Решение по дело №515/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 402
Дата: 29 ноември 2022 г. (в сила от 29 ноември 2022 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20227080700515
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№402

 

гр. Враца,  29.11.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 08.11.2022 г. /осми ноември две хиляди  двадесет и втора година/ в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

         КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА КАН дело № 515 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

           Образувано е по касационна жалба на Т.П.А. ***, против Решение  № 27 от 20.06.2022г., постановено по АНД № 68/2022г. по описа на Районен съд – Оряхово. С оспореното решение е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 21-0309 -000356/09.11.2021 г., издадено от Началник група в РУ  Оряхово към ОДМВР – Враца,  с което на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Твърди се, че неправилно съдът е приел в мотивите си, че визираното в санкционния акт нарушение е субективно съставомерно, тъй като водачът не е знаел за служебно прекратената регистрация на автомобила. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго по същество, с което да се отмени НП. Идентични съображения се развиват в с.з.  от пълномощника на касатора *В.В.. Претендират се разноски за двете инстанции.

Ответникът – РУ Оряхово към ОДМВР – Враца, редовно призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по касационната жалба.

           Участващият по делото прокурор от ОП - Враца дава мотивирано заключение за допустимост и основателност на касационната жалба, тъй като не са доказани субективните признаци на състава на извършеното нарушение, няма доказателства, че лицето е уведомено за служебно прекратената регистрация. Отправя искане към съда да уважи жалбата.

           Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена  в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана  по  същество  е и ОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна административнонаказателната отговорност на касатора е ангажирана за това, че на *** *** управлява л. а. „Мерцедес А180“ с рег. № ****, което  МПС е с прекратена регистрация по чл. 143, ал. 10 от ЗДвП, с което е извършил нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. НП е издадено на основание Постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 03.06.2021 г. на прокурор от РП – Оряхово.

За да постанови съдебният си акт, въззивният съд е приел  с оглед събраните по делото доказателства, че АУАН е съставен и НП е издадено от компетентни органи, по предвидената в ЗАНН процедура и съдържат необходимите реквизити по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. И в двата документа достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, с подробна и точна правна квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Прието е още в мотивите на оспореното решение, че деянието е субективно съставомерно, тъй като касаторът е бил длъжен и е могъл да предвиди, че управляваното от него МПС е със служебно прекратена регистрация, поради обстоятелството, че закупилият го собственик не го е регистрирал  в законоустановения срок. Същият не е изпълнил това си задължение и е управлявал лекия автомобил с прекратена регистрация, нарушавайки обществените отношения, свързани с безопасността по транспорта.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно, като постановено в противоречие с материалния закон. 

В случая, нарушението, за което е ангажирана отговорността на касатора с процесното НП, е свързано с императивното задължение, предвидено в чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която норма, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Като основание за прекратена регистрация в НП е посочена нормата на  чл. 143, ал. 15 от  ЗДвП, съгласно която служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, които не са регистрирани  в указания в закона срок след закупуването им. Анализът на разпоредбата сочи, че за прекратяването на регистрацията на превозното средство и за да произведе действие спрямо собственика на МПС, не се изисква изричното му уведомяване. По принцип  наказаното лице не спори, че е управлявало  въпросния автомобил, но възразява, че не е знаело, че регистрацията е прекратена. Касационната инстанция възприема  това възражение за основателно. След като водачът  не е собственик на превозното средство, тъй като не е сключил договор за покупко-продажба, не е имал задължението да пререгистрира същото, както и не е имал основание да предполага, че същият не е  регистриран, след като  автомобилът  е бил с регистрационни номера и  съответните документи.  За да се приеме, че едно деяние е административно нарушение съобразно разпоредбата на чл.6 от ЗАНН, същото следва да нарушава установения ред на държавно управление, да е извършено виновно и да е обявено за наказуемо с административно наказание. В случая  липсва субективният елемент, а именно виновното поведение на дееца, за да се приеме, че извършеното от него деяние е нарушение. Оттук следва, че разглежданото деяние е извършено без доказана вина, поради което съставът на административното нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП се явява неосъществен, респ. издаденото НП е незаконосъобразно.

Като е стигнал до изводи, различни от изложените, и като е обосновал краен резултат за потвърждаване на издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. Доколкото при постановяване на  решението не са допуснати съществени процесуални нарушения и не се налага установяване на факти и обстоятелства, за които писмените доказателства  не са достатъчни,  вместо него следва да се постанови друго, с което се отмени наказателното постановление.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на касатора следва да се присъдят направените за касационната инстанция разноски в размер на 300лв., за адвокатско възнаграждение, които следва да се заплатят от  ОД на МВР Враца  в качеството му на  ЮЛ, в чиято структура се намира административнонаказващият орган. Пред въззивната инстанция не са претендирани разноски.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 2 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ  № 27 от 20.06.2022г., постановено по АНД № 68/ 2022г. по описа на Районен съд – Оряхово,  с което е потвърдено НП № 21-0309--000356/09.11.2021г., издадено от Началник група в РУ Оряхово към ОДМВР – Враца  и вместо него

 

                                       ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ НП №21-0309-000356/09.11.2021г., издадено от Началник група в РУ Оряхово към към ОДМВР – Враца, с което на Т.П.А. *** на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

           

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                      2.