Решение по дело №2792/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 935
Дата: 19 юли 2019 г. (в сила от 22 октомври 2019 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20192120202792
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 935                                     19.07.2019 година                    град Бургас

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд                          V-ти наказателен състав

на шестнадесети юли рил                                     през 2019 година

в публично съдебно заседание в  състав:

 

               Председател: МАЯ СТЕФАНОВА

 

Секретар: Камелия Славейкова     

 като разгледа докладваното от съдията Стефанова НАХД № 2792 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59-63 от ЗАНН и е образувано по жалба от М.Н.Д. с ЕГН ********** с адрес *** против наказателно постановление №19-0769-002762 от 14.06.2019г, издадено от началник група към ОДМВР-Бургас сектор ПП-Бургас, с което на жалбоподателката за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата ЗДвП) и на основание чл. 182 ал.1, т.6 от ЗДвП са й наложени наказание глоба в размер на 900 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три ) месеца. На основание Наредба №Із-2539 на МВР са и отнети 12 контролни точки.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление поради неправилност и незаконосъобразност. Сочи се, че неправилно е определена скоростта на лекия автомобил, неправилно е определен субектът на адмиинистративнонаказателна отговорност, допуснато е нарушение на чл.34 ал.1 от ЗАНН. Моли се за отмяна на НП. Не се сочат нови доказателства.

В съдебно заседание пред настоящия съд жалбоподателят не се явява редовно призован. Представлява се от упълномощен адвокат.  Поддържа се жалбата.

Административнонаказващият орган е надлежно призован, представител не се изпраща.

По делото са налични писмени доказателства, че жалбата е подадена в срока по чл.189 ал.5 от ЗДвП (лист №6 и лист №3 от делото). Жалбата изхожда от легитимирано лице посочено във фиша като нарушител и съдържа изискуемите от закона реквизити. Същата се явява процесуално допустима и производството пред БРС е редовно образувано.

Бургаският районен съд като съобрази разпоредбите на закона и след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 29.01.2019г за времето от 08,00 до 10,00 часа в лек автомобил с рег. № А 7861 КК собственост на ОДМВР-Бургас било поставена мобилно автоматизирано техническо средство (система) вид TFR1-M №510/07, с което за този времеви период били установени и заснети 20 на брой нарушения на скоростта (лист 15 от делото). Автомобилът  бил ситуиран на път ПП І-6 км.495 в посока от КПП 1 към кв.“Пети километър“ на територията на град Бургас.

На 29.01.2019г, в 08,57 часа, на посоченото по-горе място покрай полицейския автомобил с мобилната система минал лек автомобил марка Форд модел Фокус с рег. № СВ **** КХ движейки се със скорост 121 км/ч с приспадната допустима грешка от 3%. Разрешената скорост на автомобила на това място била до 50 км/ч за населено място. За това нарушение бил изготвен клип №5284 (лист 8 от делото).

Установен били собственикът на превозното средство (лист 8 на гърба) и това било „****“ ЕООД с представляващ К. С. К. с ЕГН ********** (лист 12 от делото). Същата била поканена да попълни декларация по чл.188 от ЗДвП .

При попълване на декларацията К. вписала, че на 29.01.2019г, в 08,57 часа фирменият автомобил бил управляван от жалбоподателката М.Н.Д. с ЕГН ********** ***.

На 15.04.2019г на наказващия орган му станал известен извършителят на нарушението по чл.21 ал.1 от ЗДвП и в тримесечния срок по чл.34 ал.1 от ЗАНН, на 16.05.2019г, жалбоподателката била поканена да се запознае с акта и да го подпише (лист 13 от делото)

На 28.05.2019г жалбоподателката се запознавала с акта подписала го с особено мнение като вписала възражение, че не е съгласна с извода, поради това че няма изготвен снимков материал.

В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН не били направени писмени възражения. 

Като взел предвид събраните писмени доказателства и АУАН административнонаказващият органа издал атакуваното наказателно постановление № 19-0769-002762 на 14.06.2019 г (лист 6 от делото ) при пълна идентичност с описанието и правната квалификация на нарушението в акта. На основание чл. 182 ал.1, т.6 от ЗДвП на жалбоподателката са й наложени наказание глоба в размер на 900 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три ) месеца. На основание Наредба №Із-2539 на МВР са и отнети 12 контролни точки.

 Горната фактическа обстановка се доказа по несъмнен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства.

При така установените факти съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С промените в ЗДвП (ДВ бр.10 от 2011г.) законодателят предвиди възможност нарушенията по ЗДвП да се санкционират с наказателно постановление и с „електронен фиш”, като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията. Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. По правило във фазата по установяване на административното нарушение като страни в производството участват контролен орган/актосъставител и нарушител. Ролята на актосъставителя е да установи нарушението, да събере доказателства за него и да състави АУАН. Нарушителят в тази фаза участва, за да се гарантират неговите права и от самото начало да може да се защити срещу констатациите на актосъставителя в акта като представи своите доказателства и възражения преди издаването на наказателното постановление. Въведенията нов способ за установяване на нарушенията по ЗДвП с технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство е изключение на общите правила на ЗАНН, защото предоставя необходимите и достатъчни данни за извършеното нарушение и за цялата фактическа обстановка по извършването му, без възможност за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, което пък от своя страна изключва възможността за недобросъвестно поведение от страна на контролните органи. Автоматизираното техническо средство предоставя цялата информация и необходимите доказателства, за да се установи по безспорен начин нарушението, неговия автор и вината му, поради което и при издаването на електронния фиш не е необходимо да участват двете страни, задължителни участници във фазата на установяване на нарушението-актосъставител и нарушител. Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяването на нарушението, за да се избегне субективния човешки фактор. Ето защо, според настоящия състав, следва да се възприеме тълкуване на текста на чл.189 ал.4 от ЗДвП в следния смисъл: когато нарушението установено и заснето с автоматизирано техническо средство, се издава електронен фиш като в процеса на неговото издаване не участват двете страни, характерни за първата фаза на административнонаказателното  производство. Във връзка с изложеното следва да се отбележи, че посоченото в наказателното постановление техническо средство, с което е било констатирано процесното нарушение е достатъчно ясно и недвусмислено конкретизирано като е посочен неговия номер (лист № 15 от делото). От доказателствата по делото (лист № 16) е видно, че същото е одобрен тип от БИМ и е преминало проверка за техническа годност на 17.10.2018 г, за което е издаден и протокол (лист №18 от делото). С промените в ЗДвП в §6 т.65 (нова ДВ бр.19 от 2015г.) автоматизирани технически средства и системи това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствието или отсъствието на контролен орган и могат да бъдат стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и мобилни-прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушения в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Наличните в административнонаказателна преписка и приети по делото протокол на лист №8, клип №5284 и 4 броя снимки на лист  8 от делото указват мястото за контрол с мобилно автоматизирано техническо средство. Когато с констатираното нарушение се наказва не само с глоба, но и с лишаване от право да се управлява МПС на нарушителя се съставя акт за установена на административно нарушение. 

По отношение на авторството на жалбоподателя в извършването на деянието съдът намира следното:

Нормата на чл.188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или ползвателя на МПС за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният негов извършител. Законодателят е предвидил в чл.189 ал.5 в 7-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът/ползвателят  на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни на лицето, извършило нарушението и копие от свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което следва да понесе отговорност за извършеното с МПС–негова собственост/ползване нарушение.

В конкретния случай, видно от справката от централната база на КАТ, собственик на МПС е ЮЛ „****“ ЕООД, чийто управител и представляващ е лицето, което следва да носи административна отговорност, освен ако в декларацията по чл.188 от ЗДвП не посочи друго лице, което действително е управлявало цитирания лек автомобил на посочените в клипа дата и място. В случая управителят К. е посочила жалбоподателката Д., последната не се е явила пред КАТ за да попълни декларация по чл.188 от ЗДвП, с която да декларира, че не е управлявала МПС на тази дата и в този час и съответно й е съставен акт. С оглед изложените съображения Съдът приема, че възражението относно авторството на деянието е неоснователно.  

Наложеното на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП административно наказание -глоба в размер на 900 (деветстотин) лева и лишаване от право да управлява  МПС за срок от 3 месеца е фиксирано в закона и не следва да бъдат променяни. Правилно и законосъобразно за това нарушение са отнети 12 контролни точки на основание Наредба №Із-2539 на МВР.

 По изложените съображения Съдът не приема за основателни направените в жалбата възражения.

Съдът счита, че издаденото наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1, предложение първо от ЗАНН, Бургаският районен съд, V наказателен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА №19-0769-002762 от 14.06.2019г, издадено от началник група към ОДМВР-Бургас сектор ПП-Бургас, с което на М.Н.Д. с ЕГН ********** с адрес *** за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 182 ал.1, т.6 от ЗДвП са й наложени наказание глоба в размер на 900 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три ) месеца. На основание Наредба №Із-2539 на МВР са и отнети 12 контролни точки.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административния съд-Бургас в 14-дневен срок от получаването на съобщението от страните.  

 

 

                                                              СЪДИЯ: МАЯ СТЕФАНОВА

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА: К.С.