Решение по дело №45/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 111
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20237280700045
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

111/18.7.2023 г.

Ямбол

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ВАНЯ СТОЯНОВА

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 45 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 15, ал. 3, т. 4 и ал. 4, т. 2, б. "а" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 – 2020 г.

Образувано е по жалба на С.Д.Д. *** със съдебен адрес *** кантора 10, чрез адвокат Х.К. против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/5457-2/17.01.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с който на основание чл. 15, ал. 3, т. 1, и ал. 4, т. 2, буква "г” и чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, на чл.20а. ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, е прекратен по отношение на С.Д.Д. ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014 2020 за кампания 2022 и определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане по направление „Биологично растениевъдство" за кампании 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 и 2021, във връзка с подадените от С.Д.Д. заявления за подпомагане с УИН 28/140616/81017, УИН 28/140617/86004, УИН 28/070618/90774, УИН 28/280519/93592, УИН 28/260520/96897 и УИН 28/190521/03073 в размер на 15 344.83 лв. (петнадесет хиляди триста четиридесет и четири лева и осемдесет и три стотинки), на основание, чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 2, буква „г” и чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон, в несъответствие с целта на закона и при неспазване на установената форма. Счита, че следва да се изясни разликата за удължаване на ангажимент по „Биологично земеделие“ и поемане на нов ангажимент. Д. е заявил парцел № 80306-612-1-1, но същият заявява този парцел като нов ангажимент. С оглед изискването на биологичното земеделие, а именно произвеждане на биологична продукция и изтичане на 3-годишния период на преход идеята на мярката е да се произведе биологична продукция, като не се използват торове с висока химическа стойност, поради което заявените площи, тези агротехнически мероприятия се осъществяват върху едни и същи площи и законодателят е предвидил период от 5 години, в които земеделският производител да е длъжен да осъществява тези изисквания по мярката върху едни и същи площи, за да може да получи подпомагане. Но с оглед възможността, дадена му от наредбата, да се поеме нов ангажимент, той прави промяна в парцелите като заявява само един, който може да бъде сертифициран като биологичен. Поради което счита, че в настоящия случай е налице поемане на нов ангажимент дори номера на имота да е същия вече говори за друга площ, която задължително трябва да отговаря за сертифициране по биологично земеделие. Поради изложеното счита, че обжалвания административен акт е изцяло незаконосъобразен. Смята, че това обстоятелство обуславя незаконосъобразността на акта и моли да бъде отменен същия, като бъдат присъдени сторените по делото разноски. Представя писмени бележки, в които доразвива съображенията си за основателност на жалбата и незаконосъобразност на оспорения адм. акт, като уточнява, че се касае за допусната техническа грешка в жалбата и че се касае за кампания 2022г.

Ответникът – заместник - изпълнителният директор на ДФ "Земеделие", чрез процесуалния си представител юрисконсулт Б., оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Акцентува, че процесната кампания, която касае оспорения административен акт е 2022 г.

Сочи, че действително има разлика между удължаване и поемане на нов ангажимент. В случая обаче административния орган няма как да гадае каква е волята на кандидата за финансиране, поради това с подаване на заявлението с необходимия набор от документи, декларации, който се прилага и подписва от съответния кандидат, същият отбелязва дали желае да продължи ангажимента или да поеме нов такъв. В случая за кампания 2022 г., както изрично е отбелязано в акта за установяване на публично държавно вземане, предмет на оспорване в настоящото производство, в приложението за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ С.Д. е декларирал, че желае да продължи ангажимента си при спазване на разпоредбите на Наредба № 4 от 2015 г. като е отбелязал, че това е заявление за плащане и съответно ще продължи като поредна година след 6-та година от ангажимента. Поради тази причина административният орган е извършил съответните проверки отново подчертава за кампания 2022 г., не – 2021г., и е установил, че жалбоподателят не е спазил изискванията на наредбата. Налице е намаление на заявените площи в текущата кампания спрямо одобрените такива, поради което по отношение на същия са налице предпоставки да се престъпи към прекратяване на ангажимента и да се установи съответния размер на публичното държавно вземане по отношение на кандидата, като се иска връщане на съответна част от полученото до момента финансиране, съгласно нормативните разпоредби.

В условие на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и становищата на страните, намира следното:

От данните по административната преписка се установява, че С.Д.Д. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 222141 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и е одобрено за участие по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г. с направление „ Биологично растениевъдство „през кампания 2016 като през кампания 2021 и 2022 е декларирал, че желае да продължи ангажимента си при спазване разпоредбите на Наредба 4 от 24.02.2015 г.

Адм.орган е посочил, че съгласно чл. 6 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, биологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години. Срокът започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане". През всяка следваща година до изтичане на срока, кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане". След приключване на петгодишния период на ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г.

На основание чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и във връзка с чл. 28, чл.29 и чл.32 Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени всички задължителни административни проверки и проверки на място по заявлението на С.Д.Д. и са изплатени следните суми по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г.. с направление „Биологично растениевъдство”. През първата година от ангажимента: за заявление с УИП: 28/ 140616/ 81017 за кампания 2016: БРПЗ 34029.04 лв. През втората година от ангажимента: - за заявление е УИН: 28 /140617 /86004 за кампания 2017;БРПЗ 34029.04 лв. През третата година от ангажимента: - за заявление е УИН: 28/ 070618/ 90774 за кампания 2018: БРПЗ 33971.46 лв. През четвъртата от ангажимента :-за заявление с УИН 28/280519/93592 за кампания 2019БРПЗ 0лв. През петата година от ангажимента: - за заявление с УИН: 28/260520/96897 за кампания 2020: БР12- 25709.38 лв. През шестата година от ангажимента: - за заявление с УИН: 28/190521/03073 за кампания 2021: БР12- 25709.38 лв.

Общата изплатена сума по направление „Биологично растениевъдство", представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 153 448.30 лв.

Адм. орган е приел, че в съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 2, буква "г” от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., С.Д.Д. следва да възстанови 10 % от 153 448.30 лв., което се равнява на 15 344.83 лв.

С писмо с изх. № 01-6500/5457 от 12.10.2022 г.. ДФЗ-РА е уведомил кандидата за откриване на административно производство по прекратяване на ангажимента и издаване на АУПДВ, съгласно чл.26, ал.1 от АПК. В писмото са изложени фактическите обстоятелства въз основа на които е прието, че са налице основания за прекратяване на ангажимента и издаване на АУПДВ. Дадена му е възможност да предостави допълнителна информация, в съответствие с чл. 34, ал. 3 от АПК.

С писмо с вх. № 01-6500/5457 от 20.12.2022 г. С.Д.Д. възразява срещу откритото производство по прекратяване на ангажимент и издаване на АУПДВ. След разглеждане на допълнително представената информация ДФЗ-РА не приема направените възражения за основателни, поради което и не намира основание да прекрати административното производство. През кампания 2022 в приложението за кандидатстване по мярка 11 С.Д.Д. е декларирал, че желае да продължи ангажимента си при спазване разпоредбите на Наредба 4 от 24.02.2015 г.

По делото е назначена и изслушана СТЕ с вещо лице геодезист. В констатациите към експертизата е посочено, че в акт за прекратяване на ангажимент по Мярка 10 „ Агроекология и климат ” от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане №01-6500/5456/2023, касаещ УРН: 222141, С.Д.Д. е посочено, че административните проверки, извършени на заявлението на включват автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 1 направление „Контрол на почвената ерозия" и тези, които са заявени по направлението за текущата кампания в Интегрираната система за администриране и контрол.

Процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата (2022) кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие по направление „.Контрол на почвената ерозия" е 45.61 %, определен за следните парцели:. Заявени парцели в текуща (2022) кампания. Вещото лице е посочило референтен парцел № 80306-43-3-1 с площ 10.90ха и № 05308-211-9-3 с площ 12.91ха или общо 23.81ха. На следващо място: Заявени парцели в текуща кампания № 80306-612-1-1 с площ 10.86ха и площ на географско припокриване 10.86ха.

Описан е и принципът за определяне процента на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство ”, който представлява %, изчислен по следния начин: Общата площ от пресичане* 100 / Общата площ на референтни, (одобрените) парцели. Описани са изплатените суми по отделните заявления през годините, общата сума и сумата подлежаща на възстановяване.

Според вещото лице от предоставените допълнителни данни от ДФ „Земеделие“ - София се установява, че през 2016 г. оспорващият е заявил общо девет парцела, а през 2022 е заявил пет. Това само по себе си не доказва липса на припокриване, понеже границите и номерата на заявяваните парцели се променят всяка година, поради което следва да се направи проверка за географското припокриване на заявените площи.

От предоставените шейп файлове на заявените референтни парцели и тези заявени за кампания 2022 може да се направи извод за реалното местоположение и идентичност на площите от двете кампании. Вещото лице е посочило Заявените за кампания 2016 парцели, които са девет на брой, но от тях по мярка 11“Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ са заявени с № 05308-211-9-3 с площ 12.91ха и № 80306-43-3-1 с площ 10.9ха, с обща площ 23.81 ха.

На следващо място заявените за кампания 2022г. парцели са 6 на брой, като за направление „Биологично земеделие“ направление „Биологично растениевъдство“ е заявен № 80306-612-1-1 с площ 10.86 ха. Заключението на вещото лице е, че и двата парцела заявени като референтни през 2016г. се припокриват с два заявени парцела през кампания 2022г, но само единия от тях е заявен по мярка 11“Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“, а именно 80306-612-1-1 с площ 10,86 ха. Процентът на припокриване, пресметнат от вещото лице (10.86ха /23.81 ха) e 45.61%. Заключението на вещото лице е прието като неоспорено от страните.

При така очертаната фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

Съгласно чл. 168 АПК във връзка с чл. 142 АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Предмет на контрол по законосъобразност е Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/5457-2/17.01.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“.

Обществените отношения, свързани с прилагането на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. са предмет на уреждане от Закона за подпомагане на земеделските производители - чл. 1, т. 7 от закона. С него се определят необходимите процедури и структури в страната за прилагане на мерките и дейностите, включени в Общата селскостопанска политика на ЕС, тяхната компетентност, правомощия и организационни връзки между тях. Съгласно нормата на чл. 11а, ал. 1, т. 1 от ЗПЗП в приложимата редакция органът, който приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика / ОСП/ е Разплащателната агенция. В т. 13 от § 1 от ДР на ЗПЗП, изрично е посочено, че Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. С разпоредбата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП изпълнението на функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акт за акредитация се възлага на Държавен фонд " Земеделие", чиято структура и организация на работа като Разплащателна агенция са подробно уредени, както в ЗПЗП, така и в неговия Устройствен правилник. Съгласно разпоредбите на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата, а разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 7 от Устройственият правилник на ДФ "Земеделие" установява правомощие на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. Съгласно ал. 4 на чл. 20а от ЗПЗП Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

С т. 6 от Заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г. (л. 136) изпълнителният директор на ДФ"Земеделие" е делегирал на заместник - изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", правомощията да издава и подписва актове от оспорения в настоящото производство вид по мярка 11"Биологично земеделие". Предвид изложеното оспореният акт се явява издаден от компетентен орган.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа подпис на издателя си.

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), наричани "биологични дейности" са предмет на законодателна уредба в Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

В чл. 3 от наредбата е предвидено, че предмет на подпомагане по същата е прилагането на дейностите от подмерки "Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за поддържане на биологично земеделие", включени в следните направления: 1. биологично растениевъдство; 2. биологично пчеларство; 3. биологично животновъдство

Чл. 6, ал. 1 от наредбата сочи, че биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години, а в ал. 3 на същата разпоредба е предвидено, че след приключване на периода на ангажимента по съответното направление, същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г.

Условията, при които ДФ "Земеделие" прекратява поетия ангажимент са посочени изчерпателно в чл. 15 от Наредбата, като според цитираната в обжалваният акт ал. 3, т. 1 ДФ "Земеделие" прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато: 1. не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2. Предвид изричното установяване в нормативен акт на възможността ответникът да издаде акт, с който едновременно да прекрати поет ангажимент и да установи публично вземане, то възраженията в жалбата в тази насока, обосноваващи допуснато процесуално нарушение не се споделят от съда.

Чл. 17, ал. 1 от Наредба № 4 в редакция към датата на издаване на акта, предвижда задължение, дейностите по направление "биологично растениевъдство" да се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в периода на многогодишния ангажимент. Съгласно ал. 2, изр. 1-во на нормата, в приложимата към датата на издаване на акта редакция, одобрената площ за извършване на дейности по направление "биологично растениевъдство" може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент съгласно глава четвърта на наредбата или в случаите по ал. 4 и 5. При определяне на процентното съотношение по изречение първо ДФЗ – РА, закръгля получения резултат до втория знак след десетичната запетая. Удължените след 2020 г. ангажименти, съобразно чл. 17, ал. 2, изр. 2-ро от Наредба № 4(отново в редакция към датата на издаване на обжалвания акт) следва да се изпълняват на одобрената площ за извършване на дейности по направление "Биологично растениевъдство", която може да варира с процент, по-голям от 10 %, като ангажиментът продължава да се изпълнява с одобрените през текущата година площи, при условие че за незаявените площи земеделският стопанин няма регистрирано правно основание за текущата година. Съответно, в чл. 17, ал. 3 от посочения нормативен акт е предвидено, че при намаляване на одобрената площ по направление "биологично растениевъдство" съгласно ал. 2 подпомаганите лица не поемат нов ангажимент и финансовата помощ за текущата година се изчислява на база на намалената площ.

От горецитираната нормативна уредба е видно, че многогодишните ангажименти по мярка 11"Биологично земеделие" се поемат за срок от 5 години, като вече поетия ангажимент може да бъде удължаван ежегодно, но не по късно от кампания 2022 г. Видно е също и че за да отговаря на изискванията за подпомагане кандидата за същото следва да изпълнява дейностите по направление "биологично растениевъдство" върху едни и същи площи за едни и същи блокове за земеделско стопанство, като за периода на петгодишния многогодишен ангажимент одобряваната площ може да бъде намалена с не – повече от 10% процента при условие, че поне 90 % от площта по направлението се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент. При удължените след 2020 г. ангажименти наредбата въвежда друга възможност - намалението да варира и с процент по-голям от 10%, стига ангажиментът да продължава да се изпълнява върху вече одобрените през текущата година площи и при условие, че за незаявените площи земеделският стопанин няма регистрирано правно основание за текущата година

Следователно, материалноправните предпоставки за прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен ангажимент по смисъла на чл. 15, ал. 3, т. 1 от Наредбата са: - при изпълнение на многогодишен ангажимент - заявяването за финансова помощ на площ, която е намалена с повече от 10% от одобрената (референтната) за подпомагане площ или когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената за подпомагане площ за съответното направление, а при удължен след 2020 г. ангажимент, макар одобрената площ за извършване на дейности по направление "Биологично растениевъдство" да варира с процент, по-голям от 10 %, то ангажиментът не продължава да се изпълнява с одобрените през текущата година площи, или не е спазено условието за незаявените площи земеделският стопанин няма регистрирано правно основание за текущата година.

Видно е, че в хипотезата на изречение 2-ро на чл. 17, ал. 2, нормативната уредба не въвежда изискване 90 % от площта по направлението да се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент.

От изложеното в обжалваният акт и уведомително писмо изх. № 01-6500/5457 от 12.10.2022г., с което е открито на основание чл. 26, ал. 1 от АПК производството по издаване на акта за прекратяване на ангажимент , е видно, че за да постанови съответния правен резултат органът е приел, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от С.Д. през текущата кампания парцели, спрямо одобрените/референтните/ парцели, за участие по направление „биологично растениевъдство“ е 45,61%., т.е. според адм. орган налице е припокриване 45,61% на заявените за участие за кампания 2022 г. парцели спрямо одобрените парцели за участие по направление"Биологично растениевъдство и това е основание за прекратяването на поетия ангажимент от страна на ДФЗ.

При издаването на оспореният акт обаче, ответникът не е взел предвид възраженията на оспорващия и доказателствата съдържащи се в административната преписка, относно факта, че същия за кампания 2022 г. е с изпълнен петгодишен ангажимент и на практика се намира в условията на поемане на нов ангажимент съгл. чл. 6, ал. 3 от Наредбата. Ответникът не е изследвал въпроса относно това дали земеделския стопанин има основание за поемане на нов ангажимент.

Предвид изложеното съдът намира, че при издаването на оспореният Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за периода 2014 - 2020 г, са допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в неспазване изискванията на чл. 35 и чл. 36 от АПК, тъй като не е изпълнил задълженията си по чл. 35 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая и не е събрал всички относими за изясняване на релевантните факти и обстоятелства доказателства. Следва да се посочи още, че в съдебно заседание процесуалния представител на адм. орган заяви, че адм. орган не може да гадае дали става дума за продължаване на стар ангажимент или за поемане на нов такъв. Именно за това обаче законодателя е предвидил първо да се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая от адм. орган.

За да прекрати ангажимента по мярка 11 „ Биологично земеделие“ ДФЗ е приел, че през шестата година на ангажимента по заявление с УИН 28 /190521/03073 за кампания 2022г., оспорващия не е заявил едни и същи площи както предходните пет стопански години, без същите да са посочени през предходните 5 години. Не е ясно защо е прието, че подаденото заявление през 2022г. е продължение на стар ангажимент, а не нов такъв. Според вещото лице по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ е заявен парцел 80306-43-3-1 с площ 10.86 ха. От предоставените допълнителни данни от ДФ „Земеделие“ - София се установява, че през 2016 г. ищецът е заявил общо девет парцела, а през 2022г. е заявил пет. Това само по себе си не доказва липса на припокриване, понеже границите и номерата на заявяваните парцели се променят всяка година, поради което следва да се направи проверка за географското припокриване на заявените площи.

В акт за прекратяване на ангажимент по Мярка 10 „ Агроекология и климат ” от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане №01-6500/5456-1/2023, касаещ УРН: 222141, С.Д.Д. е посочено, че административните проверки, извършени на заявлението включват автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 10 направление „Контрол на почвената ерозия" и тези, които са заявени по направлението за текущата кампания в Интегрираната система за администриране и контрол.

Процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата (2022) кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие по направление „Контрол на почвената ерозия" е 45.61 %, определен за парцели 80306-43-3-1 с площ 10,90ха и парцел 05308-211-9-3 с площ 12.91ха или общо 23.81ха, описан е в графата референтен парцел. Заявен парцел за 2022г. е посочен 80306-612-1-1 с площ 10.86ха. Описан е и принципът за определяне процента на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство”.

И двата парцела, заявени като референтни през 2016 г. се припокриват с два заявени парцела през кампания 2022, но само единият от тях е заявен по мярка 11 „Биологично земеделие", направление „Биологично растениевъдство ", а именно 80306-612-1-1, с площ 10.86ха.Тук следва да се разграничат Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/5457-2/17.01.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с който на основание чл. 15, ал. 3, т. 1, и ал. 4, т. 2, буква ..г” и чл. 17, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, и чл.20а. ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, е прекратен по отношение на С.Д.Д. ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014 2020 за кампания 2022 и определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане по направление „.Биологично растениевъдство", който е предмет на настоящото производство и Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014 - 2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/5457-1/17.01.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с който на основание чл. 18 ал. 4 буква „г“, чл. 18, ал. 3, т. 3 и чл. 20, ал. 2 и 4 от Наредба № 7 от 2015г., чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, на чл.20а, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, е прекратен по отношение на С.Д.Д. ангажимент по мярка10“Агроекология и климат“ от ПРСР 2014 2020 за кампания 2022.

За кампания 2022г. оспорващия е заявил парцел № 80306-612-1-1, който парцел може да бъде сертифициран като биологичен. Заявлението за 2022г. е биологично растениевъдство, не е отбелязано, че е продължение на стар ангажимент. В този смисъл и оспорващия се позовава на чл. 6 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 „ Биологично земеделие“ биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години. След приключване на периода на ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г. /ал 3/. Според ал. 4 (Нова - ДВ, бр. 21 от 2021 г., в сила от 12.03.2021 г.) През 2021 г. могат да се изпълняват текущи ангажименти, поети през 2020 г., да се удължават приключили ангажименти ежегодно, но не по-късно от 2022 г. и да се поемат нови ангажименти с продължителност: 1. две години по направление "Биологично растениевъдство", когато в ангажимента се включват площи в преход; 2. една година по направление "Биологично растениевъдство", когато в ангажимента се включват само сертифицирани биологични площи.

В този смисъл е и твърдението на оспорващия, което кореспондира и със събраните по делото доказателства, а именно че е подал първото си заявление по мярка 11 с направление Биологично растениевъдство през кампания 2016г., и след това е в 2017г., 2018г., 2019 г. и 2020 г. с което е изпълнил поетия 5 годишен ангажимент по мярката. През кампания 2022г. подава заявление за нов ангажимент за една година по направление "Биологично растениевъдство", когато в ангажимента се включват само сертифицирани биологични площи. От заключението на вещото лице е видно, че за 2022г. е заявен само парцел 80306-612-1-1, с площ 10.86ха . В този смисъл е и твърдението на оспорващия, че е заявен само един парцел като нов ангажимент, именно защото може да бъде сертифициран като биологичен.

Съгласно чл.6, ал.4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., който гласи, че през 2022 г. могат да се поемат нови ангажименти с продължителност една година по направление „Биологично растениевъдство“, когато в ангажимента се включват само сертифицирани биологични площи, за извършване на съответните биологични дейности по направление „Биологично растениевъдство“. Изискването е до края на поетия ангажимент да е получил сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените от него растителни, животински или пчелни продукти с правилата на биологичното производство и да го представи в ДФ „Земеделие“; сертификатът следва да удостоверява наличие на биологична продукция, съгласно чл.33, ал.1, т.3 и т.5 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Административният орган е този, който следва да докаже, какъв е вида на подаденото заявление и защо това заявление не отговаря на изискванията на чл. 17, ал. 2 от Наредбата.

Следователно не е доказано по делото твърдението на ДФЗ, че е налице продължаване на вече изтекъл 5 годишен ангажимент. Това от своя страна води до постановяване на адм. акт, постановен в нарушение на материалния закон. Нещо повече така издаден акта за прекратяване на ангажимент води до нарушение на чл. 6 от АПК, а именно на принципа на съразмерност - адм. акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Следва да се посочи и основната цел на Наредба № 4 в чл.1 ал. 2) Прилагането на правилата за биологично земеделие в земеделските стопанства се подпомага за подобряване управлението на водите, включително управлението на торовете и пестицидите;

Поради изложените съображения, обжалваният административен акт следва да се отмени, като незаконосъобразен, издаден при нарушение на административно производствените правила и при неправилно приложение на материалния закон.

Отмяната на акта, в частта на прекратяването на ангажимента, влече след себе си и отмяна на акта в частта, с която поради прекратяването на ангажимента по мярката са установени публични държавни вземания на основание чл. 15, ал. 3, т. 1 и ал. 4 т. 2 буква "г" и чл. 17 ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015г.

Следва да се посочи още, че е налице второ основание за отмяна на АУПДВ, а именно Разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. която сочи, че Държавен фонд "Земеделие" едновременно прекратява ангажимента и предприема действия по възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление съгласно условията на ал. 4, когато подпомаганите лица: 1. не са изпълнили изискванията на чл. 17, ал. 2. Същевременно съдът счита, че разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е неправилно приложена във втората част на волеизявлението на органа за установяване на публично държавно вземане. В единен акт са обективирани волеизявлението за прекратяване на ангажимента и волеизявлението за установяване на подлежащо на възстановяване публично държавно вземане. Предприемането на действия по възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление може да бъде започнато с акта за прекратяване на ангажимента, като бъде открито производство по издаване на АУПДВ, но не означава обективирано в същия акт волезявление, като крайно решение за установяване на вземането.

С оглед изхода на спора в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените по делото разноски, в размер на 810. 00 лева от които държавна такса в размер на 10 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 800 лв. съобразно договор за правна защита и съдействие от 20.02.2023г. серия Я *********.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, трети състав

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на С.Д.Д. *** със съдебен адрес *** , чрез адвокат Х.К., Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11"Биологично земеделие" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г. - 2020 г. за кампания 2022 г. и за установяване на публично държавно вземане с изх. № 01-6500/5457-2 от 17.01.2023 г. на Заместник- изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие".

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" - София, да заплати на С.Д.Д. разноски по делото в размер на 810. 00/осемстотин и десет/ лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба, пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението му до страните.

Председател:

/п/ не се чете