Р Е Ш Е Н И Е
№ 501
21.11.2019г.
Административен
съд - Враца, в публичното съдебно заседание на
дванадесети ноември, през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
Членове:
БИСЕРКА БОЙЧЕВА
ТАТЯНА КОЦЕВА
при секретаря
Даниела Ванчикова и с участието на прокурора Николай Лалов като разгледа докладваното
от съдията БОЙЧЕВА адм.д.№565/2019г. по описа на Административен съд-Враца взе предвид следното:
Съдебното производство е по
раздел ІІІ, глава 10 от АПК/чл.185-196 от АПК/ във връзка с Наредбата за
управление на отпадъците на територията на
община Оряхово, приета с Решение №305 по Протокол№36 от 27.07.2017г. на
ОС-Оряхово.
Делото е образувано по протест на
Веселин Вътов – прокурор в Окръжна Прокуратура-Враца против чл.27 и раздел 12
от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Оряхово. Поддържа
се в протеста на ОП-Враца, че оспорените разпоредби от Наредбата противоречат на Закона
за управление на отпадъците/ЗУО/и на приетата от Министерски съвет Наредба за управление на строителните отпадъци
и за влагане на рециклирани строителни материали. Иска се отмяната им като
незаконосъобразни. Моли и за присъждане на разноските по делото. В съдебно
заседание протестиращият прокурор поддържа протеста на ОП-Враца и моли същият
да бъде уважен по мотиви и съображения, изложени в него.
Ответникът-ОС-Оряхово ,чрез
неговия председател -не се явява и не изпраща процесуален представител, не
ангажира становище.
В съдебно заседание Окръжна
прокуратура-Враца се представлява от прокурор Вътов, който поддържа протеста и
счита същия за основателен.
Административен съд- Враца, след преценка
на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните и въз
основа на закона, приема следното:
Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни
актове не е ограничено със срок, на основание чл.187,ал.1 от АПК и доколкото
законът дава право на прокурора да протестира същите, на основание чл.186,ал.2 от АПК, протеста е подаден от легитимирано лице и е
допустим за разглеждане. Разгледан по
същество е основателен, като съображенията за това на съда са следните:
Оспорената в настоящето производство Наредбата за
управление на отпадъците на територията на
община Оряхово, е приета с Решение №305 по Протокол №36 от 27.07.2017г.
на ОС-Оряхово. Публикувана е на интернет страницата на Община Оряхово.
По разбиране на настоящата инстанция,основателно в
протеста се поддържа,че разпоредбите на чл.27 и на раздел 12 от Наредбата
противоречат на чл.22 ,чл.11,ал.3,ал.4,ал.6 и ал.7от ЗУО по отношение изискванията
за изготвянето на план за управление на строителни отпадъци, по отношение на
компетентните органи, които са оправомощени да одобряват този план, по
отношение на сроковете, в които могат да изискват допълнителна информация и
отказват одобрение на плана, а също и по отношение на случаите, в които не се
изисква план за управление на строителните отпадъци според застроената площ.
В чл.27 от наредбата са уредени изискванията за
изготвянето на план за управление на строителните отпадъци при строителни,
монтажни работи и премахването на строежи.
С разпоредбата на чл.22 ЗУО е делегирано правомощието
на общински съвет да приеме наредба за управление на отпадъците, но с чл.43,
ал.4 същия закон това правомощие по отношение на строителните отпадъци е
предоставено на Министерски съвет, който е приел Наредба за управление на
строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали /Приета
с ПМС № 267 от 5.12.2017 г., обн., ДВ, бр. 98 от 8.12.2017 г./ Тези обществени
отношения са уредени в разпоредбите на чл.11 ЗУО и посочената наредба на МС и
то по различен начин. Компетентните органи за одобряване на план за управление
на отпадъците са посочени в чл.11, ал.3 и
4 ЗУО, а сроковете в които могат да изискват допълнителна информация и отказват
одобрение на плана са уредени в ал.6 и ал.7 на същия текст, и са различни от
посочения в наредбата. По различен начин са уредени и случаите, в които не се
изисква план за управление на отпадъците според застроената площ.
В Раздел дванадесети от наредбата са приети
административно- наказателни разпоредби, като в чл.60, ал.3, чл.61, ал.2,
чл.62, ал.1 и ал.2 и чл.68 от наредбата е предвидено налагането на глоби на
физически лица и имуществени санкции на търговци в противоречие /определени са
различни санкции по размер/ на тези санкции по чл.133-136 и чл.155 ЗУО.
Делегирането на правомощие за приемане на наредбата по
чл.22 ЗУО не включва и компетентност за приемане на административно-наказателни
разпоредби, а освен това закона е уредил подробно конкретните състави на
административни нарушения.
Посочените разпоредби противоречат на нормативен акт
от по- висока степен, основание за оспорване по чл.146, т.4 АПК.
В случая е налице противоречие с нормативен акт от
по-висока степен, основание за отмяна по чл.146, т.4 АПК.
При съблюдаване съответствието на оспорените
разпоредби от наредбата с актове от по-висока степен, съдът намира, че оспорените
разпоредби са в противоречие с материално - правните норми на нормативни актове
от по - висока степен, основание за отмяна, по смисъла на чл. 146, т.4 от
Административно процесуалния кодекс.
Съгласно чл.21,ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал.1
общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения. В този смисъл, наредбата е приета
от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не е нищожна. Доколкото протестираните
разпоредби от наредбата противоречат на законови норми от по-висока степен, същите
се явяват незаконосъобразни и следва да се отменят. Протестът, като основателен
следва да бъде уважен.
При направено искане за разноски от протестиращия
прокурор при ОП-Враца, същите му се дължат с оглед изхода на делото. ОП-Враца е
внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в размер на 20лв., които
следва да й бъдат присъдени.
Водим от гореизложените мотиви, административният съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по протест на Веселин
Вътов –прокурор в Окръжна Прокуратура-Враца разпоредбите на чл.27 и Раздел 12
от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Оряхово.
ОСЪЖДА Общински съвет-Оряхово да
заплати на ОП-Враца разноски по делото в размер на 20/двадесет/лв.
,представляващи държавна такса за обнародване в ДВ.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с
касационна жалба/протест/ пред ВАС в 14
-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.