Решение по дело №85/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 май 2022 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20227160700085
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

91

 

гр. Перник, 23.05.2022 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание на осемнадесети май две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

    ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

       СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

 

при съдебния секретар Е.В. и с участието на прокурор М. Л.*** от Окръжна прокуратура - Перник, като разгледа, докладваното от съдия Силвия Димитрова КАНД № 85/2022 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 – чл.228 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на началника на отдел „Оперативни дейности“ - С.** при ГДФК, против Решение № 190/11.03.2022 г., постановено по АНД № 1210/2021 г. по описа на Районен съд – П., с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 517541-F538150/11.06.2020 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“ – С.** в ЦУ на НАП, с което на „***“ ООД с ЕИК **, със седалище и адрес на управление: гр. П.***, на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗЗДС, е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лв. за извършено административно нарушение чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите.

Касаторът моли да бъде отменен обжалвания акт и да бъде потвърдено наказателното постановление, като сочи, че при издаването на последното не са извършени нарушения на процесуалните правила и материалният закон е приложен правилно. Твърди, че описанието на нарушението е направено по начин, който гарантира на привлечения към административнонаказателна отговорност субект да разбере какво точно нарушение му се вменява, при какви обстоятелства се твърди, че го е извършил, и въз основа на какви факти са направени изводите на административнонаказващият орган, респ. че не е нарушено правото на защита. Сочи, че допуснатата техническа грешка, изразяваща се в грешно посочване на годината на извършване на нарушението, не следва да се възприема като рефлектираща върху законосъобразността на административния акт.

В съдебно заседание касаторът – редовно призован, се представлява от юрисконсулт П.***, който поддържа жалбата, допълва доводите в нея и моли решението на първоинстанционния съд да бъде отменено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касационната жалба – „***“ ООД с ЕИК **, със седалище и адрес на управление: гр. П.***, редовно призован, се представлява от управителя Е.Х.***. Счита, че оспореното решение е правилно, а жалбата срещу него – неоснователна, поради което следва да се отхвърли.

Окръжна прокуратура – Перник, чрез прокурор М. Л.***, счита жалбата за неоснователна и предлага на съда да остави в сила решението на Районен съд – Перник.

Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и изложените от тях съображения, обсъди събраните по делото доказателства и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение със закона, при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл.218 от АПК и чл.220 от АПК, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК, от лице по чл.210, ал.1 от АПК, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт. С оглед на това тя е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

За да постанови обжалваният съдебен акт, районният съд е приел за установено, че ответникът по касационната жалба „***“ ООД с ЕИК **, със седалище и адрес на управление: гр. П.***, стопанисва търговски обект по смисъла на § 1, т.41 от ДР на ЗДДС: магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Перник, ул. Воромеж, № 3, в който има регистрирано и работещо фискално устройство /ФУ/, модел „DP25“ с ИН на ФУ DТ520331 и ИН на ФП 02520331, рег. № на ФУ в НАП № **** г. На този обект е извършена проверка от инспектори по приходите в ЦУ на НАП, които изискали паспорта на фискалното устройство, но такъв не им бил предоставен, а им било заявено, че той се съхранява на адреса за кореспонденция с дружеството-стопанин на обекта. Констатациите от проверката били обективирани в Протокол за извършена проверка № 0044875/20.11.2019 г. Същевременно, по делото са представени доказателства за образувано срещу „***“ ООД – гр. П. административнонаказателно производство със съставянето на АУАН № F538150/16.02.2020 г. В акта са описани обстоятелства, аналогични на тези в протокола от 07.03.2019 г., а деянието е квалифицирано като административно нарушение чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите.

След проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, наказващият орган издал Наказателно постановление № 517541-F538150/11.06.2020 г., с което на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗЗДС, на „***“ ООД – гр. Перник е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лв. за извършено административно нарушение чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите.

При горните данни, районният съд е приел, че в административнонаказателното производство срещу „***“ ООД са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като от съдържанието на АУАН № F538150/16.02.2020 г. се установява, че е описано деяние, което е извършено на 20.11.2018 г., в 11:12 ч., а в приложения протокол за извършена проверка е вписана дата 20.11.2019 г., поради което липсва яснота относно датата на извършване на административното нарушение и води до извод за нарушение на императивните изисквания относно съдържанието на АУАН и на правилата за образуване и провеждане на административнонаказателното производство.

При направен разбор и анализ на приложимите правни норми районният съд е извършил преценка относно спазването изискванията на ЗАНН за съставяне на АУАН и издаване на НП и е установил, че в процесното административнонаказателно производство са нарушени разпоредбите на чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН, тъй като не е изпълнено изискването за ясно посочване на датата на извършване на нарушението, а това води до извод за липса на задължителен законоустановен реквизит на двата акта – съответно чл.42, ал.1, т.3 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.

Настоящият състав намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, при надлежното му сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо.

Същото е и правилно. Фактическата обстановка по делото е установена при спазване принципите на чл.13 и чл.14 от НПК, вр. с чл.84 от ЗАНН. Събрани са писмени и гласни доказателства, относими към всички факти, включени в предмета на доказване. Изводите за осъществяването на правно релевантните факти са направени след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. В решението е обективирана извършената от съда дейност по оценка на доказателствата, като са посочени фактите, които са приети за установени и доказателствата за това. Изложени са аргументи във връзка с всички заявени от страните оплаквания и възражения. При провеждане на съдебното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Правилно районният съд е установил, че е налице разминаване в датата на извършване на нарушението в АУАН № F538150/16.02.2020 г. и издаденото въз основа на същия Наказателно постановление № 517541-F538150/11.06.2020 г. В първият акт е посочена дата 20.11.2018 г., а във втория - 20.11.2019 г. Втората дата е посочена като дата на извършване на нарушението в приложения по делото Протокол за извършена проверка серия АА, № 0044875, а това още повече задълбочава неяснотата относно датата, на която се твърди, че е извършено нарушението. От една страна, датата на извършване на нарушението е съществен, задължителен законоустановен реквизит, както на АУАН, така и на НП, но също така представлява съставомерен признак на нарушението. Ето защо, посочването на различни дати в двата акта води до нарушаване правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност. От друга страна, датата на извършване на нарушението е от значение за преценката относно спазването на сроковете по чл.34 от ЗАНН, за които съдът следи служебно. По тези съображения се приемат за неоснователни възраженията на касатора, изложени в жалбата.

Предвид всичко гореизложено настоящия състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон. Не са налице релевираните в касационната жалба касационни основания за отмяната му. Затова на основание чл.221, ал.2 от АПК то следва да бъде оставено в сила.

Във връзка с горния извод, съдът намира, че следва да бъде оставено без уважение искането на касатора за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 190/11.03.2022 г., постановено по АНД № 1210/2021 г. по описа на Районен съд – Перник.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

 

                                                             2./п/