РЕШЕНИЕ №304
Гр. Сливен, 05.08.2020 г.
ВИМЕТОНА НАРОДА
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, V-ти наказателен състав, в публично заседание на петнадесети юли през две хиляди и двадесета година в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ДИМИТРОВА
при секретаря ЗЛАТИНКА ХРИСТОВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 185 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по повод жалба от Н.П.Д. против НП № 19-0804-003609 от 20.12.2019 г. на Началник група към ОД-МВР-Сливен, с което на жалбоподателя, за нарушение на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП, на основание чл. 177, ал.1, т.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева и за нарушение на чл.137а, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, като на основание Наредба № 1-3-2539 на МВР са отнети 6 контролни точки. Моли атакуваното наказателно постановление да бъде отменено.
В с.з. жалбоподателят редовно призован, не се явява. Вместо него се явява процесуален представител, който поддържа жалбата.
В с.з. възз. страна редовно призована не изпраща представител.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът прие за установено следното от фактическа страна:
На 03.12.2019 г. в 10,55 часа жалбоподателят управлявал лек автомобил „Фолксваген Транспортер“ с per. № СН 56 04 АТ. Същият се движел по бул. „Ичеренско шосе“. Управляваният от него автомобил бил спрян за проверка от служители на СПП към ОДМВР-Сливен. При спирането на автомобила полицейските служители забелязали, че водачът е без поставен обезопасителен колан. При проверка на документите на водача било установено, че не може да представи СУМПС. При извършена справка в системата било установено, че СУМПС на лицето е със статут отнето. За констатираното на жалбоподателя бил съставен АУАН за нарушение на чл.137а, ал.1 ЗДвП, за това че използва обезопасителен колан и за нарушение на чл.150а, ал.1 от ЗДвП, за това че управлява МПС след като е лишен от това право - СУМПС е отнето. Въз основа на съставения АУАН, е издадено и НП, с което на жалбоподателя за нарушението на чл.137а, ал.1 от ЗДвП е наложено адм.наказание глоба в размер на 50 лева и
за нарушението на чл.150а, ал.1 от ЗДвП е наложено адм. наказание глоба в размер на 300 лева, като при допълнителна проверка е било установено, че жалбоподателят има наложена ЗППАМ № 19-0804-000879 от 24.10.2019 г. - временно отнемане на СУМПС до успешно полагане на проверовъчен изпит.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото, съдът изведе следните фактически и правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването, а разгледана по същество се явява частично основателна.
По отношение на нарушението по чл.137а, ал.1 от ЗДвП, съдът намира, че НП следва да бъде потвърдено. От една страна и двамата полицейски служители са категорични, че при спирането водачът не е имал поставен обезопасителен колан и от друга страна съгласно разпоредбите на ЗДвП, съставените актове се ползват с доказателствена сила до доказване на противното. В настоящия случай констатациите по акта не бяха оборени с каквито и да е писмени или гласни доказателства.
По отношение на нарушението по чл.150а, ал.1 от ЗДвП, съдът намира, че следва да отмени НП, доколкото констатациите по акта се оборват от представената ЗППАМ. Същата е издадена на 24.10.2019 г., но е връчена на жалбоподателя в деня на проверката по настоящото дело - 03.12.2019 г. В самата ЗППАМ изрично е посочено, че може да бъде обжалвана по административен ред в 14 дневен срок и по съдебен ред пред СлАС. Обжалването на тези заповеди се извършва по реда на АПК, като съгласно разпоредбата на чл. 90, ал.1 от този кодекс, административните актове не се изпълняват, преди да са изтекли сроковете за тяхното оспорване, а при подадена жалба или протест - до решаването на спора от съответния орган. Изключение от правилото се въвежда в ал.2 на тази разпоредба, но нито едно от посочените изключения не се отнася за настоящия случай - не е налице нито писмено искане от всички заинтересовани страни за предварително изпълнение на акта, нито в заповедта е изрично посочено, че е допуснато предварително изпълнение на акта. В този смисъл към датата на проверката цитираната ЗППАМ № 19- 0804-000879 от 24.10.2019 г. не е подлежала на изпълнение, доколкото не е бил изтекъл 14 дневния срок за оспорването й от датата на връчването й на лицето. От това е последвало неправилно отразяване от страна на АНО в системата досежно статута на СУМПС на жалбоподателя като отнето, поради което и проверяващите при справката са имали законово основание да съставят акт. Следвало е обаче преди издаването на НП и още повече, че е била извършена допълнителна проверка, да се установи, че цитираната ЗППАМ не е подлежала на изпълнение към 03.12.2019 г. и да не се издава НП. Ето защо съдът намира, че в тази му част НП следва да бъде отменено и доколкото контролните точки са отнети за това нарушение да се отмени и отнемането им.
Предвид изложеното, съдът:
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 19-0804-003609 от 20.12.2019 г. на Началник група към ОД-МВР-Сливен, в частта в която на Н.П.Д. с ЕГН **********, за нарушение на чл. 137а, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 50 лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОТМЕНЯ НП № 19-0804-003609 от 20.12.2019 г. на Началник група към ОД-МВР-Сливен, в частта в която на Н.П.Д. с ЕГН **********, за нарушение на чл. 150а, ал.1 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300 лева и на основание Наредба № Гз-2539 на МВР са отнети 6 контролни точки, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд - гр. Сливен в 14 - дневен срок от съобщавалото му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ