РЕШЕНИЕ
№ 2481
Пловдив, 15.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XVIII Състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ЙОРДАН РУСЕВ |
При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия ЙОРДАН РУСЕВ административно дело № 2447 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по
жалба на М.Д.С., ЕГН ********** против Заповед № РД-15-257/17.04.2008г. на
кмета на община-Първомай, с която е одобрен проект на ПУП-ПР/план за регулация/
на парцели/УПИ/ XI-189 и XII-186 в кв. 29 по плана на с. Дълбок извор, област
Пловдив във връзка с промяна на уличната регулация по имотни граници и
изменение на дворищната регулация между УПИ XI-189, XII-186, X-190 и УПИ VIII-191 по кафявите и зелените зачерквания, линии и
надписи.
Жалбоподателката,
чрез процесуалните си представители адв. Т.И. и адв. Р.И., счита оспорената
заповед за нищожна като издадена при липса на компетентност на длъжностното
лице. На следващо място се застъпва становище за издаване на обжалвания акт в
нарушение на административно-процесуалните правила- неуведомява на
заинтересованото лице за започналото производство и в нарушение на
административнопроизводственити правила, в противоречие с материалния закон и
целта на закона. В писмената защита се излагат допълнителни съображения за
нищожността и незаконосъобразността на процесната заповед. Претендират се
разноски.
Ответникът – Кмет
на Община-Първомай, чрез адв. Х.М.- пълномощник, моли Съда да отхвърли жалбата
като неоснователна и недоказана и да остави в сила процесната заповед.
Претендира разноски.
Заинтересованите
страни, редовно призовани, не вземат становище по депозираната жалба.
Жалбата е
ДОПУСТИМА, в частта, с която се иска прогласяване нищожността на обжалваната
заповед, тъй като е подадена от надлежна страна в съответствие с изискванията
за форма и реквизити, като съобразно чл. 149, ал.5 от АПК оспорването в тези
случаи не е скрепено със срок. Съдът намира жалбата за недопустима, в частта й,
с която се навеждат доводи за материалната законосъобразност на акта и се иска
да се отмени като незаконосъобразен. Издаденият административен акт е бил
съобщен по реда на чл. 129, ал. 2, изр. последно от ЗУТ( в приложимата
редакция) и е влязъл в сила, по отношения на оспорващата.
Видно от събраните
писмени доказателства жалбоподателката с НА № 86, том III,
дело № 2228/1996г. се легитимира като собственик на дворно място от около 650
кв.м., находящо се в с. Дъблок извор, съставляващо парцел I, пл. № 185, кв. 29 по плана на селото, за който
понастоящем е отреден УПИ I-185, кв. 29, по
плана на с.Дълбок извор.
Със Заявление вх.
№ 91-04-17/09.04.2008г. И.К. и Д.Д.са поискали от кмета на община-Първомай да
бъде разгледан и процедиран проект за ПУП-ПР на УПИ XI-189
и XII-186, кв. 29 по плана на с. Дълбок извор.
Към заявлението са
представени документи за собственост, обяснителна записка, скица на имота,
проект- фаза план за регулация. С Протокол № 6 от 12.03.2008г. ЕСУТ към община
Първомай по т. VIII е предложила на
кмета на община-Първомай да разреши изработване на ПУП-ПР/план за регулация УПИ
XI-189, XII-186 в кв. 29 по
плана на с. Дълбок извор. Кметът на общината е разрешил изработването на
проекта с акт изх. № 91-04-17/17.03.2008г. ЕСУТ към община-Първомай с Решение
по Протокол № 8 от 09.04.2008г. по т. VIII е предложил на
кмета на общината да одобри ПУП-ПР на УПИ XI-189
и XII-186 в кв. 29 по плана на с. Дълбок извор, област
Пловдив във връзка с промяна на уличната регулация по имотни граници и
изменение на дворищната регулация между УПИ XI-189, XII-186, X-190 и УПИ VIII-191 по кафявите и зелените зачерквания, линии и
надписи. Кметът на община-Първомай със заповед № РД-15-257/17.04.2008г. е
одобрил проект на ПУП-ПР/план за регулация/ на парцели/УПИ/ XI-189 и XII-186 в кв. 29 по
плана на с. Дълбок извор, област Пловдив във връзка с промяна на уличната
регулация по имотни граници и изменение на дворищната регулация между УПИ XI-189, XII-186, X-190 и УПИ VIII-191 по кафявите и
зелените зачерквания, линии и надписи. Тази заповед е и предмет на съдебната
проверка.
По делото беше прието заключение по основна
съдебно-техническа експертиза, изготвено от арх. Св.И. и допълнително,
изготвено от инж. Д.Т.. В тях експертите дават отговори по поставените задачи,
съответно на компетентноста си. Съдът дава вяра на установеното от двамата
експерти като изготвено професионално и отговарящо на целите и задачите, за
които по делото е допуснато събиране на специални знания. Коментар съдът не
дължи, понеже заключенията касаят спора по същество, а настоящото обжалване е с
искане за прогласяване на заповедта за нищожна.
Съдът намира, че
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, тъй като посоченият обжалван акт не е нищожен.
Съгласно правната
доктрина незаконосъобразността на административния акт има две проявни форми -
нищожност и унищожаемост. Нищожността се отнася до валидността на
административното волеизявление. При нищожните актове допуснатата
незаконосъобразност е свързана с липса на правообразуващ елемент. Поради
изначалното наличие на такъв сериозен недостатък, водещ до недействителност на
волята на органа, се приема, че нищожният акт никога не е съществувал в
правната действителност. Ето защо, в административното право е въведен
принципът, че всеки засегнат може да се позове на нищожността на акта във всеки
един момент, а искане за обявяване на един акт за нищожен може да се подава без
ограничения във времето /арг. от чл. 149, ал.5 от АПК/. Доколкото в АПК не
съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните
актове, съдебната практика и теория са възприели критерия, че такива са петте
основания за незаконосъобразност по чл. 146 от АПК, но тогава, когато
нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък,
че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в
правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова
съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда
правните последици, към които е насочен и за да не създава правна привидност,
че съществува, при констатиране на основание за нищожност, съдът следва да го
отстранява от правния мир, чрез прогласяване на неговата нищожност.
Съобразно това и с
оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията
е изградила следните критерии, кога един порок води до нищожност и кога същият
води до унищожаемост: всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на
акта; порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова
сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам на липса на
волеизявление. Съществените нарушения на административнопроизводствените
правила са основания за нищожност също само, ако са толкова сериозни, че
нарушението е довело до липса на волеизявление. Освен това, според правната
теория нарушението на административнопроизводствените правила е съществено,
когато е повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т.е.
когато, ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение на
поставения пред административния орган въпрос.
Нарушенията на
материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата
валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт,
който изцяло е лишен от законова опора - т.е. не е издаден на основание нито
една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. Само
пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата
материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на
възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание би довело до нищожност
на посоченото основание. Превратното упражняване на власт също е порок, водещ
само до незаконосъобразност като правило и само, ако преследваната цел не може
да се постигне с никакъв акт, посоченият порок води до нищожност.
Оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на неговата
териториална и материалноправна компетентност. Съгласно разпоредбата на чл.129, ал. 2 от ЗУТ /действалата към момента на издаване на
заповедта/, подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в
Столичната община и в градовете с районно деление - в обхват до три квартала,
както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни
образувания, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок след
приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен
съвет. Видно от приетите по делото заповед № РД-15-233/05.04.2004г. на кмета на
община-Първомай, заповед № РД-15-2/06.01.2004г. на същия административен орган
и Удостоверение № ЧР-17-78/02.05.2023г. оспорваната заповед е издадена в
хипотеза на заместване. С посочените вътрешни актове кметът на общината е
дерогирал своите права по реда на ЗУТ на друго длъжностно лице от
община-Първомай, което е издало процесната заповед.
Оспорената заповед
е издадена в писмена форма и от същата се извежда каква е волята на
административния орган, поради което в тази насока не е допуснато нарушение,
водещо до нищожност.
Противоречието на
акта с материалния закон е основание за нищожността му само тогава, когато
правните му последици са напълно несъвместими с правовия ред така, че по
никакъв начин, включително ако би бил необжалваем, не биха могли да бъдат
признати. Грешки в преценката на фактите и приложението на закона са основание
не за нищожност, а за унищожаемост на акта /Решение № 8035 от 01.07.2008г. на
ВАС по адм. д. № 3988/2008 г., Второ О. /.
Заповедта не е
нищожна и според критерия –особено съществено нарушаване
наадминистративнопроизводствените правила, довело практически до липса на
волеизявление. Такива не се установяват.
Критерият за
нищожност на административния акт при порока материална незаконосъобразност е
налице, когато нарушението на материалния закон е такова, че нарушава особено
съществени изисквания на приложимата норма. Съществените изисквания могат да
бъдат относими както до правното основание за издаване на акта, така и до
съществените елементи или изисквания на същата норма. Преценката за
същественост е конкретна и в случая дори да се приеме отсъствието на еднозначно
изразено съгласие за приемане на ПУП в част регулация, с допускане на придадена
част или не, не е основание за нищожност, а за унищожаемост на заповедта. Не е
осъществен елемент от фактическия състав на норма, приложима за предвидената
регулация. Одобреното изменение на ПУП-ПР на УПИ XI-189
и УПИ XII-186, кв. 29 по плана на с. Дълбок извор принципно е допустимо като не
е налице противоречие с кадастралната карта според данните от преписката.
Следователно, не е допуснато "особено тежко" нарушение, каквото би
било в хипотеза - актът не е издаден въобще въз основа на закон или подзаконов
нормативен акт и последиците от издадения акт са напълно нетърпими от правовия
ред.
Липсата на
настъпили съществени промени в обществено-икономическите или устройствените
условия, при които е бил съставен планът- чл. 134, ал. 1, т. 1 от ЗУТ
представлява отсъствие на една от предпоставките за издаване на заповедта,
обосноваваща незаконосъобразност на заповедта - "Липсата на една от
няколкото нормирани предпоставки в материалния закон за издаването на акта,
обосновава незаконосъобразност /унищожаемост/ на акта, но не и нищожност.
" – Решение № 3812/2019 г., ВАС, Второ Отд. Възприето е, че противоречието
с материалния закон, може да обоснове нищожност на административен акт, когато
е налице пълна липса на предпоставките на приложимата правна норма, когато
актът е издаден изцяло при липса на законово основание или когато акт с такова
съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв закон или от никой
орган. Посочените условия не са изпълнени, поради което не следва да се приема,
че заповедта е нищожна /вкл. с аргумент от мотивите на Решение № 529/2020 г.,
ВАС, Второ Отд/.
Съображения за
нарушение целта на закона също не биха били основателни, тъй като нарушението
на материалния закон не обосновава извод за това, че одобреният ПУП- план за
регулация е недопустимо и невъзможно на посоченото в акта правно основание.
Както бе посочено, наличието на промени в обществено-икономическите или
устройствените условия, при които е бил съставен планът, касае основателност на
жалбата, която по заявеното основание - нищожност на заповедта, се приема за
неоснователна.
Оспорената заповед
е издадена от компетентен орган, в писмена форма, със съдържание, от което се
установява волята на административния орган, поради което същата не е нищожна.
Предвид гореизложеното, искане за прогласяване на нищожността на Заповед №
РД-15-257 от 17.04.2008г. на кмета на Община Първомай е неоснователно, поради
което жалбата следва да бъде отхвърлена.
По аргумент на чл.
143, ал.3 от АПК, следва да се присъдят разноски на ответника в общ размер на
1844,95 лева.
Ето защо и на
основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Пловдив, ХVІІІ състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Д.С.,
ЕГН ********** против Заповед № РД-15-257/17.04.2008г. на кмета на
община-Първомай, с искане да бъде обявена за нищожна.
ОСЪЖДА М.Д.С., ЕГН **********
***-Първомай сумата от 1844,95/хиляда осемстотин четиридесет и четири лева и
0,95 ст./ разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред
Върховен административен съд.
Съдия: |
|