Решение по дело №935/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 512
Дата: 18 април 2022 г. (в сила от 18 април 2022 г.)
Съдия: Ралица Добрева Андонова
Дело: 20217050700935
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

               /18.04.2022 год., гр. Варна

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІ с-в, в публичното заседание на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА АНДОНОВА

 

 при секретаря Ангелина Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 935 по описа за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.40 ал.1 от ЗОДОВ и е образувано по жалба от К.Н.Д.,***, против Решение №ДОИ21000043ВН_005ВН/05.04.2021г на секретаря на Община Варна, с което на осн.чл.6 ал.1 т.6 от ЗДОИ е отказан достъп до обществена информация по искане рег.№ДОИ21000043ВН_004ВН/19.03.2021г от жалбоподателката за допълване на Решение №ДОИ21000043_003ВН/18.03.2021 на същия издател. Жалбоподателката е изразила общото си недоволство от решението, което счита за неправилно и незаконосъобразно, постановено при неизяснена и превратно тълкувана фактическа обстановка, издадено в нарушение на закона, необосновано и немотивирано, с молба то да бъде отменено изцяло. С писмено становище адв.Т.С. – пълномощника на жалбоподателката, конкретизира, че при издаване на отказа е приложен неправилно материалния закон, тъй като в случая липсват както основанията по чл.41 ал.1 изр.2 от КРБ, така и тези по чл.37 ал.1 от ЗДОИ, като се твърди и надделяващ обществен интерес от поисканата информация; в допълнение се сочи, че в отказа липсват мотиви за твърдяния от жалбоподателката обществен интерес, което препятства възможността за извършването на адекватна преценка за действителното му наличие и доколко се налага ограничаване правото на свободен достъп до обществена информация. С тези съображения молят общественият интерес от поискания достъп до информация да бъде квалифициран като надделяващ по см §1 т.5 от ДР на ЗДОИ, предвид че с получаването й ще се получи реална представя за възможностите за съхранение на сградата и училището, респективно – за уважаване на жалбата, като претендират и присъждане на сторените разноски. В съдебно заседание адв.С. поддържа жалбата и настоява за уважаването й.

Ответникът – секретарят на Община Варна чрез процесуалния си представител ю.к.Д.С. изразява становище за неоснователност на жалбата с придружаващото административната преписка писмо. Изразява становище, че предоставянето на информация в различна форма от преглед на копия на относимите документи на трети лица, извън заинтересованите по ЗУТ, би могло да наруши един от основните принципи на ЗДОИ по чл.6 ал.1 т.6, а именн о- гарантиране сигурността на гражданите, обитаващи и посещаващи процесната сграда. Претендира отхвърлянето на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер. В съдебно заседание, редовно призован, ответникът не се явява и не се представлява. С молба с.д.№14101/28.09.2021г ю.к.С. излага мотивирани съображения за неоснователност на жалбата и поддържа становището си за отхвърлянето й като неоснователна, както и за присъждане на разноски, и в евентуалност прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

След преценка на събраните в производството релевантни писмени доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

  Със заявление рег. №ДОИ21000043ВН/04.03.2021г К.Д., Т.С. и Ю.Х. поискали от кмета на Община Варна достъп до обществена информация – незаверени копия от проектна документация (архитектура) на ОУ „--------“ на --------в гр.Варна. Посочено е, че сградата е строена в периода 1930-1931г, а надстрояването – през 1953г. Посочена е и предпочитаната от заявителките форма на достъп – преглед на информацията - оригинал или копие, или чрез публичен общодостъпен регистър. С решение рег.№ ДОИ21000043ВП/18.03.2021г на секретаря на Община Варна, упълномощена със Заповед №4628/15.11.2016г на кмета на Община Варна, заявлението е уважено и е предоставен достъп до обществена информация в поисканата форма – преглед на копия на проектната документация (архитектура) на ОУ „--------“. С протокол по чл.35 ал.2 от ЗДОИ от 19.03.2021г е обективирано изпълнението на решението, чрез предоставяне на К.Д. и Т.С. на преглед на заявената от тях информацията, удостоверено с подписите им. 

Със заявление рег.№ДОИ21000043ВН_004/19.03.2021г К.Д. е посочила, че във връзка с изпълнението на решението от 18.03.2021г на секретаря на Община Варна и извършения преглед, желае да получи незаверени копия на следната проекто-документация на ОУ „--------“ – обяснителни записки от 02.02.1957 г и от май 1957г; перспектива на ОУ – фасада от 29.01.1957г; изглед-фасада от същата дата; разрез и ситуация от 09.01.1957г; както и всичко, което се намери от оригиналния проект от 1930/31г на арх.Г.К., вкл. план на основите от 1930/31г и от 1957г. С оспореното понастоящем решение рег.№ДОИ21000043ВН_005/02.04.2021г  секретарят на Община Врана е посочил, че с предходното решение от 18.03.2021г на К.Д. е предоставен достъп под заявената от нея форма – преглед на копия на проектна документация, което й е осигурило възможност да си състави собствено мнение относно дейността на задължените по ЗДОИ субекти, а с повторното заявление Д. иска същата информация, но променя предпочитаната форма за предоставянето й – копия от проектната документация на ОУ „--------“. Посочено е, че исканата информация касае предоставяне на копия на части от проектната документация на сграда с обществено предназначение, и е посочено, че според решаващият субект предоставянето й в различна форма от преглед на  копия на трети лица,, извън заинтересованите по ЗУТ, би могло да наруши един от основните принципи – този по чл.6 ал.1 т.6 от ЗДОИ, а именно – гарантиране сигурността на гражданите, обитаващи и посещаващи сградата. Посочено е, че в конкретния случай се засяга общински обект, и по-конкретно – общинско основно училище, респективно – обитателите му, предимно непълнолетни лица, особено уязвими членове на обществото, поради което предоставянето на подобна информация се отличава с достатъчен интензитет на обществена опасност; казусът не представлява маловажен случай и следва да се гарантира сигурността на обитаващите и посещаващите сградата.

Горната фактология, по същество безспорна между страните, съдът приема за установена въз основа на писмените доказателства по административната преписка, и тези, приобщени в хода на съдебното дирене, които са последователни, взаимно допълващи се и безпротиворечиви, и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

При така установената фактология съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана в законоустановения срок и от легитимиран субект – адресат на оспорения неблагоприятен за него ИАА, т.е. при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се преценява като неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен административен орган, в изискуемата за валидността му писмена форма, съдържа минимално изискуемите реквизити по общия чл.59 от АПК и по специалния чл.38 от ЗДОИ, вкл. фактически и правни основания за постановения отказ, а в прозводството по издаването му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – такива, чието избягване би резултирало в различно произнасяне по същество на административния орган, т.е. не се налице основания за отмяната му като нищожно или процесуално незаконосъобразно.

При постановяването му е приложен правилно и материалния закон. 

Компетентният административен орган е посочил две основания за постановения отказ – фактът, че заявителката вече се е запознала с поисканата информация и е могла да си състави мнение за дейността на задължения субект, и необходимостта от защита сигурността на гражданите, обитаващи и посещаващи обществената сграда - ОУ „--------“.

Правната регламентация на първото от тях е чл.37 ал.1 т.3 от ЗДОИ, според който основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца. Настоящият казус попада в тази хипотеза – безспорно исканата със заявлението на жалбоподателката от 19.03.2021г обществена информация е идентична с тази, достъп до която й е предоставена в същия ден въз основа на решението на компетентния административен орган от 18.03.2021г, и точно в заявената от нея форма на достъп – преглед на копията на проектната документация на ОУ „--------“. При тези фактически установености следва еднозначен извод, че в случая е било налице предвиденото от законодателя с чл.37 ал.1 т.3 от ЗДОИ основание за отказ да й бъде предоставена същата информация, достъпена в деня на новото искане, но вече под различна форма.

Второто основание за оспорения отказ е евентуалното нарушаване на възведения с чл.6 ал.1 т.6 от ЗДОИ основен принцип при осъществяване правото на достъп до обществена информациягарантиране на сигурността на обществото и държавата, до което би се стигнало при предоставяне на достъп до поисканата информация в заявената от жалбоподателката форма – копия от проектната документация на ОУ „--------“. Настоящият съдебен състав намира, че в случая е налице и това възприето от административния орган основание за отказ – предоставянето на такава информация действително би създала риск за сигурността на малките ученици, които се обучават в това училище, техните учители, училищния персонал и родителите им, които задълженият субект е длъжен да охранява при предоставяне на достъп до обществена информация. Жалбоподателката твърди, че в случая е налице надделяващ обществен интерес от предоставяне на заявената информация, но съдът преценява това твърдение като недоказано. Видно е от приложените по преписката документи, че намеренията за закриване на училището са предизвикали широк обществен отзвук и засегнатата общественост е предприела конкретни действия за осуетяване на този план. Според този съдебен състав обаче проектната документация на сградата в обема, описан в заявлението от 18.03.2021г, по никакъв начин не е относим към възможността заявителя да си състави мнение за дейността на Община Варна във връзка с плановете за закриване на училището, нито към възможността за евентуално осуетяване на тези планове. Поради изложеното липсва основание да се приеме, че в случая е налице надделяващ обществен интерес от предоставяне на обществената информация, с която жалбоподателката вече се е запознала и е имала възможност да си състави собствено мнение въз основа на нея, и то в такава степен, че да преодолее гарантираната с чл.6 ал.1 т.6 от ЗДОИ защита.

Изложеното квалифицира жалбата против оспореното решение за отказ по ЗДОИ като неоснователна и налага отхвърлянето й.

При този изход на делото претенцията на Община Варна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна и следва да бъде уважена в претендирания минимален размер от 100лв. на осн.чл.143 ал.3 от АПК вр.чл.37 от ЗПП и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ; идентичната претенция на жалбоподателката е неоснователна.

Така мотивиран и на осн.чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Н.Д.,***, против Решение №ДОИ21000043ВН_005ВН/05.04.2021г на секрeтаря на Община Варна, с което на осн.чл.6 ал.1 т.6 от ЗДОИ е отказан достъп до обществена информация по нейното искане рег.№ДОИ21000043ВН_004ВН/19.03.2021г.

ОСЪЖДА К.Н.Д.,***, да заплати на Община Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лв.

Решението е окончателно на осн.чл.40 ал.3 от ЗДОИ.

 

 

 

                       

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: