Решение по дело №168/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2020 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20207140700168
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

234/01.06.2020г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на дванадесет и девети май през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                            Бисерка Бойчева

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 168 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК /редакцията на разпоредбите след изменението, публ. в ДВ бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019г.), във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София чрез упълномощения от директора Г*** Н*** процесуален представител М.Г.К. – началник трети отдел в Дирекция „Правна“ против решение №7 от 16.01.2020г. постановено по АНД № 1929/2019 г. по описа на Районен съд – Монтана, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 11 – 01-325 от 26.11.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София, с което на д-р Т.Б.Т., в качеството му на изпълнителен директор на Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р С*** И*** “ АД гр.Монтана /МБАЛ Д-р С*** И*** “ АД гр.Монтана/ за нарушение на чл. 70, ал.12 от ЗОП изм. и доп. Дв. бр.63 от 04.08.2017г. му е наложено административно наказание, глоба в размер на 2102,76лева /две хиляди сто и два лева и седемдесет и шест стотинки/, съставляваща две на сто от стойността на сключения договор за доставка на хранителни продукти №2 от 05.12.2017год. с ДДС – 105138,00лв. лева, на основание чл. 253, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗОП във вр. чл.53, ал.2 от ЗАНН и Заповед №ЗМФ-458/11.05.2017г. на министъра на финансите.

Касационният жалбоподател Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София чрез процесуалният си представител М.Г.К., поддържа жалбата си. В писмено становище по жалбата навежда доводи за нарушение на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила при постановяване на въззивното решение, като твърди, че извършеното нарушение е безспорно доказано от обективна и субективна страна, не е налице нарушение на чл.40, ал.1 от ЗАНН, тъй като административно наказващия орган е приложил разпоредбата на чл.40, ал.4 от ЗАНН. Твърди, че неправилно въззивния съд се е позовал на разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗАНН, тъй като в случая е приложим специалния закон за обществените поръчки и конкретно разпоредбата на чл.261, ал.1 от ЗОП. Моли за потвърждаване на издаденото наказателно постановление и отмяна на постановеното въззивно решение.

Ответника по касационната жалба Т.Б.Т., в качеството му на изпълнителен директор на МБАЛ Д-р С*** И*** “ АД гр.Монтана и възложител на проведената обществена поръчка в отговор на касационната жалба и по съществото на делото чрез процесуалния си представител юрисконсулт Д. И*** излага доводи че решението на въззивния съд е постановено при правилно приложение на материалния закон, не са допуснати нарушения на процесуалните правила. Допълнително твърди, че административно наказващия орган неправилно му е определил размера на наложеното наказание глоба, тъй като плащането по договора за доставка на хранителни продукти е в размер на 73139,38левапоради което моли за потвърждаване на въззивното решение, като правилно и законосъобразно.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност и като взе предвид доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, касационният състав прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

С касационната жалба не са представени доказателства свързани с касационните основания.

Разгледана по съществото си, същата е неоснователна.

Обстоятелствата установени във фактическата обстановка, която районният съд е приел се споделят и от Административният съд.

Не се спори, че жалбодателят има качеството на лице по чл. 5, ал. 2, т. 16 от Закона за обществените поръчки и като такъв е бил длъжен да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на хранителни продукти, при наличие на условия за това, което той е сторил с откриване на такава с Решение № Р-20/25.09.2017 г. и одобряване на обявлението за обществената поръчка и документацията за участие. Правното основание за откриване на процедурата е чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП, обекта на поръчката е доставки по чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП, а вида на процедурата - публично състезание. Прогнозната стойност на поръчката е 262 000 лева, при което възложителя е определил вида на процедурата - публично състезание по смисъла на ЗОП. Решението и обявлението са вписани в Регистъра на обществените поръчки (РОП) по партидата на възложителя под идентификационен № 00468-2017-0008. В Раздел III от обявлението - Правна, икономическа, финансова и техническа информация възложителя е посочил, че до участие се допускат всички участници, за които не са налице обстоятелствата по чл. 54, ал. 1 и чл. 55, ал. 1, т. 1 и т, 4 от ЗОП. Същият не е поставил изискване към участниците относно техните икономически и финансови възможности. Относно доказването на техническите възможности възложителя е определил, следните критерии: - Хранителните продукти да отговарят на изискванията на Закона за храните и на стандартите на Европейския съюз, като изискваното минимално ниво е предложените хранителни продукти да отговарят на условията за състав и качество на продуктите посочени в техническата документация за съответния продукт, отговарящ на Европейските изисквания и регламенти; Всяка доставка да бъде придружена със сертификат за качество и експертен лист, като изисканото минимално ниво е същия текст; Върху доставяните продукти да има етикет, от който да е видно наименованието на производителя, състава и срока па годност. Към датата на доставката срокът на годност трябва да бъде не по-малък от 75 % от срока на годност, обявен от производителя, като изисканото минимално ниво с същия текст. Посочено е, че участниците трябва да имат регистрация на обекта за производство и/или търговия с храни по Закона за храните, като изисканото минимално ниво е същия текст; Участниците да имат изпълнени договори за доставка за последните три години, които са предмет на настоящата обществена поръчка, като минимално изискване е посочено поне един такъв договор.

Възложителя с обособил 10 отделни позиции, с отделни прогнозни стойности, като за всяка от тях е определил отделен критерии за възлагане. Предмет на настоящето производство е Обособена позиция № 6 - Месо и месни продукти с прогнозна стойност 70 000,00лв. и критерий за възлагане „оптимално съотношение качество/цена".

В съответствие с чл. 70, ал. 2, т, 3 от ЗОП за Обособена позиция № 6 - Месо и местни продукти възложителя в Раздел II.2) „Описание на обособената позиция" от обявлението за обществена поръчка, възложителят е определил три показателя: Ц „Цена", Т - „Качество на техническото предложение" и Р - „Срок за изпълнение в случай на рекламация". В обявлението и в документацията за участие възложителя с определил относителната тежест на всеки един от показателите както следва: „Цена" (Ц) - с относителна тежест 60% в комплексната оценка; Т - „Качество на техническото предложение" - тежест 25 % и Р - „Срок за изпълнение в случай на рекламация" с относителна тежест - 15 %.

Показателите, с тяхната относителна тежест и формулите за оценка възложителят е посочил в одобрената от него Документация за участие, в глава „Показатели, относителната им тежест и методика за определяне па комплексната оценка" като за Обособена позиция № 6 - Месо и местни продукти - Общата оценка на всяко предложение - К - представлява сума от оценките на отделните критерии К= Ц+Т+Р. Конкретно с оглед вмененото нарушение в Т - „Качество на техническото предложение" - формира се от техническото предложение на участника, с относителна тежест 25% в комплексната оценка. Оценката се извършва на база представената от участника обяснителна записка, съдържаща следните елементи:

описание па отговорностите на членовете па екипа; начин на извършване на доставката - организация и координация на целия процес по изпълнението на доставките, като се включва начин и оптимален срок на съхранение и транспортиране - начин и срок; наличие на сертификат за качество; управление на риска във връзка с осъществяването на доставки. Като е посочена, че с 25 точки се оценява офертата, която има изчерпателна методология на работа във връзка с изпълнението, която с ясно изразена и аргументирана. Описани са отговорностите на членовете на екипа; начина на извършване на доставката - организация и координация на целия процес и изпълнението на доставките с посочване на начина и оптималния срок на съхранение, опаковане и транспортиране - начин и срок на хранителните продукти. Участникът е представил информация за управление на риска във връзка с осъществяването на доставките. Предложението, което предоставя изчерпателна информация, която дава цялостна и най-добре разработена концепция за организацията па доставката като комплекс от действия, получава 20 точки, а всяко следващо предложение, в което не са изчерпателно отразени някои от елементите на обяснителната записка се оценява, както следва:

С 10 точки - при неизчерпателност на един елемент по отношение на обяснителната записка. Комисията оценява участника с 10 т., ако установи неизчерпателност на един от посочените елементи на обяснителната записка, обект на оценка.

С 1 точка - при неизчерпателност на два или повече елемента по отношение на обяснителната записка. Комисията оценява участника с 1 т. ако установи неизчерпателност по два или повече от елементите на обяснителната записка, обект на оценка.

В този смисъл изискването на възложителя участникът да притежава и да представи сертификат за качество по Обособена позиция № 6 - „Месо и месни продукти" е критерий на основание, който възложителя може да допусне до участие в процедурата участник, който притежава сертификат за качество или съответно да отстрани участник, който не притежава такъв. Вместо да постави изискването участника да притежава сертификат за качество като критерий за подбор, с който се доказват техническите и професионалните възможности па същия, възложителят е определил наличието на сертификата за качество като показател за оценка на офертите: Т - „Качество на техническото предложение", видно от методологията за оценка на получените оферти отнасяща се до Обособена позиция № 6 - Месо и месни продукти. Установено е, че с това е нарушил чл.70, ал.12 от ЗОП възложителите нямат право да включват критерии за подбор като показатели за оценка на офертите, което изпълнителният директор на МБАЛ „Д-р С*** И*** " АД гр. Монтана е сторил. Изводите на въззивния съд за нарушение на материалния закон от страна на административно наказващия орган не се споделят от настоящия касационен състав.

Административен съд - Монтана споделя становището на Районен съд – Монтана за незаконосъобразност на НП и съответно крайния резултат от производството, но по различни съображения:

За неоснователни намира и доводите изложени в решението за допуснати в хода на административно наказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила, тъй като АУАН е съставен въз основа на официални документи от проведена обществена поръчка и са спазени изискванията на чл.40, ал.4 от ЗАНН, където законодателя е разписал, че същия се съставя в отсъствие на свидетел. Споделя доводите на касатора, че приложение намира не разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗАНН за съставяне на АУАН в едногодишен срок, а специалните разпоредби на 261, ал.1 от ЗОП, където е разписано, че актовете за установяване па нарушения по този закон се съставят, от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит от органи на агенцията при извършване на финансова инспекция или проверка, но не по- късно от три години от извършването на нарушението. В конкретния случай нарушението в извършено па 25.09.2017 г., а акта е съставен на 30.05.2019 г., т. е. не са изтекли три години от извършване на нарушението. При установяване па административното нарушение е спазен и шест месечния срок по чл.261, ал.1 от ЗОП, предвид приложената заповед № ФК-10-77/22.01.2019 г. за възлагане на финансова инспекция на лечебното заведение, като АУАН е съставен на 30.05.2019г. т.е. четири месеца след възлагането на финансовата инспекция.

За неоснователни намира доводите на ответника, че АНО неправилно е определил размера на глобата, тъй като в разпоредбата на чл.253, ал.1 от ЗОП глобата се определя „…в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 5000 лв….“, а не от реално заплатеното по договора, както се твърди във въззивната жалба и отговора по касационната жалба.

Няма доказателства интересите на други участници в процедурата да са били накърнени, респ. въпросната процедура няма доказателства да е била обжалвана по надлежния ред. От така проведената процедура не са настъпили никакви вредни последици, а и към момента на извършване на проверката от АДФИ договорът е с изтекъл срок на действие, съответно е и надлежно изпълнен.

Следва да се посочи, че приемайки наличието малозначителност и установявайки, че не е приложена хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, а именно, че формално е извършено административно нарушение, но случаят е маловажен, съдът няма пречка да приложи разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН. В ЗАНН няма легално определение за маловажен случай, но според съда следва да се използва легалната дефиниция на маловажен случай, дадена в чл. 93, т.9 от НК /доколкото чл. 11 от ЗАНН препраща към общата част на НК/, а именно извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Макар и формално да има извършено административно нарушение, от него не са настъпили никакви вредни последици и това не се оспорва по делото.

Действително с разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН е дадена възможност на административнонаказващият орган да освобождава от административно - наказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен и да предупреди нарушителя, че при повторно нарушение ще бъде санкциониран. Съдът намира обаче, че когато се установи, че случаят е маловажен и административно – наказващият орган не е приложил разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, за съда съществува възможност да отмени наказателното постановление. С оглед разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН във вр. и с разпоредбата на чл. 9, ал.2 от НК въпросното нарушение макар и да осъществява формално признаците на предвиденото в закона нарушение, поради своята малозначителност е с явно незначителна степен на обществена опасност, което от своя страна води до отмяна на НП. Неправилно последното не е преценено от РС - Монтана.

Според настоящия съдебен състав контролните органи също са могли да приложат разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

При това положение и с оглед горните съображения, Административният съд - Монтана намира, че решението на РС – Монтана е правилно като краен резултат, но поради описаните по – горе мотиви, а НП е незаконосъобразно и като такова правилно е отменено от Районния съд.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №7 от 16.01.2020г. постановено по АНД № 1929/2019 г. по описа на Районен съд – Монтана, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № 11 – 01-325 от 26.11.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.София

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: