съдебното следствие и приобщени по предвидения процесуален ред от съда. По отношение на показанията на актосъставителя свидетелите с изключение на свидетеля П. , съдът приема, че същите по своята същност и насока се явяват еднопосочни, непротиворечащи и взаимнодопълващи се. До този правен извод стигаме, след като съобразим обстоятелството, че тези свидетели пресъздават в разпитите си пред съда непосредствено възприети от тях обстоятелства във връзка с извършената проверка, които не стоят изолирано, а намират опора в доказателствения материал  по делото. С оглед на изложените обстоятелства, съдът кредитира изцяло и безрезервно показанията на горепосочените свидетели/С. ,Д. и С./ които намери за правдиви и обективни.Обясни са разликите в показанията на свидетеля П. предвид особената близост с жалбоподателя в настоящото производство.

Съдът, при извършената проверка на НП и АУАН в обхвата и пределите посочени в нормата на чл.314, ал.1 от НПК констатира, че същите са съставени при спазване на процесуалните правила. При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление са спазени всички срокове и процедури, изискуеми от разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. В този смисъл, административно-наказателното производство е поставено с АУАН,  съставен от компетентното длъжностно лице, съобразно предоставените му правомощия по закон. Наказателното постановение е издадено в кръга на делегираните властнически правомощия  на наказващия орган със Заповед ЗЦУ-28/06.01.2010 година на Изпълнителния директор на НАП. Вмененото във вина адм.нарушение е конкретизирано в степен, позволяваща на субекта на нарушението да разбере за какво е обвинен и срещу какво следва да се защитава. Посочена е конкретно и нарушената материално-правна норма. Мястото и датата на инкриминираното нарушение, както и други релевантни за административнонаказателния спор обстоятелства, отнасящи се до административнонаказателния спор са описани точно и ясно от административнонаказващия орган. От изложеното следва извода, че при издаване на НП, административно наказващия орган не е допуснал съществени нарушения от процесулано естество, които водят до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Още повече, че административно-наказващия орган пълно и всестранно е изяснил фактическата обстановка и е извършил необходимото за изпълнение на задълженията си по чл.52, ал.4 от ЗАНН.  

Действията по привличане на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя  -Сдружение „***”, предвид осъществен състав на административно нарушение по текста на чл.7, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 година на МФ , във вр. с чл.118, ал.4, т.1 и чл.185, ал.2 от ЗДДС съдът споделя изцяло, като намира за правилни и законосъобразни. От събраните доказателства по делото е видно, че процесното нарушение по чл.7, ал.1 от Наредба №Н-18, за което е привлечен към административнонаказателна отговорност жалбоподателят се установява по безспорен и несъмнен начин, доколкото при извършената проверка е констатирано, че се осъществява стопанска дейност от субекта в търговски обект - по смисъла на &1, т.41 от ДР на ЗДДС. Съгласно законовия текст, търговски обект е всяко място, помещение или съоръжение, във или от които се извършва продажба на стоки или услуги, независимо, че съоръжението може да се използва и за други цели. От представените доказателства е видно, че на посочената в НП дата е проведено международно киноложко изложение в комплекс хиподрума в гр.Добрич, а жалоподателят е осъществявал точно такава търговска дейност по време на изложението. Твърденията на жалбоподателя, поддържани като защитна теза и в жалбата, че набраните средства са изцяло от дарения, които участниците са дарили доброволно, е изцяло несъстоятелно и неприемливо. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.3 от ЗЮЛ с нестопанска цел, тези субекти могат да извършват допълнителна стопанска дейност, само ако тя е свързана с предмета на основната  дейност, за която са регистрирани и като използват прихода за постигане на определените в устава или учредителния акт цели. Съдът приема, че с оглед възможността за такава дейност, юридическото лице с нестопанска цел е данъчно задължено лице по ЗКПО в случаите, когато извършва сделки по т.1 от Търговския закон. Жалбоподателят в разглеждания случай е осъществявал именно стопанска дейност, тъй като организирайки провеждането на международно киноложко изложение, е извършвал дейност по занятие и тази дейност е съставлявала източник на приходи. Всъщност, организирането на киноложки изложби е част от предмета на дейност на сдружението - жалбоподател. В продължение на няколко дни /21.05.2015 година до -24.05.2015 година/, жалбоподателят е набирал пари от такси за участие и такси за издаване на сертификати за шампиони, с цел печалба, като цените за тези услуги са били публикувани предварително в интернет сайта на сдружението. Предвид тези обстоятелства се налага извода, че след като е осъществявал стопанска дейност по продажба на услуги в обекта, жалбоподателят е бил длъжен да регистрира всички продажби, посредством регистриран ЕКАФП от датата  на започване на дейността.Интересно е ,че попълнените договори за дарение съдържат само две имена на тъй наречените дарители без да съдържат адреси и ЕГН-та ,чрез които могат да бъдат открити и при нужда разпитани.При разпитите на част от свидетелите става ясно , че става дума за точно определени такси , а не за дарения заплатени по желание и по свободно избран размер.

Разпоредбата на чл.7, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ със силата на императива вменява в задължение на „лицата”, посочени в чл.3  да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП фискално устройство от датата на започване на дейността на обекта. В настоящия случай обаче, жалбоподателят не е изпълнил това задължение, поради което правилно и законосъобразно наказващият орган е приел, че е налице осъществен състав на адм. нарушение по посочения по-горе текст от Наредба№Н-18/13.12.2006 на МФ и е  предприел действия по привличане отговорността на субекта на нарушението.   

С оглед тези правни съображения, съдът приема, че наведените в жалбата правни доводи, поддържани като защитна теза, че на практика не е осъществявана продажба на услуги, а участниците сами и доброволно дарили посочените суми, при участието си в киноложката изложба, съдът намира за изцяло несъстоятелни и правно неиздържани. Във връзка с изложеното, следва да се поясни, че макар и да са налице сключени „договори за дарение” с участниците, то намерението, с което последните сключват тези договори не може да бъде определено като дарителство, доколкото дарителите са плащали суми по определен ценоразпис, срещу което са получавали конкретно право за участие и за притежаване на сертификат. От това се налага извода, че в случая не може да се приеме, че е налице същинско дарение, тъй като срещу предоставените суми „дарителите” получавали точно определена услуга - достъп до участие в изложбата, сертификат. А съгласно разпоредбите на ЗЗД дарението е двустранен, безвъзмезден договор, по силата на който дарителят се съгласява нещо да премине от неговата имуществена сфера към имуществото на надарения без насрещен еквивалент. С оглед тези съображения, съдът не възприема и отхвърля изцяло като несъстоятелна и правно неиздържана застъпената в жалбата защитна теза, че не е налице „продажба на услуга”- в каквато насока са и констатациите на длъжностните лица на ТД на НАП, а в случая е извършено „дарение” от всеки участник в полза на сдружението, тъй като  осъществената дейност е с нестопанска цел и за нея не се изисква издаване на фискален бон.

Споделя се извода ,че нарушението е за първи път но правилно и законосъобразно административнонаказващият орган не е приложил хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, защото  са настъпили значителни  вреди   за фиска .

За извършеното от жалбоподателя адм.нарушение по чл.7 , ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 година на МФ, във вр. с чл.118, ал.4, т.1 и чл.185, ал.2 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС му е било наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди/ лева. Така индивидуализирана по размер имуществената санкция се явява в самия „специален минимум”, посочен от законодателя / съгласно чл.185, ал.2 от ЗДДС за ЮЛ и ЕТ санкцията е от 3000 лева до 10 000 лева/, което на практика изключва всякаква възможност за дискутиране и преразглеждане на нейния размер. Независимо от това, съдът намира за необходимо да отбележи, че имуществената санкция правилно и законосъобразно е определена в самия законов минимум от наказващият орган, който е съобразил тежестта на адм.нарушение, подбудите за неговото извършване и наличните смекчаващи обстоятелства. От друга страна следва да се посочи, че макар и в минимума на закона, санкцията е с респектиращ размер и ще съдейства за реализиране на посочените в чл.12 от ЗАНН цели.

Предвид горното , обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено   .

Воден от изложените фактически констатации и правни изводи, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

П О Т В Ъ Р Ж Д А В А  наказателно постановление №158331 от дата 30.07.2015 година на Зам.директора на ТД на НАП- Варна, с което на Сдружение „***”, БУЛСТАТ *********  със седалище и адрес на управление: гр.С., ж.к.”***”, ул.”***”№ *** и представляващ К.Д.С., ЕГН ********** за извършено административно нарушение по чл.7, ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 година на МФ, във вр. с чл.118, ал.4, т.1 и чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност на жалбоподателя на основание чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност е наложена имуществена санкция в размер на 3000 / три хиляди/ лева.       

Решението подлежи на  обжалване пред Административен съд гр. Добрич в 14 дневен срок от уведомяване на страните  по реда на АПК.

 

Районен съдия:                       .