Определение по дело №718/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 декември 2021 г. (в сила от 13 януари 2022 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20217060700718
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

461

град Велико Търново, 23.12.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд – Велико Търново, трети състав, в закрито съдебно заседание на пети юли две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: Евтим Банев

 

като разгледа докладваното от съдия Банев административно дело № 718 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК.

 

Образувано е по жалба, подадена от *** Н.К. от ВТАК, като пълномощника на „БЛ комерс“ ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление с. Горско ново село, общ. Златарица, Стопански двор, срещу Заповед № 03-РД/3181 от 07.10.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция /ДФЗ-РА/. С оспорената заповед на основание чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК е спряно административното производство по обработката за кампания 2019 г., на Заявление за подпомагане с УИН 04/140619/83945 подадено от „БЛ комерс“ ЕООД - с. Горско ново село, като кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 643282, до излизането и уведомяването на ДФЗ от Европейската прокуратура за резултатите от извършената от нея проверка и контрол.

От оспорващото дружество се твърди незаконосъобразност на обжалваната заповед за спиране на производството по подаденото заявление за подпомагане, тъй като липсват установените в закона основания за такова спиране. Жалбоподателят намира, че изводите на административния орган, послужили за мотиви на издадената заповед, са в противоречие с разпоредбите на АПК. В тази връзка се позовава на предходно произнасяне на съда в аналогично производство по негова жалба, разгледана в адм. дело № 322/2021 г. по описа на АСВТ, като е отменена Заповед № ОЗ-РД/485 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ - гр. София, спираща същото административно производство. Изтъква, че административният орган не се съобразява с постановения съдебен акт, като счита, че след неговото постановяване не са настъпили нови обстоятелства, които да наложат спиране на производството и конкретно, че прехвърлянето за разглеждане на образуваното досъдебно производство от Окръжна прокуратура – Велико Търново в Европейската прокуратура, не съставлява такова ново обстоятелство. Като цяло намира за недоказани твърденията на административния орган за обстоятелства, обосноваващи приложението на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК в производството по заявлението му за подпомагане, излага подробни доводи в тази насока, като доказателство прилага удостоверение от 28.10.2021 г. на Районна прокуратура – Велико Търново. Навежда като оплакване и че административният орган е постановил пълно спиране на административната обработка на заявлението за подпомагане, което обстоятелство е в разрез с фактическите основания на които се е позовал при издаването на обжалвания акт. Акцентира върху обстоятелството, че цитираните в мотивите констатации касаят само заявени за подпомагане животни, а е спряна обработката на заявлението и по отношение на всички останали схеми заявени за подпомагане в заявлението за кампания 2019 година. С тези доводи от съда се иска да отмени оспорената заповед на изпълнителния директор на ДФЗ-РА. Претендира се присъждане на разноски по производството.

 

Жалбата с приложените доказателства е изпратена на ответника - изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, който не ангажира становище по основателността й. С придружително писмо вх. № 5609 от 15.12.2021 г., от ДФЗ-РА е представена административната преписка.

 

Въз основа на събраните доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

 

„БЛ комерс“ ЕООД с ЕИК *********, е регистриран земеделски производител и е регистрирано в ИСАК с УРН 643282. Същото е кандидатствало за подпомагане по схеми за директни плащания за кампания 2019, като е подало заявление за подпомагане, регистрирано с УИН 04/140619/83945. Със заявлението са декларирани за подпомагане: схема за единно плащане на площ /СЕПП/; схема за преразпределително плащане /СПП/; схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДН/; схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; схема за обвързано подпомагане за млечни крави /СМлК/; схема за Биволи; схема за обвързано подпомагане за протеинови култури /СПК/; мярка 10 - за възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност /ВПС-1/.

В ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция са били получени писма с вх. № 07-1200/4462 от 25.11.2019 г. и вх. № 07-1200/ 17.12.2019 г. от Изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от Европейските земеделски фондове“  /ИА „СОСЕЗФ“/ за извършени проверки в животновъдни обекти на териториите на област Велико Търново и област Габрово, във връзка с писмо от дирекция „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ /АФКОС/ в МВР, с приложен сигнал за измами при усвояване средствата от европейските земеделски фондове, по който в OLAF е открит случай с № ОС/2019/0107. При проверките на ИА „СОСЕЗФ“ са установени несъответствия между регистрирани в информационната система на БАБХ /ВетИС/ и налични в животновъдните обекти животни; несъответствие между установените на място и регистрираните във ВетИС установени ушни марки на животни; животни, маркирани с излезли от употреба ушни марки; свързаност между собствениците на проверяваните животновъдни обекти; движение на животни между животновъдни обекти в деня на проверката. Съгласно Докладна записка с вх. № 07-1200/4769#4 от 07.04.2020 г. от директор на дирекция „ПИ“ до изпълнителния директор на ДФЗ, конкретно заявлението на „БЛ комерс“ ЕООД е избрано за извършване на 2 проверки на място на използвани площи, при една от тях са установени по-малко от декларираните площи по три схеми и мерки /с 12,34 ха/, не са установени животни в нередност, но не е извършена пълна оторизация, тъй като не са приключили всички проверки, вкл. тези по сигнал. Коментирани са изнесените данни в доклада на ИА „СОСЕЗФ“, съгласно които наличните животни, регистрирани във ВетИС са по-малък брой от установените на място, само част от тях са редовни, както и бройките животни в един животновъден обект към първо число на месеците юни, юли, август и септември 2019 година. Отразени са и извършени във времето прехвърляния на собствеността върху дружествените дялове, възникнали съмнения за изкуствено разделяне на стопанство по СЕПП /непотвърдени/, и предприети действия от ОДБХ – Велико Търново. С Докладна записка с вх. № 07-1200/4769#6 от 22.06.2020 г. от директор на дирекция „ПИ“ до изпълнителния директор на ДФЗ са посочени резултатите от допълнителни проверки на 3 търговски дружества /между които не е жалбоподателят/ и едно физическо лице, като е дадено становище, че на него етап за допълнително проверяваните субекти не са установени данни, даващи основание за подаване на сигнал до компетентен орган.   

С писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021 г., Окръжна прокуратура - Велико Търново е уведомила ДФ „Земеделие“, че по преписка № 2161/2020 г. по описа на ВТОП с постановление от 15.12.2020 г. е образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за това че в подаденото от името на „БЛ комерс“ ЕООД заявление за подпомагане с УИН 04/140619/83945, са били декларирани неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5080В-0171 в с. Константин, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по мярка АК13 за опазване от застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство /за биволи/. Последвало е издаването на Заповед № 03-РД/485 от 15.02.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ-РА - гр. София, с която е спряно административното производство по обработката за кампания 2019 г., на Заявление за подпомагане с УИН 04/140619/83945 подадено от „БЛ комерс“ ЕООД - с. Горско ново село.   Административният орган е приел, че са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК за спиране на образуваното пред него производство - когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта. Заповедта за спиране е била обжалвана и отменена с Определение № 252/ 05.07.2021 г. по адм. дело № 322/2021 г. по описа на АСВТ.

След възобновяване на обработката на заявленията, от ДФЗ е изпратено запитване № 07-1200/4769#24 от 19.07.2021г. до административния ръководител на Окръжна прокуратура - Велико Търново за хода и резултатите по прокурорска преписка № 2161/2020 година. В получен е отговор под същия номер от 28.07.21 г. от ВТОП, е отбелязано, че случаят е със значителна фактическата и правна сложност и няма да приключи до изтичане на сроковете за произнасяне на административния орган. Посочено е, че е сезирана Върховна касационна прокуратура с оглед преценка дали същият да бъде взет за наблюдение от делегиран прокурор от Европейската прокуратура. Отправено е ново запитване от ДФЗ с № 07-1200/4769#26 от 13.08.2021 г., в отговор на което  с писмо вх. № 01-1100/594 от 23.08.2021 г. от ОП-Велико Търново е представено Постановление от 09.08.2021г. по преписка 2161 по описа на ВТОП. С посоченото постановление, ДП № 100/2020г. по описа на ОСлО В. Търново, заедно с материалите по него, са изпратени по компетентност на Европейската прокуратура чрез отдел 08 „Престъпления против финансовите интереси на ЕС и взаимодействие с Европейската прокуратура“ при ВКП по пр. № 7057/2020 от 27.07.2020г. за упражняване на правото по чл. 27 от Регламент (ЕС) 1939/2017 година. Съгласно отбелязаното в постановлението и в придружителното писмо, във ВКП е получено уведомление № І0000162/2021 от делегиран европейски прокурор, за поемане на случая. Последвало е издаването от изпълнителния директор на ДФЗ-РА, на оспорената Заповед № 03-РД/3181 от 07.10.2021 г. за спиране на административното производство по заявлението на „БЛ комерс“ ЕООД, с мотиви, че получената информация налага такова, до излизането и уведомяването на ДФЗ от Европейската прокуратура за резултатите от извършената от нея проверка и контрол. Съгласно приложеното известие за доставяне, заповедта е връчена на дружеството на дата 15.11.2021 година. Жалбата срещу нея е подадена по пощата /л. 15/, на 24.11.2021 г., като е постъпила в деловодството на АСВТ на дата 25.11.2021 година. Извън документи, съдържащи се в административната преписка, към нея са приложени цитираното по-горе отменително определение на АСВТ и удостоверение от 28.10.2021 г. на Районна прокуратура – Велико Търново, съгласно което срещу Т.К.К./управител на „БЛ комерс“ ЕООД - с. Горско ново село/, няма водени преписки и неприключени наказателни производства.

 

Въз основа на така приетото от фактическа страна, съдът направи следните изводи:

 

Жалбата е подадена от правоимащо лице, пред компетентния да я разгледа съд и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК. Същата е подадена при спазване на срока по чл. 197 от АПК. С оглед на това, жалбата се явява процесуално допустима, а разгледана по същество – основателна. 

 

От съдържащите се в преписката и допълнително представените доказателства, не се установява наличието на предпоставките по чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, за спиране на административното производство пред ДФЗ.

 

 В заповедта органът се е позовал на данните от писмо вх. № 01-1100/594 от 23.08.2021 г. от ОП-Велико Търново и Постановление от 09.08.2021г. по преписка 2161 по описа на ВТОП за предоставянето на досъдебно производство № 100/2020г. по описа на ОСлО - В. Търново, на Европейската прокуратура. Въпросната информация касае същото досъдебно производство за престъпление по чл. 248а, ал. 2, вр. с ал. 1 от НК, за което ответникът е бил вече уведомен от ВТОП с писмо вх. № 07-1200/4769 от 02.02.2021 г.  и което е дало повод за първоначалното спиране на административното производство с негова Заповед № 03-РД/485 от 15.02.2021 г., впоследствие отменена с Определение № 252/ 05.07.2021 г. по адм. дело № 322/2021 г. на АСВТ. Касае се за същите твърдени като престъпни обстоятелства – деклариране на неверни данни за броя на животните в животновъден обект № 5080В-0171 в с. Константин, за да бъдат получени средства от Европейските фондове по мярка АК13 за опазване от застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство /за биволи/, а изпращането на досъдебното производство по компетентност на Европейската прокуратура не променя нищо по отношение на сочените обстоятелства.

Посочената прокурорските постановления схема представлява агроекологична дейност за подпомагане съгласно чл. 3, т. 6 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. на МЗХ за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година. В чл. 41 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. и Приложение № 9 към него, са посочени местните породи животни, отглеждането на които се подпомага по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“, като сред тези породи попада и Българска Мурра (бивол) – т. 5 от Приложение № 9 към чл. 41от наредбата. В чл. 14, т. 5, б. „а“ от Наредба № 7/ 24.02.2015 г. са определени размерите на подпомагането плащане на годишна основа за една животинска единица /ЖЕ/, а в чл. 46, т. 4, б. „а“ от същата наредба – документите, които ЗП следва да приложат при кандидатстване за подпомагане по това направление, като в случая не се спори, че такива са приложени от „БЛ комерс“ ЕООД. Съгласно чл. 43, ал. 1 и ал. 3 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г., при загуба на животни, подпомагани по това направление, вследствие на клане, продажба, смърт или кражба земеделските стопани представят в ДФЗ-РА, в посочени в същата норма срокове, копие от документ, удостоверяващ причината за загубата на животните. Когато при загуба на животни земеделският стопанин не представи в ДФЗ-РА, такива документи за всички животни, годишните агроекологични плащания се намаляват съгласно методиката по чл. 16. Или съгласно цитираната правна уредба, броят животни от съответната порода /в случая биволи/, отглеждани от ЗП, попада сред критериите за определяне размера на подпомагането по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи, важни за селското стопанство“. Поради това и сочените в писмото на ВТОП обстоятелства, като основание за образуване на досъдебно производство, могат да бъдат отнесени към условията за кандидатстване по тази схема за подпомагане. Същевременно обаче в оспорената заповед липсва конкретно позоваване на някакви разлики в брой на декларирани биволи и действително установени такива в животновъдния обект на „БЛ комерс“ ЕООД в с. Константин /ЖО № 5080В-0171/, а съгласно отразеното в Определение № 252/ 05.07.2021 г. по адм. дело № 322/2021 г. на АСВТ, представените в него производство документи /те са част от същата административна преписка, но не са приложени/ са сочели за установени при проверки на място по-голям брой биволи от декларираните за подпомагане. При това положение и с оглед състава на престъплението за което е образувано досъдебното производство по преписка № 2161/2020 г. на ВТОП, не може да се приеме, че досъдебното производство касае престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на конкретния административен акт за одобряване на плащания, доколкото заявяването за подпомагане на по-малък брой животни от действително наличните не би могъл да обуслови неправомерно получаване на средства от фондовете на ЕС. От друга страна, ако в хода на административното производство по заявлението за подпомагане бъде констатирано, че заявените животни са повече от подлежащите на подпомагане, за административния орган не съществува никаква пречка да приложи цитирания по-горе чл. 43, ал. 3, както и чл. 17, ал. 2, т. 4 от Наредба № 7/ 24.02.2015 г., независимо от изхода на наказателното производство. Тези въпроси обаче би следвало да бъдат предмет на произнасяне по същество, след приключването на административното производство.

В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно константната практика на ВАС, спиране на административното производство не се налага, когато произнасянето на органа не е поставено в зависимост от изхода на наказателното производство. В случая административният орган не е представил доказателства за наличие на хипотезата на чл. 54, ал. 1, т. 3 АПК за спиране на административното производство - а именно в хода на производството да са разкрити престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на административния акт. Само от факта че съществува прокурорска преписка и са правени проверки във връзка с тази прокурорска преписка, за получавани средства от фондове на ЕС, не може да се направи извод за характера на престъпните обстоятелства, установени от прокуратурата. От друга страна, прокурорската преписка не е нито административно, нито съдебно производство, за да е налице основанието по чл. 54, ал. 1 т. 5 от АПК за спиране на административното производство, а това основание не е посочено в обжалваната заповед.

Отделно от горното, както сочи и жалбоподателят, той е заявил за подпомагане още 6 схеми, за които няма не само данни, но и твърдения от страна на административния орган да са налице  престъпни обстоятелства, свързани с получаване на безвъзмездна финансова помощ по тях. По този начин спирането на производството по подаденото общо заявление за подпомагане по всички мерки и схеми, декларирани от „БЛ комерс“ ЕООД, е в противоречие както с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, така и с принципите за законност, съразмерност и този на служебното начало, прокламирани в чл. 4, ал. 2, чл. 6, ал. 2 и ал. 3 и чл. 9, ал. 1 от АПК.

Изводът, който се налага е, че липсват данни за наличието на престъпни обстоятелства, които имат определящо значение, т.е. намират се в преюдициална зависимост с акта, производството по издаването на който се спира и каквито данни следва да са налице към момента на постановяване на спирането.  

 

Съобразно горното, обжалваната заповед за спиране на административното производство следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на производството.

 

При този изход на спора, основателна е претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, в общ размер на 550,00 лв., от които 50,00 лв., представляващи внесена държавна такса и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 500,00 лв., съгласно договор за правна защита и съдействие от 22.11.2021 г. /л. 8 от делото/

 

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

Отменя по жалба на „БЛ комерс“ ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление с. Горско ново село, общ. Златарица, Стопански двор, Заповед № 03-РД/3181 от 07.10.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция - гр. София.

 

Връща делото като преписка на Държавен фонд „Земеделие“ –Разплащателна агенция - гр. София за продължаване на производството по Заявление за подпомагане с УИН 04/140619/83945 подадено от „БЛ комерс“ ЕООД - с. Горско ново село, кандидат по схемите и мерките за директни плащания с УРН 643282.

 

Осъжда Държавен фонд „Земеделие“ –Разплащателна агенция - гр. София“ да заплати на „БЛ комерс“ ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление с. Горско ново село, общ. Златарица, Стопански двор, разноски по делото в размер на 550 /петстотин и петдесет/ лева.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участвали в административното производство.

 

 

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                     

 

Административен съдия: