Решение по дело №825/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 518
Дата: 24 август 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700825
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 518 / 24.8.2023г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на дванадесет и четвърти август две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                           Председател: Георги Видев

 

при секретаря Радослава Манова, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 825 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на Б.А.С., с адрес *** против Заповед № ТУ-180/21.08.2023 г. на областния управител на област Пазарджик, с която е отхвърлена като неоснователна жалбата на настоящия жалбоподател срещу Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик, с която заповед кметът е образувал избирателни секции в община Пазарджик за произвеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023 г. и е утвърдил номерацията и адреса на 153 избирателни секции на територията на община Пазарджик.

Жалбоподателят прави искане за отмяна на обжалваната заповед, както и да се прогласи нищожността или да се отмени Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик. Сочи доводи за тяхната незаконосъобразност. Съображенията от жалбата се поддържат лично от жалбоподателя в проведеното съдебно заседание.

Ответникът по оспорването – областният управител на област Пазарджик – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание. Излага съображения за правилността и законосъобразността на обжалваната заповед.

Заинтересованата страна – кметът на община Пазарджик – оспорва жалбата също чрез процесуален представител в проведеното съдебно заседание. Представя аргументи за законосъобразността на оспорените административни актове.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с обжалваната заповед, а именно: гражданин на община Пазарджик, разполагащ с пасивно и активно избирателно право.

Разгледана по същество жалбата е основателна:

Със Заповед  № 1652 от 16.08.2023 г. кметът на община Пазарджик е образувал избирателните секции за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023 г. съгласно Приложение  № 1, т. I и т. III към заповедта и е утвърдил номерацията и адреса на 153 избирателни секции на територията на общината, съгласно Приложение  № 1 към заповедта. Приложение № 1 се състои от три части, както следва т. I (секции в) град Пазарджик, т. II секции в специализирани институции и т. III (секции в) кметства. Секциите в специализирани институции са общо 8 (7 в град Пазарджик и една в с. Главиница) и са в следните институции: „МБАЛ-Пазарджик“ АД, Държавна психиатрична болница, Затвор – Пазарджик, Дом за стари хора „Гаврил Кръстевич“, СБАЛПФЗ „Д-р Никола Пенчев“ ЕООД, МБАЛ „Хигия“ АД и Дом за стари хора, с. Главиница. С обжалваната заповед ответникът е отхвърлил жалбата на настоящия жалбоподател против заповедта на кмета, с която са образувани избирателните секции на територията на общината и са утвърдени номерацията и адреса на осемте секции в специализирани институции. Ответникът е счел, че заинтересованата страна законосъобразно е утвърдила само номерацията и адреса на осемте секции в специализирани институции, а самите секции в съответствие със закона са образувани от съответните ръководителите на тези специализирани институции, с административни актове, които са влезли в сила.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен административен орган – кмета на община Пазарджик при условията на заместване от заместник-кмета на община Пазарджик, съгласно Заповед № 1582/31.07.2023 г.

Относимите разпоредби от ИК предвиждат следното:

Чл. 8. (2) Кметът на общината образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. В срока по изречение първо кметът изпраща копие от заповедта на териториалните звена на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството в съответната област.

(8) Районната или общинската избирателна комисия формира единните номера на избирателните секции в района или общината съобразно единната номерация на секциите, определена с решение на Централната избирателна комисия, не по-късно от 35 дни преди изборния ден.

Чл. 9. (7) При избори за общински съветници и за кметове се образуват избирателни секции в лечебни заведения, домове за стари хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги при наличие на не по-малко от 10 избиратели, които са живели през последните 6 месеца преди изборния ден в съответното населено място, на територията на което е съответното заведение, домът или друга специализирана институция.

(8) Избирателните секции по ал. 6 и 7 се образуват от ръководителите на заведенията, домовете, другите специализирани институции и от капитаните на плавателните съдове не по-късно от 48 часа преди изборния ден, за което уведомяват кмета на общината, на чиято територия се намират заведенията, домовете и другите специализирани институции, както и съответната районна или общинска избирателна комисия.

(9) Задържаните лица, спрямо които няма влязла в сила присъда, може да гласуват в местата за задържане, когато там е възможно да се образува избирателна секция при условията на ал. 6 или 7.

Чл. 87. (1) Общинската избирателна комисия:

7. следи за своевременното и правилно образуване на избирателните секции в изборния район и формира и утвърждава единните им номера;

Видно от цитираните правни норми е, че кметът на общината разполага с правомощието да образува със заповед общите избирателни секции на територията на общината и да утвърждава тяхната номерация, обхват и адрес. Но той не разполага с правомощия по отношение на секциите в специализираните институции. Законът изрично сочи кой орган образува тези избирателни секции, а именно – ръководителите на тези заведения, домове и специализирани институции. Законът не сочи изрично кой орган утвърждава номерацията, обхвата и адреса на секциите в специализираните институции. По отношение на обхвата и адреса, това не е и необходимо тъй като те следват по силата на закона – обхвата им включва настанените в тези институции избиратели, а адресът им е адресът на съответната специализирана институция. По отношение на утвърждаване на номерацията не би следвало да се приема, че компетентен е кметът на общината, при липса на изрична овластяваща го правна норма за това. Компетентен орган да утвърди номерацията на секциите в специализирани институции е общинската избирателна комисия (която след нейното назначаване в съответствие със закона следва да бъде уведомена от ръководителите на специализираните институции за образуваните от тях секции). Това изрично следва от цитирания по-горе чл. 87, ал. 1, т. 7 от ИК според който ОИК формира и утвърждава единните номера на секциите. Този извод се подкрепя и от определените в закона срокове за образуване на общите избирателни секции (най-късно 50 дни преди изборния ден), и за образуване на секциите в специализирани институции (не по-късно от 48 часа преди изборния ден). Очевидно номерацията на последните може да бъде утвърдена единствено от ОИК, който орган функционира преди, по време и след изборния ден. Напротив, компетентността на общинския кмет свързана с утвърждаване на номерата и адресите на изборните секции се изчерпва 50 дни преди изборния ден.

Тъй като се обжалват двете заповеди изцяло, а са изложени съображения за незаконосъобразност само по отношение на утвърждаването на номерацията и адреса на секциите в специализирани институции, съдът счита, че заповедите в останалите им части са законосъобразни. Кметът на общината в изпълнение на закона е образувал общите избирателни секции и е утвърдил номерацията и адреса им. При служебната проверка за законосъобразност не се установиха отклонения от приложимите материалноправни разпоредби на заповедта на кмета в тази ѝ част и съответно, като е отхвърлил жалбата в тази ѝ част областният управител също не е нарушил закона.

Неоснователни са възраженията на ответника и на заинтересованата страна.

Несъстоятелен е доводът на ответника, че доколкото в подадената пред него жалба не са изложени възражения досежно утвърждаването на номерация и адрес на секциите в специализирани институции (а такива са изложени едва в жалбата до съда), то той не е следвало да обсъжда тези аргументи. В подадената по административен ред жалба се излагат доводи за незаконосъобразността на включването в заповедта на кмета на избирателните секции в специализираните институции, като се претендира, че в тази част заповедта е нищожна. Действително в тази жалба се набляга на незаконосъобразността на образуването на секциите в специализирани институции, но доколкото с административния акт са утвърдени номерацията и адреса на същите секции, то ответникът е следвало да обсъди именно законосъобразността на това утвърждаване.

Кодексът в чл. 8, ал. 2 не овластява по общ начин кмета да утвърждава номерация, обхвата и адреса на всички избирателни секции на територията на общината. Напротив, в разпоредбата се имат предвид общите (основните) избирателни секции (т.е. секциите, които се образуват не по-късно от 50 дни преди изборния ден), като кметът е компетентен да утвърди именно „тяхната“ номерация, обхват и адрес.

Видно от съдържанието на Решение № 1969-МИ от 08.08.2023 г. на ЦИК е, че с него не се предоставят никакви правомощия на кмета да утвърждава номерация, обхват и адрес на секциите в специализирани институции. В решението се визира единствено образуването и утвърждаването на номерацията, обхвата и адреса на общите (основни) секции, което следва да бъде извършено от кметовете „не по-късно от 8 септември 2023 г. (50 дни преди изборния ден)“.

Неоснователно е и възражението, че Общинската избирателна комисия има правомощието единствено да формира единните номера на избирателните секции. В кодекса изрично е посочено, също че тя „утвърждава“ единните номера на секциите. Освен това тя следи за своевременното и правилно образуване на избирателните секции. При тази правна уредба (и при неовластяването от кодекса на кмета на общината да утвърждава номерация, обхват и адрес на изборните секции в специализирани институции) е безспорно, че именно ОИК следва да утвърди номера на тези секции в общината, като формира и единните им номера (включващи освен номера на секцията още и номер на областта и на общината, в които се намира тя).

Следователно, обжалваната заповед е частично незаконосъобразна, а заповедта на кмета – частично нищожна. Затова обжалваната заповед следва да бъде отменена в частта ѝ, с която е отхвърлена жалбата против частта от Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик, с която част от заповедта кметът е  утвърдил номерацията и адреса на осемте избирателни секции в специализирани институции на територията на община Пазарджик, описани в Приложение  № 1, т. II. от заповедта. Съответно заповедта на кмета следва да бъде обявена за нищожна в частта ѝ на Приложение  № 1, т. II. Освен това същата заповед следва да бъде изменена като вместо числото 153 в изречението „И утвърждавам Номерацията и адреса на 153 избирателни секции на територията на Община Пазарджик“ следва да се чете числото 145, а в таблицата в началото на Приложение  № 1, на първия ред от нея също вместо числото 153 следва да се чете числото 145, а на втория ред от таблицата вместо текста „За град Пазарджик 98 (- 91 основни секции – 7 секции в спец. институции)“ следва да се чете „91 секции“ и на третия ред от таблицата вместо текста „За кметствата 55 (- 54 основни секции – 1 секция в спец. институции)“ следва да се чете „54 секции“.

Предвид гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № ТУ-180/21.08.2023 г. на областния управител на област Пазарджик, в частта ѝ, с която е отхвърлена жалбата против частта от Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик, с която част от заповедта кметът е  утвърдил номерацията и адреса на осемте избирателни секции в специализирани институции на територията на община Пазарджик, описани в Приложение  № 1, т. II. от заповедта и отхвърля жалбата против същата заповед в останалата ѝ част.

Вместо отменената част на Заповед № ТУ-180/21.08.2023 г. на областния управител на област Пазарджик постановява:

Обявява нищожността на Заповед № 1652/16.08.2023 г. на кмета на община Пазарджик в частта ѝ на Приложение  № 1, т. II. и изменя същата заповед както следва: вместо числото 153 в изречението „И утвърждавам Номерацията и адреса на 153 избирателни секции на територията на Община Пазарджик“ следва да се чете числото „145“, а в таблицата в началото на Приложение  № 1, на първия ред от нея също вместо числото „153“ следва да се чете числото „145“, а на втория ред от таблицата вместо текста „За град Пазарджик 98 (- 91 основни секции – 7 секции в спец. институции)“ следва да се чете „91 секции“ и на третия ред от таблицата вместо текста „За кметствата 55 (- 54 основни секции – 1 секция в спец. институции)“ следва да се чете „54 секции“.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                             

Съдия: /п/