Р Е Ш Е Н И Е
24.06.2021 Дупница
Номер
Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Іс-НО
Районен съд – Дупница състав
31.05 2021
на Година
В закрито съдебно заседание в следния състав:
Председател Ели Скоклева
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Сашка Вукадинова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
нах 242 2021
дело № по описа за
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 21/29.01.2021 г.,
издадено от директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/-София, с което е наложено
административно наказание – глоба в размер на 10 000 лв., за нарушение на чл.
19, ал. 3, т. 15, предл. 1 от ЗУО на М.Х.Ч. *** със служебен адрес: гр.
Дупница, пл. ,,Свобода“ № 1, на основание чл.
151, ал. 2, т. 6, предложение първо от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ ,като НАМАЛЯВА размера на глобата
от 10 000 лв. на 5000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ: М.Ч.-***,обжалва
наказателно постановление № 21/29.01.2021
г., издадено от директора на РИОСВ-София,
с което му е наложено административно
наказание глоба в размер на 10 000
/десет хиляди/ лв., за нарушение на чл.
19, ал. 3, т. 15, предл. 1 от ЗУО . Прави оплаквания за незаконосъобразност
и иска същото да бъде отменено, като излага доводи за допуснати нарушения на
процесуалние правила,както и че не е извършил нарушението,както и за
приложението на чл.28 ЗАНН.
Административно
наказващия орган оспорва жалбата,излагайки
съображения за законосъобразност на атакуваното наказателно постановление и
моли да бъде потвърдено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като
прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,
намира за установено следното:
Община Дупница е
оператор на депо за неопасни отпадъци,находящо
се в землището на гр. Дупница, м. ,,Злево“, поземлен имот с идентификатор №
68789.27.518 с отредена площ на депото 21.919 дка, собственост на Община
Дупница.Със заповед № РД-121/20.11.2017г. на директора на РИОСВ гр.Перник,
експлоатацията на депото е спряна, считано от 31.12.2017г,като са дадени
предписания за започване на действия по закриване на депото и последващи такива
за рекултивацията му.
Във връзка с
постъпили сигнали от граждани,че има възникнало огнище от самозапалване на
депото, на 16.09.2020г.в същото била извършена проверка от длъжностни лица при
АНО. При същата било установено, че депото е оградено, като е осигурена охрана.
Констатирано е , че край заравнената част на депото,непосредствено до стръмния
склон са налични купчини отпадъци, преобладаващи от стъклени бутилки
,беркани,картонени опаковки и др., а от към северозападната част на склона,
депото е самозапалило се, като се носи гъст задушлив дим.
За констатациите от проверката,в присъствието
на представители на Община Дупница, бил съставен констативен протокол ,срещу
констатациите на който са подадени писмени възражения,в които се дават
обяснения за причините за възникване на самозапалването на депото и съответно ,в
присъствие на жалбоподателя, бил съставен АУАН, №168/16.09.2020г.за нарушение
по чл.19,ал.3,т.15 от ЗУО.
В срока по
чл.44,ал.1 ЗАНН жалбоподателят направил писмени възражения срещу съставения
акт, в които сочи,че не е извършил горното нарушение, като е предприел мерки за
предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на затвореното депо. Сочи се,че
входа на депото е затворено, като е осигурена охрана. ,както и 24.часово
видеонаблюдение от 15.10.2020г.
Възраженията са
приети като неоснователни и въз основа на съставения акт е издадено атакуваното
наказателно постановление, с което е наложено посоченото по-горе
административно наказание в максимален размер.
Съдът прие за
установена горната фактическа обстановка като даде вяра на показанията на
разпитаните свидетели. Същите са последователни, логични, непротиворечиви и
съответстващи на събраната по делото доказателствена съвкупност. Установяват начина на констатиране извършеното нарушение,
фактите по същото, както и процедурата по съставяне на акта.
С оглед на така
установеното, съдът прие,че жалбата е допустима – подадена от легитимиран
правен субект, в законовия преклузивен 7-дневен срок, като съдът притежава
териториална и материална компетентност за разглеждането й. Разгледана по
същество, жалбата е частично основателна и съдът намали размера на наложеното
наказание в предвидения от закона среден размер , по следните съображения:
НП е издадено от
компетентен орган, въз основа на АУАН,съставен от оправомощено за ова лице,
съобразно изискванията на чл.
157, ал. 4, вр. чл.
151, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците, и заповеди № 67 и
№69/17.06.2020г. на директора на РИОСВ –
София.АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42
и чл.
43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава
право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл. 44 от ЗАНН в три дневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения
по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци, водещи до накърняване
правото на защита на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
На нарушителя е
предявено обвинение за неизпълнение на задължението му като кмет на общината да
предотвратява изхвърлянето на отпадъците
на неразрешени за това места. Визираното
задължение е предвидено в разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, а
неизпълнението му е съставомерно бездействие, наказуемо по чл.
151, ал. 2, т. 6, предложение последно от ЗУО, както коректно е посочено в
НП. От горното следва, че обвинението е ясно от фактическа страна и е правилно
квалифицирано.
Нормата на чл. 19, ал. 3, т. 15, пр. първо от ЗУО възлага в отговорност на
кмета да предотвратява изхвърлянето на отпадъци
на неразрешени за това места. Доказателствата
по делото установиха, че на датата на нарушението 16.09.2020 г. на депо за
неопасни отпадъци, находящо се в землището на гр. Дупница, м. ,,Злево“ поземлен
имот с идентификатор 68789.27.518, собственост на Община Дупница, са
разположени различни по вид отпадъци /обстоятелството, че имота е неразрешено
място за изхвърляне на отпадъци не е спорно по делото/. Данните за горното, са
включени в съдържанието на КП от проверката на 16.09.2020 г.. Данните в
протокола са потвърдени и от приобщените гласни доказателства по делото. Съдът
намира за неоснователни възраженията на нарушителя ,че е предприел необходимите
действия във връзка със задължението по чл. 19, ал. 3, т. 15, пр. първо от ЗУО,доколкото
безспорно установено е,че на територията на затвореното депо е имало отпадъци
от различен характер.
Неоснователно
е и възражението, че същите
обстоятелства са констатирани и през м.април и май 2020г. и са изтекли сроковете по чл.34 ЗАНН. Гласните
и писмени доказателства установиха,че горното нарушение е установено на
16.09.2021г. и сроковете по чл.34 ЗАНН са изцяло съобразени.
При определяне
размера на глобата обаче, наказващия орган не е взел предвид,че , кмета на
Община Дупница е предприел мерки за изпълнение на задължението си да
предотвратява изхвърляне на отпадъци на неразрешено място/ недействащо
депо/,както в периода преди проверката, така и след нея. Депото е било оградено, осигурена е охрана,
като от м.октомври 2020г. и 24 часово видеонаблюдение.Предвид на тези
обстоятелства, съдът прие,че глоба в
средния размер на предвидените предели- от 5 000лв. ще постигне целите на
наказанието, визирани в чл.12 ЗАНН.
Доводите за
маловажност на случая по см. на чл.28 ЗАНН са неоснователни, предвид характера
на охраняваните със ЗУО обществени отношения ,чието засягане обуславят последици,както
за околната среда, така и за здравето на хората.
Разноски не са
претендирани и съдът не се произнася.
По горните
съображения, съдът постанови решението си.