Решение по дело №801/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 23
Дата: 24 януари 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Георги Бойчев Христов
Дело: 20194310200801
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 август 2019 г.

Съдържание на акта

                                     

                        Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                гр.Ловеч, 24.01.2020 год.                       

          

                                         В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

                                                                                                                                                                                     

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав в публично заседание на двадесет и шести ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав :

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ХРИСТОВ

 

при участието на секретаря Наташа Богданова, като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 801 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното :

 

          Производство с правно основание чл.59-63 от ЗАНН.

С наказателно постановление № 31- 0000086 от 25.06.2019 г. на Началник на Областен отдел „АА” – гр.Ловеч е наложено на А.И.В. ***, административно наказание на основание чл.93, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози – глоба в размер на 2 000 лева, за нарушение на чл.89, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на МТ.

Недоволен от постановлението останал жалбоподателят, който го е обжалвал, като незаконосъобразно издадено. В жалбата си изтъква, че наказателното постановление е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване правото му на защита. Позовава се на разпоредбите на Наредба № 41 от 04.08.2008 г. относно изискванията за придобиване на начална квалификация на водачите и подлежащите на периодично обучение такива, като изтъква, че в случая не става ясно от коя дата е следвало да притежава карта за квалификация или дали притежава последваща валидна квалификация, поради изтичане на предходна такава, с която е професионално компетентен. Твърди в тази връзка, че наказващият орган не е взел предвид, че към датата на съставяне на АУАН е притежавал свидетелство за завършен курс, като това обстоятелство става ясно от датата до която е била валидна картата за квалификация – 30.05.2019 г. и че това доказва неговата професионална компетентност. Сочи също така, че към датата на съставяне на АУАН е подал документи пред ИИ „АА” за издаване на карта, копие от която представя по делото и че контролният орган не е направил проверка за наличието на тези обстоятелства преди да състави акта.

Относно представената карта за квалификация с посочен в нея по-голям срок на валидност сочи, че регистъра на Автомобилна администрация не е публичен и не е можело да направи справка по име и ЕГН. Изтъква, че въпросната карта е била издадена от Областен отдел на „АА” – гр.С., след като преди това е било представено удостоверение за завършен курс за професионална компетентност.

По-нататък в жалбата са изложени аргументи относно допуснати нарушения на разпоредбите на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като в обстоятелствената част на АУАН и НП нарушението е било описано непълно и неточно. Счита, че съгласно посочената като нарушена норма, то задължението на водача е било да бъде обучен съгласно наредбата в периодично обучение, а не начално, както е посочено в НП. Изтъква и че е налице неяснота относно това коя е датата, за която наказващият орган приема, че е било извършено нарушението. 

Моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.  

В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят В. не се явява. Представил е писмени бележки, в които по същество се преповтарят изложените и наведени с жалбата възражения и аргументи.

Въззиваемата страна, редовно призовани, не изпращат представител. Писмено, в съпроводителното писмо предлагат наказателното постановление да бъде потвърдено, като законосъобразно.

От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите Д.П.И. и М.Д.М., както и от изложеното в жалбата и в съдебно заседание от страните, съдът прие за установена следната фактическа обстановка :

На 11.06.2019 г. жалбоподателят А.В. управлявал товарен автомобил – влекач, марка „********” с рег.№ ********, с теглено от влекача полуремарке с рег.№ С 42-16 ЕМ и двете собственост на „********” ЕООД – гр.С.. С автомобила извършвал обществен превоз на товари в рамките на Р България, с маршрут гр.Велико Търново – гр.Ловеч, като към този момент автомобилът бил без товар. Превоза се извършвал с пътен лист серия ВА № 037370 от 10.06.2019 година.

Около 13.40 часа, на изхода на гр.Ловеч за гр.Севлиево, до кантон на Районно пътно управление „Стратеш”, бил спрян за проверка от служители на ОО „АА” – Ловеч – свидетелите М.М. и Д.И.. В хода на проверката свидетелите изискали от водача В. документите, които следвало да придружават превоза. Жалбоподателят В. им представил карта за квалификация на водача № Р 145689 /л.23/, за която на свидетелите им направило впечатление, че е с посочен срок на валидност повече от 5 години. Направили справка в електронния регистър на ИА „Автомобилна администрация”, от която установили, че такава карта не е била издаване от агенцията и съответно не е била отразена в регистъра.

С оглед на констатираното при проверката свидетелят И. приел, че А.В. е нарушил разпоредбата на чл.89, т.4 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. на МТ, поради което му съставил акт за установяване на административно нарушение № 259907/11.06.2019 г. за нарушение на посочената разпоредба, на който като свидетел се подписал М.М..

По така съставеният му акт жалбоподателят В. е вписал, че няма възражения.

Няма данни по делото, в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН да е представил писмени възражения.  

Въз основа на акта за нарушение било издадено обжалваното наказателно постановление № 31- 0000086 от 25.06.2019 г. на Началник на Областен отдел „АА” – гр.Ловеч, в което била пресъздадена описаната в АУАН фактическа обстановка и жалбоподателят А.В. бил санкциониран на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАП с глоба в размер на 2 000 лева. Наказващият орган също квалифицирал нарушението по чл.89, т.4 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. на МТ.

Видно от писмо изх.№ 1327/19 г. от 25.11.2019 г. на Районна прокуратура гр.Ловеч /л.37/, по описа на РУ на МВР Ловеч се води досъдебно производство № 354/2019 г. за престъпление по чл.316, във връзка с чл.308, ал.1 от НК, което се намира в стадий на разследване и се събират доказателства за евентуално авторство на деянието от страна на А.И.В. ***.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки по същество жалбата съдът прие за установено следното от правна страна :

Жалбата е подадена в законовия 7-дневен срок от връчване на наказателното постановление, поради което е допустима. Подадена е също така и от надлежна страна.

Обжалваното наказателно постановление е издадено от легитимен орган, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на транспорта /л.17-18/.

АУАН и НП са съставени съгласно изискванията на закона и съдържат всички предвидени в чл.42, респективно чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити и няма основания за отмяна на постановлението на формално основание. Направените в тази връзка възражения от жалбоподателя не се споделят от настоящата инстанция и не могат да бъдат кредитирани. Точно и изчерпателно в АУАН и в НП е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Посочено е, че нарушението е извършено на изхода на гр.Ловеч за гр.Севлиево, до конкретна ясно определима сграда, както и че жалбоподателят се е движел в посока гр.Ловеч, и че това е станало около 13:40 часа, когато всъщност е бил спрян за проверка. Изчерпателно е изписано и в какво се състои извършеното нарушение, а именно, че се извършва обществен превоз на товар, като е посочен и маршрута на движение, и превоза се извършва без водача да притежава карта за квалификация. Отразено е и обстоятелството, че жалбоподателят е представил такава, както и защо контролните органи, респективно наказващият орган не са приели представената при проверката карта, като валидна.  Актосъставителят, респективно наказващият орган не би могъл да внесе повече яснота в обстоятелствата касаещи нарушението. Това, че в обстоятелствената част не е посочено от коя дата водача е трябвало да бъде професионално компетентен и дали е подлежал на първоначално или периодично обучение не е пропуск или непълнота при посочване на фактите и обстоятелствата при извършване на нарушението, тъй като в посочената като нарушена разпоредба на чл.89, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на МТ такива елементи от състава на нарушението липсват, за да е необходимо актосъставителя, респективно наказващият орган да ги сочат.

В този смисъл са и съображенията на съда да не кредитира и възражението за допуснато нарушение на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В обстоятелствената част на процесното наказателно постановление изчерпателно и точно са описани всички елементи от състава на нарушението, датата и мястото му на извършване, обстоятелствата, при които е извършено, както и законовата разпоредба, която е била нарушена от А.В.. Посочени са ЕГН и адрес на жалбоподателя. Достатъчно прецизно е посочено и наименованието на нормативния акт, разпоредба от който е нарушена от жалбоподателя – Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на Министъра на транспорта. Действително, пълното наименование на наредбата е Наредба № 33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, но това не означава, че жалбоподателят е бил поставен в неизвестност за това разпоредба от кой нормативен акт му се вменява, че е нарушил. Съгласно нормата на чл.10, ал.1 от Закона за нормативните актове, обществените отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен. Ясно е, че за този вид обществени отношения, овластения за това орган – министъра на транспорта може да издаде само един нормативен акт, още повече, че пък наредба под номерация 33 от дата 03.11.1999 г. е категорично, че може да е само една и объркване или неясноти в този смисъл не може да има.

След обстоен анализ на събраните по делото доказателства съдът намира, че вмененото на жалбоподателя нарушение е безспорно установено и доказано. Жалбоподателят В., в качеството си на водач на товарен автомобил, с който извършвал обществен превоз на товар на територията на Република България, не е представил пред контролните органи от АА валидна карта за квалификация на водача. В този смисъл са и показанията на свидетелите М. и И., които съдът изцяло кредитира като обективни, последователни и непротиворечащи си. Показанията им се подкрепят и от събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства. Видно от справката от електронният регистър на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” /л.22/, към датата на проверката – 11.06.2019 г. А.В. не е имал издадена и валидна карта за квалификация на водача. Последната такава му е била издадена на 27.09.2013 г. (№ Р079516), като 5-годишният й срок на валидност е изтекъл на 27.09.2018 година. От този момент до датата на проверката – 11.06.2019 г. в регистъра няма данни да му е била издавана нова карта на водача. Представената от него карта на водача № Р241730 /л.15-16/ е била издадена след датата на проверката от органите на АА (издадена на 01.07.2019 г.). Обстоятелството, че преди това е преминал съответното периодично обучение и е подал съответните документи за издаването на карта, дори и да се е случило преди датата на проверката, не замества императивно установеното в нормата на чл.89, т.4 от Наредба № 33/1999 г. изискване по време на работа да представи при поискване от контролните органи карта за квалификация на водача. Редът за придобиването и издаването й е регламентиран в Наредба № 41 от 04.08.2008 г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация на МТ (обн., ДВ, бр.73 от 19.08.2008 г.). Съгласно чл.2, ал.2 от Наредба № 41/2008 г., Министъра на транспорта или оправомощено от него лице издава карта за квалификация на водача (приложение № 1) на лица, притежаващи удостоверение за професионална компетентност (приложение № 2), удостоверяващо началната квалификация или периодичното обучение на водача. А съгласно ал.3 от същия текст, началната квалификация на водача е налице тогава, когато той притежава познания, придобити чрез посещения в курсове за обучение, и е положил успешно изпит. По-нататък, разпоредбата на чл.29 от Наредба № 41/2008 г. на МТ сочи реда, по който водачите придобили удостоверение за професионална компетентност, могат да се снабдят с карта за квалификация на водача. Съгласно нея, водачите подават заявление по образец до Министъра на транспорта, към което прилагат и удостоверението за професионална компетентност и съгласно ал.2 от същия текст, министъра или оправомощено от него длъжностно лице издават карта за квалификация на водача в 30-дневен срок от получаване на заявлението, т.е. наличието на удостоверение за професионална компетентност само по себе си само не е достатъчно, за да са изпълнени изискванията на чл.89, т.4 от Наредба № 33/1999 г., а е само една от необходимите и задължителни предпоставки за издаването и получаването на карта за квалификация на водача. Картата е крайният документ материализиращ факта, че водача е преминал процедурата по обучение, нормативно закрепена в Наредба № 41/2008 година. И затова законът – чл.89, т.4 от Наредба № 33/1999 г. задължава водачите винаги да ги носят при извършването на превоз, именно, за да удостоверят този факт пред контролните органи в случай на проверка. Твърдените в жалбата обстоятелства, че към момента на проверката жалбоподателят В. е преминал обучение и е притежавал удостоверение за професионална компетентност, са ирелевантни към вмененото му нарушение. Изискването е да притежава валидно издадена карта, за да може да извършва обществен превоз на товари и удостоверението не може да я замести, а наличието му, както се посочи по-горе е само една от изискуемите предпоставки да му бъде издадена карта.

Ето защо, поради тези съображения съдът не споделя възражението, че в обстоятелствената част на обжалваното НП не е посочено обстоятелство, че към датата на проверката В. е бил професионално компетентен. В хода на съдебното следствие, жалбоподателят не е ангажирал никакви доказателства, нито пък е изложил убедителни доводи, които да оборват изложените в АУАН, респективно и в обжалваното НП констатации. Правилно наказващият орган е квалифицирал нарушението по чл.89, т.4 от Наредба № 33/03.11.1999 г. на Министъра на транспорта и в този смисъл е налице единство между словесното му описание в обстоятелствената част на НП и дадената цифровата квалификация. Този факт и обстоятелството, че вмененото му нарушение е формално, на просто извършване, водят до безспорния извод, че от обективна страна то е било осъществено.

Правилно също така е била приложена санкционната разпоредба на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП, тъй като в момента на проверката В. въобще не е притежавал валидно издадена карта за квалификация на водача. Разпоредбата на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП предвижда, че водач на МПС, което извършва обществен превоз на пътници и товари, без редовно издаден лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба в размер на 2 000 лева, когато нарушението е първо. В разглеждания случай не е била налице хипотезата на чл.93, ал.2 от ЗАвП. Последната касае случаи когато водача има издадена карта за квалификация на водач, но не я носи и не я представи в момента на проверката. 

От субективна страна нарушението също е доказано, тъй като разпоредбата по т.4 от чл.89 от Наредба № 33/1999 г. (предишна т.9) е от началото на 2011 г. и не може да бъде прието, че жалбоподателят не е знаел за нея.

Въпреки, че не е наведено такова възражение, то с оглед цялостната проверка за законосъобразност на обжалваното НП, съдът прие, че липсват основания случаят да бъде квалифициран като маловажен и съответно приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Липсват данни жалбоподателят В. до момента да е бил санкциониран за други нарушения на ЗАП и подзаконовите актове по прилагането му, липсва посочване на такова обстоятелство и в самото наказателно постановление, поради което съдът приема, че нарушението е първо за него. Не може обаче да бъде кредитирано като смекчаващо отговорността обстоятелство, тъй като е основание за прилагането на по-леко наказуемия състав на чл.93, ал.1, т.1, а не на този по т.2 от същия текст от ЗАвП. По начало законът свързва по-голямата степен на обществена опасност на нарушението на чл.89, т.4 от Наредба № 33/1999 г., във връзка със санкционната разпоредба на чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП, тъй като обществения превоз на пътници и товари е свързан винаги с по-голям риск за живота и здравето на пътниците и другите участници в пътното движение и затова изискванията към водачите на такива превозни средства са завишени, включително и по отношение на тяхната професионална квалификация, подготовка и съответно на документите, които ги удостоверяват.

Ето защо, настоящия съдебен състав счита, че законодателят е заложил висока обществена опасност на осъщественото от А.В. нарушение (най-малкото съдейки и по високия размер на санкцията), и тя в обсъждания казус е била налице.

С оглед изложеното, съдът намира, че наказващият орган е издал едно законосъобразно наказателно постановление, като правилно според обстоятелствата е квалифицирал извършеното от А.В. нарушение и е приложил съответната санкционна норма, поради което същото следва да бъде потвърдено.      

          Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

                  Р   Е   Ш   И   :

    

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 31-0000086 от 25.06.2019 г. на Началник на Областен отдел „АА” – гр.Ловеч, с което е наложено на А.И. ***, ЕГН : **********, административно наказание на основание чл.93, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози – глоба в размер на 2 000 лева, за нарушение на чл.89, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на МТ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

                

        

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ :