Решение по дело №123/2024 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 784
Дата: 14 юни 2024 г. (в сила от 14 юни 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247120700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 784

Кърджали, 14.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кърджали - III състав, в съдебно заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: АЙГЮЛ ШЕФКИ
   

При секретар АНЕЛИЯ ЯНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АЙГЮЛ ШЕФКИ административно дело № 20247120700123 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 95 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Делото е образувано по жалба от Ф. Р. Ю. от [населено място], подадена чрез пълномощник, против мълчалив отказ да се издаде удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот по искане с вх. №9400-862/06.03.2024 г., подадено до отдел „Местни данъци и такси“ при община Момчилград.

Жалбоподателят твърди, че е инициирал нотариално производство по ГПК, по отношение на поземлен имот с идентификатор №*** по Кадастралната карта и кадастралните регистри на [населено място]. В тази връзка депозирал и искане до отдел „Местни данъци и такси“ при община Момчилград, за издаване на удостоверение за данъчна оценка за горния недвижим имот. Заявената от него административна услуга не била извършена в законовия срок, въпреки наличието на предпоставките на това. По горните съображения моли съда да постанови решение, с което да отмени мълчаливия отказ на началник отдел МДТ при Община Момчилград, като изпрати преписката на ответника, за издаване на искания документ. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа подадената жалба, по изложените в нея съображения. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Момчилград, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспореният отказ е законосъобразен. Претендира и направените по делото разноски.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено следното:

На 26.02.2024 г. нотариус, с район на действие – РС-*** е издал удостоверение, видно от което, по искане на Ф. Ю. е започнало нотариално производство по ГПК, по отношение на недвижим имот с идентификатор №*** по КККР на [населено място]. Удостоверението е издадено, за да послужи пред: СГКК, [населено място]-за издаване на скица – проект; служба „МДТ“ към Община Момчилград - за издаване на данъчна оценка, както и пред служба „Общинска собственост“ при Община Момчилград - за издаване на удостоверение.

По делото е приложена данъчна декларация по чл.14 от Закона за местните данъци и такси, с вх.№***/29.02.2024 г., подадена от жалбоподателя, в която последният е декларирал придобиването на процесния имот, чрез давностно владение, като към декларацията приложил и скица № ***/*** г. на имота, издадена от СГКК-[област].

С искане с вх. 9400-862/06.03.2024 г. подадено от жалбоподателя до отдел „Местни данъци и такси“ при община Момчилград, е заявено издаването на удостоверение за данъчна оценка за поземлен имот с идентификатор №*** по КККР на [населено място].

По делото е приложено и писмо с вх.№9400-964/12.03.2014 г. от нотариус, с район на действие – РС-[община], което също съдържа искане за издаване на данъчна оценка на горния недвижим имот. В писмото, като получател на документа е отбелязан жалбоподателят Ю..

До приключване на съдебното производство по делото не са представени доказателства за издаване на исканото удостоверение за данъчна оценка.

При така установената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, от надлежна страна с правен интерес от оспорването, след изтичане на срока за оспорване на отказа по административен ред и в рамките на срока, предвиден в чл.95, ал.3 от ДОПК.

Отказът за издаване на удостоверение за данъчна оценка по чл. 3, ал. 2 на Приложение № 2 към ЗМДТ, е отказ на издаване на документ от значение за упражняване на права или изпълнение на задължения по смисъла на чл. 88, ал. 1 ДОПК и подлежи на оспорване по реда на чл. 92 - 95 ДОПК. Съгласно чл. 3, ал. 1 от Приложение №2 към ЗМДТ, данъчната оценка се определя от служителите на общинската администрация по местонахождение на имота в 5-дневен срок от подаване на искане по образец. Съгласно чл. 91, ал. 2 от ДОПК, непроизнасянето в срок по искането за издаване на документ се смята за мълчалив отказ. Мълчаливият отказ може да се оспори и направо пред съда, в 7-дневен срок, след като е изчерпана възможността или е изтекъл срокът за обжалване по административен ред - чл. 95, ал. 3, вр. с ал.1 от ДОПК. В конкретния случай, този срок е спазен - искането е подадено на 06.03.2024 г., 5-дневният срок за произнасяне на административния орган е изтекъл на 11.03.2024 г., от която дата е започнал да тече 14-дневният срок за оспорването му по административен ред /чл. 92, ал. 2 от ДОПК/. Последният срок е изтекъл на 25.03.2024 г., а жалбата до съда е подадена на 27.03.2024 г., или в рамките на 7-дневния срок по чл.95, ал.3 от ДОПК.

Разгледана по същество жалбата е и основателна.

Съгласно чл. 3, ал.1 и ал. 2 от Приложение № 1 към ЗМДТ данъчната оценка се определя от служителите на общинската администрация по местонахождение, като удостоверение за данъчна оценка се издава за целите на облагането с данък върху наследствата и данък при придобиване на имущества, за определяне на държавните и нотариалните такси в производствата по ГПК, както и в други предвидени от закона случаи.

По силата на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ, компетентен да се произнесе по искането за издаване на удостоверение за данъчна оценка е началникът на отдел "Местни данъци и такси" при Община Момчилград, в качеството си на ръководител на звеното за местни приходи в общината, изпълняващ правомощията на териториален директор на Националната агенция за приходите.

В случая, искането безспорно е подадено от лице, което надлежно е установило правния си интерес от издаването му. От приложеното по делото искане, както и от писмото и удостоверението на нотариус към РС-*** е видно, че заявеният документ е необходим на жалбоподателя във връзка със започнало нотариално производство по ГПК, касаещо недвижим имот с идентификатор №*** по КККР на [населено място]. Установено е по делото, че във връзка с това производство жалбоподателят е подал и декларация по чл. 14 от ЗМДТ, за облагане на имота с данък върху недвижимите имоти.

При тези данни и по аргумент от разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Приложение № 2 от ЗМДТ, която изрично урежда хипотезата на издаване на удостоверение за данъчна оценка във връзка с определяне на нотариалните такси в производствата по ГПК, съдът намира, че са били налице условията за издаване на заявеното удостоверение, поради което оспореният мълчалив отказ се явява незаконосъобразен, като несъответстващ на материалния закон.

Следва да се отбележи също, че в това производството по издаване на удостоверение за данъчна оценка, служителите на общинската администрация не разполагат с правомощия по разрешаване на спорове за материално право, касаещи процесния имот, нито да препятстват провеждането на такова нотариално производство с неиздаването на удостоверение за данъчна оценка за недвижим имот. Съгласно трайната съдебна практика въпросът, дали имотът е собственост на заявителя не е предмет на административното производство по издаване на удостоверението за данъчна оценка. В това производство, след като заявителят е доказал правния си интерес, административният орган е длъжен да издаде искания документ, като удостовери стойността на процесния имот, дори и при наличие на данни за конкуренция на права. При наличие на спор за материално право единственият орган, компетентен да го разреши е гражданският съд.

По изложените съображения, съдът намира оспорения мълчалив отказ за незаконосъобразен, поради което следва същия да бъде отменен, като преписката се изпрати на компетентния орган – началника на отдел „МДТ“ към Община Момчилград за издаване на удостоверение за данъчна оценка по искане с вх.№ 9400-862/06.03.2024 г., в срока по чл. 3, ал. 1 от Приложение № 2 към ЗМДТ.

При този изход на делото и с оглед направеното искане, на жалбоподателя се следват деловодни разноски в размер на 510 лв. от които: 10 лв. за внесената д.т. и 500 лв. за договореното и изплатено адвокатско възнаграждение, съгласно представения ДПЗС № **/*** г.

Водим от горното и на основание чл.96 от ДОПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Момчилград да бъде издадено удостоверение за данъчна оценка на недвижим имот по искане с вх. №9400-862/06.03.2024 г., подадено от Ф. Р. Ю..

ИЗПРАЩА преписката на началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Момчилград за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имот, по искането с вх. №9400-862/06.03.2024 г., в 5-дневен срок от получаване на решението.

ОСЪЖДА Община Момчилград да заплати на Ф. Р. Ю. от [населено място], [улица], [ЕГН], разноски по делото в размер на 510 лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението, на основание чл. 138, ал.3 от АПК, да се изпрати на страните.

 

Съдия: