Решение по дело №159/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 юни 2019 г. (в сила от 25 февруари 2020 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700159
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 211                                                 10.06.2019г.                           град Стара Загора

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, II състав, в публично съдебно заседание на петнадесети май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

 

при секретар   Албена Ангелова                                                                       

и с участието на прокурора   

като разгледа докладваното от съдия Галина Динкова административно дело № 159 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                                      

 

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.68, ал.1 от Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр./. 

            Образувано е по жалба на Окръжен съд – Стара Загора против Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, Четвърти постоянен заседателен състав, постановено по преписка № 589/ 2018г., с което е установено, че Окръжен съд - Стара Загора, представлявано от К.Г., в качеството му на председател, с адрес гр.Стара Загора, бул.“Митрополит Методий Кусев“ № 33 - ответна страна,  е извършил акт на нарушение на Закона за  защита от дискриминация съгласно чл.4, ал.1 от ЗЗД по признак “обществено положение“ спрямо Д.П.П., поради действията, свързани с неосигуряване на достъп, осигуряван до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, което представлява по-неблагоприятно третиране спрямо лица, които са адвокати – членове на Адвокатска колегия Стара Загора. Със същото решение е препоръчано на основание чл.76 ал.1 т.1 от ЗЗДискр. с цел преустановяване на нарушението по чл.4, ал.2 от ЗЗДискр, във вр.с чл.37 ал.1 от ЗЗДискр, поради непредоставяне на достъп до информация за съдебни дела чрез уеб портала, както и с цел предотвратяване и отстраняване на вредните последици на Окръжен съд Стара Загора, представлявано от К.Г., в качеството му на председател, да предприеме мерки за осигуряване на достъп до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, за да не се допуска предоставяне при по-неблагоприятни условия на услуги на адвокати-членове на други адвокатски колегии, различни от Адвокатска колегия – Стара Загора.

            В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно като постановено при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Направено е оплакване за нарушение на разпоредбата на чл.59, ал.3 от ЗЗДискр, тъй като Окръжен съд Стара Загора в производството пред КЗД е бил лишен от възможността да се запознае със събраните по преписката материали, в уведомлението за насрочено заседание срещу текста „..запознаване на страните с материалите по реда на чл.59 ал.3 от ЗЗДисккр..“ липсвала информация. Поддържа, че към датата на извършване на твърдения дискриминационен акт /04.10.2018г./ за Окръжен съд Стара Загора не е съществувало нормативно установено задължение да осъществява достъп чрез интернет страницата си за движението на образуваните в съда дела. По силата на чл.64, ал.1 от Закона за съдебната власт, за съдилищата е предвидено единствено задължение да публикуват на интернет страниците си своите актове незабавно след постановяването им и при спазване на предвидените в ал.1, 2 и 3 условия. Задължение за органите на съдебна власт за осигуряване на достъп до поддържаните от тях електронни дела и публични регистри сочи предвидено в нормата на чл.360в, ал.2 от ЗСВ, която следва да влезе в сила, считано от 10.08.2019г.  На следващо място сочи, че Окръжен съд Стара Загора не е собственик на уеб-портала, чрез който се осъществява отдалечения достъп до базата данни „съдебно деловодство“ посредством линк на интернет страницата на съда. Този уеб-портал бил собственост на „Информационно обслужване“ АД, клон гр.Варна, разработило самата деловодна система „САС“ и именно това дружество предоставя отдалечения достъп до същата. По изложените съображения се иска отмяна на Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация.

            Ответникът - Комисия за защита от дискриминация, гр.София редовно и своевременно призован за делото, не изпраща представител и не изразява становище  по основателността на жалбата.

            Заинтересованата страна – Д.П.П., в писмено становище заявява неоснователност на жалбата, като по подробно изложени доводи в тази насока иска отхвърлянето й.

            Въз основа на съвкупната преценка на представените и приети по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

            Производството пред Комисията за защита от дискриминация е образувано по жалба вх. № 44-00-3831 от 08.10.2018г., подадена от Д.П.П., адвокат към Софийска адвокатска колегия, с твърдения, че на 04.10.2018г. направила опит за справка по дело на електронната страница на Окръжен съд – Стара Загора чрез Портала за достъп до съдебни дела. При отваряне на портала, намиращ се на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg, установила че няма достъп до информация за движението на делата дори и след регистрация, тъй като такъв достъп се давал само на адвокати-членове на Адвокатска колегия – Стара Загора.  Твърди, че законът за адвокатурата дава право на адвокатите без значение в коя адвокатска колегия са вписани, да получават свободен достъп до информация и да правят справки по дела. ЗСВ от своя страна сочи, че вменява на съда задължението да прилага законите точно и еднакво спрямо всички лица. Счита, че в нарушение на чл.4 от ЗЗДискр Окръжен съд Стара Загора въвежда едно ограничение по отношение на достъпа до информация за движението на делата като чрез достъп до информация за съдебните дела чрез уеб портала  ОС Стара Загора третира по-неблагоприятно по смисъла на чл.4, ал.2 от ЗЗДискр адвокатите, членове на други адвокатски колегии, отколкото адвокатите, членове на Адвокатска колегия Стара Загора. Посочено е, че адвокатите, членове на адвокатски колегии в района на други окръжни съдилища не могат да се регистрират за отдалечен уеб достъп до информация по дело на ОС Стара Загора, а именно такива обосновава, че биха имали много по-голяма нужда от уеб базиран дистанционен достъп до информация.  Счита, че липсва законово основание за подобна дискриминация на адвокатите въз основа на това в коя професионална организация /разделени по географски принцип/ членуват. Иска КЗД да установи, че ОС Стара Загора осъществява нарушение на ЗЗДискр, при условия на евентуалност и на други закони, уреждащи равенство в третирането спрямо нея и всички адвокати, които не са членове на АК Стара Загора, да постанови преустановяването му, възстановяване на първоначалното положение чрез даване равна възможност на всички адвокати за достъп до информация за движението на делата чрез Уеб портала на ОС Стара Загора, да наложи предвидените в закона санкции, а при нужда мерки за административна принуда, както и ако сметне за необходимо – да даде задължителни предписания.

            С разпореждане №1331/ 24.10.2018г. на Председателя на КЗД по посочената жалба е образувана преписка № 589/ 2018г. по описа на КЗД, разпределена на Четвърти постоянен специализиран заседателен състав, който е определил председател, докладчик и подпомагащ експерт /л.18-19/.

            На основание чл.55 и сл.от ЗЗДискр. по преписката е проведена процедура по проучване. На 15.11.2018г. Председателят на Окръжен съд Стара Загора е уведомен за образуваното производство, вкл. за провежданото проучване по жалба вх. № 44-00-3831 от 08.10.2018г. по описа на КЗД  от Д.П.П. срещу Окръжен съд Стара Загора, с изложени оплаквания за дискриминация по признак „обществено положение“ по чл.4 ал.1 от ЗЗДискр, като му е дадена възможност да представи становище (писмо изх.№10-02-14/13.11.2018г на докладчика - л.20).

            С вх.№ 10-02-15/20.11.2018г. е постъпило Становище от Председателя на Окръжен съд Стара Загора, в което се оспорва жалбата като неоснователна. Изложени са доводи, че адвокатите, членове на АК – Стара Загора, по силата на договор от 22.11.2010г.  с „Информационно обслужване“ АД – клон гр.Варна имат осигурен отдалечен достъп през сайта на Окръжен съд Стара Загора, чрез линк, посочен съответно, предоставящ услугата, съобразно гореописания договор, до пълната информация по движението и съдебните актове на делата по описа на Окръжен съд Стара Загора. Посочено е, че Окръжен съд Стара Загора не е страна по този договор. Адвокатска колегия - Стара Загора информирала, че не е налице възможност да предостави услугата на адвокати, които не са членове на същата колегия. Сочи се още, че на 23.11.2018г. в Окръжен съд – Стара Загора ще бъде извършен трансфер на данните и включване на съда в Единния портал за електронно правосъдие на Висшия съдебен съвет с посочен уеб адрес в изпълнение на Договор №ВСС-9785/27.07.2018г., сключен между ВСС и „Информационно обслужване“ АД, с описан предмет. Порталът ще предоставя възможност за достъп до електронни съдебни дела, съгласно „Правила за достъп до електронни съдебни дела в Единния портал за електронно правосъдие на Висшия съдебен съвет на Република България“. Посочено е, че информация за съдебните актове може да се получи от сайта на Окръжен съд Стара Загора /www.osstz.com/ „Постановени съдебни актове“ и от Централния уеб базиран интерфейс за постановени съдебни актове htpp://legalacts.justise.bg/. В заключение се твърди, че ОС Стара Загора не е извършил нарушение на чл.4 от ЗЗДискр спрямо Д.П.П. /л.21/. Прилага доказателства.

            Изготвен е, на основание чл.60 ал.1 от ЗЗДискр, доклад-заключение по преписка № 589/2018г. от определения за докладчик член на състава /л.30/.

            В съответствие с чл. 60, ал.2 от ЗЗДискр на страните в производството са изпратени уведомления за призоваване за насрочено открито заседание по преписката /л.31-34/. В уведомленията са посочени дата, час и място на провеждане на открито заседание по производството; правата във връзка с призоваването и представляването им пред КЗД; данни за приключване на проучването и възможност за запознаване със събраните по преписката материали, възможността да посочат и ангажират нови доказателства, да изложат всички искания и възражения. 

            Ответникът Окръжен съд Стара Загора е депозирал становище вх.№10-02-1/15.01.2019г., в което се съдържа и изявление, че законен представител или пълномощник няма да се яви в откритото заседание, моли преписката да бъде разгледана /л.35/.

            На насроченото и проведено на 17.01.2019г. в 11:05ч открито заседание на КЗД - Четвърти специализиран постоянен заседателен състав, са приети доклада- заключение и всички събрани в хода на предварителното проучване доказателства, както и представените от жалбоподателката, счетени са за изяснени обстоятелствата по преписката от фактическа и правна страна, съответно е даден ход по същество. 

            С Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, Четвърти постоянен заседателен състав, постановено по преписка № 589/ 2018г., на основание чл.65 и чл.66 от ЗЗДискр,  е установено, че Окръжен съд - Стара Загора, представлявано от К.Г., в качеството му на председател, с адрес гр.Стара Загора, бул.“Митрополит Методий Кусев“ № 33 - ответна страна,  е извършил акт на нарушение на Закона за  защита от дискриминация съгласно чл.4 ал.1 от ЗЗД по признак  обществено положение“ спрямо Д.П.П., поради действията, свързани с неосигуряване на достъп, осигуряван до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, което представлява по-неблагоприятно третиране спрямо лица, които са адвокати – членове на Адвокатска колегия Стара Загора.

            С отделен диспозитив на същото решение препоръчва на основание чл.76 ал.11 т.1 от ЗЗДискр, с цел преустановяване на нарушението по чл.4 ал.2 от ЗЗДискр, във вр.с чл.37 ал.1 от ЗЗДискр, поради непредоставяне на достъп до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портала, както и с цел предотвратяване и отстраняване на вредните последици на Окръжен съд Стара Загора, представлявано от К.Г., в качеството му на председател, да предприеме мерки за осигуряване на достъп до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, за да не се допуска предоставяне при по-неблагоприятни условия на услуги на адвокати-членове на други адвокатски колегии, различни от Адвокатска колегия – Стара Загора   /л.43-45/.

             Въз основа на материалите по образуваната преписка, събраните и обсъдени в решението доказателства, решаващият състав на КЗД е приел за установено: че според писмо на Адвокатска колегия Стара Загора до председателя на ОС Стара Загора те са в невъзможност да предоставят услугата не на членове на Адвокатска колегия Стара Загора. Възпроизведена е разпоредбата на чл.360в, ал.2 от ЗДСВ, предвиждаща изграждането и поддържането на единен портал за електронно правосъдие, чрез който ще се осигурява  възможност за извършване на процесуални действия в електронна форма, както и за достъп до поддържаните от органите на съдебната власт електронни дела и публични регистри. Прието е на база копие на страница от уеб портал за достъп до информация за съдебните дела в рубриката „Описание“, че считано от 23.04.2018г са премахнати рубриките, справка за лице и справка за насрочени дела. В същата рубрика се сочи описано, че достъп до информация за движение на делата се предоставя само за адвокати – членове на Адвокатска колегия – Стара Загора. В Единния портал за електронно правосъдие към 16.01.2019г. Окръжен съд Стара Загора не фигурира в списъка на свързаните с портала съдилища, въпреки предоставено становище, че от 23.11.2018г. в ОС –Стара Загора ще се извърши трансфер на данните и включване на съда в този портал.          Направен е извод за доказаност от страна на жалбоподателката на факти, че при предоставянето на услуги тя е третирана по-неблагоприятно, тъй като поради това, че не е член на Адвокатска колегия Стара Загора, за нея е било невъзможно да получи информация за движението на делата. Прието е, че Окръжен съд Стара Загора предоставя услуги, съответно че следва да спазва изискванията на чл.37 ал.1 от ЗЗДискр, и че на основание чл.9 от ЗЗдискр ответната страна следвало да докаже, че правото на равно третиране не е нарушено. Отношенията между Окръжен съд Стара Загора и трети страни като „Информационно обслужване“ АД е посочил, че не касаят обстоятелствата по преписката, дотолкова че задължението за предоставяне на достъп до справките за дела е на Окръжен съд, а не на наети технически лица, които трябва да осъществяват само поддръжката на системата. Действията на ответната страна е прието, че водят до по-неблагоприятни условия на услуги за лицата като жалбоподателката, което представлява нарушение по смисъла на чл.4, ал.2 от ЗЗДискр, във вр.с чл.37 ал.1 от ЗЗДискр и пряка дискриминация поради по-неблагоприятно третиране на основата на признак „обществено положение“ на засегнатото лице Д.П.П..

            Изложени са и съображения, че се следва препоръка на основание чл.76, ал.1, т.1 от ЗЗДискр  - Окръжен съд Стара Загора да предприеме мерки за осигуряване на достъп до информация за съдебни дела на съда чрез уеб портал, за да не се допуска предоставяне при по-неблагоприятни условия на услуги на адвокати – членове на други адвокатски колегии, различни от Адвокатска колегия Стара Загора, с цел преустановяване на нарушението по чл.4, ал.2 вр.с чл.37, ал.1, т.1 от ЗЗДискр, доколкото  нарушението било извършено при осъществяване предмета на дейност на юридическото лице и създава непреодолими пречки за жалбоподателката и за всички адвокати в подобно положение да получат наравно с адвокатите, членове на Адвокатска колегия – Стара Загора, предоставените услуги, свързани с информация за съдебни дела.

 

             По делото са приложени и приети като доказателства материалите, съдържащи се в образуваната в КЗД преписка № 589/2018г.

            По делото е прието като доказателство и становище вх.№ 2489/14.05.2019г. от „Информационно обслужване“ АД клон гр.Варна, в което се сочи, че правото на ползване на Wеb приложение „Съдебна информационна система“ за интернет достъп до информацията за движението на делата в Окръжен съд Стара Загора, достъпно на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg/ се поддържа и администрира от „Информационно обслужване“ АД. Посоченото уеб приложение представлява настройка на ползваната в съдилищата система за управление на съдебните дела – Съдебната административна система (САС) „Съдебно деловодство“ (системата за автоматизиране на движението на делата в съдилищата), разработена от и собственост на „Информационно обслужване“ АД, за предоставяне на правото на ползване и за поддръжка на която са сключени отделни договори със съдилищата. Достъпът до базата данни на САС „Съдебно деловодство“ се осъществява чрез Wеb сървър в съответния съд. Предоставянето на правото на ползване и абонаментно поддържане на САС „Съдебно деловодство“ към настоящия момент се сочи предмет на Договор № ПО-16-5/08.01.2019г., сключен между Окръжен съд Стара Загора, като възложител и „Информационно обслужване“ АД – клон Стара Загора, като изпълнител. Договорът е подписан на 02.01.2019г. и е сключен за срок от 1 година. През 2018г. между същите страни е действал договор № ПО-16-7/16.01.2018г. със същия предмет.

            Според т.2 от същото становище, задълженията на „Информационно обслужване“ АД – клон Стара Загора, съгласно посочените договори включват: предоставяне на актуализирани версии на САС „Съдебно деловодство“ при промени в нормативната уредба с осигурен достъп за работа с пълния обхват на заложените функционалности, инсталация на актуализирани версии на системата чрез средствата за отдалечено администриране или на място при необходимост; провеждане на обучения за новите функционални възможности на системата и пр. Наличната информация за движение на делата, предоставяна чрез уеб приложението „Съдебна информационна система“ се извежда от база данни на САС „Съдебно деловодство“ за дело/документ, като не се визуализират данни за съдия-докладчик и членове на съдебния състав, както и лични данни за ЕГН и имена на физически лица. Ограничава се и достъпът до дела, образувани по „Предмет“ с включен атрибут „Дела с ограничен достъп“. Не се извежда информация за съдебни заседания, проведени при „закрити врата“. Посочено е, че според текста на посочените договори, „Информационно обслужване“ АД няма права и задължения да извършва обработка на данни в системата за автоматизиране на движението на делата в САС „Съдебно деловодство“, съответно няма права и задължения за публикуването на информация в Web приложение „съдебна информационна система“ за интернет достъп до информация за движението на делата в Окръжен съд Стара Загора.

            Според т.3 от същото становище, достъпът до информация в уеб портала е ограничен само за регистрирани потребители, като дружеството  няма задължения или правомощия да определя лицата, които имат право на достъп до уеб приложението „Съдебна информационна система“ до САС „Съдебно деловодство“ съответно до информацията за съдебните дела на посочените по т.1 съдилища. „Информационно обслужване“ АД сочи, че може да оказва съдействие и консултантска помощ при регистриране на потребители на уеб приложението и деактивирането на потребителски профили, единствено въз основа на писмена заявка на съответния клиент, на когото е предоставено правото на ползване. Сочи се, че към настоящия момент единствения клиент, закупил правото на ползване на уеб приложението „Съдебна информационна система“ за интернет достъп до информация за движението до делата в Окръжен съд Стара Загора е Адвокатска колегия Стара Загора.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспореното решение на основание чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено следното:

            Оспорването на Решение №96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, Четвърти постоянен заседателен състав, постановено по преписка №589/2018г,      

 като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок  и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл. 68, ал.1 от ЗЗДискр., е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.  

 

 

Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, Четвърти постоянен заседателен състав, по преписка №589/ 2018г.,  

 

 

 

  е постановено от компетентен орган по см. на чл.47, т.1 от ЗЗДискр., в предвидената от закона писмена форма и при спазване на регламентираните в чл.66 от ЗЗДискр. изисквания досежно неговото съдържание.

При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени нарушения на нормативно установените в Раздел І, Глава ІV от ЗЗДискр. процесуални изисквания и правила за образуването и провеждането на производството, приключило с постановяване на оспореното решение, съставляващи основания за отмяната му като незаконосъобразно на това основание. Неоснователно е оплакването в жалбата за допуснато нарушение на чл.59, ал.3 от ЗЗДискр, според която след приключване на проучването на страните се дава възможност да се запознаят със събраните по преписката материали. В изпратеното до Окръжен съд Стара Загора уведомление за призоваване изх.№ 10-02-17/10.12.2018г, получено на 12.12.2018г /л.34/, се съдържа и указание: „Във връзка с приключило проучване по преписка №589/2018г., Ви уведомявам, че на основание чл.59 ал.3 от ЗЗДискр. можете да се запознаете със събраните по преписката материали, което се извършва в сградата на КЗД всеки работен ден от 9:30 до 12:30 и от 13:00 до 17:00 ч.до провеждане на насроченото открито заседание.           До първото по преписката заседание имате право да посочите нови доказателства, които желаете да бъдат събрани в производството, да изложите всичките си искания и възражения, да посочите свидетели и вземете отношение по становището на другата страна. В случай, че запознаването се извършва от процесуален представител е необходимо да бъде представено надлежно пълномощно“. Приложено е към уведомлението копие от Доклад-заключение по пр.№589/2018г/л.34/.

             От обстоятелството, че в полученото от ОС – Стара Загора уведомление за призоваване изх.№ 10-02-17/10.12.2018г. не са изброени конкретно събрани по преписката материали не следва, че е допуснато нарушение. Към това уведомление (л.34) е приложен изготвения от докладчика по преписката доклад-заключение (л.30-31),  в него са посочени приложените към жалбата, съответно и представените от ответника доказателства, при липса на други приобщени по преписката материали.  В жалбата на ОС Стара Загора не се твърди да са били събрани други, непосочени в доклада-заключение материали, с каквито същият  да не е могъл да се запознае.

            Задължение на КЗД е въз основа на изложените по чл. 51 от ЗЗДискр. в жалбата обстоятелства да определи предмета на проучването, страните в административното производство, на които по реда на  чл. 59, ал. 3 от ЗЗДискр. да даде възможност за запознаване със събраните по преписката материали.  Впоследствие страните имат право да участват в административното производство по чл. 60 от ЗЗДискр. пред КЗД. В случая тези разпоредби са спазени. Решението е произнесено от заседателния състав на КЗД в 14-дневния срок по чл.63, ал.3 от ЗЗДискр. 

            Обжалваното решение обаче е постановено при неправилно приложение на материалния закон.

            Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, постановено по преписка №589/2018г, в установителната му част, в която е прието, че Окръжен съд Стара Загора е извършил акт на нарушение на Закона за  защита от дискриминация, съгласно чл.4 ал.1 от ЗЗД по признак  обществено положение“, спрямо Д.П.П., поради действията, свързани с неосигуряване на достъп, осигуряван до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, което представлява по-неблагоприятно третиране спрямо лица, които са адвокати – членове на Адвокатска колегия Стара Загора, сочи на упражнено правомощието по чл.65, т.1, т.2 и чл.47, т.1  от ЗЗДискр. 

            Неправилен и необоснован е изводът, че Окръжен съд – Стара Загора  е извършил твърдяното неблагоприятно третиране на подателката на жалбата посредством неосигуряване на достъп, осигуряван до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал в нарушение на чл.4 ал.1 от ЗЗДискр. Разпоредбата на чл. 4, ал.1 от ЗЗДискр забранява императивно всяка пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, народност, етническа принадлежност, човешки геном, гражданство, произход, религия или вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение, имуществено състояние или на всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който Република България е страна, като при всички случаи санкционираният от закона вредоносен резултат се изразява в поставянето на отделни лица или категория лица в по-неблагоприятно положение от други при сравними сходни белези.  По определението на чл. 4, ал.2 от ЗЗДискр пряка дискриминация съставлява всяко по-неблагоприятно третиране на лице на основата на признаците по ал. 1, отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при сравними сходни обстоятелства. С текста на сочената разпоредба се забранява прякото или непряко ограничаване на законните права или интереси на лицата на основание изброените критерии. Неблагоприятно третиране според нормата на § 1, т.7 от ДР на ЗЗДискр е всеки акт, действие или бездействие, което пряко или непряко засяга права или законни интереси.  За да е налице проява на дискриминация, респективно, за да е осъществен състав на нарушение на антидискриминационното законодателство, следва да е установено различно третиране на лицето, извършено съзнателно, при наличие на пряка причинно-следствена връзка между неблагоприятното отношение и причината за него, изразяваща се в признак по цитирания чл. 4 от закона.

            В случая Окръжен съд-Стара Загора не е извършил неблагоприятно третиране на жалбоподателката чрез неосигуряване на достъп до информация за съдебни дела чрез уеб портал. Същият не е задължен да осигурява такъв достъп. Не е относима цитираната в мотивите разпоредба на чл.360в, ал.2 от ЗСВ /в сила от 10.08.2019г./, според която: Единният портал за електронно правосъдие е информационна система, чрез която се осигурява възможност за:  1. заявяване на извършването на удостоверителни изявления в електронна форма; 2. извършване на процесуални действия в електронна форма; 3. връчване на съобщения и призовки; 4. достъп до поддържаните от органите на съдебната власт електронни дела и публични регистри. Визираната разпоредба не е действащо право нито към датата 04.10.2018г., на която подателката на жалбата до КЗД – Д.П. твърди, че е направила опит за справка, нито към датата на постановяване на оспореното решение на КЗД, нито към настоящия момент. Същата влиза в сила, считано от 10.08.2019г. Посоченият портал /“Единен портал за електронно правосъдие“/, като информационна система е все още в процес на изграждане, съответно и обстоятелството, че Окръжен съд Стара Загора не фигурира към 16.01.2019г. в списъка на свързаните с портала съдилища,  и чрез който портал именно е предвидено да се осигурява достъп, вкл. до поддържаните от органите на съдебната власт електронни дела и публични регистри,  не сочи на допуснато от ОС – Стара Загора нарушение. Окръжен съд - Стара Загора не е бил обвързан /нито към 04.10.2018г., нито към датата на решението на КЗД/ от изискването да осигурява достъп до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал. Към датата на подаване на жалбата  /08.10.2018г/, съответно и към момента на приключване на производството по преписката пред КЗД,  подлежат на публикуване на интернет страницата на съответния съд  актовете на съдилищата, с посочени в чл.64 от ЗСВ изключения и при съобразяване изискванията, посочени в тази разпоредба. Достъп до актовете на Окръжен съд Стара Загора се установява, че е осигурена от Окръжен съд Стара Загора на интернет-страницата на съда /http://www.osstz.com/. Информацията, достъп до която органите на съдебната власт, са длъжни да предоставят чрез интернет страниците си  е посочена в чл.360д от ЗСВ /в сила от 09.08.2016г/ вкл.към датата, посочена в жалбата, като в обхвата на посочената информация, достъп до който е задължително да бъде осигурен не фигурира информация за съдебни дела чрез уеб портал.  Поради това, че Окръжен съд - Стара Загора не е бил задължен да осигурява достъп до информация за съдебни дела на съда чрез уеб портал, не е извършил спрямо Д.П. неблагоприятно третиране в нарушение на чл.4, ал.1 от ЗЗДискр по посочения защитен признак посредством неосигуряване на достъп чрез уеб портал.

            От друга страна, ОС Стара Загора не е задължен субект по отношение осигуряването на достъп до информация за съдебни дела чрез уеб портала на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg. Не се доказва този уеб портал да е собственост на ОС - Стара Загора, нито чрез него ОС - Стара Загора да предоставя услуги. Според т.1 от представеното по делото становище вх.№ 2489/14.05.2019г. от „Информационно обслужване“ АД, клон гр.Варна /л.65/,  правото на ползване на Wеb приложение „Съдебна информационна система“ за интернет достъп до информацията за движението на делата в Окръжен съд Стара Загора, достъпно на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg/ се поддържа и администрира от „Информационно обслужване“ АД. Посоченото уеб приложение представлява настройка на ползваната в съдилищата система за управление на съдебните дела – Съдебната административна система (САС) „Съдебно деловодство“ (системата за автоматизиране на движението на делата в съдилищата), разработена от и собственост на „Информационно обслужване“ АД.

            На следващо място, правата на достъп до уеб приложението чрез въпросния уеб портал към визираната в жалбата дата не принадлежат на Окръжен съд Стара Загора, съответно същият не може да предоставя такива права на трети лица, вкл.на адв.Д.П.П..  Според т.3 от становище вх.№ 2489/14.05.2019г, достъпът до информация в уеб портала е ограничен само за регистрирани потребители. „Информационно обслужване“ АД може да оказва съдействие и консултантска помощ при регистриране на потребители на уеб приложението и деактивирането на потребителски профили, единствено въз основа на писмена заявка на съответния клиент, на когото е предоставено правото на ползване. Сочи се, че към настоящия момент единствения клиент, закупил правото на ползване на уеб приложението „Съдебна информационна система“ за интернет достъп до информация за движението до делата в Окръжен съд Стара Загора е Адвокатска колегия Стара Загора.

            Следователно достъпа до информация чрез уеб портала на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg  не е осигурен в полза на всички лица, т.е. свободен, а е ограничен, но не от Окръжен съд Стара Загора, който не е собственик на портала, нито титуляр на правата на ползване. Достъпа до информация чрез уеб портала на посочения адрес е обусловен от наличие право на ползване на уеб приложението, както се сочи в т.3 от становището, л.65 по делото. Окръжен съд Стара Загора не е титуляр, нито  е можел да предоставя право на ползване на уеб портала на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg, чрез който подателката на жалбата до КЗД се е опитала да получи информация по дело на ОС Стара Загора. Адвокатска колегия  – Стара Загора доказва, че е имала към разглеждания период право на ползване на Web приложение „Съдебна информационна система“ за интернет достъп до информация за движението дела на Окръжен съд Стара Загора чрез посочения уеб портал на основание договор от 22.11.2010г., сключен между тази АК и  „Информационно обслужване“ АД /л.23/. 

            Следователно в случая, описан от Д.П. в подадената от нея жалба до КЗД,  обстоятелството, че същата не е могла, както твърди, на 04.10.2018г. да направи справка за дело на ОС - Стара Загора чрез уеб портала на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg не сочи на по-неблагоприятното й в сравнение с адвокати от АК-Стара Загора третиране от ОС - Стара Загора, тъй като не е ОС - Стара Загора лицето, което осигурява достъп до информация чрез уеб портала на адрес http://portal-oc-sz.is-vn.bg.

            Следователно Решение №96 от 15.02.2019г на Комисия за защита от дискриминация, в частта, в която е прието, че Окръжен съд Стара Загора е извършил акт на нарушение на Закона за  защита от дискриминация съгласно чл.4 ал.1 от ЗЗД по признак  обществено положение“ спрямо Д.П.П., поради действията, свързани с неосигуряване на достъп, осигуряван до информация за съдебни дела на ОС Стара Загора чрез уеб портал, което представлява по-неблагоприятно третиране спрямо лица, които са адвокати – членове на Адвокатска колегия Стара Загора, е неправилно поради неправилно приложение на материалния закон и следва да бъде отменено.

            С втория диспозитив на решението на КЗД е дадено задължително предписание на основание чл.76 ал.1 т.1 от ЗЗДискр на Окръжен съд Стара Загора с цел преустановяване на нарушението по чл.4 ал.2 от ЗЗДискр, във вр.с чл.37 ал.1 от ЗЗДискр. Макар да е използвана думата препоръчвам, позоваването на чл.76, ал.1, т.1 от ЗЗДискр, която регламентира правомощие на КЗД да дава задължителни предписания и съдържанието на разпоредените последици,  обуславя извод, че е приложена спрямо ОС-Стара Загора принудителна административна мярка по чл.76, ал.1, т.1 от ЗЗДискр във връзка с нарушение на чл.37, ал.1 от ЗЗДискр, вр.с чл.4, ал.2 от с.з.  Според чл.76, ал.1, т.1 от ЗЗДискр за предотвратяване или преустановяване на нарушенията по този или по други закони, уреждащи равенство в третирането, както и за предотвратяване или отстраняване на вредните последици от тях, комисията по своя инициатива или по предложение на синдикални организации, на физически или юридически лица може да прилага следните принудителни административни мерки: 1. да дава задължителни предписания на работодателите и длъжностните лица за отстраняване на нарушения на законодателството за предотвратяване на дискриминация. В случая тази разпоредба е неправилно приложена, тъй като не е осъществено визираното от КЗД нарушение по съображенията, изложени по-горе.

            По изложените съображения съдът намира, че жалбата на Окръжен съд Стара Загора е основателна, съответно  Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисията за защита от дискриминация,  постановено по преписка № 589/2018г, е незаконосъобразно и следва да се отмени с произтичащите от това последици.

            Водим от горните мотиви и на основание чл.173 ал.2 пр.второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

 

            ОТМЕНЯ по жалба на Окръжен съд Стара Загора Решение № 96 от 15.02.2019г. на Комисия за защита от дискриминация, Четвърти постоянен заседателен състав, постановено по преписка № 589/ 2018г., като незаконосъобразно.

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: