РЕШЕНИЕ
№ 169
гр. Монтана 05 февруари
2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и шести
януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:
ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ НИЦОВА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при секретаря Антоанета Лазарова и в
присъствието на прокурор Галя Александрова, като разгледа докладваното от съдия
Рени Цветанова КАНД № 776 по описа на АдмС – Монтана
за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във вр. чл. 63в от ЗАНН.
Образувано е на основание постъпила касационна жалба
от Е.Ц.А., ЕГН **********,***, против Решение № 307 от 13.11.2023 г. по АНД № 20231630200488
по описа на Районен съд – Монтана.
С Решение № 307 от 13.11.2023 г. по АНД № 20231630200488/2023
г. по описа на Районен съд – Монтана е изменено Наказателно постановление №
23-0996-000532/28.03.2023 г. на Началника на Сектор „ПП“ към ОД на МВР –
Монтана, с което на Е.Ц.А. *** е наложено административно наказание глоба в
размер на 300.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 8 месеца
на основание чл. 175, ал. З, пр. 2 от ЗДвП, като е намалено същото на глоба в
размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Наказателно постановление № 23-0996-000532/28.03.2023
г. на Началник Сектор ПП при ОД МВР – Монтана е издадено въз основа на съставен
АУАН серия GA № 550819/07.02.2022 г., затова че на 07.02.2022 г. в 17:15 часа в
гр. Монтана, по ул. „Индустриална“, управлява товарен автомобил с рег. № СВ0891НМ,
като предният рег. номер на автомобила липсва/не е поставен на автомобила/. НП е
издадено на основание постановление от 22.03.2023 г. на Районна прокуратура,
гр. Монтана, с което е отказано образуването на досъдебно производство на
основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК и е прекратена преписка вх. № 924/2023 г.
по описа на РП – Монтана, като е изпратено на сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР – Монтана за реализиране на административнонаказателна отговорност във
връзка със съставения АУАН. С АУАН е установено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, същият е
подписан от жалбоподателя без възражения, видно от извършеното отбелязване, а в
законоустановения 7-дневен срок е подадено писмено такова.
С касационната жалба се иска отмяна на Решение №
307/13.11.2023 г. на Районен съд – Монтана, постановено по АНД № 20231630200488
по описа за 2023 г., като неправилно и незаконосъобразно и да бъде отменено
обжалваното Наказателно постановление. Касаторът излага
съображения, че решаващият първоинстанционен съд не е
обсъдил в мотивите си записаното в жалбата наличие на допуснати процесуални
нарушения. Сочи, че в Наказателното постановление погрешно е записано, че
липсват двата регистрационни номера. Твърди с оглед разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН, че в конкретната ситуация не се доказа, че е действал умишлено, като дори
да е извършил това деяние, то е извършено по непредпазливост. Излага
съображения, че веднага след като му бил съставен АУАН за установената липса на
регистрационен номер на МПС, той намерил същия, за което уведомил на телефон
112. Счита, че в конкретния случай се касае за маловажен случай на
административно нарушение и като административнонаказващият орган не е обсъдил
и взел предвид това обстоятелство е издал незаконосъобразно НП. Поради това
твърди, че Районен съд – Монтана в обжалваното решение е следвано да приложи
разпоредбата на чл. 28, б. "а" от ЗАНН. В съдебно заседание, редовно
призован, касаторът се явява лично. Заявява, че поддържа жалбата и представя
писмена защита, с която излага идентични с тези в касационната жалба
съображения за отмяна на оспореното НП.
Ответната страна Началника на сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР – Монтана не взема становище по касационната жалба. В с.з., редовно
призован, се представлява от гл. юрк. Димитрова,
която оспорва касационната жалба. Mоли да бъде
постановено решение, с което да се остави в сила решението на въззивния съд.
Твърди, че са събрани доказателства за извършено нарушение, каквото е посочено
в акта и НП и, че това нарушение е извършено виновно. Счита, че правилно е
посочена санкционната норма в НП. Районният съд е обсъдил и съобразил нормата
на чл. 27, тежестта на нарушение при личността на нарушителя и е изменил в НП
към минимума, съгласно разпоредбата на чл. 175, ал. 2, предл.
2 от ЗДвП. Счита, че така постановеното решение е правилно и законосъобразно,
съобразено с материалния закон, същото е обосновано.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна,
а атакуваното решение на РС – Монтана
правилно и законосъобразно. Счита, че издаденото НП отговаря изцяло на
изискванията на закона. Не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Извършеното нарушение е доказано по
несъмнен и категоричен начин. Правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на наказаното лице. Решението на районния съд приема за обосновано
и мотивирано и предлага да бъде потвърдено.
Настоящият
касационен състав при Административен съд – Монтана, след като обсъди
наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на
обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, намира следното:
Касационната
жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, от
надлежна страна имаща правен интерес от обжалване, срещу подлежащ на касационна
проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално
допустима.
Въззивният
съд, за да измени спорното НП е приел за безспорно установено от
доказателствата по делото, че Е.Ц.А. е управлявал МПС, което е без предна
регистрационна табела. Възприел е, че описаното деяние в съставения против лицето
акт съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение
по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, които осъществяват, както от субективна, така и от
обективна страна състава на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, за което същият основателно е санкциониран. По разбиране на районния съд
фактическите обстоятелства свързани с настоящият случай не указват маловажност
по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като се има предвид и разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП. При определяне размера на наказанията въззивният съд е счел, че
административнонаказващият орган е следвало да има предвид целите на
наказанието определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН
- да отчита тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване
и други смекчаващи или отегчаващи обстоятелства и имотното състояние на
нарушителя, а също и обществената опасност на този вид административно
нарушение. В мотивите си районният съд е приел, че АНО е следвало да отчете, че
в случая веднага е установена къде е регистрационната табела и е била поставена
на съответното място, признанието на вината. Съдът намира, че така определеното
наказание е завишено, като едно наказание граничещо към минимума би изпълнило
целите на наказанието - да предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на
установеният правен ред и да въздейства възпитателно и предупредително върху
останалите граждани, така както визира чл. 12 от ЗАНН. Предвид изложеното е
приел, че жалбата е основателна и наложено административно наказание глоба в
размер на 300.00 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 8 месеца
на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП е изменил на глоба в размер на
200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Предмет на касационна проверка е въззивното решение и
съответствието му с материалния закон, респ. допуснати от съда съществени
процесуални нарушения.
Настоящият съдебен състав намира така постановеното
решение за валидно и допустимо, но за неправилно, като постановено в нарушение
на материалния закон и процесуалните правила.
От описаната фактическа обстановка,
настоящият касационен съд прави заключени, че при извършена проверка от
контролните органи на ОДМВР, с-р „Пътна полиция“, на 07.02.2022 г. в 17:15 часа
в гр. Монтана, по ул. „Индустриална“, е установен водачът Е.Ц.А. да управлява
товарен автомобил с рег. № СВ0891НМ, като предният рег. номер на автомобила липсва/не
е поставен на автомобила. За установеното е съставен АУАН и съответно НП, с
което на водача е наложено административно наказание на осн.
чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Установява,
че административнонаказаното лице е направило
възражение относно описаните факти, като заявява, че липсващата регистрационна
табела е изгубена, съответно той е нямал знание, че шофира МПС без нея. Веднага
след като е констатирана липсата ѝ е предприел действия, като е открил
табелата и е уведомил по надлежния ред.
Съгласно
разпоредба на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП наказва се с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Санкционната норма съдържа в себе си и
материално-правните разпоредби, нарушението на които обуславя налагането на
визираното в същата наказание въвежда, две хипотези при които е възможно
налагане на административно наказание на виновно лице – при управление на МПС
което не е регистрирано по надлежния ред или при управление на МПС, което е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Всяка една от тези две хипотези съдържа в себе
си отделно правило за поведение насочено към водачите на превозни средства,
неизпълнението на което води до осъществяване на отделно административно
нарушение.
Текстът на разпоредбата на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП гласи „По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни
средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.“
Касационният
състав счита, че при визиране в НП на сочената за нарушена разпоредба на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП АНО е длъжен да посочи кое от изброените предложения е
нарушено, тъй като видно от текста нормата съдържа три отделни административни
нарушения. Липсата на индивидуализация е съществено процесуално нарушение,
което води до нарушаване правото на защита на административнонаказаното
лице и само по себе си се явява основание
за отмяна на Наказателното
постановление.
Отделно от това, за да се приеме за съставомерно
описаното нарушение, законодателят изисква МПС да е без табели с регистрационен
номер. В случая е безспорно установено, че при проверката е констатирана липса
само на предната регистрационна табела, което означава, а и не се твърди, МПС
да не е имало поставена регистрационна табела с регистрационен номер на
неговата задна страна, т.е. не се установява липса на регистрационни табели,
каквото е изискването на закона. Следва да се има предвид, че е недопустимо
разширително тълкуване на административнонаказателните разпоредби, поради което
описаното нарушение се явява несъставомерно. От
значение в тази връзка е и обстоятелството, че описаното деяние не води до
невъзможност да бъде индивидуализирано конкретното МПС, неговият собственик,
както и да му бъде извършена цялостна проверка от страна на органите на с-р ПП,
при ОДМВР.
С оглед изложеното, настоящата инстанция
намира, че АУАН и НП са издадени от компетентни
органи, но при съставянето им са допуснати нарушения на
административнопроизводствените правила и материалния закон.
Като е изменил оспореното НП по
отношение размера на наложеното административно наказание, въззивният съд е
приложил неправилно материалния закон, подари което оспореното решение следва
да бъде отменено и постановено друго по същество на спора.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 221,
ал. 2 във вр. чл. 218 от АПК Административен
съд – Монтана.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение № 307 от 13.11.2023 г. по АНД
№ 20231630200488/2023 г. по описа на Районен съд – Монтана и вместо него
ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление
№ 23-0996-000532/28.03.2023 г. на Началника на Сектор „ПП“ към ОД на МВР –
Монтана, с което на Е.Ц.А. *** е наложено административно наказание глоба в размер
на 300.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 8 месеца на
основание чл. 175, ал. З, пр. 2 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на
обжалване.
ЧЛЕНОВЕ: