Р Е Ш Е Н И Е
№ 333
гр. Велико Търново, 15.12.2023г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, пети състав, в публично заседание на пети
декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Мария Данаилова
при
участието на секретаря С.А. разгледа
докладваното от съдия Данаилова адм. дело № 505/2023г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е
образувано по реда на чл. 145 и
сл. от АПК във вр. Глава шеста от ЗКИР.
Образувано е по жалба на Е.Д.М. ***,
чрез *** Й.Ц.Й. от ВТАК против
Уведомително писмо изх. № 20-34045/24.07.2023г. на Началник СГКК Велико
Търново, с което се отказва услуга, поискана със заявление вх. №
01-378897/05.07.2023г. по описа на СГКК Велико Търново, а именно нанасяне на
настъпили промени в КР на недвижимите имоти за ПИ с идентификатор 00583.256.6
по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Арбанаси община Велико
Търново и състояща се в промяна на трайното предназначение на територията на
имота.
В жалбата се излагат
съображения за незаконосъобразност на оспорения отказ, поради неправилно
приложение на материалния закон, съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и противоречие с целта на закона.
Неправилно се приемало, че заповедта за одобряване на ПУП – ПЗ не представлява
основание за промяна предназначението и начинът на трайно ползване на имота. Счита,
че съгласно чл. 108, чл. 103, ал. 3 и чл. 9, ал. 2 от ЗУТ предназначението на
посочения ПИ е по отреденото предназначение с ПУП, при това при одобряването на
КК и КР на територията на с. Арбанаси е допусната непълна грешка, тъй като
данните по тази заповед не са отразени. Счита, че неправилно и в нарушение на
закона се е позовал на § 3, ал. 1 от ПЗР на ЗГ, тъй като същата е неприложима,
предвид липсата на обратно действие на разпоредбата, влязла в сила от
08.03.2011 година. Предвид гореизложеното се претендира отмяна на отказа и
връщане на преписката на административния орган със задължение за нанасяне на
поисканите промени в КК и КР на село Арбанаси, Община Велико Търново в
съответствие с действащия към монета на одобряването ПУП - ПЗ.
Ответник жалба - Началникът На СГКК Велико Търново, чрез *** Г.Н., оспорва жалбата
като неоснователна по съображенията, изложени в писмено становище. Намира, че
не са налице основанията за обявяване на процесния акт за незаконосъобразен.
Счита че съгласно НА поземленият имот има трайно предназначение горска
територия и начин на трайно ползване – широколистна гора. В закона за горите
(ЗГ) има предвидена процедура за промяна на предназначението на имоти горска
територия, която няма данни да е проведена за поземлен имот с идентификатор 00583.256.6
по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Арбанаси община Велико
Търново.
Позоваването на заявителя на заповедта на кмета на Община Велико Търново, с
която е бил одобрен ПУП-ПЗ за процесния имот счита, че не представлява
основание сама по себе си да промени предназначението и начина на трайно
ползване на имота. Отделно от това била налице и законовата забрана на § 3 от
ПЗР на ЗГ, като имотът е включен в подробен списък на всички имоти от държавния
горски фонд, придобити от ФЛ, ЮЛ и общини в резултат на извършени замени по
реда на чл. 156 от ЗГ през периода 2003 – 2009г. Претендира разноски.
Административен съд Велико Търново, пети съдебен
състав, след като обсъди становищата на страните и събрания писмен доказателствен
материал, приложен към административната преписка и представени допълнителни
писмени доказателства от ответника по жалбата, приема за установено следното:
С Договор за
замяна на недвижим имот вх. Peг. №
2328/22.03.2006 г. „РИА ФЕСТ" ЕООД е придобило собствеността върху
процесния имот, който му бил прехвърлен, чрез замяна, от Национално управление по
горите. В чл. 6 от договора за замяна е посочено, че начинът на
трайно ползване на имота не се променя с настоящия договор. Собственикът не
може да променя предназначението му, освен в случаите по чл. 14 от Закона за
горите.
Със заявление вх. № 5300-3702/06.07.2007г. „РИА
ФЕСТ" ЕООД е внесло за одобрение проект за изменение на ПУП – ПЗ на ПИ №
256006 относно промяна предназначението на земята с цел застрояване.
По делото е налична административната преписка по издаване на Заповед №
22-1987/15.10.2007г. на кмета на Община Велико Търново за одобряване на ПУП –
ПЗ в обхвата на ПИ 00583.256.6, местност „Новите лозя“ в землището на с.
Арбанаси. Проектирането е допуснато въз основа на писмено становище на гл.
архитект и мотивирано решение на Кмета на община В. Търново. Проектът е
разгледан и приет с Решение № 473 от Протокол № 15/19.09.2007г. на Експертен
съвет по устройство на територията при Община Велико Търново.
Със Заповед № 22-1987/15.10.2007г. на кмета на Община
Велико Търново е одобряване на ПУП – ПЗ в обхвата на ПИ 00583.256.6, местност
„Новите лозя“ в землището на с. Арбанаси относно промяна предназначението на ПИ
№ 256006 – предвижда се свободно застрояване на жилищни сгради с височина до
10.00м. и ограничителни линии на застрояване. Видно от Протокол от 29.10.2007г.
заповедта е влязла в сила.
С Нотариален
акт вх. рeг. №
8777/25.09.2015 г., акт № 106, том XIX, дело № 3764 по описа на Служба по
вписванията гр. Велико Търново, Е. Б.П. е закупил процесния имот с площ
9.004дка в местността „Новите лозя“ в землището на с. Арбанаси от „РИА
ФЕСТ" ЕООД.
Имотът е бил предмет на публична продан по приложено
изпълнително дело № 20138090401524 на ЧСИ Силвия Косева, като с Постановление за възлагане от 14.03.2016 г. вх. Peг. №
5027/07.06.2016 г., акт №15, том XI
по описа на Служба по вписванията гр. Велико Търново процесният имот е бил
възложен в собственост на Е.Д.М., като в постановлението е отбелязано, че
имотът е бил собственост на длъжника Е. Б.П..
С Нотариален акт за собственост върху недвижим имот вх. Peг. №
10535/21.12.2022 г., дв. вх. peг.
№ 10518, акт № 150, том XXVIII, дело № 5574 по описа на Служба по вписванията гр. Велико
Търново, Е.Д.М. е признат за собственик на поземлен имот с идентификатор
00583.256.6 е посочен с трайно предназначение на територията - Горска и начин
на трайно ползване- Широколистна гора.
С
вх. № 01-378897/05.07.2023г. по описа на СГКК Велико
Търново е поискано изменение
по
отношение на поземлен имот с идентификатор 00583.256.6 по кадастралната карта и
кадастралните регистри на с. Арбанаси, общ. Велико Търново а
именно нанасяне на настъпили промени в КР на недвижимите имоти за ПИ с идентификатор
00583.256.6 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Арбанаси
община Велико Търново и състояща се в промяна на трайното предназначение на
територията на имота. В
съдържанието на заявлението е било посочено, че се иска да се отрази промяна по
отношение на трайното предназначение на
територията на имота, която да
стане - Урбанизирана и промяна на начина на трайно ползване на имота, който да
стане - За жилищни нужди - ниско застрояване /до 10м/. За извършване на
исканата промяна завителят се е позовал на обстоятелството, че за имота е бил
приет ПУП-ПЗ през 2007 г., като при одобряване на кадастралната карта и
кадастралните регистри е била допусната непълнота/грешка, тъй като данните по
заповедта, с която е одобрен ПУП-ПЗ не са отразени.
В представения от заявителя документ за собственост- Нотариален акт вх.
Peг. №
10535/21.12.2022 г., дв. вх. peг.
№ 10518, акт № 150, том XXVIII, дело № 5574 по описа на Служба по вписванията гр. Велико
Търново, поземлен имот с идентификатор 00583.256.6 е посочен с трайно
предназначение на територията- Горска и начин на трайно ползване - Широколистна
гора. В съдържанието на нотариалния акт изрично е посочено, че за имота има ограничение по § 3. от ПЗР на Закона за горите, съгласно
ал. 1 от който: „Не подлежат на промяна на предназначението по реда на този
закон и не може да бъде извършвано строителство в поземлени имоти в горски
територии, които физически и юридически лица или общини са придобили от
държавата в резултат на замени, извършени до деня на обнародването на закона в
"Държавен вестник". Съгласно ал. 2 от същия; „Ограничението по ал. 1
се прилага и при промяна на собствеността на имотите, с изключение на случаите,
когато съответната горска територия се придобива от държавата.".
Като
доказателства по делото са приети материалите в изпратената с изх. № 27-182-18.08.2023 г. от АГКК
административна преписка; изпратени с писмо вх. № 5130/02.112023 година на
Община Велико Търново административната преписка по издаване на Заповед № 22-1987/15.10.2007г. на кмета
на Община Велико Търново за одобряване на ПУП – ПЗ в обхвата на ПИ 00583.256.6,
местност „Новите лозя“ в землището на с. Арбанаси, както и заверено копие от
изп. дело № 20138090401524 на ЧСИ Силвия Косева с район на действие Окръжен
съд-Велико Търново.
При така установеното от фактическа страна
съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена от лице
с правен интерес, против подлежащ на оспорване административен акт и в
законоустановения срок.
Оспореното уведомително писмо е валиден
писмен акт, издаден от компетентен орган, в изискуемата от закона
писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и посочване на
фактическите и правни основания за издаване.
Предвид това, не е налице съществен порок на формата, който да води до липсата
на волеизявление.
При
издаване на уведомително писмо не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочат оспорения акт.
Производството е започнало с постъпването на искане вх. №
01-378897/05.07.2023г. по описа на СГКК Велико Търново.
Не са допуснати и нарушения на материалния закон.
Изменения на основните кадастрални данни, визирани
в чл.
41 от ЗКИР се правят по реда на чл.
53 от ЗКИР. В чл.
53, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ са
изброени изчерпателно случаите, при които одобрените кадастрални карти, както и
кадастралните регистри могат да бъдат изменяни. Законово определение на
понятието "непълноти и грешки" е дадено в §
1, т.9 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 3/2005 г. за съдържанието,
създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри,
според който: "непълноти и грешки са несъответствията в данните на
недвижимите имоти, които са съществували към момента на одобряването на
кадастралната карта и кадастралните регистри, съответно в одобрения кадастрален
план, спрямо действителното им състояние.".
В изпълнение на изискването по ал.
3 на чл. 53 от ЗКИР и в съответствие с чл.
35 от АПК административният орган е извършил
служебна справка установяваща, че поземлен имот с идентификатор 00583.256.6 по
КККР на с. Арбанаси има трайно предназначение на територията - Горска и начин на трайно ползване - Широколистна гора.
В Закона за горите (отм., ДВ бр. 19 от 8.03,2011 г., в сила от 9.04.2011
г.) и в Закона за горите (Обн., ДВ, бр. 19 от 8.03.2011 г., в сила от 9.04.2011
г.) е предвидена процедура за промяна предназначението на имоти горска
територия, която няма данни да е проведена за поземлен имот с идентификатор
00583.256.6 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Арбанаси,
общ. Велико Търново, поради което липсва основание за извършване на промяна на
трайното предназначение на територията и/или начина на трайно ползване на
имота. Поземлен имот с идентификатор 00583.256.6 по КККР на с. Арбанаси в действащите кадастрална карта и кадастрални
регистри е горска територия, а съгласно чл.
2, ал. 5 от ЗКИР данните по ал. 1 и 2 са доказателство за
обстоятелствата, за които се отнасят, до доказване на противното.
В Закона за горите (отм., ДВ бр. 19 от 8.03.2011 г., в сила от 9.04.2011
г.), който е действал към момента на одобряване на ПУП-ПЗ за пропесния имот от
кмета на Община Велико Търново е наличен Раздел III Промени в горския фонд и
разпореждане с гори и земи от горския фонд, в който е описана процедурата за
промяна на предназначението. Извършването на тези промени е посочено и в чл. 14
и чл. 14в от Закона. Настоящият случай не попада в нито една от хипотезите
посочени в чл. 14, като не е налице и мотивирано решение за промяна на
предназначението на горите и земите от горския фонд на постоянна комисия,
назначена със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по
горите, съгласно изискването на чл. 14в. Съгласно чл. 15, ал. 1 от Закона
собствениците на гори не могат да променят предназначението им, освен в
случаите на чл. 14. Относим се явява и чл. 86, ал. 6 във вр. с ал. 1 от Закона,
съгласно който: „Други видове строежи се разрешават след промяна на
предназначението на горите и земите от горския фонд с изключение на
изграждането на съоръженията по чл. 16, ал. 5, т. 4.
Съгласно чл.
41, ал. 1 от ЗКИР "Кадастралната карта и кадастралните регистри
се създават чрез обединяване на данни, които: т. 1 се съдържат в карти,
планове, кадастрални планове, приложени подробни градоустройствени планове,
приложени подробни устройствени планове, регистри и друга документация,
одобрени по реда на отменения Закон за единния кадастър на Народна република
България, отменения Закон за териториално и селищно устройство,
Закона
за устройство на територията, Закона
за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона
за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд,
имат характер на основни кадастрални данни и отговарят по съдържание и точност
на изискванията, определени с наредбата по чл.
31; т. 3 се съдържат в одобрена кадастрална карта и кадастрални
регистри или в кадастрални планове, одобрени по реда на §
40 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и
допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 36 от
2004 г.).
В Закона за горите (Обн., ДВ, бр. 19
от 8.03.2011 г., в сила от 9.04.2011 г.), действащ към настоящия момент,
съществува Раздел V Промяна на предназначението, в който е описана процедурата
по промяна на предназначението на поземлени имот в горски територии. Съгласно
чл. 77, ал. 1 от Закона за промяна на предназначението на поземлени имоти в
горски територии собственикът или инвеститорът подава заявление по образец до
органа, издал решението за предварително съгласуване,
комплектувано с определени посочени в алинеята документи.
Съгласно ал. 2: „Органът по чл. 75, ал. 1 се произнася по заявлението в
едномесечен срок от датата на постъпването му, като издава решение за промяна
на предназначението на поземления имот или постановява отказ.
Позоваването от заявителя на Заповед № РД 22-1987 от 05.10.2007 г. на
кмета на Община Велико Търново, с която е бил одобрен ПУП-ПЗ за процесния имот
не представлява основание сама по себе си да промени предназначението и начина
на трайно ползване на имота. Трайното предназначение на територията и начина на
трайно ползвано на имотите са сред основните кадастрални данни, съгласно чл. 1,
ал. 2, т. 1 от ЗКИР и чл. 27, ал. 1, т. 1 от ЗКИР, които следва да отразяват
действителното фактическо положение на имотите, като само при несъответствие са
предвидени процедури по отстраняване на непълноти и грешки. В представения от заявителя документ за собственост- Нотариален акт вх.
Peг. №
10535/21.12.2022 г., дв. вх. peг.
№ 10518, акт № 150, том XXVIII, дело № 5574 по описа на Служба по вписванията гр. Велико
Търново, поземлен имот с идентификатор 00583.256.6 е посочен с трайно
предназначение на територията - Горска и начин на трайно ползване -
Широколистна гора.
Предвид гореизложеното съдът намира, че заявителят не е представил към искането си документи,
от които да се установи, че действително е било извършено изменение на трайното
предназначение и начина на трайно ползване на поземлен имот с идентификатор
00583.256.6 по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Арбанаси,
общ. Велико Търново. И в двата цитирани по-горе Закони за горите е описана
административна процедура за промяна на предназначението, която завършва с
определен административен акт, който в случая липсва и не се твърди да
съществува.
Предвид гореизложеното не следва да се обсъжда позоваването на ответника
на § 3, ал. 4 от Закона за горите (Обн., ДВ, бр. 19 от 8.03.2011 г., в сила от
9.04.2011 г.), съгласно който в едномесечен срок от деня на обнародването на
закона Министерството на земеделието обнародва в "Държавен вестник"
списък на имотите по ал. 1, а ал. 1 гласи, че не подлежат на промяна на
предназначението по реда на този закон и не може да бъде извършвано
строителство в поземлени имоти в горски територии, които физически и юридически
лица или общини са придобили от държавата в резултат на замени, извършени до
деня на обнародването на закона в "Държавен вестник“. Не се налага спиране на настоящото
дело до произнасянето на Конституционния съд, който с определени по
конституционно дело № 16/2023 година е допуснал за разглеждане по същество
искането за установяване на противоконституционност на § 3 от ПЗР на Закона за
горите. Съгласно чл. 151, ал. 2, изр. последно от Конституцията на РБългария,
актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизане в сила
на решението на Конституционния съд, от което следва, че той действа занапред.
Съгласно чл. 14, ал. 1 от ЗНА обратната сила на нормативните актове може да се
даде само по изключение и то с изрична разпоредба. Според чл. 22, ал. 2 от ЗКС
на Република България актовете, обявени за противоконституционни, не се
прилагат като неприлагането им е занапред, а съгласно ал. 4 от ЗКС на чл. 22
възникналите правни последици от акта по ал. 2 на чл. 22 се уреждат от органа,
който го е постановил. Следва да се съобрази и Решение № 3 от 28.04.2020 г. по
КД № 5/2019 година относно даденото задължително тълкуване на чл. 151 ал. 2 от Конституцията. Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административните актове се преценява с материалния закон към момента на
издаването му - в случая актът е издаден
на 24.07.2023г. На следващо място, в мотивната част органът се е позовал не
само на § 3 от ПЗР на Закона за горите е посочил и друго основание за процесния
отказ, а именно липсата на проведена процедура за промяна предназначението,
поради което разглеждането на това основание не е обусловено от произнасянето
на Конституционния съд. Също така, жалбоподателят поддържа в жалбата, че
заповедта на кмета за одобрение на ПУП е напълно достатъчна за извършване на
исканото изменение. На последно място, самият жалбоподател сочи в жалбата си,
че в процесния случая § 3, ал. 1 от ПЗР на ЗГ е неприложим, тъй като е влязъл в
сила на 08.03.2011 година и няма обратно действие по отношение на имотите,
придобити с Постановление за възлагане от 14.03.2016г., които са с променено
вече, според жалбоподателя, предназначение.
По изложените мотиви съдът приема,
че оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган, при спазване
на процесуалните правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта на
закона, поради което по отношение на него не са налице основанията по чл. 146 от АПК за отмяната и жалбата следва да бъде отхвърлена като
неоснователна.
При този изход на делото, ответната страна
има право на разноски. Жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати в полза
на Агенция по геодезия, картография и кадастър разноски в размер от 1 500 лева
с ДДС, представляващи действително заплатено адвокатско възнаграждение,
съгласно фактура на л. 52 от делото. Претендираното адвокатско възнаграждение е
в минимален размер по чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. на Висшия
адвокатски съвет.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172,
ал. 2, пр. последно от АПК съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.Д.М. ***,
чрез *** Й.Ц.Й. от ВТАК против Уведомително писмо изх. № 20-34045/24.07.2023г.
на Началник СГКК Велико Търново.
ОСЪЖДА Е.Д.М., ЕГН: ********** ***, да
заплати в полза на Агенция по геодезия, картография и кадастър разноски
по делото за адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева (хиляда и
петстотин лева).
Решението подлежи на касационно обжалване от
страните пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето
му.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане
на преписи от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: