Решение по адм. дело №670/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 август 2020 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20197060700670
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  163

 

гр. Велико Търново,  05.08.2020г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 670 по описа на Административен съд Велико Търново за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с  чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

  Образувано е по жалба на Община Велико Търново против Решение изх. № РД-02-36-1068 / 07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, с което е постановен отказ за верификация за сумата общо от 495 061,90лв. В жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния и материалния закони. Изложени са подробни доводи за допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на решението, липса на основание за отказ за верификация поради отмяна по съдебен ред на всички наложени финансови корекции. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът – Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Регионално развитие 2007 – 2013г.“ – чрез процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на сторените по делото разноски.

Предмет на настоящото съдебно производство e Решение  № РД-02-36-1068 / 07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, с което е постановен отказ за верификация за сумата общо от 495 061,90лв.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

Между Министерството на регионалното развитие и благоустройство и Община Велико Търново е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Регионално развитие“ с № BG161РО001/1.4-09 / 2012г. с наименование „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм. Общия размер на проекта е 7 297 111,54лв., от които 85 % е съфинансиране от ЕФРР, 10 % съфинансиране от националния бюджет и 5% задължителен собствен принос.

На 18.12.2015г. от Община Велико Търново е депозирано искане за окончателно плащане. С писмо от 15.03.2016г. общината е уведомена за резултата от проверките и е постановен отказ за верификация на сума в размер на 728 937,96лв. и 142 129,59лв. собствен принос. Писмото е оспорено от Община Велико Търново, като в Административен съд Русе е образувано а.д. № 114 / 2017г., по което е постановен окончателен съдебен акт на 24.07.2019г. – обявена е нищожността на писмото.

След получаване на решението от ръководителя на управляващия орган се издава и настоящото решение по искането на община Велико Търново за окончателно плащане.

Отказва се верификация на следните суми:

- 5,41 лв. – заплатена по-висока часова ставка от посочената в граждански договор със счетоводителя А.Д.Т..

- 133,83 лв. - заплатена по-висока часова ставка от посочената в граждански договор с В.Ф.Н.за авторски надзор по част Архитектура за обекти "Изграждане на парк детска площадка, кв. Чолаковци" и „Изграждане на спортна площадка".

- 252,34 лв. – разлика между актувани и действително извършени СМР на Основен Обект 3: "Изграждане на Спортна площадка в кв. "Чолаковци", установена при извършена проверка на място - за позиция 114. „Доставка и монтаж на поцинкована телена ограда h=160 см. (на пилони 450 см. за захващане на предпазна мрежа) са актувани 37,30 м, а реално са изпълнени 36,30 м.

- 68 494,16 лв. – представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-01 от 15.09.2014 г. с изпълнител "Скорпион Инвестстрой" ЕООД за "Изграждане на Спортна площадка в кв. "Чолаковци" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 122 599,44 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-02 от 15.09.2014 г. с изпълнител ЕТ "Пролет - Й.Й." за "Изграждане на парк и детска площадка в кв. Зона В" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

            - 13 508,71 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за "Довършване на тротоарна настилка около парк "Майка България"" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

            - 137 337,79 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за "Парк "Марно поле" - реконструкция на детска площадка и алейна мрежа въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 48 996,70 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за Парк "Руски" - изграждане на улично осветление, поливна система и ограда" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 9 229,55 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за Парк "Акация" - изграждане на поливна система въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 3 879,35 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за "Разходи за строителни и монтажни работи – Основен Довършителни дейности по благоустрояване на кв.231 (изграждане на ограда на съществуваща спортна площадка)" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

      - 24 698,30 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 1 279,74 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират с допустими намаления до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната проверка за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 1 "Благоустрояване на парково пространство на ДКС "Васил Левски"".

           - 6 369,84 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 330,16 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират с допустими намаления до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната проверка за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 4  "Благоустрояване на междублоково пространство в кв. "Бузлуджа".

           - 3 736,44 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 124,78 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират с допустими намаления до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната проверка за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 5 Изграждане на баскетболно игрище и площадка за скейтборд на ул. "И.Я.".

- 19 650,00 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне на работен проект за реконструкция на паркоустрояване и благоустрояване на парк "Света гора" от 06.12.2012 г. с изпълнител „ДИЛА 1" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 3 698,00 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 14 602,00 лв. (задължителен. Собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор от 06.12.2012 г. с изпълнител „ДИЛА 1" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 1 700,00 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне на инвестиционен проект относно обект: парк в квартал "Зона В" от 10.04.2012 г. с изпълнител „ДАР-СТРОЙ" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 2 362,50 лв. е ДДС (задължителен собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне на инвестиционен проект относно обект: Междублоково пространство, в кв. Чолаковци, кв. 7 УПИ II и УПИ V, кв. 14 УПИ I от 10.04.2012 г. с изпълнител „ДАР-СТРОЙ" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 912,50 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне на инвестиционен проект относно обект: Детска площадка ЖК, квартал 302 /701а/, парцел XI от 10.04.2012 г. с изпълнител „ДАР-СТРОЙ" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 888,00 лв., представляващи 5% от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-06 от 05.09.2013 с изпълнител "Плиска Консултинг" ООД "Разходи за разработване на тръжна документация, провеждане на процедура за избор на изпълнител" във връзка с установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1359 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-97/25.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 5% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатия договор.

- 3 964,58 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР), представляващи 5 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-U-08 от 02.09.2014 г. с изпълнител „ЯЗОН" ЕООД във връзка с установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1351 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание размер с Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР в размер на 5% допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 1 508,62 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР), представляващи 5 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-09 от 02.09.2014 г. с изпълнител „ЯЗОН" ЕООД във връзка с установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1351 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание размер с Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР в размер на 5% допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.

- 77,01 лв., представляващи 25% от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор от 16.12.2015 г. с изпълнител ДЗЗД „Авеста", гр. Велико Търново, поради наложена финансова корекция с Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.

     - 229,85 лв., представляващи 2 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161-РО00/11 4-09/2012/014-U-13 от 05.11.2014 г. с изпълнител „Консисто" ЕООД поради наложена финансова корекция с Решение № РД-02-36-451/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.

     - 31,13 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 21,19 лв. (задължителен собствен принос), представляващи 2 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161 РООО 1/1.4-09/2012/014-U-14 от 05.11.2014 г. с изпълнител „Глобъл Одит Сървисез" ООД поради наложена финансова корекция с Решение № РД-02-36-451/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.

         - 4 440,00 лв. – разход за ДДС за извършените разходи по б.п. 2.7 "Разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация", въпреки че в бюджета към сключения ДБФП № BG161P0001/1.4-09/2012/014, няма включени такива разходи.

            Излагат се доводи, че посочените разходи не отговарят на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.2, т.3 и т.4 от ЗУСЕСИФ, поради което представляват недопустими разходи и не могат да бъдат верифицирани.

В хода на съдебното производство от жалбоподателя се представят нови доказателства – Решение № 1089 / 26.01.2017г. на ВАС по адм.д. № 10351 / 2016г., с което е отменено Решение № 5002 / 13.07.2016г. на Административен съд София-град и е обявена нищожността на акт за налагане на финансова корекция, обективиран в писмо изх.№ 99-00-6-8524/3/ 21.01.2016г.; Решение № 4307 / 22.03.2019г. на ВАС по адм.д. № 15345 / 2018г., с което е оставено в сила Решение № 38 / 15.10.2018г. на Административен съд Русе, с което е отменено Решение № РД-02-36-452 / 26.05.2017г. за налагане на финансова корекция; Решение № 2570 / 01.03.2017г. на ВАС по адм.д. № 9297 / 2016г., с което е отменено Решение № 4711 / 04.07.2016г. на Административен съд София-град и е обявена нищожността на акт за налагане на финансова корекция, обективиран в писмо изх.№ 99-00-6-1005 / 25.01.2016г.; Решение № 10448 / 08.08.2018г. на ВАС по адм.д. № 364 / 2018г., с което е оставено в сила Решение № 30 / 17.11.2017г. на Административен съд Русе, с което е отменено Решение № РД-02-36-451 / 26.05.2017г. за налагане на финансова корекция; Решение № 219 / 10.01.2017г. на ВАС по адм.д. № 9165 / 2016г., с което е оставено в сила Решение № 18 / 17.06.2016г. на Административен съд Русе, с което е отменен акт за налагане на финансова корекция обективиран в писмо изх.№ 99-00-6-1673 / 26.01.2016г. и Решение № 29 / 01.11.2017г. на Административен съд Русе, с което е обявена нищожността на писмо изх.№ 99-00-6-9620/3/ 21.01.2016г.

По делото е прието без оспорване от страните заключение по комбинирана техническа и икономическа експертиза, което съдът кредитира като компетентно, обективно и безпристрастно дадено.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган.

Съгласно ЗУСЕСИФ актовете по верификация, както и налагането на финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта.   В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.2 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Следователно Министърът на регионалното развитие и благоустройство на основание чл.25, ал.1 от Закона за администрацията е ръководител на Управлаващия орган,  който би следвало да е автор на административния акт. Съгласно чл.9, ал.1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл.2, ал.2 могат да делегират правомощията си по този закон на други длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и задължения. Видно от по-горе изложеното ръководител на Управляващ орган на оперативна програма "Регионално развитие 2007 – 2013г.” , разполагащ с правомощието да налага финансова корекция, може да бъде министърът на регионалното развитие и благоустройство или друго оправомощено от него за ръководител на оперативната програма длъжностно лице. В конкретната хипотеза управляващият орган е определен от Министъра на регионалното развитие и благоустройство, съгласно заповед № РД – 02 – 36 - 1179 / 26.09.2018г. С оглед на което подписалата решението Деница Николова се явява оправомощена да изпълнява функциите на управляващ орган, поради което административният акт е издаден от компетентен орган.

Оспореният административен акт е издаден при спазване на процесуалните правила и в изискуемата писмена форма.

По приложението на материалния закон съдът намира следното:

В т.1 от решението е отказана верификация на сумата от 139,24лв., представляваща недопустими разходи в резултат от заплатени по-високи часови ставки от посочените в граждански договори с две лица. В тази част липсват изложени в жалбата фактически и правни основания за оспорване на административния акт. В писмени бележки по същество на спора се твърди липса на заплатено по-високо възнаграждение по граждански договор на В.Н.. При служебна проверка за правилно приложение на материалния закон съдът установи посочените от органа основания за отказ за верификация на тези разходи. Представени са сключените граждански договори и данни за заплатени по тях възнаграждения – справки, справка за изплатени суми по образец и банкови извлечения. Именно от банковите извлечения е видно заплащането на по-голяма сума на В.Н. – на 16.12.2015г. в отчета по сметка 201 на Община Велико Търново са налице две плащания към В.Н. – на сумата от 1 296,55лв. и 832,50лв. За последната не са представени доказателства за основанието за заплащане. При съпоставка на договореното и заплатеното възнаграждение е установено превишение на последното, което се явява недопустим разход и правилно не е верифициран. Предвид вида на установения недопустим разход и установяването му от представените от жалбоподателя писмени документи правилно от управляващия орган не са изискани допълнително доказателства и възражението на жалбоподателя за допуснати нарушения на процедурата по верифициране на разходите.

По т.2 от решението е отказана верификация на сумата от 252,34лв., представляваща недопустими разходи в резултат на установена при проверка на място разлика между актувано и реално измерено количество на услуга доставка и монтаж на поцинкована телена ограда. В тази част липсват изложени в жалбата фактически и правни основания за оспорване на административния акт. При служебна проверка за правилно приложение на материалния закон съдът установи посочените от органа основания за отказ за верификация на тези разходи. Представени са договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Изграждане на спортна площадка в кв.Чолаковци”, отчетни документи и протокол за извършена проверка на място. При съпоставка на актуваното количество поставена ограда и действителния размер на оградата след измерване е установена разлика от 1 метър по-малко, чиято себестойност е 252,34лв. Този разход е отчетен в нарушение на закона, поради което се явява недопустим разход и правилно не е верифициран. При постановяване на отказа за верификация не са допуснати нарушения – административния акт съдържа подробни фактически основания за наличието на недопустим разход, като е посочено и правното основание  - чл.57, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ. След като установеното отчитане на 1 метър ограда без тя да е монтирана не е регистрирано от управляващия орган като нередност, то не е налице и хипотезата на чл.63, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ и възражението на жалбоподателя за неспазена процедура е неоснователно. Още повече, че изискването на допълнители доакзателства от получателя на помощта е предоставено на преценка на управляващия орган – използвания в закона глагол „може” указва правото, а не задължението на органа да събира допълнително доказателства.

В т.3 от решението е отказана верификация на сумата от 404 045,70лв., представляваща недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите и наложена финансова корекция с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016г. и съобщена на получателя на помощта с писмо № 99-00-6-9620/3/ 21.01.2016г. Сумата е сбор от - 68 494,16 лв. – представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-01 от 15.09.2014 г. с изпълнител "Скорпион Инвестстрой" ЕООД за "Изграждане на Спортна площадка в кв. "Чолаковци", - 122 599,44 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-02 от 15.09.2014 г. с изпълнител ЕТ "Пролет - Й.Й." за "Изграждане на парк и детска площадка в кв. Зона В",- 13 508,71 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за "Довършване на тротоарна настилка около парк "Майка България"", - 137 337,79 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за "Парк "Марно поле" - реконструкция на детска площадка и алейна мрежа, - 48 996,70 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за Парк "Руски" - изграждане на улично осветление, поливна система и ограда", - 9 229,55 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за Парк "Акация" - изграждане на поливна система и  3 879,35 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за "Разходи за строителни и монтажни работи – Основен Довършителни дейности по благоустрояване на кв.231 (изграждане на ограда на съществуваща спортна площадка)”. Видно от Решение № 29 / 01.11.2017г. на Административен съд Русе по а.д. № 291 / 2016г. е обявена нищожността на писмо изх.№ 99-00-6-9620/3/ 21.01.2016г. По делото не са представени доказателства за издаване на нов акт за налагане на финансова корекция за регистрираната нередност, поради което съдът намира, че такъв не е издаден. Още повече, че в самото решение, предмет на настоящото производство не се твърди налагане на финансова корекция с друг акт, а именно с нищожното писмо. В допълнение следва да бъде отбелязано, че към настоящия момент е недопустимо издаването на акт за налагане на финансова корекция по договора, тъй като три годишния давностен срок от приключване на проекта е изтекъл през 2018г. Следователно регистрираната нередност следва да бъде приключена без налагане на финасова корекция. При липсата на наложена финансова корекция отказът за верификация е в нарушение на материалния закон и в тази част решението следва да бъде отменено.

  В т.4 на решението е отказана верификация на сумата от 34 804,58лв. финансиране от ОПРР и 1 734,68лв. задължителен собствен принос, представляващи недопустими разходи в резултат на установени при направена документална и аритметична проверка надвишения до 15% некомпесирани от намаления до 15% в количествата на отделни видове СМР на обекти - Допълнителен Обект 1 "Благоустрояване на парково пространство на ДКС "Васил Левски"", Допълнителен Обект 4  "Благоустрояване на междублоково пространство в кв. "Бузлуджа" и Допълнителен Обект 5 Изграждане на баскетболно игрище и площадка за скейтборд на ул. "И.Я.". Този извод на управляващия орган се опровергава от приетото по делото заключение на вещите лица, съгласно което общия размер на увеличенията се компенсира с общия размер на намаленията /дори намаленията са на по-висока стойност/ на извършените на обектите строително-монтажни работи. Посочено е, че за отделните видове строително-монтажни работи има намаления, чийто процент е по-висок от 15% и в таблици към заключението са посочени стойностите на увеличенията, намаленията и превишенията на намаленията. Така за Допълнителен Обект 1 "Благоустрояване на парково пространство на ДКС "Васил Левски"" установения от вещите лица размер на намаленията, превишаващи 15% е 25 742,84лв., който е по-нисък от посочената в решението стойност от 25 978,04лв. /24 698,30лв.+1 279,74лв./. За Допълнителен Обект 4  "Благоустрояване на междублоково пространство в кв. "Бузлуджа" установения от вещите лица размер на намаленията, превишаващи 15% е 6 760,05лв., който е по-висок от посочената в решението стойност от 6 700лв. /6 369,84лв.+330,16лв./. За Допълнителен Обект 5 Изграждане на баскетболно игрище и площадка за скейтборд на ул. "И.Я." установения от вещите лица размер на намаленията, превишаващи 15% е 3 257,70лв., който е по-нисък от посочената в решението стойност от 3 861,22лв. /3 736,44лв.+124,78лв./. При липсата на индивидуализация в административния акт и предхождащите го документи на вида на стрително монтажните работи, чиято стойност е намалена повече от допустимото, размера на недопустимите намаления за всяка една дейност, съдът не може да установи кои намаления са приети за недопустими и кои съответстващи им разходи е отказан да бъдат верифицирани. Следователно не може да бъде извършена проверка за правилното приложение на закона от управляващия орган както по отношение на извода му за наличие на недопустим разход, така и по отношение на размера на този недопустим разход и каква част е безвъзмездна помощ и съответно собствен принос. Доколкото обаче общия размер на намаленията е по-висок от общия размер на увеличенията, то липсва надвишаване на одобрения бюджет и тези разходи се явяват допустими. След като разходите са допустими, то липсва фактическо и правно основание за постановения отказ за верификация и решението в тази част следва да бъде отменено.

По т.5 от решението е отказана верификация на сумата от 3 698 лв. с ДДС безвъзмездна помощ и 39 227лв. задължително собствено финансиране, представляващи недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите и наложена финансова корекция с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014г. и съобщена на получателя на помощта с писмо № 99-00-6-3585/ 29.07.2014г. Нередността установена при сключени договори за изготвяне на работен проект за реконструкция на паркоустрояване и благоустрояване на парк „Света гора” с ООД „Дила 1” и за изготвяне на инвестиционни проекти на парк в квартал „Зона В”, междублокково пространство в кв.”Чолаковци” и детска площадка в кв.302 с ООД „Дар - стрий”. В представените допулнителни доказателства от ответника във връзка с твърденията за отмяна на всички наложени финансови корекции липсва съдебен акт за отмяна на тази финансова корекция. Доколкото издаването й е преди приемането на ЗУСЕСИФ, то оспорването на тази корекция е по реда на ГПК, както е изложено и в писменото становище по същество на спора на процесуалния представител на ответника. Не са представени доказателства за заведено исково произвоство срещу управляващия орган за отмяната на тази финансова корекция, а предвид датата на издаването й към настоящия момент е изтекъл и давностния срок за такава претенция. Следователно по отношение на посочената нередност е налице влязъл в сила акт за налагане на финансова корекция и посочените в него разходи се явяват недопустими. Правилен е извода на управляващия орган за липса на основание за верифициране на разходите в размер общо на 42 925лв., поради което жалбата в тази част следва да бъде отхвърлена.

По т.6 от решението е отказана верификация на сумата от 888лв., представляваща недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1359 от Регистъра на нередностите във връзка с договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-06 от 05.09.2013 с изпълнител "Плиска Консултинг" ООД "Разходи за разработване на тръжна документация, провеждане на процедура за избор на изпълнител" и наложена финансова корекция с ДЗ № 91-П-97/25.01.2016г. и съобщена на получателя на помощта с писмо № 99-00-6-1673/5/ 25.01.2016г. Видно от Решение № 219 / 10.01.2017г. на ВАС по адм.д. № 9165 / 2016г., с което е оставено в сила Решение № 18 / 17.06.2016г. на Административен съд Русе акт за налагане на финансова корекция обективиран в писмо изх.№ 99-00-6-1673 / 26.01.2016г. е отменен. Съдебното решение за задължително както за страните, така и за всички учреждения и трети лица.  Управляващият орган е длъжен да съобрази поведението си с влязлото в сила съдебно решение. В конкретния случай управляващия орган следва да приключи регистрираната нередност с отбелязване за отмяна на наложената финансова корекция и дължимост на пълния размер на разходите по договора. А при верифициране на разходите следва да бъдат признати всички разходи по посочените по-горе договори. За административния орган е налице задължение да съобрази всички факти, настъпили между подаването на искането за окончателно плащане и произнасянето по него, включително и отмяната на наложената финансова корекция. При липсата на нередност и наложена финансова корекция, установена с окончателен съдебен акт,  отказът за верификация е в нарушение на материалния закон и в тази част решението следва да бъде отменено.

По т.7 от решението е отказана верификация на сумата от 5 473,20лв., представляваща недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1351 от Регистъра на нередностите във връзка с договори № BG161P0001/1.4-09/2012/014-U-08 от 02.09.2014г.  и № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-09 от 02.09.2014 г. с изпълнител „ЯЗОН" ЕООД и наложена финансова корекция с  Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г. Видно от Решение № 4307 / 22.03.2019г. на ВАС по адм.д. № 15345 / 2018г., с което е оставено в сила Решение № 38 / 15.10.2018г. на Административен съд Русе Решение № РД-02-36-452 / 26.05.2017г. за налагане на финансова корекция е отменено. Съдебното решение за задължително както за страните, така и за всички учреждения и трети лица. Управляващият орган е длъжен да съобрази поведението си с влязлото в сила съдебно решение. В конкретния случай управляващия орган следва да приключи регистрираната нередност с отбелязване за отмяна на наложената финансова корекция и дължимост на пълния размер на разходите по договора. А при верифициране на разходите следва да бъдат признати всички разходи по посочените по-горе договори. За административния орган е налице задължение да съобрази всички факти, настъпили между подаването на искането за окончателно плащане и произнасянето по него, включително и отмяната на наложената финансова корекция. При липсата на нередност и наложена финансова корекция, установена с окончателен съдебен акт, отказът за верификация е в нарушение на материалния закон и в тази част решението следва да бъде отменено.

            По т.8 от решението е отказана верификация на сумата от 77,01лв., представляваща недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1498 от Регистъра на нередностите във връзка с договор с изпълнител ДЗЗД „Авеста" и наложена финансова корекция с  Решение № РД-02-36-452/26.05.2017г. Видно от Решение № 4307 / 22.03.2019г. на ВАС по адм.д. № 15345 / 2018г., с което е оставено в сила Решение № 38 / 15.10.2018г. на Административен съд Русе Решение № РД-02-36-452 / 26.05.2017г. за налагане на финансова корекция е отменено. Съдебното решение за задължително както за страните, така и за всички учреждения и трети лица. Управляващият орган е длъжен да съобрази поведението си с влязлото в сила съдебно решение. В конкретния случай управляващия орган следва да приключи регистрираната нередност с отбелязване за отмяна на наложената финансова корекция и дължимост на пълния размер на разходите по договора. А при верифициране на разходите следва да бъдат признати всички разходи по посочените по-горе договори. За административния орган е налице задължение да съобрази всички факти, настъпили между подаването на искането за окончателно плащане и произнасянето по него, включително и отмяната на наложената финансова корекция. При липсата на нередност и наложена финансова корекция, установена с окончателен съдебен акт, отказът за верификация е в нарушение на материалния закон и в тази част решението следва да бъде отменено.

По т.9 от решението е отказана верификация на сумата от 260,98лв. финансиране от ОПРР и 21.19лв. задължителен собствен принос, представляващи недопустими разходи в резултат на регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1358 от Регистъра на нередностите във връзка с договори BG161-РО00/11 4-09/2012/014-U-13 от 05.11.2014 г. с изпълнител ЕООД „Консисто" и BG161 РООО 1/1.4-09/2012/014-U-14 от 05.11.2014 г. с изпълнител „Глобъл Одит Сървисез" ООД и наложена финансова корекция с Решение № РД-02-36-451/26.05.2017г. Видно от Решение № 10448 / 08.08.2018г. на ВАС по адм.д. № 364 / 2018г., с което е оставено в сила Решение № 30 / 17.11.2017г. на Административен съд Русе, с което Решение № РД-02-36-451 / 26.05.2017г. за налагане на финансова корекция е отменено. Съдебното решение за задължително както за страните, така и за всички учреждения и трети лица. Управляващият орган е длъжен да съобрази поведението си с влязлото в сила съдебно решение. В конкретния случай управляващия орган следва да приключи регистрираната нередност с отбелязване за отмяна на наложената финансова корекция и дължимост на пълния размер на разходите по договора. А при верифициране на разходите следва да бъдат признати всички разходи по посочените по-горе договори. За административния орган е налице задължение да съобрази всички факти, настъпили между подаването на искането за окончателно плащане и произнасянето по него, включително и отмяната на наложената финансова корекция. При липсата на нередност и наложена финансова корекция, установена с окончателен съдебен акт, отказът за верификация е в нарушение на материалния закон и в тази част решението следва да бъде отменено.

По т.10 от решението е отказана верификация на сумата от 4 440,01лв. представляващи недопустими разходи поради неправилно изчислен ДДС в размер на 0,01лв. по фактура № ********** / 19.10.2015г. и отчетен ДДС в размер на 4 400лв. във връзка с разходи за въвеждане на обекта в експлоатация, за които в бюджета липсват предвидени разходи за данък върху добавената стойност. В тази част липсват изложени в жалбата фактически и правни основания за оспорване на административния акт. При служебна проверка за правилно приложение на материалния закон съдът установи посочените от органа основания за отказ за верификация на тези разходи. Представени са фактура № ********** / 19.10.2015г. и Договор № BG161РО001/1.4-09 / 2012г., от които е видно както неправилно определения размер на ДДС, така и липсата на отразен в договора като допустим и подлежащ на финансиране разход за ДДС при въвеждането на обекта в експлоатация. Следователно тези разходи са отчетени в нарушение на закона и на договора между страните, поради което се явяват недопустими разходи и правилно не са верифицирани.

С оглед изхода на спора страните си дължат взаимно разноски. Материалния интерес на спора е 495 061,90лв. Отхвърлената част на иска е в размер на 47 756,55лв., като претендираните разноски са в размер на 8 884,95лв. или дължимото възнаграждение възлиза на 857,09лв. Предвид уважената част на иска, липсата на заявен размер на претендирано юрисконсултско възнаграждение и липсата на списък с разноските в полза на Община Велико Търново следва да въдат присъдени разноски в размер на 500лв.

Неосователно е възражението на жалбоподателя за прекомерност на исканото адвокатско възнаграждение. Видно от представената към списъка с разноските фактура № 0…379 / 13.11.2019г. цената на услугата е в размер на 7 070,79лв. Върху така определената стойност е начислен данък върху добавената стойност и общия размер на претендираните разноски е 8 484,95лв. Така заплатеното възнаграждение е по-ниско от посоченото в Наредба № 1 / 2004г. минимално възнаграждение при интерес над 100 000лв., поради което и не следва да бъде намалено адвокатското възнаграждение на ответника.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Решение изх. № РД-02-36-1068 / 07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, в частите, в които е постановен отказ за верификация по т.3 в размер на 404 045,70лв., по т.4 в размер на 36 539,26лв., по т.6 в размер на 888лв., по т.7 в размер на 5 473,20лв., по т.8 в размер на 77,01лв. и по т.9 в размер на 282,17лв.

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Община Велико Търново против Решение изх. № РД-02-36-1068 / 07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ в останалите части.

 

ВРЪЩА преписката на управляващия орган за ново произнасяне.

 

ОСЪЖДА Община Велико Търново да заплати на Министерството на регионалното развитие и благоустройството сума в размер на 857,09лв. ( осемстотин петдесет и седем лева и девет стотинки ).

 

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Велико Търново сума в размер на 500лв. ( петстотин лева ).

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                          

Съдия: