Решение по дело №1538/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 1 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20194430201538
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№......

11.10.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет и пети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР К.

 

         При участието на секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладваното от съдията К. НАХД № 1538, по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производството е по чл.59 от ЗАНН.

 

         Постъпила е жалба от А.Н.С., с ЕГН: ********** от гр. Плевен против Наказателно постановление №19-0938-002247/10.05.2019 г. на Началник Сектор към ОД на МВР-Плевен сектор „Пътна полиция“ – Плевен, упълномощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г., с което на жалбоподателя С., са наложени административни наказания, както следва: на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП - глоба в размер на 20 лева, за нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки.

         Недоволен от издаденото Наказателно постановление останал жалбоподателят, който го обжалва в срок. В жалбата се иска да бъде отменено НП.

         В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се явява лично и с адв. Л. *** от ПАК. Процесуалния представител на жалбоподателя, адв. *** излага становище относно незаконосъобразността на НП, като моли съда да отмени изцяло същото.

Ответната страна ОД на МВР-Плевен сектор „Пътна полиция“ – Плевен, редовно призован, представител не се явява.

         Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съдът, като прецени доказателствата поотделно и в съвкупност намира за установено следното:

На 29.04.2019г. около 20.35 часа в гр. Плевен, кръстовище между ул. „***“ и ул. „***“ с посока на движение към СИЦ, като водач на автобус „Рено Мастер“ с рег. № ***, навлиза и преминава през кръстовището на неразрешаващ червен сигнал на светофарната уредба. Управлява МПС, работещо в нормален режим без да е преминало на ГТП.  Нарушение на чл.6, ал.1 от ЗДвП и чл.147, ал.1 от ЗДвП.

Констатациите в АУАН се потвърждават от показанията на разпитаните свидетели С.Г.К. негов актосъставител и Б.П.М. – свидетел по акта.

От показанията на свидетелите С.К. и Б.М., се установява, че същите са изпълнявали служебните си задължения на ул. „***“. От показанията на горепосочените свидетели се установява, че управляваният от жалбоподателя автобус не е спрял на кръстовището, а направо е навлязъл и преминал на червен сигнал на светофарната уредба.  

В хода на съдебното следствие по искане на жалбоподателя С., са допуснати до разпит в качеството на свидетели Й.Д.Й. и Г.К.Г..

От показанията на разпитаните свидетели Й.Д.Й. и Г.К.Г., пътници в процесното МПС, се установява, че бусът е влязъл на зелен сигнал, при изравняването с пешеходната пътека и самият светофар е светнало жълто. Свидетелят Г. е пътувал в буса на първата седалка до шофьора.   

Като обективно верни се възприеха свидетелските показания на свидетелите Й.Д.Й. и Г.К.Г., които са безпротиворечиви, логични и взаимнодопълващи се, правдиво звучащи.

Актът е съставен при спазване изискванията на ЗАНН. Не са допуснати нарушения, като по безспорен и категоричен начин е установено извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, поради което по никакъв начин не са нарушени правата на последния. Актът е съставен в присъствието на нарушителя, предявен му е срещу подпис, като е дадена и възможност за възражения. АУАН е подписан от жалбоподателя С., с отбелязване, че има възражения.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено обжалваното понастоящем наказателното постановление №19-0938-002247/10.05.2019 г. на Началник сектор към ОД на МВР-Плевен сектор „Пътна полиция“ – Плевен, с което на жалбоподателя А.С. са наложени административни наказания, както следва: на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП - глоба в размер на 20 лева, за нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки, за това че на 29.04.2019г. в 20.35 часа в гр. Плевен на кръстовището между ул. „***“ и ул. „Ал.***“ с посока на движение към СИЦ, като водач на автобус „Рено Мастер“ с рег. № ***, извършва следното: Навлиза и преминава през кръстовището на неразрешаващ /червен/ сигнал на светофарната уредба. Управлява МПС без да е преминало на ГТП.

Административно-наказващият орган е санкционирал жалбоподателя, за това че не съобразява поведението си със светлинните сигнали, с което виновно е нарушил чл.6, т.1 от ЗДвП и за това, че като водач управлява ППС, което не е представено на технически преглед, с което виновно е нарушил чл.147, ал.1 от ЗДвП.

При така изяснената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

При производството от административно-наказателен характер задължение на съда е да следи служебно дали съставеният акт съдържа императивно предвидените в закона реквизити, дали НП е издадено при спазване на разпоредбите за съдържание и законови реквизити и съществува ли съответствие между АУАН  и НП и когато установи, че са допуснати съществени процесуални нарушения, НП следва да бъде отменено изцяло като незаконосъобразно.

Съгласно разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН Наказателното постановление, следва да съдържа описание на нарушението, дата и място, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават.

            В разглеждания случай административно-наказващият орган е констатирал две отделни, самостоятелни по своя вид, административни нарушения. Първото от тях е такова по смисъла на чл.6, т.1 от Закона за движение по пътищата. Тази правна норма съдържа в себе си няколко отделни задължения, нарушаването на които води до отделни административни нарушения – участниците в движението да съобразяват поведението си със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, на следващо място да съобразяват своето поведение със светлинните сигнали, на следващо място да съобразяват своето поведение с пътните знаци и на последно място с пътната маркировка. Всяко едно неизпълнение на тези задължения води до отделно административно нарушение. Ето защо при посочване, като нарушена правната норма на чл.6, т.1 от Закона за движението по пътищата, следва административно-наказващия орган да посочва и кое от посочените предложения е нарушено, тъй като всяко едно от тях се санкционира от различна правна норма от закона. В разглеждания случай административно наказващия орган при реализиране на административно-наказателната отговорност не е посочил което от задълженията на закона е счел, че е нарушено. С това е допуснато нарушение на императивната норма на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. Административно-наказващия орган се е задоволил да посочи, като нарушена само правната норма на чл.6, т.1 от Закона за движението по пътищата, но не и да посочи конкретното предложение. От друга страна, начина по който е описано административното нарушение по чл.6, т.1 от ЗДвП, не води до съставомерност с изпълнителното деяния на административното нарушение по чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП, където се определя и самото административно наказание. Нормата на чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП, определя наказание – „глоба” в размер на 100 лева на водач който преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването. Следователно закона изисква при изписване на административното нарушение да се посочи, че даденото превозно средство преминава през даден пътен участък, при сигнал на светофара неразрешаващ преминаването. Законодателя не е предвидил, като административно нарушение навлизането на превозно средство в пътен участък при сигнал на светофара неразрешаващ преминаването.

По отношение на второто нарушение на чл.147, ал.1  от ЗДвП

Разпоредбата на чл. 147, ал.1 от ЗДвП  предвижда, че регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на мотопедите, самоходните машини, колесните трактори и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътре. Анализът на визираната норма сочи, че същата не вменява задължение за определено лице, а  въвежда нормативни правила. Нормата на чл.185 от ЗДвП е обща санкционна норма, съответно същата не предвижда в своята хипотеза нарушението на чл. 147, ал.1 от ЗДвП. Единствено специалният състав на чл. 181, т. 1 от ЗДвП  предвижда отговорност за собственика на моторно превозно средство, който не го представи в законоустановения срок за технически преглед. В настоящия случай жалбоподателят не е собственик на автобуса, поради което за същия не съществува нормативно установено задължение да представя МПС на технически преглед.

С оглед изложеното съдът намира, че на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Наказателно постановление №19-0938-002247/10.05.2019 г. на Началник сектор към ОД на МВР-Плевен сектор „Пътна полиция“ – Плевен, с което на жалбоподателя С., са наложени административни наказания, както следва: на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП - глоба в размер на 20 лева, за нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки, следва да бъде отменено.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски районен съд                                            

                                        Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №19-0938-002247/10.05.2019 г. на Началник Сектор към ОД на МВР-Плевен сектор „Пътна полиция“ – Плевен, упълномощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г., с което на жалбоподателя А.Н.С., са наложени административни наказания, както следва: на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП - глоба в размер на 20 лева, за нарушение на чл.147, ал.1 от ЗДвП. На основание Наредба NIз-2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки.

Решението може да се обжалва пред Административен съд гр.Плевен в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до страните.

                                                                

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: