Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 260393/17.3.2021г. Година 2021 Град
Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Варненският районен съд четвърти
състав
На петнадесети март Година
две хиляди двадесет и първа
В публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : АТАНАС ШКОДРОВ
като разгледа докладваното от Председателя наказателно
административен характер дело номер 790
по описа за две хиляди двадесет и първа година.
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ НП №436а-449/26.10.2020г. на Директор на
ОДМВР Варна, с което на И.А.И. е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 300 лева на осн. чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС
в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на И.А.И.
срещу наказателното постановление, с което е наложено административно наказание
глоба.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна.
С жалбата се сочи, че въззивницата е консумирала
хранителни продукти при спирането й от полицейските служители. Счита се, че е
налице маловажен слуай на нарушение. Сочи се, че в АУАН не са посочени ЕГН на
свидетелите. Формулира се искане за отмяна на НП.
В с. з. въззивницата не се явява и не се
представлява.
Представител на органа, издал НП не се явява. В
допълнителна молба моли съда да потвърди НП и претендира разноски.
След преценка на събраните доказателства по делото,
съдът прие за установена следната фактическа обстановка :
На 28.04.2020г. въззивницата И. *** , в района на І
РУ ОДМВР Варна, като била без поставена защитна маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата.
В същото време в района се намирали полицейски
служители.- св. Н. и св. К., които възприели въззивницата.
Към 28.04.2020г. била в сила т.9 от Заповед
№РД-01-124/13.04.2020г. на Министъра на здравеопазването , съобразно която
всички лица, които се намират в закрити или на открити обществени места са
длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба или друго средство, покриващо носа и устата. За целите на тази мярка
обществени са и местата и пространствата, които са общодостъпни и /или са
предназначени за обществено ползване.
След като била извършена проверка, срещу
въззивницата И. бил съставен акт за
установяване на административно нарушение. В съдържанието на акта били описани
обстоятелствата на извършване на нарушението. Акта бил надлежно предявен на
въззивницата, която не вписала в съдържанието му възражения. Такива постъпили по АНП впоследствие.
На 26.10.2020 г. е било издадено и НП , като видно
от съдържанието на същото административно наказващия орган е възприел описаната
в АУАН фактическа обстановка. Нарушението било квалифицирано като такова по
чл.63 ал.1 от ЗЗДравето и било наложено
съответно административно наказание , съобразно чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
Горната фактическа обстановка, описана в
съдържанието на акта за установяване на административно нарушение и възприета
от административно наказващия орган в НП се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото доказателства – писмените
доказателства – надлежно съставен АУАН,
показанията на св. Н. и св. К. и др.
При
проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че
същите са издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в
ЗАНН : Акта за установяване на административно нарушение е съставен в
тримесечния срок от откриване на нарушителя, съобразно изискването на чл.34
ал.1 от ЗАНН; наказателното постановление е било издадено в предвидения в ЗАНН
шестмесечен срок за издаването му. И акта за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57
от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили
фактическата обстановка. В съдържанието на съставения акт за установяване на
административно нарушение се съдържа подробно описание на самото нарушение,
както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната правна
квалификация по ЗЗдравето.
Административно
наказващият орган обаче неправилно, въз основа на събраните доказателства е
приел, че се касае за извършено административно нарушение, което следва да бъде
санкционирано по смисъла на закона.
В
настоящия казус, от приложените по делото доказателства е видно, че от деянието
не са произтекли каквито и да било вредни последици за здравето и живота на
останалите граждани. Безспорно е налице
неизпълнение на въведената забрана, но установеното по- горе, както и факта, че
се касае за първо установено нарушение, очертават извършеното нарушение като
такова с изключително ниска степен на
обществена опасност в сравнение с
обичайните случаи от този вид и в този смисъл е налице хипотезата на „маловажен
случай” на административното нарушение.
По
отношение на възразеното, че в АУАН липсват ЕГН на свидетелите– предвид на факта, че
свидетелите са индивидуализирани посредством три имена, длъжност и месторабота,
съдът намери, че свидетелите са били в достатъчна степен индивидуализирани, за
да може при нужда, както това е сторено за съдебното заседание, да бъдат
издирени от страна на въззивницата.
След
като обсъди възраженията, наведени с жалбата и намери част от същите за
основателни, съдът отмени НП като необосновано.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: