Определение по дело №206/2019 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 306
Дата: 25 юли 2019 г. (в сила от 10 август 2019 г.)
Съдия: Нели Стефанова Дончева
Дело: 20197070700206
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 306-РЗ

гр. Видин, 25.07.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Втори административен състав

в закрито заседание на

Двадесет и пети юли

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

Председател:

Нели Дончева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Нели Дончева

 

Административно дело №

206

по описа за

2019

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.197 и сл. /глава десета, раздел ІV/ от АПК във връзка с чл.27, ал.4 от ЗУСЕСИФ.

Образувано е по жалба на Ц.П.И. *** против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/2443 от 28.06.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на основание чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.9, т.2 от Постановление № 162 от 5 юли 2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020г. е прекратено производството по оценка на проектно предложение с №
BG06RDNP001-6.001-0219 в ИСУН и ид. № 05/06/1/0/01098 в ИСАК на Ц.П.И., с УРН 695291.

Твърди се, че направеното от административния орган заключение, че жалбоподателя не отговаря на изискванията на точка 1.2.3 от раздел 11.1 не е съобразено с нормативната уредба, определяща правилата за биологично производство и по конкретно чл.63 от Регламент 889/2009 г..

Излагат се съображения, че имот № 0280101, находящ се в землището на с.Гомотарци, с ЕКТЕ 15998 е рисков по отношение на замърсяването и тъй като жалбоподателя кандидатства с трайно насаждение, буферната зона която се ползва за защита от неразрешени пестициди се определя при самото създаване на насаждението, поради която и причина установената при проверката на място площ е по-голяма от заявената от него.

Иска се от Съда да отмени обжалваното решение като неправилно и незаконосъобразно.

 Ответникът по делото - Изпълнителният директор на ДФ”Земеделие”, чрез процесуалния си представител е взел становище по жалбата. В същата излага подробни съображения за правилност и законосъобразност на атакуваният акт. Претендират се и направените по делото разноски, изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Съдът, като взе предвид оспорвания акт, представените доказателства в административната преписка и оплакванията в жалбата, намира следното :

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.27, ал.4 от ЗУСЕСИФ и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

От представената по делото административна преписка се установява следното:

Със Заповед № РД 09-239/12.03.2018 г. на зам. министър и ръководител на УО ПРСР 2014-20120 е открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., като със същата са утвърдени и насоките за кандидатстване по процедурата.

Установява се, че жалбоподателят е подал проектно предложение сBG06RDNP001-6.001-0219 в ИСУН и ид. № 05/06/1/0/01098 в ИСАК, в което предложил бизнес план и заявил като основа информация: занимаването с растениевъдство - култура – сливи, разположени върху два имота - имот № 028010, находящ се в землището на с. Гомотарци общ. Видин с площ от 6,992 дка, от които засадени със сливи са 5,467 дка, а останалите 1,525 дка са неизползваеми към момента на подаване на предложението и имот № 020008, находящ се в землището на с. Покрайна, общ. Видин с площ от 16,533 дка, всичките засадени със сливи.

Със Заповед № 03- РД/4842 от 21.11.2018г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, в изпълнение разпоредбите на чл.33, ал.2 и ал.3 от ЗУСЕСИФ и чл. 12 от ПМС № 162/05.07.2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. е определен състав на Оценителната комисия за разглеждане, извършване на оценка и класиране на проектните предложения по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г..

Във връзка с проверката за административно съответствие и допустимост е извършена проверка на място от Регионален технически инспекторат (РТИ) към ОД на ДФ „Земеделие“ град Монтана, за което е оформен контролен лист на дата 05.12.2018 г., подписан от жалбоподателя без забележки, при която е установено, че заявените съгласно бизнес плана и основната информация за проектното предложение 22,000 дка, на практика са 22,395 дка, като за имот № 028010, находящ се в землището на с. Гомотарци общ. Видин, е измерена площ от 5,862 дка /при заявена 5,467 дка/, а за имот № 020008, находящ се в землището на с. Покрайна, общ. Видин, измерената площ съвпада със заявената /16,533 дка/.

С оглед резултатите от извършената проверка на място и след направеното преизчисляване на икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) с площта, установена при проверката, СПО е в размер на 16 225,19 евро, при първоначално заявен такъв от 15 939,01 евро, с което е счетено че кандидатът не отговаря на изискванията по т. 1.2.3. от 11.1. Критерии за допустимост на кандидатите към Условията за кандидатстване.

На това основание проектът на Ц.И. не е допуснат до техническа и финансова оценка, като е включен в списъка на проектните предложения по чл.34, ал.1 от ЗУСЕСИФ, във вр. чл.18, ал.3 от ПМС № 162/05.07.2016 г., като информацията за недопускане на проекта до техническа и финансова оценка е публикувана на страницата на ДФ „Земеделие на 25.03.2019 г. и уведомлението в ИСУН е отворено на 26.03.2019 г.

На 01.04.2019г. жалбоподателят е подал възражение, регистрирано в деловодната система ДФ „Земеделие“ с вх. №01-230-6500/251, а документите са подадени и чрез ИСУН на дата 29.03.2019г. Във възражението е изложил съображения, че недопускането на проектното предложение е неоснователно и в противоречие с нормативната уредба, касаеща биологичния начин на отглеждане на култури, като е посочил, че констатираната разлика при проверката на място относно имот № 028010, находящ се в землището на с. Гомотарци, общ. Видин се дължи на предварително заложена буферна зона.

Възражението е разгледано от оценителната комисия по чл.18, ал.6 от ПМС № 162/05.07.2016г„ назначена със Заповед № ОЗ-РД/1661 от 08.05.2019 г., изм. със Заповед № 03- РД/1661 от 16.05.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", която дала становище за неговата неоснователност, обективирано в протокол от 08.05.2019 г..

Изготвеният протокол е одобрен от Изпълнителния директор на ДФЗ, който издал оспореното решение, с което на основание чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.9, т.2 от Постановление № 162 от 5 юли 2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
 програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020г. е прекратено производството по оценка на проектно предложение с №
BG06RDNP001-6.001-0219 в ИСУН и ид. № 05/06/1/0/01098 в ИСАК на Ц.П.И., с УРН 695291.

Като мотиви на решението изцяло са възприети изводите на оценителната комисия, а именно: че кандидата не отговаря на изискванията на точка 1.2.3 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ към Условията за кандидатстване, където е посочено: "Към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на 8 000 евро и 16 000 евро включително". Отразени са установените при проверката обстоятелства и са анализирани възраженията на жалбоподателя, които са приети за неоснователни.

По делото не се оспорва обстоятелството, че жалбоподателя в „Бизнес плана“ не е посочил конкретна дата за сключване на договор за контрол и сертификация, както и че не фигурира в „База данни за производителите, преработвателите и търговците на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин“.

При така установената фактическа обстановка Съдът от правна страна следното:

Съгласно § 4. ал.1 от Допълнителните разпоредби на ЗУСЕСИФ за Програмата за развитие на селските райони функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане. Съгласно чл.2д, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители Управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. се определя с решение на Министерския съвет. Нормата на ал.2 от същата разпоредба предвижда, че Управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. може, след одобрение от министъра на земеделието, храните и горите, да делегира чрез договор част от функциите си по прилагане на програмата на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция. С Договор за делегиране на функции по прилагане на програмата за развитие на селските райони за периода 2014- 2020 г. между ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", както и Споразумение № РД 50-74 от 26.07.2016 г. за изменение на договора за делегиране на функции, издадени на основание чл.2д, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /неприложени по делото/, е извършено предвиденото в закона делегиране на правомощия.

Предвид изложеното Съдът намира, че процесната заповед е издадена от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия.

Решението е издадено в предписаната от закона форма, в съответствие с материалния закон и при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, които да обосновават неговата отмяна.

На основание чл.26, ал.1, изр.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на ПРСР - заместник–министъра на земеделието, храните и горите, със Заповед № РД-09-239/12.03.2018 г. е открил процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., като със същата са утвърдени и насоките за кандидатстване по процедурата

Съгласно чл.33, ал.1 от ЗУСЕСИФ оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган. Съгласно чл.34 от ЗУСЕСИФ въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост като при установяване на липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Кандидатът от своя страна може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Съгласно чл.34, ал.4 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като в случаите когато намери възражението за неоснователно прекратява производството по отношение на кандидата без да се разглеждат по същество проектното предложение.

Както бе посочено, на основание чл.26, ал.1, изр.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на ПРСР - Заместник–министъра на земеделието, храните и горите, със Заповед № РД-09-239/12.03.2018 г. е определил условията за кандидатстване по подмярка 6. 1.

Съгласно същите - точка 1.2.3 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ към Условията за кандидатстване: "Към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на 8 000 евро и 16 000 евро включително".

Видно от данните по делото е, че в резултат на извършената проверка на място, по отношение на която не е имало възражение, е установено, че посоченият от жалбоподателя имот № 028010, находящ се в землището на с. Гомотарци общ. Видин, е с площ, засадена със сливи, от 5,862 дка /при заявена 5,467 дка/. След направеното преизчисляване на икономическия размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО), СПО на жалбоподателя е установен в размер на 16 225,19 евро, при първоначално заявен такъв от 15 939,01 евро, т.е. надхвърлил е горната граница, заложена в точка 1.2.3 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ и проектното предложение на жалбоподателя при това положение се явява несъответно с изискванията за допустимост към кандидатите.

Доводът на жалбоподателя, че административният орган не се е съобразил с нормативната уредба, определяща правилата за биологично производство и по конкретно чл.63 от Регламент 889/2009 г., поради което не е следвало да бъде прекратявано производството, не се възприема от Съда.

Съгласно Условията за кандидатстване, задължителни за участниците в процедурата, преценката относно икономическия размер на земеделското стопанство, измерен в СПО, се извършва към датата на кандидатстване, а не спрямо бъдещ момент, указващ началото на преходния период към отглеждане на културите по биологичен начин.

По делото не се събраха и доказателства, към датата на кандидатстване стопанството на жалбоподателя да е в преход към биологично производство, което обстоятелство би имало значение досежно аргументацията му за предвидената от него буферната зона за защита от неразрешени пестициди, при самото създаване на насаждението.

В тази насока последният признава, че не е сключил договор за контрол и сертификация, в изпълнение на чл.18, ал.3 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС, както и че не фигурира в „База данни за производителите, преработвателите и търговците на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин“, което обстоятелство е взето предвид и от административния орган.

Предвид изложеното, правилен се явява изводът на административният орган, че по отношение на жалбоподателя е налице основание за недопускане до техническа и финансова оценка на проектното му предложение, като неотговарящо на точка 1.2.3 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ към Условията за кандидатстване и за прекратяване на производство по оценка на същото.

Ето защо оспореният административен акт, като издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма, с посочване на фактическите и правните основания за издаването му, при спазване на процедурата по чл. 33-34 от ЗУСЕСИФ и Глава II, раздел I от ПМС № 162/05.07.2016 г. и при правилно приложение на материалния закон се явява законосъобразен.

С оглед изложеното, жалбата като неоснователна ще следва да бъде оставена без уважение.

Предвид горното и на основание чл.200 от АПК във вр. с чл. 54, ал.5 от АПК, Административен съд Видин

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.П.И. *** против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/2443 от 28.06.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на основание чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.9, т.2 от Постановление № 162 от 5 юли 2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020г. е прекратено производството по оценка на проектно предложение с №
BG06RDNP001-6.001-0219 в ИСУН и ид. № 05/06/1/0/01098 в ИСАК на Ц.П.И., с УРН 695291.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: