Решение по дело №63/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 април 2020 г. (в сила от 16 април 2020 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20207160700063
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

122

 

гр. Перник, 16.04.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на дeсети март две хиляди и двадесета година, в състав:

                                               

                                                        СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

        при участието на съдебния секретар АННА МАНЧЕВА, като разгледа административно дело № 63/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

        Производството е по реда на чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, вр. чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

        Образувано е по жалба на В.Г.М. ***, срещу отказ за предоставяне на обществена информация, обективиран в Писмо изх. № 19/ОИ-20-1 от 28.11.2019 г. на кмета на община Перник.

        Жалбоподателят твърди, че оспорваният отказ е незаконосъобразен, противоречащ на материалния закон и целта на закона – отменителни основания по чл.146, т.4 и т.5 от АПК. Моли за неговата отмяна. Разноски не претендира.

В съдебно заседание - редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по жалбата – кмета на община Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание – редовно призован,  не изпраща представител.

Административен съд – Перник, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

От фактическа страна:

Със Заявление № 19ОИ-20 от 12.11.2019 г. /л.9/, подадено от жалбоподателя по електронен път, от кмета на община Перник било поискано предоставяне на следната обществена информация:

1. каква е общата сума на данъка върху недвижимите имоти, които е заплатила **** АД на територията на община Перник за финансовата 2019 г.;

2. стълбовете за пренос на електрическа енергия, собственост на **** АД водят ли се на отчет в община Перник. Ако се водят на отчет – какъв е общият деклариран брой на стълбовете на територията на цялата община и каква е общата сума на местни данъци и такси, заплатена за тях през 2019 г.

Заявителят поискал информацията да му бъде предоставена на хартиен носител.

С Писмо изх. № 19/ОИ-20-1 от 28.11.2019 г. /л.6/ кметът на община Перник отговорил на жалбоподателя, че общата сума на данъка върху недвижимите имоти, които са заплатени от **** АД представлява данъчна и осигурителна информация по смисъла на чл.72, ал.1 от ДОПК и се предоставя само на изрично и изчерпателно посочени в закона лица, сред които жалбоподателят не попада, и при спазване на определен в ДОПК ред. По отношение на втория въпрос изложил, че стълбовете за пренос на ел.енергия представляват съоръжения и като такива не се облагат.

Писмото било получено от М. на 02.12.2019 г. /видно от Служебен бон № 02391913 – л.15 от делото/.

От правна страна:

По допустимостта на жалбата:

Писмо изх. № 19/ОИ-20-1 от 28.11.2019 г. /л.6/ е изпратено на жалбоподателя на посочения в заявлението адрес и получено от него на 02.12.2019 г. Жалбата срещу него е депозирана в деловодството на община Перник на 15.01.2019 г., т.е. в срока по чл.149, ал.2 от АПК. С оглед на това съдът приема, че жалбата е подадена от надлежна страна, която има право и интерес от обжалването, срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол по смисъла на чл.40 от ЗДОИ, поради което е процесуално допустима за разглеждане.

По основателността:

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства и извърши по реда на чл.168, ал.1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения акт на всички основания по чл.146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Оспореното писмо е издадено след надлежно сезиране със Заявление № 19ОИ-20 от 12.11.2019 г., изпратено от жалбоподателя до кмета на община Перник. Макар да не е означено като „решение“, то е в изискуемата се по аргумент на чл.34, вр. чл.38 от ЗДОИ писмена форма. В него са изложени фактическите основанията за отказ, в случая отрицателни материалноправни предпоставки, обосноваващи пречка за предоставяне на достъп до посочената в заявлението информация.

Писмото /с характер на решение/ е постановено в производство, съобразено с административнопроизводствените правила.

Заявителят /жалбоподател в настоящото производство/, като гражданин на Република България, на основание чл.4, ал.1 от ЗДОИ, има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в ЗОДОИ, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.

Адресатът на заявлението – кметът на община Перник, е орган на изпълнителната власт в общината /чл.38, ал.1 от ЗМСМА/ и попада в кръга на задължените субекти по чл.3 от ЗДОИ.

Обществена информация по смисъла на ЗДОИ /чл.2/ е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. По аргумент от чл.3, ал.1 от ЗДОИ, за да бъде една информация обществена, тя трябва да е създадена или да се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България.

В случая със Заявление № 19ОИ-20 от 12.11.2019 г. жалбоподателят е поставил два въпроса. Информацията, която се иска е свързана с дейността на **** АД - притежавани от същото дълготрайни материални активи /недвижими имоти и брой стълбове за пренос на електрическа енергия/, отчетност и заплащане на данъци за тях през 2019 г. Тази информация не е отговаря на посочените по-горе критерии за обществена такава по ЗДОИ. Тя е създадена във връзка с дейността на търговско дружество, което не попада сред кръга на задължените лица по ЗДОИ. Поради това за кмета на община Перник не е възникнало задължението по чл.31, ал.2 от закона да поиска съгласие за предоставянето й.

Предоставената на гражданите законова възможност за достъп до обществена информация, посредством която да могат да формират мнение относно дейността на задължените по закона субекти, не е неограничена. Напротив, ЗДОИ е поставил рамки като е дал легално определение на понятието „обществена информация“ и е дефинирал критериите, на които трябва да отговаря тя. В случая, поискал сведения, които не представляват обществена информация, поради което жалбата му се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Относно разноските:

Никоя от страните не е направила искане за присъждане на разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2, от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И :

       

        ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Г.М. ***, срещу отказ за предоставяне на обществена информация, обективиран в Писмо изх. № 19/ОИ-20-1 от 28.11.2019 г. на кмета на община Перник, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

        РЕШЕНИЕТО е окончателно и съгласно чл.40, ал.3 от ЗДОИ не подлежи на касационно обжалване.

 

 

СЪДИЯ: /п/