Р Е Ш Е Н И Е
№ 518 / 24.8.2023г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито
заседание на дванадесет и четвърти август две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
Председател: Георги Видев
при
секретаря Радослава Манова, като разгледа докладваното от съдия Видев
административно дело № 825 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Делото е
образувано по жалба на Б.А.С., с адрес *** против Заповед № ТУ-180/21.08.2023
г. на областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като
неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател срещу Заповед № 1652/16.08.2023
г. на кмета на община Пазарджик, с която заповед кметът е образувал избирателни
секции в община Пазарджик за произвеждане на изборите за общински съветници и
за кметове на 29.10.2023 г. и е утвърдил номерацията и адреса на 153
избирателни секции на територията на община Пазарджик.
Жалбоподателят прави искане за отмяна на обжалваната
заповед, както и да се прогласи нищожността или да се отмени Заповед №
1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик. Сочи доводи за тяхната
незаконосъобразност. Съображенията от жалбата се поддържат лично от
жалбоподателя в проведеното съдебно заседание.
Ответникът по оспорването – областният управител на
област Пазарджик – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в
проведеното съдебно заседание. Излага съображения за правилността и законосъобразността
на обжалваната заповед.
Заинтересованата страна – кметът на община Пазарджик –
оспорва жалбата също чрез процесуален представител в проведеното съдебно
заседание. Представя аргументи за законосъобразността на оспорените
административни актове.
Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена
в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с обжалваната
заповед, а именно: гражданин на община Пазарджик, разполагащ с пасивно и
активно избирателно право.
Разгледана по същество жалбата е основателна:
Със Заповед №
1652 от 16.08.2023 г. кметът на община Пазарджик е образувал избирателните
секции за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на
29.10.2023 г. съгласно Приложение № 1,
т. I и т. III към
заповедта и е утвърдил номерацията и адреса на 153 избирателни секции на
територията на общината, съгласно Приложение
№ 1 към заповедта. Приложение № 1 се състои от три части, както следва
т. I (секции в) град Пазарджик,
т. II секции в специализирани институции и т. III (секции в) кметства. Секциите в специализирани
институции са общо 8 (7 в град Пазарджик и една в с. Главиница) и са в следните
институции: „МБАЛ-Пазарджик“ АД, Държавна психиатрична болница, Затвор –
Пазарджик, Дом за стари хора „Гаврил Кръстевич“, СБАЛПФЗ „Д-р Никола Пенчев“
ЕООД, МБАЛ „Хигия“ АД и Дом за стари хора, с. Главиница. С обжалваната заповед
ответникът е отхвърлил жалбата на настоящия жалбоподател против заповедта на
кмета, с която са образувани избирателните секции на територията на общината и
са утвърдени номерацията и адреса на осемте секции в специализирани институции.
Ответникът е счел, че заинтересованата страна законосъобразно е утвърдила само
номерацията и адреса на осемте секции в специализирани институции, а самите
секции в съответствие със закона са образувани от съответните ръководителите на
тези специализирани институции, с административни актове, които са влезли в
сила.
Обжалваната заповед е издадена от компетентен
административен орган – кмета на община Пазарджик при условията на заместване
от заместник-кмета на община Пазарджик, съгласно Заповед № 1582/31.07.2023 г.
Относимите разпоредби от ИК предвиждат следното:
Чл. 8. (2) Кметът на общината образува със заповед
избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди
изборния ден и утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. В срока по
изречение първо кметът изпраща копие от заповедта на териториалните звена на
Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване"
в Министерството на регионалното развитие и благоустройството в съответната
област.
(8) Районната или общинската избирателна комисия
формира единните номера на избирателните секции в района или общината съобразно
единната номерация на секциите, определена с решение на Централната избирателна
комисия, не по-късно от 35 дни преди изборния ден.
Чл. 9. (7) При избори за общински съветници и за
кметове се образуват избирателни секции в лечебни заведения, домове за стари
хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги при
наличие на не по-малко от 10 избиратели, които са живели през последните 6
месеца преди изборния ден в съответното населено място, на територията на което
е съответното заведение, домът или друга специализирана институция.
(8) Избирателните секции по ал. 6 и 7 се образуват от
ръководителите на заведенията, домовете, другите специализирани институции и от
капитаните на плавателните съдове не по-късно от 48 часа преди изборния ден, за
което уведомяват кмета на общината, на чиято територия се намират заведенията,
домовете и другите специализирани институции, както и съответната районна или
общинска избирателна комисия.
(9) Задържаните лица, спрямо които няма влязла в сила
присъда, може да гласуват в местата за задържане, когато там е възможно да се образува
избирателна секция при условията на ал. 6 или 7.
Чл. 87. (1) Общинската избирателна комисия:
7. следи за своевременното и правилно образуване на
избирателните секции в изборния район и формира и утвърждава единните им
номера;
Видно от цитираните правни норми е, че кметът на
общината разполага с правомощието да образува със заповед общите избирателни
секции на територията на общината и да утвърждава тяхната номерация, обхват и
адрес. Но той не разполага с правомощия по отношение на секциите в специализираните
институции. Законът изрично сочи кой орган образува тези избирателни секции, а
именно – ръководителите на тези заведения, домове и специализирани институции.
Законът не сочи изрично кой орган утвърждава номерацията, обхвата и адреса на
секциите в специализираните институции. По отношение на обхвата и адреса, това
не е и необходимо тъй като те следват по силата на закона – обхвата им включва
настанените в тези институции избиратели, а адресът им е адресът на съответната
специализирана институция. По отношение на утвърждаване на номерацията не би
следвало да се приема, че компетентен е кметът на общината, при липса на
изрична овластяваща го правна норма за това. Компетентен орган да утвърди
номерацията на секциите в специализирани институции е общинската избирателна
комисия (която след нейното назначаване в съответствие със закона следва да
бъде уведомена от ръководителите на специализираните институции за образуваните
от тях секции). Това изрично следва от цитирания по-горе чл. 87, ал. 1, т. 7 от ИК според който ОИК формира и утвърждава единните номера на секциите. Този
извод се подкрепя и от определените в закона срокове за образуване на общите
избирателни секции (най-късно 50 дни преди изборния ден), и за образуване на секциите
в специализирани институции (не по-късно от 48 часа преди изборния ден).
Очевидно номерацията на последните може да бъде утвърдена единствено от ОИК,
който орган функционира преди, по време и след изборния ден. Напротив,
компетентността на общинския кмет свързана с утвърждаване на номерата и
адресите на изборните секции се изчерпва 50 дни преди изборния ден.
Тъй като се обжалват двете заповеди изцяло, а са
изложени съображения за незаконосъобразност само по отношение на утвърждаването
на номерацията и адреса на секциите в специализирани институции, съдът счита,
че заповедите в останалите им части са законосъобразни. Кметът на общината в
изпълнение на закона е образувал общите избирателни секции и е утвърдил
номерацията и адреса им. При служебната проверка за законосъобразност не се
установиха отклонения от приложимите материалноправни разпоредби на заповедта
на кмета в тази ѝ част и съответно, като е отхвърлил жалбата в тази ѝ
част областният управител също не е нарушил закона.
Неоснователни са възраженията на ответника и на
заинтересованата страна.
Несъстоятелен е доводът на ответника, че доколкото в
подадената пред него жалба не са изложени възражения досежно утвърждаването на
номерация и адрес на секциите в специализирани институции (а такива са изложени
едва в жалбата до съда), то той не е следвало да обсъжда тези аргументи. В
подадената по административен ред жалба се излагат доводи за
незаконосъобразността на включването в заповедта на кмета на избирателните
секции в специализираните институции, като се претендира, че в тази част
заповедта е нищожна. Действително в тази жалба се набляга на
незаконосъобразността на образуването на секциите в специализирани институции,
но доколкото с административния акт са утвърдени номерацията и адреса на същите
секции, то ответникът е следвало да обсъди именно законосъобразността на това
утвърждаване.
Кодексът в чл. 8, ал. 2 не овластява по общ начин
кмета да утвърждава номерация, обхвата и адреса на всички избирателни секции на
територията на общината. Напротив, в разпоредбата се имат предвид общите
(основните) избирателни секции (т.е. секциите, които се образуват не по-късно
от 50 дни преди изборния ден), като кметът е компетентен да утвърди именно
„тяхната“ номерация, обхват и адрес.
Видно от съдържанието на Решение № 1969-МИ от
08.08.2023 г. на ЦИК е, че с него не се предоставят никакви правомощия на кмета
да утвърждава номерация, обхват и адрес на секциите в специализирани
институции. В решението се визира единствено образуването и утвърждаването на
номерацията, обхвата и адреса на общите (основни) секции, което следва да бъде
извършено от кметовете „не по-късно от 8 септември 2023 г. (50 дни преди
изборния ден)“.
Неоснователно е и възражението, че Общинската
избирателна комисия има правомощието единствено да формира единните номера на
избирателните секции. В кодекса изрично е посочено, също че тя „утвърждава“
единните номера на секциите. Освен това тя следи за своевременното и правилно
образуване на избирателните секции. При тази правна уредба (и при
неовластяването от кодекса на кмета на общината да утвърждава номерация, обхват
и адрес на изборните секции в специализирани институции) е безспорно, че именно
ОИК следва да утвърди номера на тези секции в общината, като формира и единните
им номера (включващи освен номера на секцията още и номер на областта и на
общината, в които се намира тя).
Следователно, обжалваната заповед е частично
незаконосъобразна, а заповедта на кмета – частично нищожна. Затова обжалваната
заповед следва да бъде отменена в частта ѝ, с която е отхвърлена жалбата
против частта от Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик, с
която част от заповедта кметът е
утвърдил номерацията и адреса на осемте избирателни секции в
специализирани институции на територията на община Пазарджик, описани в
Приложение № 1, т. II. от заповедта. Съответно заповедта на кмета следва да
бъде обявена за нищожна в частта ѝ на Приложение № 1, т. II. Освен това същата заповед следва да бъде изменена
като вместо числото 153 в изречението „И утвърждавам Номерацията и адреса на
153 избирателни секции на територията на Община Пазарджик“ следва да се чете
числото 145, а в таблицата в началото на Приложение № 1, на първия ред от нея също вместо числото
153 следва да се чете числото 145, а на втория ред от таблицата вместо текста
„За град Пазарджик 98 (- 91 основни секции – 7 секции в спец. институции)“
следва да се чете „91 секции“ и на третия ред от таблицата вместо текста „За
кметствата 55 (- 54 основни секции – 1 секция в спец. институции)“ следва да се
чете „54 секции“.
Предвид гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
Отменя Заповед № ТУ-180/21.08.2023 г. на областния управител
на област Пазарджик, в частта ѝ, с която е отхвърлена жалбата против
частта от Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик, с която част
от заповедта кметът е утвърдил
номерацията и адреса на осемте избирателни секции в специализирани институции
на територията на община Пазарджик, описани в Приложение № 1, т. II. от заповедта и отхвърля жалбата
против същата заповед в останалата ѝ част.
Вместо отменената част на Заповед № ТУ-180/21.08.2023
г. на областния управител на област Пазарджик постановява:
Обявява нищожността
на Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик в частта ѝ
на Приложение № 1, т. II. и изменя
същата заповед както следва: вместо числото 153 в изречението „И утвърждавам
Номерацията и адреса на 153 избирателни секции на територията на Община
Пазарджик“ следва да се чете числото „145“, а в таблицата в началото на
Приложение № 1, на първия ред от нея
също вместо числото „153“ следва да се чете числото „145“, а на втория ред от
таблицата вместо текста „За град Пазарджик 98 (- 91 основни секции – 7 секции в
спец. институции)“ следва да се чете „91 секции“ и на третия ред от таблицата
вместо текста „За кметствата 55 (- 54 основни секции – 1 секция в спец.
институции)“ следва да се чете „54 секции“.
Решението не подлежи на обжалване.
Съдия: /п/