Определение по дело №423/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 септември 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700423
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юли 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

574                                          20.09.2023г.                           Стара Загора

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесети септември 2023г.

в закрито заседание в следния състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА ДРАГНЕВА                                                                                                                                                          

 

Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №423  по описа за 2023г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е образувано по жалбата на «БРИКЕЛ» ЕАД, град Гълъбово, против Писмо изх. №КОС-23-2313/5/14.06.2023г, с което Директора на РИОСВ Стара Загора не приема ГДОС 2022г на «Брикел» ЕАД за изпълнение на дейностите, за които е предоставено Комплексно разрешително №483-Н0/2014г  за «Депо за не опасни производствени отпадъци».

        «Брикел» ЕАД представя на основание чл.123в ал.6 от ЗООС, Годишен доклад за изпълнение на дейностите, за които е предоставено Комплесно разрешително №483-Н0/2014г. На 30.05.2023г, с Писмо изх. №КОС-23-2312/1/ Директора на РИОСВ Стара Загора изисква от Брикел ЕАД да коригира забележки от информация, представена в ГДОС 2022г за изпълнение на дейностите по Комплексното разрешително за Депо за неопасни отпадъци. Забележките касаят изисквания на Комплексното разрешителното в изпъленние на Закона за чистота на атмосферния въздух, а именно:  В ГДОС за 2022г операторът е описал, че е въвел в експлоатация и поддържа автоматична измервателна станция за контрол на качеството на атмосферния въздух в град Гълъбовое, в изпълнение на Условие от КР на горивната инсталация. Дружеството е възприело данните за нивата на измерваните нива на серен диоксид, азотни оксиди, фини прахови частици..» като достоверни и надежни, поради получаването им в резултат на използваната собствена АИС. Според Директора на РИОСВ не е изпълнено условие 9.3.1 за извършване на СПИ, тъй като за не извършване на СПИ и неизпълнение на Условие 9.3.1 е съставен АУАН. Въвеждането в експолатация и поддържането на АИС е в изпълнение на Условие 9.5.2 от КР №40-Н2/2021г / друго КР/. Не е докладвано в ГДОС за 2022г относно дейностите по КР №483-Н0/2014г за «Депо за неопасни производствени отпадъци», неизпълнението на Условие 9.3.3.4, според което «Операторът докладва ежегодно като част от ГДОС информация по Условия 9.3.3.1        9.3.3.2, 9.3.3.3 и в съответствие с изискванията на ЕРИПЗ. АИС експлоатирана от дружеството не измерва нивата на обща суспендирана прах, което е изискване по Условие 9.3.1, от КР №483-Н0/2014г. В ГДОС няма докладвани неизпълнени условия като част «Емисии в атмосферата» от КР. Не е докладвано неизъпление на Условие 9.33.4 от КР №483-Н0/2014г в частта касаеща докладване по Условие 9.3.3.3.

      ГДОС е върнат за коригиране и допълване, съобразно посочените забележки.

      На 07.06.2023г БРИКЕЛ ЕАД отказва да коригира съдържанието на ГДОС 2022г, тъй като според чл.123в т.6 от ЗООС операторът докладва не изпълнението на условията по КР, а изпълнението на дейностите, за които е предоставено разрешителното. Целта на условие 9.3.1 е да се проследи дали инсталацията емитира ФПЧ /фини прахови частици/, които нарушават качеството на атмосферния въздух. Затова извършването на непрекъснати измервания на нивата на ФПЧ 10 в град Гълъбово от АИС «Брикел» е дейност, която не може да се игнорира, защото дори станцията на ИАОС не извършва непрекъснати измервания на ФПЧ 10. Поради това данните за този източник на замърсяване трябва да се приемат за достоверни. АИС е въведена в експлоатация от 2016г, поради което е обективно невъзможно да бъде дейност по изпълнение на КР от 2021г. Не е ясно и кога е издаден цитирания АУАН за неизпълнение на условие 9.3.1 от КР. Съставения през 27.10.2022г АУАН №110 не е последван от издаване на НП в срок до 28.04.2023г, в рамките на 6 месечния преклузивен по ЗАНН, поради което неговото правно значение вече е отпаднало. Понятието «обща суспендирана прах» не съществува като показател за КАВ нито в Директива 2008/50/ЕО на ЕП и на Съвета от 21.05.2008г относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа, нито в Наредба №12 от 15.07.2010г за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, вълероден оксид и озон в атмосферния въздух, с която в националното законодателство е транспорина Директива 2008/50/ЕО на ЕП и на Съвета.

      По отношение на забележката, че не е докладвано неизпълнение на Условие 9.3.3.4, дружеството е възразило с аргументи от КП №010207 от 15.07.2022г, според който условието се изпълнява. Констативния протокол е съставена за извършена проверка по изпълнение на условията на КР. Относно изпълнението на Условие 9.3.3.4 в частта му, изискваща  докладване на Условие 9.3.3.3 е съставен АУАН №110/27.10.2022г, въз основа на който не е издадено НП, поради което липсва основание за корекция на информацията в ГДОС за 2022г. Приложено е копие- извадка от Констативния протокол.

  На 14.06.2023г Директорът на РИОСВ Стара Загора с писмо уведомява  БРИКЕЛ ЕАД, че не приема ГДОС за 2022г за изпълнение на дейностите по КР от 2014г за Депо за неопасни производствени отпадъци. Писмото е получено на 16.06.2023г. На 03.07.2023г, БРИКЕЛ ЕАД подава жалба до АС Стара Загора с искане да бъде отменен отказът на Директора на РИОСВ да одобри ГДОС за 2022г за дейностите по КР №483-Н0/2014г.

     Жалбоподателят счита, че изявлението на Директора на РИОСВ за не приемане на ГДОС за 2022г е индивидуален административен акт, който е от значение за изпълнението на задължението му по чл.123в т.6 от ЗООС и неговото постановяване е основание за ангажиране на административно наказателното му отговорност, предвидена в чл 164 от ЗООС за формалното противоправно бездействие да се представи ГДОС в срок до 31.03. на годината, следваща тази за която се отнася.

       Доводите за материална неказоносъобразност са концентирани в отсъствието на основание да се изисква отстраняване на неточности в ГДОС 2022г и в твърдението за изпълнение на действащите към 31.03.2023г правни норми, уреждащи изпълнение на задължението за подаване на ГДОС за дейностите по издадено КР.

         Настоящия състав на АС Стара Загора намира жалбата за недопустима на основание чл.159 т.1 от АПК – липса на административен акт, който да бъде годен предмет на съдебен контрол за валидност и законосъобразност. Одобряването на ГДОС е дейност по проверка за спазване изискванията за форма и съдържание – има ли непълноти или неточности, която приключва с  изпращането му на ИАОС след тяхното отстраняване, за което оператора следва да бъде информиран. Констатацията, че са налице непълноти и/или неточности има за последица вменяване на задължение за тяхното отстраняване, за което е отправено изискване за изпълнението му с писмо №КОС-23-2312/1//30.05.2023г, но същото не е предмет на съдебен контрол за законосъобразност. Съгласно чл.123в т.6 от ЗООС задължението на оператора е да изготви и представи ГДОС пред съответната РИОСВ. Редът е установен в чл.20 от Наредбата за условията и реда за издаване на КР, а именно по образец, обявен на страницата на МОСВ, пълен и точен – съгласно възможността за изискване да бъдат отстранени неточности и/или непълноти, и едва след тази проверка на съдържанието му / дейността по одобряване на ГДОС/ да бъде изпратен на ИАОС. Ето защо правната сфера на оператора се накърнява, чрез създаване на задължението за отстраняване на неточности или непълноти, а не при уведомяването му, че представеният ГДОС няма да бъде изпратен на ИАОС, каквото е същественото съдържание на обжалваното писмо. Целта на търсената съдебна защита – отричане на неточности в съдържанието на ГДОС не може да бъде постигната, чрез отмяна на уведомителното писмо на Директора на РИОСВ, че поради не отстраняване на нередовностите докладът няма да бъде одобрен и изпратен на ИАОС. Не това писмо, което има информационен характер, създава задължение за оператора, а изявлението на Директора на РИОСВ с правно основание чл. 20 ал.3 от Наредбата с изискване за отстраняване на течности в представения ГДОС.

         Мотивиран от изложеното и на основание чл.159 т.1 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

О П Р Е Д Е Л И

 

       ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „БРИКЕЛ“ ЕАД ЕИК ********* против Писмо изх. №КОС-23-2313/5//14.06.2023г на Директора на РИОСВ Стара Загора.

      ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №423/2023г по описа на АС Стара Загора.

      Определението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

       

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: