Решение по дело №31/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 158
Дата: 12 август 2020 г. (в сила от 12 август 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700031
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 12.08.2020  г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на тридесет и първи юли две хиляди и двадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №31 по описа за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 172, ал. 5 и ал. 6 от ЗДвП.

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№448/28.01.2020 г. подадена от П.Ц.Н. с ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1204-002044/20.12.2019 г. издадена от Началник група към ОДМВР София, сектор Пътна полиция ОДМВР - София, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил Рено Меган Сценик с рег.№******, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца, считано от 19.12.2019 г.

Към жалбата е приложена административната преписка.

Административният орган е представил по делото копие от преписката по издаване на оспорената заповед.

Жалбоподателят твърди, че при издаването на процесната заповед са допуснати съществени нарушения на закона. В съдебното заседание се явява лично и поддържа жалбата.

Ответникът по жалбата Началник група към ОДМВР София, сектор Пътна полиция ОДМВР – София не се явява и не се представлява.

По делото са събрани писмени доказателства, представено е и заверено копие от административната преписка по издаване на обжалваната заповед.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Съгласно чл. 171, т.2а, б.“а“, предл. последно от ЗДвП за срок от 6 месеца до една година се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, което не е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс.

Пред административния орган до издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават събраните в административното производство доказателства за наличие на предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ значение има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН на водача за нарушение, визирано в чл. 171, т.2а от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити на заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие с целта на закона.

 На първо място е налице безспорна материална компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото Заповед № 517з-51/05.01.2018 г. на директор на ОДМВР – София, т.І.3.

Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена в писмена форма.

Актът е мотивиран, включително и чрез препращане в съдържанието му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа, и сторените правни изводи.

Няма спор по делото, че лек автомобил Рено Меган Сценик с рег.№****** е собственост на жалбоподателя. На 08.05.2019 г. автомобилът е управляван от П. П.Ц.,*** и при извършена проверка от служители на ОДМВР - Ловеч на същия е наложена ПАМ по реда на чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП /лист 23/ отнемане на СУМПС. В заповедта за налагане на ПАМ е посочено изрично, че са отнети контролен талон и СУМПС. Съгласно чл. 172, ал. 3 от ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 1, букви "б", "д", "е" и "ж" свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение. Т.е. принудителната мярка подлежи на изпълнение веднага със съставянето на АУАН № Д984948/08.05.2019 г. на водача П. П.Ц.. По делото няма доказателства за обжалване на тази заповед. За изпълнение на ПАМ в случая законът не изисква влизане в сила на административния акт за налагането й. Към 08.05.2019 г. П.П.Ц.. е бил с отнето по реда на чл. 171, т. 1, буква "б" СУМПС. Видно от представената по делото Справка за водача /лист 25 и сл./ П.П.Ц.., отнетото на 08.05.2019 г. СУМПС не е било възстановено до датата на представяне на справката по делото 11.02.2020 г.

На 19.12.2019 г. е извършена проверка на водача П.П.Ц.. с ЕГН ********** от служители на ОДМВР – София сектор Пътна полиция на път София – София регион – Ловеч/ Шумен – Варна, при която на същия е съставен АУАН за нарушение на чл. 150 от ЗДвП – управлява лек автомобил Рено Меган Сценик с рег.№******, собственост на П.Ц.Н. с ЕГН**********, „без да притежава валидно СУМПС (след направена справка в АИС ПП се установи, че същото е със статус отнети/иззето)“. В АУАН е посочено изрично, че лицето управлява ППС, без да е правоспособен водач /лист  13/. Нарушението, описано в АУАН, съвпада с хипотезата на чл. 171, т.2а, б.“а“, предл. последно от ЗДвП - моторното превозно средство на собственика е управлявано от лице, чието свидетелство за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 от ЗДвП.

В момента на съставяне на АУАН на водача за нарушение, посочено в хипотезата на чл. 171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП, по силата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП спрямо собственика на лекия автомобил незабавно, със съставянето на АУАН на водача, е приложена ПАМ по чл. 171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП – „прекратяване на регистрацията за срок от 6 месеца, считано от 19.12.2019 г.“. Законът не обвързва незабавното изпълнение на ПАМ с връчването на заповедта за налагането ѝ. Още повече, че изрично в ал. 6 на чл. 172 от ЗДвП е предвидено, че и обжалването пред съда не спира изпълнението на ПАМ. Органите на СДВР са действали в условията на обвързана компетентност и са били задължени незабавно да приложат мярката, като изземат СРМПС на процесното ППС и регистрационните му табели.

С оглед предвиденото от закона предварително изпълнение на ПАМ наложена на 08.05.2019 г., ирелевантно за прилагането на мярката по процесната заповед от 20.12.2019 г. е връчването на заповедта от 08.05.2019 г. на водача. С отнемането на СУМПС и талона към него, водачът е бил с отнето СУМПС.

Към 19.12.2019 г. П.П.Ц.., водач на процесното МПС, собственост на жалбоподателя, е бил с отнето СУМПС, следователно са били налице основания за прилагане на ПАМ спрямо собственика на МПС по реда на чл. 171, т.2а, б.“ а“ от ЗДвП. За прилагането на ПАМ законът не изисква МПС да е управлявано от лицето с отнето СУМПС с изрично писмено съгласие на собственика - „както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства“. Достатъчно основание е управляването на МПС от лице с отнето СУМПС.

По делото е безспорно доказано, че към 19.12.2019 г. водачът П.П.Ц.. е с отнето и невъзстановено СУМПС, и е управлявал процесното МПС, собственост на жалбоподателя П.Ц.Н..

Съдът намира подадената жалба за неоснователна. С оглед предвиденото от закона предварително изпълнение на ПАМ „отнемане на СУМПС“ и на ПАМ „прекратяване на регистрацията“ /чл. 172, ал. 3, ал. 4 и ал. 6 от ЗДвП/, връчването на заповедите за налагане на ПАМ за отнемане на СУМПС и за прекратяване на регистрация има значение само за началото на срока за обжалване на заповедите, но не и за привеждането им в изпълнение. В условията на обвързана компетентност контролните органи изпълняват незабавно принудителните мерки при съставяне на АУАН за нарушения, попадащи в хипотезата на чл. 171, т.2а от ЗДвП. Законът не предвижда като основание за прилагане на ПАМ издаването на наказателно постановление за някое от нарушенията, посочени в хипотезата на чл.171, т.2а от ЗДвП, а само съставянето на АУАН.

Издадената заповед е правилна и законосъобразна, следва да бъде оставена без уважение подадената жалба.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№448/28.01.2020 г. подадена от П.Ц.Н. с ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1204-002044/20.12.2019 г. издадена от Началник група към ОДМВР София, сектор Пътна полиция ОДМВР - София, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ „прекратяване на регистрацията“ на ППС лек автомобил Рено Меган Сценик с рег.№******, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 /шест/ месеца, считано от 19.12.2019 г.

На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                                  Административен съдия :